-12-
heer Roosenboom zegt een gemeentebestuur wat aktief is gaat naar Den
Bosch en die zorgt zoveel mogelijk kontingenten binnen te krijgen. Dat
hebben wij ook altijd gedaan. Het zal de eerste keer niet zijn dat we
naar de H.I.D. in Den Bosch gaan, volkshuisvesting, en proberen kontin
genten binnen te krijgen. Dat hebben we ook altijd gedaan en de laat
ste jaren hebben we daar niet slecht mee geboerd. Maar het systeem is
veranderd. Vroeger hadden we een adviescommissie verdeling rijkswoning-
bouw. Dat was een commissie die ingesteld werd door het Rijk en die
rechtstreeks adviseerde aan de H.I.D. van de volkshuisvesting in Den
Bosch. Dat is nu veranderd. Nu kan het provinciaal bestuur een bindend
advies geven aan de H.I.D.Die commissie A.V.R.W., de adviescommissie
verdeling rijkswoningbouw, die is opgeheven, Gedeputeerde Staten kun
nen nu een bindend advies geven aan de H.I.D.Voordat Gedeputeerde
Staten tot zo'n advies komen laat men zich adviseren. Daar heeft ze
een provinciale volkshuisvestingscommissie voor opgericht. In die pro
vinciale volkshuisvestingscommissie zijn een aantal disciplines ver
tegenwoordigd. Onder andere de regionale volkshuisvestingscommissies,
de R.V.C.'s. Wil je daar in mee spreken bij de provincie dan moet je
een R.V.C hebben anders praat je niet mee. Dat is het punt. Verder nog
wat andere zaken die in zo'n commissie worden behandeld in zo'n
P.V.C.. Bijvoorbeeld, dat is als er restkapaciteiten zijn. Voor 1 sep
tember moet alles rond zijn. Is een contingent dan niet volledig
benut, dan blijven er woningen over. De minister wil in december als
hij in de Kamer staat kunnen melden dat alle kontingenten zijn benut.
Zijn er niet genoeg woningen gebouwd dan maakt hij het politiek niet
zo best. Hij staat er daarom op, dat als 1 september alles niet is in
gediend, het niet ingediende deel vervalt. Die rest wordt dan weer op
nieuw verdeeld. Dat gebeurt ook in die provinciale commissie. Dan denk
ik toch dat het belangrijk is dat deze regio daar ook in vertegenwoor
digd is. Vindt er dan geen afzonderlijk overleg meer plaats met gemeen
ten? Als je overleg wilt met het provinciaal bestuur, dan kan dat al
tijd. Men zal altijd zo vriendelijk zijn om ons te ontvangen, alleen
men heeft wel uitdrukkelijk de weg gekozen om via die provinciale
volkshuisvestingscommissie en de regionale volkshuisvestingscommissies
de zaken te doen. Ik denk daarom dat het toch verstandig is om dit
voorstel aan te nemen. De meeste redenen daarvoor heeft de heer van
Eekelen ook reeds naar voren gebracht. Het komt dus door de systeem
wijziging. Dat punt, de taken van de provinciale volkshuisvestings
commissies en de regionale volkshuisvestingscommissies, vonden wij in
het gewestelijk voorstel wat onvoldoende belicht. Daarom hebben wij in
ons eigen voorstel dit nog wat extra nader toegelicht. Dat is de
essentie van dit stuk. Verder is het zo, dat spreekt het gewest ook
uitdrukkelijk uit, dat er geen taakoverdracht plaats vindt van de
gemeente naar het gewest toe. Als er geen unaniem advies is dan worden
de minderheidsadviezen ook doorgegeven aan de P.V.C.. Dat staat er uit
drukkelijk in, men wil niet via een meerderheidsbeslissing tot een
besluit van het gewest komen. Dat is uitdrukkelijk uitgesloten. Dat is
ook zo geregeldomdat hier en daar wat gemeenten benauwd waren dat ze
hun bevoegdheid inleverden. Wij eigenlijk ook wel, daarom dat deze
keus is gemaakt. Er is geen sprake van een extra bestuurslaag. Het is
meer een kwestie van overleg plegen met elkaar, samen een stukje volks
huisvestingsbeleid in de regio maken. Dan nog het punt van de grote en
de kleine gemeenten. Ik denk als een ieder allen voor zichzelf moet
opkomen in deze regio, als we geen commissie hebben, dan mag U twee
keer raden wie daar het beste mee vaart, de grote of de kleine ge
meenten. Ik denk dat als je het gezamenlijk doet, dat daar de kleine
gemeenten meer voordeel van hebben, dan als een ieder voor zichzelf
moet opkomen. Dan denk ik dat de grotere gemeenten daar meer voordeel