n
tot in de Nieuwstraat. Ik zou eerder voor een voorstel voelen om ook
in de Kromstraat weer vrij te laten parkeren, om daar ook het harde
rijden te beperken. Daar kun je als gemeentebestuur niets aan doen,
dat is de mentaliteit. De mensen moeten het zich aanleren om daar ge
woon voorzichtig te rijden. Ik denk dat je dat als overheid niet moet
bevorderen om dat hardrijden de gelegenheid te geven. Dat doe je wel
als je op een gegeven moment de mogelijkheid schept om niet in die
straat te laten parkeren. Wij zijn een voorstander van, laat die
automobilist maar met zijn auto door de straat kruipen. Dan maar moei
lijk er doorheen, dan wordt er niet hard gereden, maar het komt de ver
keersveiligheid ten goede. Ik zou niet weten welke behoefte er is om
in de bebouwde kom parkeerverboden aan te brengen. Er is helemaal geen
behoefte om hard te rijden. Hard rijden moet je op een autoweg doen,
niet in de bebouwde kom. Er zijn voorbeelden. Ik noem maar Frederik de
Ramlaan en FabrieksstraatAls je daar doorheen rijdt, dan moet je
stil staan, uitkijken, een tegemoetkomende auto laten komen en dan kun
jij eens een keer doorrijden. Er wordt niet hard gereden. Ik denk dat
wij er heden ten dage behoefte aan hebben dat er langzaam wordt gere
den. Dat kun je alleen maar bereiken in situaties waar dat heel moei
lijk gebeurt. Dan moet je dat niet bevorderen door de auto van de weg
af te halen want dan geef je de automibilist ruim baan. Vandaar dat
dat ons overgrote bezwaar is.
Het lid Wiersema—DupréZou het misschien ook invloed op de situatie
kunnen hebben wanneer de Verlengde Beeklaan klaar is. Heeft U een idee
wanneer daar aan begonnen wordt en is het dan misschien mogelijk om
dat geheel weer eens opnieuw te bekijken, ook dit parkeerverbod.
Het lid Verbogt: Mevrouw Wiersema en ik zouden bijna met elkaar ge
sproken kunnen hebben. Na het gereedkomen van het administratiegebouw
en na het gereedkomen van de Nieuw—Beijmoerseweg is de verkeersintensi
teit in de Nieuwstraat geweldig toegenomen. We zijn nu bezig om die
verkeersstroom beter te geleiden. Bijzonder gelukkig zijn we daar geen
van allen mee, toch zeker de bewoners niet, neem ik aan. We wilden
graag terug onder de aandacht brengen het oude plan van de doortrek
king van de Verlengde Beeklaan, het heet nu Kerkheiningedie we door
trekken naar de Jannelandseweg. Dat is destijds weggepoetst, maar ik
denk dat we daarmee hier heel de situatie op zouden lossen. Ik weet
dat het niet zo'n gemakkelijk punt is en dat men misschien niet staat
te springen om het weer uit de la te halen, maar mogelijk dat U daar
mee de hele heisa en alle problemen op zou lossen die hier nu ter
tafel liggen. Hoe we het ook wenden of keren, het blijft hier een smal
le bocht. Het zijn gebouwen die men toch niet zo maar in de nabije
toekomst kan verplaatsen of wegpoetsen en de verkeersdrukte zal er
zeker niet minder om worden, maar zoals we met zijn allen wel weten
zal die zeer zeker nog toenemen. Destijds is bij de eerste planvast—
stelling en dergelijke van de Nieuw-Beijmoerseweg een soort tangent
getekend rondom Halsteren, waarin zeer zeker die bocht in zat van die
Verlengde Beeklaan, zoals mevrouw Wiersema aanhaalt. Ik weet ook dat
die tegelijk met plan West destijds is vervallen, maar ik wou het wel
terug onder de aandacht brengen.
De voorzitter: In de eerste plaats hetgeen mevrouw Wiersema en de
heer Verbogt naar voren brengen, de Verlengde Beeklaan, dat probleemop
lossend zou kunnen zijn. Ik denk dat dat nog jaren duurt, dat is wel
zeker. Op zich heeft de heer Roosenboom gelijk, wij hanteren vaak
juist het standpunt, laat men die auto's daar maar parkeren, dan moet
men maar wat rustiger rijden, dat schept een barrière en dat is hele
maal niet verkeerd. Voor veel straten is dat standpunt ook gehanteerd.
Hier is echter het punt aan de orde dat de doorstroming zonder meer be
lemmerd wordt, dat men er überhaupt niet door kan, dat geeft proble-