n tot in de Nieuwstraat. Ik zou eerder voor een voorstel voelen om ook in de Kromstraat weer vrij te laten parkeren, om daar ook het harde rijden te beperken. Daar kun je als gemeentebestuur niets aan doen, dat is de mentaliteit. De mensen moeten het zich aanleren om daar ge woon voorzichtig te rijden. Ik denk dat je dat als overheid niet moet bevorderen om dat hardrijden de gelegenheid te geven. Dat doe je wel als je op een gegeven moment de mogelijkheid schept om niet in die straat te laten parkeren. Wij zijn een voorstander van, laat die automobilist maar met zijn auto door de straat kruipen. Dan maar moei lijk er doorheen, dan wordt er niet hard gereden, maar het komt de ver keersveiligheid ten goede. Ik zou niet weten welke behoefte er is om in de bebouwde kom parkeerverboden aan te brengen. Er is helemaal geen behoefte om hard te rijden. Hard rijden moet je op een autoweg doen, niet in de bebouwde kom. Er zijn voorbeelden. Ik noem maar Frederik de Ramlaan en FabrieksstraatAls je daar doorheen rijdt, dan moet je stil staan, uitkijken, een tegemoetkomende auto laten komen en dan kun jij eens een keer doorrijden. Er wordt niet hard gereden. Ik denk dat wij er heden ten dage behoefte aan hebben dat er langzaam wordt gere den. Dat kun je alleen maar bereiken in situaties waar dat heel moei lijk gebeurt. Dan moet je dat niet bevorderen door de auto van de weg af te halen want dan geef je de automibilist ruim baan. Vandaar dat dat ons overgrote bezwaar is. Het lid Wiersema—DupréZou het misschien ook invloed op de situatie kunnen hebben wanneer de Verlengde Beeklaan klaar is. Heeft U een idee wanneer daar aan begonnen wordt en is het dan misschien mogelijk om dat geheel weer eens opnieuw te bekijken, ook dit parkeerverbod. Het lid Verbogt: Mevrouw Wiersema en ik zouden bijna met elkaar ge sproken kunnen hebben. Na het gereedkomen van het administratiegebouw en na het gereedkomen van de Nieuw—Beijmoerseweg is de verkeersintensi teit in de Nieuwstraat geweldig toegenomen. We zijn nu bezig om die verkeersstroom beter te geleiden. Bijzonder gelukkig zijn we daar geen van allen mee, toch zeker de bewoners niet, neem ik aan. We wilden graag terug onder de aandacht brengen het oude plan van de doortrek king van de Verlengde Beeklaan, het heet nu Kerkheiningedie we door trekken naar de Jannelandseweg. Dat is destijds weggepoetst, maar ik denk dat we daarmee hier heel de situatie op zouden lossen. Ik weet dat het niet zo'n gemakkelijk punt is en dat men misschien niet staat te springen om het weer uit de la te halen, maar mogelijk dat U daar mee de hele heisa en alle problemen op zou lossen die hier nu ter tafel liggen. Hoe we het ook wenden of keren, het blijft hier een smal le bocht. Het zijn gebouwen die men toch niet zo maar in de nabije toekomst kan verplaatsen of wegpoetsen en de verkeersdrukte zal er zeker niet minder om worden, maar zoals we met zijn allen wel weten zal die zeer zeker nog toenemen. Destijds is bij de eerste planvast— stelling en dergelijke van de Nieuw-Beijmoerseweg een soort tangent getekend rondom Halsteren, waarin zeer zeker die bocht in zat van die Verlengde Beeklaan, zoals mevrouw Wiersema aanhaalt. Ik weet ook dat die tegelijk met plan West destijds is vervallen, maar ik wou het wel terug onder de aandacht brengen. De voorzitter: In de eerste plaats hetgeen mevrouw Wiersema en de heer Verbogt naar voren brengen, de Verlengde Beeklaan, dat probleemop lossend zou kunnen zijn. Ik denk dat dat nog jaren duurt, dat is wel zeker. Op zich heeft de heer Roosenboom gelijk, wij hanteren vaak juist het standpunt, laat men die auto's daar maar parkeren, dan moet men maar wat rustiger rijden, dat schept een barrière en dat is hele maal niet verkeerd. Voor veel straten is dat standpunt ook gehanteerd. Hier is echter het punt aan de orde dat de doorstroming zonder meer be lemmerd wordt, dat men er überhaupt niet door kan, dat geeft proble-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1987 | | pagina 103