-14- hetgeen wat ik hierbij zou willen opmerken. Ik protesteer tegen de gedragscode van de Rijksoverheid, maar ik sta wel achter het stuk, omdat ik met de vorige spreker van mening ben, dat hetgeen dat tot dusverre met sukses in uitvoering is genomen gehandhaafd moet blijven ondanks alle tegenstand die er is. Ik dacht dat het wel nut had om nota te nemen van bezwaren die ik heb tegen de gedragslijn die de regering er op na houdt: afstoten en proberen zoveel mogelijk te dirigeren naar de gemeenten, in dit geval naar het gewest. Maar die zal op een gegeven moment ook niet meer in staat zijn om alle met namen genoemde taken uit te voeren. Wethouder van der Weegen: Met betrekking tot het onderhavige voorstel is het duidelijk dat ik niet zoveel vragen te beantwoorden heb. Het is duidelijk dat iedereen het voorstel als zodanig ondersteunt. Mevrouw Wiersema heeft nog informatie gevraagd. Ik denk dat het goed is dat we die naar de kommissie Welzijn, Onderwijs en Volksgezondheid doen, met name, de resultaten over het onderzoek en de opkomst. Het lid Wiersema-DupréIk bedoel speciaal voor de vergadering van het Streekgewest in september, zodat ze dat misschien nog kunnen gebruiken. Wethouder van der Weegen: Dat die informatie dus doorgezonden wordt naar de leden die in het Streekgewest zitten. We zullen in elk geval proberen om die informatie te krijgen en die ter beschikking van hun stellen, zo dat ze die kunnen gebruiken in het verweer wat ze daar voeren. Mevrouw Frietman en meneer van Eekelen hebben ook adhesie betuigd aan het voorstel. Evenzo de heer van de Watering. Hij heeft wat grieven geuit aan het Rijk. Hij bedoelt dat het Rijk taken decentraliseert naar lagere overheden en in principe daarbij een bedrag beschikbaar stelt ter behapping van die taken. U heeft kunnen lezen dat daarom wat verschuiving plaatsvindt althans dat het Streekgewest wordt gebonden aan wat meer voorwaarden dan ze exact moet voldoen, waardoor men dan een bepaald ander project niet kan doen als men het budgettair neutraal wil laten verlopen. Het takenpakket van de gewestelijke gezondheidsdienst is omvangrijk. Ik vind persoonlijk uit het voorstel dat daar nogal wat vakatures zijn. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn om dat in het Streekgewest ook eens kenbaar te maken, dat in principe de taken daar zijn, maar dat er ook een goede bemanning voor moet zijn. We fourneren daar wel de gelden voor in het kader van de begroting, maar ik denk dat je van het Streekgewest dan ook mag verlangen dat ze zich 100% in zal zetten om die vakatures te bemannen. Als die vakatures inderdaad ingevuld zijn dan zou in principe dat takenpakket vervuld moeten kunnen worden. Wat betreft de grieven aan het adres van het Rijk. Het is zo dat er natuurlijk bezuinigd wordt. Waar er gehakt wordt vallen spaanders. Ik denk dat dit een spaander is die bij bepaalde bevolkingsgroepen hard aankomt. U heeft daar onze mening over vernomen. Wat dat aan gaat heb ik er bij de raad weinig problemen beluisterd op dit moment. Ik denk dat de volledige raad, zoals mevrouw Frietman ook hoopte, het voorstel als zodanig ondersteunt. We moeten hopen dat dit in het Streekgewest wat steun gaat krijgen. Sommigen hebben daar hun twijfel over uitgesproken, omdat de centrumgemeenten blijkbaar al een positie ingenomen hebben die onwrikbaar vast ligt. Misschien dat sommige gewestraadsleden daar toch wat anders over gaan denken als ook de diskussie bij hun in de raad plaatsgevonden heeft. De voorzitter: Dit ligt nogal gevoelig. Wat betreft de APGZ-taak, de