-36- verwijt landbouwers wel eens wat dat ze slordig met bestrijdingsmiddelen om gaan, maar men vergeet daarbij toch wel dat bestrijdingsmiddelen op het ogenblik vreselijk duur zijn en dat de landbouwer zich hiervan de kostprijs terdege bewust is. Daarbij zijn er twee situaties. Hele kleine overschotten die niet meer bruikbaar zijn, maar het kan ook zijn dat een bepaald middel door ministeriële goedkeuring niet meer gebruikt mag worden. Dan komen er wel meerdere hoeveelheden ter beschikking. De bestrijdingsmiddelenhandel heeft zich hier wel volledig op ingesteld en is meestal erg coulant in het terug meenemen van die middelen. Daarnaast hebben wij U gezegd dat wij het probleem best onderkennen. Wij hebben als voornemen om in het voorlichtingsorgaan die boeren direkt te benaderen en dan daarnaast die standsorganisatie nog eens op die mogelijkheid te wijzen die er is en dat dat in feite heel gemakkelijk is. Daarnaast denk we ook bijzonder streng werken wat deze hoeveelheden landbouw gif betreft. Dat is zonder meer heel erg slecht Het lid Wiersema-DuprëNog eens over die bestrijdingsmiddelen. In mijn algemene beschouwingen noemde ik ze wel gewasbeschermingsmiddelen. Dat is een andere benadering natuurlijk. U maakt hier nu de beperking tot 50 kg, waarom doet U dat nu eigenlijk? Stel je voor dat een bedrijf 60 kg heeft, of 100 kg. Dat kan toch. Dan wordt het toch misschien gedumpt. Zou het uit het oogpunt van milieubescherming niet beter zijn om het onbeperkt te laten afgeven. Dan weten we zeker dat het op de goede plaats komt. Wethouder Sinke: Dat is een interessante vraag mevrouw Wiersema. Ik heb elders een vergadering bijgewoond waar deze diskussie ook speelde. Het is wel zo dat het verwerken van deze middelen grote hoeveelheden geld kost. Het verwerken van deze zaken in Rijnmond is verschrikkelijk duur. De landbouw in Nederland is natuurlijk geen op zich zelf staand gegeven. Er zijn tal van andere zaken in het industriële gebeuren of in de ondernemingssfeer die ook afval produceren en vandaar dat je die grens toch niet te hoog mag stellen want het behoort tot de taak van een goede bedrijfsvoering dat de onderneming zelf de taken regelt en betaald. Het lid Wiersema-DupréU zegt net zelf dat ze wel eens wat slordig waren, daarom eigenlijk. Wethouder SinkeVandaar dat ik eigenlijk vind dat 50 kg al een vrij grove norm is gezien naar de overige zaken dat men helemaal kosteloos van die zaken af is. Er zijn natuurlijk ook veel grotere hoeveelheden waar direkt een grote hoeveelheid geld te pas komt als men volgens de regels de wettelijke normen volgt en die naar Rijnmond brengt. Dat kan ook zondermeer gebeuren. Het lid Wiersema-DuprëZou het niet te doen zijn om dat aantal kilo's te relateren aan het aantal meters landbouwgrond dat men ter beschikking heeft. De voorzitter: Dit gaat wat ver mevrouw Wiersema. Maar in elk geval een stukje eigen verantwoordelijkheid van een ondernemer dat moet U als liberaal bijzonder aanspreken, dat men niet te snel gaat leunen op de overheid wat dit soort zaken betreft. De vervuiler betaald. Zo hoort het ook. Wij willen kleine hoeveelheden wel innemen, dat wel, maar er zijn grenzen. Het wordt onbetaalbaar voor de gemeenschap als wij dat allemaal zouden moeten betalen. Dat hoort in de kostprijs van het produkt te zitten. Dan kan het misschien zijn, dat die produkten, waar veel chemisch afval bij wordt geproduceerd een bepaalde prijs krijgen waardoor ze ook niet zoveel aangeschaft worden, dan zijn we waarschijnlijk op de goede weg. Dan ontstaat er ook weer minder afval. Dat is misschien theorie, maar ik weet niet of het helemaal theorie is, dat ligt er aan. Ruimtelijke Ordening Volkshuisvesting. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter: Dan hebben we het antwoord op de algemene beschouwingen zo behandeld. We komen nu aan de vaststelling toe, waarbij vóór de vaststelling ook een aantal stemmingen moeten worden gepleegd met name bij de algemene dienst, onderdeel i van het agendapunt. Daar stel ik die stemmingen bij aan de orde. Bij onderdeel i. daar stel ik de stemmingen betreffende de gedane voorstellen aan de orde. Eerst wordt over deze amendementen gestemd voordat we de begroting van de algemene dienst vaststellen. Vaststelling begroting Gemeentewerken; Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Vaststelling begroting Grondbedrijf; Het lid GraafmansWij zullen vóór de begroting zijn zoals die nu voor ons ligt. Dat wil niet zeggen dat wij er niet op onderdelen geen andere mening op na houden. Die brengen wij direkt. Wij willen bezuinigingen aanbrengen in verband met agendapunt 10 en dan zullen die bezuinigingen, mochten die doorgevoerd worden, als een begrotingswijziging meegenomen worden. Dat wil ik als stemverklaring afleggen. De voorzitter: Dus dezelfde oplossing die ik hiervoor de heer Roosenboom heb aangereikt zo kan het worden behandeld. Het zit inderdaad nog niet in de begroting, maar in de toelichting wordt het wel genoemd. Ik kan me voorstellen dat U behoefte heeft om die opmerking te maken want die bezuiniging zit inderdaad nog niet in deze begroting. Daarom dat het ook na de behandeling van de begroting sociaal cultureel werk aan de orde komt als agendapunt 10. Ik begrijp toch wel de behoefte om dit hier nu naar voren te brengen, zodat er geen misverstand over kan ontstaan. Dat misverstand is er duidelijk niet. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Vaststelling begroting Woningbedrijf; Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Vaststelling begroting Dienst voor Sport- en Openluchtrecreatie; Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Vaststelling begroting Ontmoetingscentrum "De Wittenhorst" Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 82