-42-
gebroken als bom-ijs, want namelijk eergisteren is de uitspraak
geweest dat men Jouke de Vries niet kan ontslaan, waar eigenlijk
grotendeels Uw voorstel op gebaseerd was. Menige diskussie, zowel
telefonisch als persoonlijk, heb ik met het kollege en met leden van
het kollege gehad. Wij als Werknemerspartij vinden dat U als kollege,
met het Opbouwwerk tesamen, een verkeerde koers gevaren hebt.U heeft
dat nooit in willen zien. Het is zelfs zo geweest dat U er eigenlijk
nog niet eens over wilde diskussiëren. Nu liggen de gevolgen er. Als
je die 40 uren zou korten betekent dat, gezien de rechtspositie van de
opbouwwerker dat je dan de andere werknemer kunt ontslagen. Dan
betekent dat, dat de heer de Vries in dienst blijft. Zo ligt het nu
eenmaal. De ambtenaren zijn gelukkig ook nog een beetje beschermd. Het
was beter geweest om naar de Werknemerspartij te luisteren. Wij zeggen
dikwijls dat het niet alleen om beleid en centen gaat, maar dat het
ook wel eens om mensen kan gaan. Als U met het Opbouwwerk de euvele
moed genomen had om een normale ontslagprocedure aan te spannen wegens
de korting op het sociaal kultureel werk, dan had zelfs de betreffende
man er genoegen mee genomen. Gezien deze uitspraak, vinden wij als
Werknemerspartijdat er in ieder geval 20 uren Opbouwwerk dienen te
blijven. Die 20 uren Opbouwwerk zouden volgens onze bescheiden mening
dan uitgevoerd dienen te worden bij het S.K.W. in Lepelstraat. Gezien
de menselijke verhoudingen, die toch op zijn minst, laat ik het zacht
zeggen verstoord zijn bij het Opbouwwerk, nopen mij er toe te zeggen
dat de man bij het S.K.W. wel funktioneerdeDaarnaast is er nog een
W.S.W.-er die eigenlijk niet mag funktioneren zonder begeleiding. Daar
straks werd er steeds gezegd, als je niets doet moet je een op andere
plaats bezuinigingen aanbrengen. Gezien onze waarschuwingen, gezien de
manier waarop wij met Uw kollege daarover van gedachten gewisseld
hebben, vinden wij dat niet op zijn plaats en zijn van mening dat het
kollege zelf maar moet komen met zijn bezuinigingen. Wij zijn er voor
om in ieder geval de mogelijkheid nog te scheppen om 20 uur sociaal
kultureel werk te doen in Lepelstraat en als het enigszins kan bij het
bestuur van het S.K.W.. Ik denk bijna zelfs dat het in alle gevallen
het verstandigste is om voor deze oplossing te kiezen. Alleen dat had
veel vroeger moeten gebeuren.
Het lid SomersAllereerst wil ik niet praten over mensen al dan
niet ontslaan. De heer van Eekelen brengt verrassende elementen in. De
visie van Leefbaarheid is de volgende. Wij hebben vanaf september toen
het een beetje begon te rollen, toen bekend werd dat de heer Brinkman
forse bezuinigingen aan zou gaan brengen in het sociaal kultureel
werk, steeds gezegd dat niet specifiek alleen op het Opbouwwerk
bezuinigd zou moeten worden. Die mening zijn wij nog steeds toegedaan.
Ik ga niet die uitgebreide diskussies die er geweest zijn, van hoe wel
en wat niet, die ga ik nog eens herhalen. Maar heel kort. Twee jaar
geleden is er een nieuw Opbouwwerkbestuur in het leven geroepen. Met
name wethouder van der Weegen heeft zich daar voor ingezet.
Leefbaarheid vind dat het eigenlijk niet past om nu na twee jaar dit
bestuur van het Opbouwwerk vleugellam te maken door de bezuinigingen,
40 uur korten op de beroepskrachten, door die alleen maar te halen bij
het Opbouwwerk. Dat vinden wij eigenlijk niet fair tegenover het
bestuur van het Opbouwwerk. Wij hebben ook gezocht naar allerlei
mogelijkheden. Wij begrijpen ook wel de achterliggende motivatie.
