-42- gebroken als bom-ijs, want namelijk eergisteren is de uitspraak geweest dat men Jouke de Vries niet kan ontslaan, waar eigenlijk grotendeels Uw voorstel op gebaseerd was. Menige diskussie, zowel telefonisch als persoonlijk, heb ik met het kollege en met leden van het kollege gehad. Wij als Werknemerspartij vinden dat U als kollege, met het Opbouwwerk tesamen, een verkeerde koers gevaren hebt.U heeft dat nooit in willen zien. Het is zelfs zo geweest dat U er eigenlijk nog niet eens over wilde diskussiëren. Nu liggen de gevolgen er. Als je die 40 uren zou korten betekent dat, gezien de rechtspositie van de opbouwwerker dat je dan de andere werknemer kunt ontslagen. Dan betekent dat, dat de heer de Vries in dienst blijft. Zo ligt het nu eenmaal. De ambtenaren zijn gelukkig ook nog een beetje beschermd. Het was beter geweest om naar de Werknemerspartij te luisteren. Wij zeggen dikwijls dat het niet alleen om beleid en centen gaat, maar dat het ook wel eens om mensen kan gaan. Als U met het Opbouwwerk de euvele moed genomen had om een normale ontslagprocedure aan te spannen wegens de korting op het sociaal kultureel werk, dan had zelfs de betreffende man er genoegen mee genomen. Gezien deze uitspraak, vinden wij als Werknemerspartijdat er in ieder geval 20 uren Opbouwwerk dienen te blijven. Die 20 uren Opbouwwerk zouden volgens onze bescheiden mening dan uitgevoerd dienen te worden bij het S.K.W. in Lepelstraat. Gezien de menselijke verhoudingen, die toch op zijn minst, laat ik het zacht zeggen verstoord zijn bij het Opbouwwerk, nopen mij er toe te zeggen dat de man bij het S.K.W. wel funktioneerdeDaarnaast is er nog een W.S.W.-er die eigenlijk niet mag funktioneren zonder begeleiding. Daar straks werd er steeds gezegd, als je niets doet moet je een op andere plaats bezuinigingen aanbrengen. Gezien onze waarschuwingen, gezien de manier waarop wij met Uw kollege daarover van gedachten gewisseld hebben, vinden wij dat niet op zijn plaats en zijn van mening dat het kollege zelf maar moet komen met zijn bezuinigingen. Wij zijn er voor om in ieder geval de mogelijkheid nog te scheppen om 20 uur sociaal kultureel werk te doen in Lepelstraat en als het enigszins kan bij het bestuur van het S.K.W.. Ik denk bijna zelfs dat het in alle gevallen het verstandigste is om voor deze oplossing te kiezen. Alleen dat had veel vroeger moeten gebeuren. Het lid SomersAllereerst wil ik niet praten over mensen al dan niet ontslaan. De heer van Eekelen brengt verrassende elementen in. De visie van Leefbaarheid is de volgende. Wij hebben vanaf september toen het een beetje begon te rollen, toen bekend werd dat de heer Brinkman forse bezuinigingen aan zou gaan brengen in het sociaal kultureel werk, steeds gezegd dat niet specifiek alleen op het Opbouwwerk bezuinigd zou moeten worden. Die mening zijn wij nog steeds toegedaan. Ik ga niet die uitgebreide diskussies die er geweest zijn, van hoe wel en wat niet, die ga ik nog eens herhalen. Maar heel kort. Twee jaar geleden is er een nieuw Opbouwwerkbestuur in het leven geroepen. Met name wethouder van der Weegen heeft zich daar voor ingezet. Leefbaarheid vind dat het eigenlijk niet past om nu na twee jaar dit bestuur van het Opbouwwerk vleugellam te maken door de bezuinigingen, 40 uur korten op de beroepskrachten, door die alleen maar te halen bij het Opbouwwerk. Dat vinden wij eigenlijk niet fair tegenover het bestuur van het Opbouwwerk. Wij hebben ook gezocht naar allerlei mogelijkheden. Wij begrijpen ook wel de achterliggende motivatie. Zoals de heer van Eekelen daarnet ook al vertelde, het is niet zoals het eigenlijk altijd gaat. Wij stellen dan ook voor, -en daar willen wij een voorstel van maken-, dat we het Opbouwwerkbestuur in zijn waarde laten. De wethouder heeft het daar straks zo prachtig