-12- heer Roosenboom zegt een gemeentebestuur wat aktief is gaat naar Den Bosch en die zorgt zoveel mogelijk kontingenten binnen te krijgen. Dat hebben wij ook altijd gedaan. Het zal de eerste keer niet zijn dat we naar de H.I.D. in Den Bosch gaan, volkshuisvesting, en proberen kontin genten binnen te krijgen. Dat hebben we ook altijd gedaan en de laat ste jaren hebben we daar niet slecht mee geboerd. Maar het systeem is veranderd. Vroeger hadden we een adviescommissie verdeling rijkswoning- bouw. Dat was een commissie die ingesteld werd door het Rijk en die rechtstreeks adviseerde aan de H.I.D. van de volkshuisvesting in Den Bosch. Dat is nu veranderd. Nu kan het provinciaal bestuur een bindend advies geven aan de H.I.D.Die commissie A.V.R.W., de adviescommissie verdeling rijkswoningbouw, die is opgeheven, Gedeputeerde Staten kun nen nu een bindend advies geven aan de H.I.D.Voordat Gedeputeerde Staten tot zo'n advies komen laat men zich adviseren. Daar heeft ze een provinciale volkshuisvestingscommissie voor opgericht. In die pro vinciale volkshuisvestingscommissie zijn een aantal disciplines ver tegenwoordigd. Onder andere de regionale volkshuisvestingscommissies, de R.V.C.'s. Wil je daar in mee spreken bij de provincie dan moet je een R.V.C hebben anders praat je niet mee. Dat is het punt. Verder nog wat andere zaken die in zo'n commissie worden behandeld in zo'n P.V.C.. Bijvoorbeeld, dat is als er restkapaciteiten zijn. Voor 1 sep tember moet alles rond zijn. Is een contingent dan niet volledig benut, dan blijven er woningen over. De minister wil in december als hij in de Kamer staat kunnen melden dat alle kontingenten zijn benut. Zijn er niet genoeg woningen gebouwd dan maakt hij het politiek niet zo best. Hij staat er daarom op, dat als 1 september alles niet is in gediend, het niet ingediende deel vervalt. Die rest wordt dan weer op nieuw verdeeld. Dat gebeurt ook in die provinciale commissie. Dan denk ik toch dat het belangrijk is dat deze regio daar ook in vertegenwoor digd is. Vindt er dan geen afzonderlijk overleg meer plaats met gemeen ten? Als je overleg wilt met het provinciaal bestuur, dan kan dat al tijd. Men zal altijd zo vriendelijk zijn om ons te ontvangen, alleen men heeft wel uitdrukkelijk de weg gekozen om via die provinciale volkshuisvestingscommissie en de regionale volkshuisvestingscommissies de zaken te doen. Ik denk daarom dat het toch verstandig is om dit voorstel aan te nemen. De meeste redenen daarvoor heeft de heer van Eekelen ook reeds naar voren gebracht. Het komt dus door de systeem wijziging. Dat punt, de taken van de provinciale volkshuisvestings commissies en de regionale volkshuisvestingscommissies, vonden wij in het gewestelijk voorstel wat onvoldoende belicht. Daarom hebben wij in ons eigen voorstel dit nog wat extra nader toegelicht. Dat is de essentie van dit stuk. Verder is het zo, dat spreekt het gewest ook uitdrukkelijk uit, dat er geen taakoverdracht plaats vindt van de gemeente naar het gewest toe. Als er geen unaniem advies is dan worden de minderheidsadviezen ook doorgegeven aan de P.V.C.. Dat staat er uit drukkelijk in, men wil niet via een meerderheidsbeslissing tot een besluit van het gewest komen. Dat is uitdrukkelijk uitgesloten. Dat is ook zo geregeldomdat hier en daar wat gemeenten benauwd waren dat ze hun bevoegdheid inleverden. Wij eigenlijk ook wel, daarom dat deze keus is gemaakt. Er is geen sprake van een extra bestuurslaag. Het is meer een kwestie van overleg plegen met elkaar, samen een stukje volks huisvestingsbeleid in de regio maken. Dan nog het punt van de grote en de kleine gemeenten. Ik denk als een ieder allen voor zichzelf moet opkomen in deze regio, als we geen commissie hebben, dan mag U twee keer raden wie daar het beste mee vaart, de grote of de kleine ge meenten. Ik denk dat als je het gezamenlijk doet, dat daar de kleine gemeenten meer voordeel van hebben, dan als een ieder voor zichzelf moet opkomen. Dan denk ik dat de grotere gemeenten daar meer voordeel

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 110