I gtrlgswlt >Jhr VOORSTEL TOT 22E WIJZIGING VAN DE MODEL-BOUWVERORDENING Het lid Roosenboom: Inhoudelijk hebben wij geen bezwaar tegen de wij ziging, maar er zijn verschillende raadsleden die namens het gemeente bestuur in het bezit zijn van deze model-bouwverordening. Ik zou U willen vragen of die wijzigingen ook naar de raadsleden gaan, althans voor zover zij in het bezit zijn van dat boekwerk. Het lid MouwsExact hetzelfde. De meeste die hebben de omslag nog denk ik, dus kan alleen met de aanvulling volstaan worden. De voorzitter: Ik denk dat we het beste zo kunnen afspreken. Per onderwerp is de belangstelling van de raadsleden weer anders, die is verschillend. De één zal er veel belangstelling voor hebben en de an der minder. Ik vind elk raadslid die graag zo'n bouwverordening heeft, bijgewerkt tot het laatste supplement, die heeft daar recht op. Als U na afloop even aan de sekretaris opgeeft dat U in het bezit wilt komen van een bijgewerkte model-bouwverordening dan krijgt U een exemplaar. Laten we het zo afspreken. We kunnen het zonder meer aan iedereen toe zenden, maar het kan ook zijn dat er raadsleden bij zijn die zeggen mijn interesse gaat naar andere onderwerpen uit en ik hoef dat niet zo nodig. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN DE LOZINGSVERORDENING. Het lid Roosenboom: Ik zou willen vragen om in ieder geval, desnoods per fraktie, ook die groene reeks te verstrekken om in ieder geval al tijd als groepering, als partij het als naslag werk te hebben. In het voorstel zegt U dat in het nieuwe model van de Vereniging van Neder landse Gemeenten, hetwelk in samenspraak met de Unie van waterschappen is opgesteld, de vergunningsplicht is beperkt tot een aantal nader te noemen bedrijven. Dat is allemaal nog wel te volgen, maar dan komt er een zin voor alle andere lozingen is gekozen voor een systeem van al gemene voorschriften in de verordening gecombineerd met een meldings plicht". Daar heb ik toch wel een beetje moeite mee. Iemand die niet tot de eerder genoemde bedrijven behoort, die gaat iets lozen wat hij eigenlijk niet mag lozen, als ik het zo eenvoudig mag zeggen. Maar ik vraag me af of hij het dan ook gaat melden. Dan is mijn vraag wie gaat dat allemaal kontroleren. Het maken van verordeningen is niet zo moei lijk. Toevallig heb ik deze week nog een mooie spreuk op de kalender gelezen, dat het maken van wetten niet zo moeilijk was maar dat het regeren, het besturen, dat dat veel problematischer is. Dat is hier eigenlijk ook van toepassing. We kunnen wel een mooie verordening maken, maar hoe wordt die eigenlijk gekontroleerd, hoe gaat dat in de praktijk. De voorzitter: Wat betreft de lozingsverordening is het zo dat de be drijven die genoemd zijn een vergunning moeten hebben. Dat zijn de be drijven die waarschijnlijk het meest vuile water lozen met stoffen die problemen kunnen geven. Daar kunt U van op aan. Als U dat rijtje be ziet dan zult U ook konstateren dat dat zo is. In het kader om minder te regelen, de deregulering, is dit tot stand gekomen, opdat men niet elk bedrijf, elke onderneming wil verplichten dat men een vergunning aan moet vragen met alles wat daarbij hoort. Een vergunningaanvraag dat is nog al wat, er moet nogal wat op papier gezet worden. Nu kan voor de meeste bedrijven worden volstaan met een meldingsplicht. Zo'n meldingsplicht is dus een plicht. Nu gaat het er om, daar wijst de 9«! @094» T i ni atol vft f r M I99V tJ8f)C

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 105