gezegd, -43- in principe moeten we de besturen, verenigingen en stichtingen posten binnen de begroting aan laten geven waar ze zelf bezuinigingen aan kunnen brengen. We moeten die niet betuttelen zei hij ook zo mooi. Dat is precies in ons straatje. Die f 58.000,die bezuinigd moeten worden splitst hij in tweeën, f 29.000,halen bij het Opbouwwerk. Laten de besturen nogmaals zelf bepalen op welke manier ze die dan bezuinigen. Of ze dat dan in uren doen, aktivitenten of weet ik wat. Dat moeten ze dan zelf bekijken. De overige f 29.000,vinden wij dat verspreid moet worden over de totale welzijnssektorAllemaal een beetje. Ik denk dat dat best zal lukken. Niet alleen alles wat genoemd staat binnen het sociaal kultureel plan, maar inklusief sport, rekreatie, het hele welzijnsgebeuren. Brinkman geeft het ook aan in de brieven die hij geschreven heeft. Wanneer op 1 januari de nieuwe welzijnswet in werking treedt, dan betekent dat dat de bezuinigingen die bovenbeschreven zijn, dus op het sociaal kultureel werk, niet alleen op het sociaal kultureel werk hoeven plaats te vinden. Gemeenten en provincies kunnen dan bezuinigen binnen een kader dat veel groter is. Ik denk dat dan die harde pil, die de gemeente noodgedwongen te slikken kreeg, best verzacht kan worden. Het voorstel van Leefbaarheid is te splitsen in twee onderdelen f 29.000, Bezuinigen bij het Opbouwwerk en de rest spreiden over de totale welzijnssektor binnen de gemeente Halsteren, waarbij de besturen zelf het een en ander bij kunnen dragen. Het lid Mouws: Ik denk dat het een slechte zaak is om dit belangrijke stuk in de emotionele sfeer te trekken en zeker ben ik het met de heer Somers ook eens om geen namen te noemen. Ik denk dat het geenszins hier de plaats is waar dat gedaan hoort te worden. Daar hebben er alle waardering voor, wat het kollege tot nu toe gedaan heeft, de zorgvuldigheid, maandenlang, hoe dit bekeken is. Het hing als een zwaard boven ons. Ik heb daarstraks gezegd, onze begroting is dermate komplex en er zit zo weinig ruimte in, dat men ons en ieder die voor dit voorstel zal zijn, kan verwijten dat we de gemakkelijke weg gekozen hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het de enige juiste weg is. Hoewel het natuurlijk altijd, als je er iets uitkiest, hard aankomt. In de afgelopen jaren hebben we een erg zorgvuldig beleid gevoerd ten opzichte van de subsidies. Iedere vereniging en iedere club heeft dat aan den lijve ondervonden. Wij hebben ook als enige oplossing gezien, deze korting die van rijksoverheid ons opgelegd is, dat die doorberekend moet worden en met name richting Opbouwwerk. Er valt urenlang te diskussiëren. Moet je die pil niet verzachten, moet je dat niet uit gaan smeren? Wij hebben de waardering naar het kollege uitgesproken, alles is bekeken. We hebben daar aktief aan meegedaan en het is voor ons ook de enige oplossing. Het lid GraafmansIk ben het in grote lijnen eens met de heer Somers en de heer Mouws wat betreft het vallen van namen hier tijdens openbare raadsvergaderingen. Ik vind dat een volkomen verkeerde gang van zaken. Dat vooraf, wij zullen daar in ieder geval niet aan mee doen. De Partij van de Arbeid is van mening dat voor de Halsterse gemeenschap tenminste 60 uren professionele kracht noodzakelijk is om het sociaal kultureel werk gestalte te geven. Onze fraktie konstateert hierin een verschil met het kollegestandpunt. Het gaat het kollege ons inziens niet alleen om het geld, want op andere terreinen van beleid, - ik noem er enkele, aanschaf van materieel, huisvestingskosten, automatisering, onderhoud van wegen, onderhoud groen, tegenvallende begrotingen-, wordt nog meer geld uitgegeven. De Partij van de Arbeid is niet onredelijk met het voorstel, slechts de helft van de

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 85