Zoals de heer van Eekelen daarnet ook al vertelde, het is niet zoals
het eigenlijk altijd gaat. Wij stellen dan ook voor, -en daar willen
wij een voorstel van maken-, dat we het Opbouwwerkbestuur in zijn
waarde laten. De wethouder heeft het daar straks zo prachtig gezegd,
-43-
in principe moeten we de besturen, verenigingen en stichtingen posten
binnen de begroting aan laten geven waar ze zelf bezuinigingen aan
kunnen brengen. We moeten die niet betuttelen zei hij ook zo mooi. Dat
is precies in ons straatje. Die f 58.000,die bezuinigd moeten
worden splitst hij in tweeën, f 29.000,halen bij het Opbouwwerk.
Laten de besturen nogmaals zelf bepalen op welke manier ze die dan
bezuinigen. Of ze dat dan in uren doen, aktivitenten of weet ik wat.
Dat moeten ze dan zelf bekijken. De overige f 29.000,vinden wij
dat verspreid moet worden over de totale welzijnssektorAllemaal een
beetje. Ik denk dat dat best zal lukken. Niet alleen alles wat genoemd
staat binnen het sociaal kultureel plan, maar inklusief sport,
rekreatie, het hele welzijnsgebeuren. Brinkman geeft het ook aan in de
brieven die hij geschreven heeft. Wanneer op 1 januari de nieuwe
welzijnswet in werking treedt, dan betekent dat dat de bezuinigingen
die bovenbeschreven zijn, dus op het sociaal kultureel werk, niet
alleen op het sociaal kultureel werk hoeven plaats te vinden.
Gemeenten en provincies kunnen dan bezuinigen binnen een kader dat
veel groter is. Ik denk dat dan die harde pil, die de gemeente
noodgedwongen te slikken kreeg, best verzacht kan worden. Het voorstel
van Leefbaarheid is te splitsen in twee onderdelen f 29.000,
Bezuinigen bij het Opbouwwerk en de rest spreiden over de totale
welzijnssektor binnen de gemeente Halsteren, waarbij de besturen zelf
het een en ander bij kunnen dragen.
Het lid Mouws: Ik denk dat het een slechte zaak is om dit
belangrijke stuk in de emotionele sfeer te trekken en zeker ben ik het
met de heer Somers ook eens om geen namen te noemen. Ik denk dat het
geenszins hier de plaats is waar dat gedaan hoort te worden. Daar
hebben er alle waardering voor, wat het kollege tot nu toe gedaan
heeft, de zorgvuldigheid, maandenlang, hoe dit bekeken is. Het hing
als een zwaard boven ons. Ik heb daarstraks gezegd, onze begroting is
dermate komplex en er zit zo weinig ruimte in, dat men ons en ieder
die voor dit voorstel zal zijn, kan verwijten dat we de gemakkelijke
weg gekozen hebben. Wij zijn er van overtuigd dat het de enige juiste
weg is. Hoewel het natuurlijk altijd, als je er iets uitkiest, hard
aankomt. In de afgelopen jaren hebben we een erg zorgvuldig beleid
gevoerd ten opzichte van de subsidies. Iedere vereniging en iedere
club heeft dat aan den lijve ondervonden. Wij hebben ook als enige
oplossing gezien, deze korting die van rijksoverheid ons opgelegd is,
dat die doorberekend moet worden en met name richting Opbouwwerk. Er
valt urenlang te diskussiëren. Moet je die pil niet verzachten, moet
je dat niet uit gaan smeren? Wij hebben de waardering naar het kollege
uitgesproken, alles is bekeken. We hebben daar aktief aan meegedaan en
het is voor ons ook de enige oplossing.
Het lid GraafmansIk ben het in grote lijnen eens met de heer
Somers en de heer Mouws wat betreft het vallen van namen hier tijdens
openbare raadsvergaderingen. Ik vind dat een volkomen verkeerde gang
van zaken. Dat vooraf, wij zullen daar in ieder geval niet aan mee
doen. De Partij van de Arbeid is van mening dat voor de Halsterse
gemeenschap tenminste 60 uren professionele kracht noodzakelijk is om
het sociaal kultureel werk gestalte te geven. Onze fraktie konstateert
hierin een verschil met het kollegestandpunt. Het gaat het kollege ons
inziens niet alleen om het geld, want op andere terreinen van beleid, -
ik noem er enkele, aanschaf van materieel, huisvestingskosten,
automatisering, onderhoud van wegen, onderhoud groen, tegenvallende
begrotingen-, wordt nog meer geld uitgegeven. De Partij van de Arbeid
is niet onredelijk met het voorstel, slechts de helft van de