-58- hooi en te gras langs de deur moet gaan om oud papier te verzamelen. Die verenigingen die dat al jaren doen en waarbij de mensen steeds keurig op geregelde tijden komen, die moeten wij die niet teveel voor de voeten lopen. Wethouder van der Weegen: Ik denk dat de vragen die er zijn toch allemaal een beetje in eikaars verlengde liggen. We hebben daar in de kommissie, -dan kijk ik met name naar de heer Graaf mans-, inderdaad nogal over gesproken. Ik weet niet of ik daar die toezegging zo hard heb gedaan zoals hij het verwoordt. Ik weet wel dat we met elkaar gezegd hebben toen hij destijds 9 cent of 15 cent was, toen hebben we ook niet allerlei andere verenigingen plotseling uit de kast zien komen om ook in te gaan zamelen. We hebben natuurlijk ook tijden gekend dat de prijs van oud papier aanzienlijk hoger was dan 5 cent. Toen heeft zich dat verschijnsel niet voorgedaan. Het gevaar wat er in zit dat is niet zo groot. We hebben toen ook gesproken over het feit dat je als gemeente het inzamelen op zich inderdaad heel moeilijk kunt tegenhouden. Het is wel zo dat als er kontainers geplaatst moeten worden, dat ze in elk geval bij het kollege aan de bel moeten trekken om vergunning om de kontainer ergens te plaatsen. Dat probeer je dan natuurlijk in overleg. Dat hebben we laatst in Lepelstraat nog gehad. Dan probeer je wel in overleg er uit te komen met de instelling die daar reeds eerder papier inzamelt. Als dat kan, als de kapaciteit dat toe laat. Het systeem is bij de een wat anders als bij de ander. De een zamelt van deur tot deur in en de ander zet een kontainer weg. Dan kan zoiets zich goed aanvullen, want het is uiteindelijk zaak dat er zoveel mogelijk oud papier ingezameld wordt. Dat heeft de heer Somers ook aangegeven. Daar gaat het in principe om. Dan halen we toch voor een groot deel die garantieprijs terug via het stortrecht wat dan 3 cent per kilo is. Het gevaar dat dan elke vereniging ineens papier in gaat zamelen dat is niet zo groot, gelet op het feit dat we ook wel hogere prijzen gekend hebben dan 5 cent. Het lid GraafmansWe hebben daar in de kommissie uitvoerig over gediskussieerd. Dat is natuurlijk het voordeel als je wel vertegenwoordigt bent in de kommissie. Dan hoef je het in de raad niet over te doen. Maar ik vraag U toch, wat ik zo juist ook in eerste instantie al gezegd heb, bent U van plan om de verenigingen die dit al een aantal jaren doen een voorkeursbehandeling te geven, voor het geval het zo mocht zijn dat er nu ineens een aantal verenigingen komen die ook willen gaan inzamelen. Wethouder van der Weegen: Ik heb U zojuist aangegeven dat we in elk geval, als er een aanvraag komt, met betrokkene zullen praten. We moeten natuurlijk niet naar de situatie toe dat er bij de St. Jozefschool ineens twee kontainers naast elkaar komen te staan en dat er een handeltje ontstaat waar het oud papier in terecht komt. Dat moeten we zeker niet hebben. U mag van ons verwachten dat we daar bemiddelend in op zullen treden. Ik heb in eerste instantie ook nog een vraag van de heer Princen vergeten zie ik thans. We zullen ze inderdaad via een schrijven op de hoogte brengen dat de garantieprijs wijzigt. De voorzitter: Ik zie toch dat het nog niet helemaal geacht wordt te zijn beantwoord, maar in elk geval in de bemiddelende sfeer en meer niet. Er kan in principe geen onderscheid gemaakt worden, dat zou naar de burger toe erg slecht zijn, dat kun je niet doen. Je kunt wel proberen dat mensen het goed regelen met elkaar. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -59- 25. VOORSTEL TOT AANSCHAF VAN EEN BRANDWEERWAGEN EN EEN MOTORSPUITAAN- HANGER. De voorzitter: De diskussie die we gevoerd hebben voor de vuilnisauto, geldt in feite ook voor deze brandweerauto. Dezelfde aspekten en de opmerking die de heer Somers gemaakt heeft die gelden hier ook voor. Wethouder van der Weegen: Die gelden hier niet voor. Ik denk dat dit een vastgelegd bedrag is. De voorzitter: We hebben op deze auto reeds twee jaren afgeschreven omdat die al een aantal jaren in onze begroting staat en dat willen we nu reserveren en gebruiken voor het gedeeltelijk dekken van de kapitaalslasten. Op die manier is het haalbaar anders konden we de brandweerauto niet aanschaffen want we hadden niet meer centen. Anders past het niet in de investeringslijst. Zo krap is het wel. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN, Punt 15 Schrijven gemeenteraadsleden uit etnische groepen inzake herziening vreemdelingenwetgeving. Het lid Frietman-HoppenerHet gaat om de brief van gemeenteraadsleden uit etnische groepen met betrekking tot herziening van de vreemdelingenwetgeving. Wij ondersteunen dit initiatief van die mensen. Voor kennisgeving aannemen is ons inziens wat te summier. Wat is eigenlijk het kollegestandpunt hierin? De voorzitter: Het kollegestandpunt is dat op zich het beïnvloeden van deze zaak vanuit de gemeente Halsteren moeilijk is. We hebben wel de ontwikkelingen nauwlettend gevolgd, daaruit blijkt dat er inmiddels een kommissievergadering in de tweede kamer is geweest waar een tweetal moties zijn ingediend, moties zowel ondertekend door het C.D.A., de V.V.D. en de P.v.d.A. waarin in de eerste plaats is gezegd dat als dit overgaat naar de politie dit, fout is. Dat moet een gedecentraliseerde rijksdienst zijn die dat doet en die moet onder verantwoordelijkheid van het bestuur blijven, in dit geval de minister, min of meer een verlengstuk van de officier van justitie maar dan gedecentraliseerd. Verdere kontrole door ambtenaren aan het loket dat is ook verworpen. Dat was motie twee. Dat is ook een slechte zaak, het mag niet zo zijn dat een ambtenaar sociale zaken of van volkshuisvesting naar het bevolkingsregister loopt en daar zijn bevindingen checkt en dan dat doorgeeft. Dat is niet de bedoeling. Er moet wel een bepaald systeem zijn om dit te kontroleren. De ambtenaar die daarmee belast is die moet dat wel doen. Het moet niet zo zijn dat de ambtenaar die aan het loket staat, voor welk onderwerp dan ook, hiermee wordt belast en dat min of meer kontroleert. De staatssecretaris Korte-van Hemel was met die beide moties niet zo gelukkig, die hebben echter een brede steun zoals het dan heet, in de kamer. De verwachting mag zijn dat de verontrusting die uitgesproken is door de gemeenteraadsleden die zelf behoren tot de etnische groepen, dat die verontrusting waarschijnlijk, of wel zeker, is weggenomen want die moties zijn aanvaard. Dat als antwoord. We hebben dus wel nauwlettend gevolgd hoe het gaat. We hadden daar zeker wel be langstelling voor, maar voor kennisgeving aannemen wordt vaak gezien als van dan hoef je niets meer te doen. Dat houdt dat begrip zeker niet in. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 93