I gtrlgswlt
>Jhr
VOORSTEL TOT 22E WIJZIGING VAN DE MODEL-BOUWVERORDENING
Het lid Roosenboom: Inhoudelijk hebben wij geen bezwaar tegen de wij
ziging, maar er zijn verschillende raadsleden die namens het gemeente
bestuur in het bezit zijn van deze model-bouwverordening. Ik zou U
willen vragen of die wijzigingen ook naar de raadsleden gaan, althans
voor zover zij in het bezit zijn van dat boekwerk.
Het lid MouwsExact hetzelfde. De meeste die hebben de omslag nog
denk ik, dus kan alleen met de aanvulling volstaan worden.
De voorzitter: Ik denk dat we het beste zo kunnen afspreken. Per
onderwerp is de belangstelling van de raadsleden weer anders, die is
verschillend. De één zal er veel belangstelling voor hebben en de an
der minder. Ik vind elk raadslid die graag zo'n bouwverordening heeft,
bijgewerkt tot het laatste supplement, die heeft daar recht op. Als U
na afloop even aan de sekretaris opgeeft dat U in het bezit wilt komen
van een bijgewerkte model-bouwverordening dan krijgt U een exemplaar.
Laten we het zo afspreken. We kunnen het zonder meer aan iedereen toe
zenden, maar het kan ook zijn dat er raadsleden bij zijn die zeggen
mijn interesse gaat naar andere onderwerpen uit en ik hoef dat niet zo
nodig.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE LOZINGSVERORDENING.
Het lid Roosenboom: Ik zou willen vragen om in ieder geval, desnoods
per fraktie, ook die groene reeks te verstrekken om in ieder geval al
tijd als groepering, als partij het als naslag werk te hebben. In het
voorstel zegt U dat in het nieuwe model van de Vereniging van Neder
landse Gemeenten, hetwelk in samenspraak met de Unie van waterschappen
is opgesteld, de vergunningsplicht is beperkt tot een aantal nader te
noemen bedrijven. Dat is allemaal nog wel te volgen, maar dan komt er
een zin voor alle andere lozingen is gekozen voor een systeem van al
gemene voorschriften in de verordening gecombineerd met een meldings
plicht". Daar heb ik toch wel een beetje moeite mee. Iemand die niet
tot de eerder genoemde bedrijven behoort, die gaat iets lozen wat hij
eigenlijk niet mag lozen, als ik het zo eenvoudig mag zeggen. Maar ik
vraag me af of hij het dan ook gaat melden. Dan is mijn vraag wie gaat
dat allemaal kontroleren. Het maken van verordeningen is niet zo moei
lijk. Toevallig heb ik deze week nog een mooie spreuk op de kalender
gelezen, dat het maken van wetten niet zo moeilijk was maar dat het
regeren, het besturen, dat dat veel problematischer is. Dat is hier
eigenlijk ook van toepassing. We kunnen wel een mooie verordening
maken, maar hoe wordt die eigenlijk gekontroleerd, hoe gaat dat in de
praktijk.
De voorzitter: Wat betreft de lozingsverordening is het zo dat de be
drijven die genoemd zijn een vergunning moeten hebben. Dat zijn de be
drijven die waarschijnlijk het meest vuile water lozen met stoffen die
problemen kunnen geven. Daar kunt U van op aan. Als U dat rijtje be
ziet dan zult U ook konstateren dat dat zo is. In het kader om minder
te regelen, de deregulering, is dit tot stand gekomen, opdat men niet
elk bedrijf, elke onderneming wil verplichten dat men een vergunning
aan moet vragen met alles wat daarbij hoort. Een vergunningaanvraag
dat is nog al wat, er moet nogal wat op papier gezet worden. Nu kan
voor de meeste bedrijven worden volstaan met een meldingsplicht. Zo'n
meldingsplicht is dus een plicht. Nu gaat het er om, daar wijst de
9«! @094» T
i ni atol vft f r
M I99V
tJ8f)C