heer van de Watering wijst daar ook op, dit is een reeks van taken die hier allemaal genoemd worden. Als die allemaal goed zouden gebeuren en je zou die taken afwegen tegen de taak, waar het nu om gaat, die afgestoten wordt en je maakt dus die afweging dan zou het misschien best zo kunnen zijn dat je tot een besluit zou kunnen komen om deze taken aan te pakken en andere niet. Alleen, U wijst daar ook uitdrukkelijk op, ik moet zien wat daar de komende jaren van terecht komt. Ik ben bang dat ter zake vooral in de eerste jaren sprake zal zijn van een theoretische aanpak. Daar komt bij die gewestelijke gezondheidsdienst is niet bekend in de regio. Nu hebben ze een onderdeel waar ze wel bekendheid mee hebben en dat stoten ze nu juist nog af ook. Dan zeg ik mensen waar ben je mee bezig. Dit loopt goed, en er is een kans dat het op niet al te lange termijn door de huisartsen wordt overgenomen. Ze spartelen nog wel wat tegen. Het kan zijn dat het per 1 januari 1987 niet lukt, maar het lukt een keer, daar ben ik van overtuigd. Die overbrugging neemt dat toch op je, gewest, en ga niet nu met een taak waarbij je je presenteert aan de burgerij als gewest, dat gebeurt toch al te weinig, ophouden. Dat snap ik niet. Dat vind ik om allerlei redenen onaanvaardbaar. Het is ook niet voor niks dat we als kollege het woord "onaanvaardbaar" hebben gebruikt. Het is een vrij zware bewoording die wij hebben gebruikt. Dat stond er ambtelijk eerst niet. Dat hebben we als kollege ingevuld dat woord "onaanvaardbaar". Het lid VerbogtUiteraard hebben wij er ook uitvoerig bij stil gestaan. Het betreurt ons dat de twee grote gemeenten nu al op één lijn zitten. Wij vinden ook dat vooral bij het Rijk de zorg zou moeten liggen ter voorkoming van. Het beroerde is dat deze zaken inderdaad niet in het ziekenfondspakket worden meegenomen. Toch, ondanks de wrevel die we hebben en de angst dat het wel door zal gaan, althans in de negatieve zin, met die twee gemeenten, zou ik toch willen vragen dat wij, als Halsteren, het voortouw nemen en proberen de kleine gemeenten voor deze zaak op één lijn te krijgen. U konstateert zelf ook wel dat de totale raad hier achter staat. Misschien moeten we er iets aan doen en proberen alles op één lijn te krijgen. De twee grote dat zal waarschijnlijk niet meer meevallen. Die zijn al zover met hun uitspraken gegaan. Er is een meerderheid van de kleinere gemeenten en het zou mooi zijn als die eens een keer een lijn vormden. Het lid Wiersema-DupréHeb ik het goed begrepen dat het Streekgewest de overbrugging voor zijn rekening neemt of niet. Wat waarschijnlijk niet zo zal zijn dat dan de gemeente in de tussentijd toch doorgaat. Ik dacht het, omdat U hier zegt dat U het onverantwoord acht om een lacune te laten ontstaan. Ik neem aan als U het onverantwoord acht dat U het niet doet. Wethouder van der Weegen: Meneer Verbogt heeft als zodanig ook instemming met het voorstel betuigd. Hij heeft een beroep gedaan op de gewestraadsleden om te proberen, in elk geval de andere kleine gemeenten, ook op één lijn te krijgen. Ik denk dat ze daar beslist het een en ander aan gedaan zullen hebben. In de vorige vergadering heb ik begrepen dat ze zich toch nogal ingespannen hebben. Er zal uiteraard beslist wat overleg vooraf gaan aan die vergadering. Ik denk dat het goed is dat we ze daar in die zin in steunen, dat we ook vanuit de gemeenteraad een beroep op hun doen om alles op alles te zetten, wat dat aangaat, om één lijn te vormen en om een meerderheid

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 8