-36-
verwijt landbouwers wel eens wat dat ze slordig met
bestrijdingsmiddelen om gaan, maar men vergeet daarbij toch wel
dat bestrijdingsmiddelen op het ogenblik vreselijk duur zijn en
dat de landbouwer zich hiervan de kostprijs terdege bewust is.
Daarbij zijn er twee situaties. Hele kleine overschotten die niet
meer bruikbaar zijn, maar het kan ook zijn dat een bepaald middel
door ministeriële goedkeuring niet meer gebruikt mag worden. Dan
komen er wel meerdere hoeveelheden ter beschikking. De
bestrijdingsmiddelenhandel heeft zich hier wel volledig op
ingesteld en is meestal erg coulant in het terug meenemen van die
middelen. Daarnaast hebben wij U gezegd dat wij het probleem best
onderkennen. Wij hebben als voornemen om in het
voorlichtingsorgaan die boeren direkt te benaderen en dan
daarnaast die standsorganisatie nog eens op die mogelijkheid te
wijzen die er is en dat dat in feite heel gemakkelijk is.
Daarnaast denk we ook bijzonder streng werken wat deze
hoeveelheden landbouw gif betreft. Dat is zonder meer heel erg
slecht
Het lid Wiersema-DuprëNog eens over die bestrijdingsmiddelen.
In mijn algemene beschouwingen noemde ik ze wel
gewasbeschermingsmiddelen. Dat is een andere benadering
natuurlijk. U maakt hier nu de beperking tot 50 kg, waarom doet U
dat nu eigenlijk? Stel je voor dat een bedrijf 60 kg heeft, of 100
kg. Dat kan toch. Dan wordt het toch misschien gedumpt. Zou het
uit het oogpunt van milieubescherming niet beter zijn om het
onbeperkt te laten afgeven. Dan weten we zeker dat het op de goede
plaats komt.
Wethouder Sinke: Dat is een interessante vraag mevrouw Wiersema.
Ik heb elders een vergadering bijgewoond waar deze diskussie ook
speelde. Het is wel zo dat het verwerken van deze middelen grote
hoeveelheden geld kost. Het verwerken van deze zaken in Rijnmond
is verschrikkelijk duur. De landbouw in Nederland is natuurlijk
geen op zich zelf staand gegeven. Er zijn tal van andere zaken in
het industriële gebeuren of in de ondernemingssfeer die ook afval
produceren en vandaar dat je die grens toch niet te hoog mag
stellen want het behoort tot de taak van een goede bedrijfsvoering
dat de onderneming zelf de taken regelt en betaald.
Het lid Wiersema-DupréU zegt net zelf dat ze wel eens wat
slordig waren, daarom eigenlijk.
Wethouder SinkeVandaar dat ik eigenlijk vind dat 50 kg al een
vrij grove norm is gezien naar de overige zaken dat men helemaal
kosteloos van die zaken af is. Er zijn natuurlijk ook veel grotere
hoeveelheden waar direkt een grote hoeveelheid geld te pas komt
als men volgens de regels de wettelijke normen volgt en die naar
Rijnmond brengt. Dat kan ook zondermeer gebeuren.
Het lid Wiersema-DuprëZou het niet te doen zijn om dat aantal
kilo's te relateren aan het aantal meters landbouwgrond dat men
ter beschikking heeft.
De voorzitter: Dit gaat wat ver mevrouw Wiersema. Maar in elk
geval een stukje eigen verantwoordelijkheid van een ondernemer dat
moet U als liberaal bijzonder aanspreken, dat men niet te snel
gaat leunen op de overheid wat dit soort zaken betreft. De
vervuiler betaald. Zo hoort het ook. Wij willen kleine
hoeveelheden wel innemen, dat wel, maar er zijn grenzen. Het wordt
onbetaalbaar voor de gemeenschap als wij dat allemaal zouden
moeten betalen. Dat hoort in de kostprijs van het produkt te
zitten. Dan kan het misschien zijn, dat die produkten, waar veel
chemisch afval bij wordt geproduceerd een bepaalde prijs krijgen
waardoor ze ook niet zoveel aangeschaft worden, dan zijn we
waarschijnlijk op de goede weg. Dan ontstaat er ook weer minder
afval. Dat is misschien theorie, maar ik weet niet of het helemaal
theorie is, dat ligt er aan.
Ruimtelijke Ordening Volkshuisvesting.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
De voorzitter: Dan hebben we het antwoord op de algemene
beschouwingen zo behandeld. We komen nu aan de vaststelling toe,
waarbij vóór de vaststelling ook een aantal stemmingen moeten
worden gepleegd met name bij de algemene dienst, onderdeel i van
het agendapunt. Daar stel ik die stemmingen bij aan de orde. Bij
onderdeel i. daar stel ik de stemmingen betreffende de gedane
voorstellen aan de orde. Eerst wordt over deze amendementen
gestemd voordat we de begroting van de algemene dienst vaststellen.
Vaststelling begroting Gemeentewerken;
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Vaststelling begroting Grondbedrijf;
Het lid GraafmansWij zullen vóór de begroting zijn zoals die
nu voor ons ligt. Dat wil niet zeggen dat wij er niet op
onderdelen geen andere mening op na houden. Die brengen wij
direkt. Wij willen bezuinigingen aanbrengen in verband met
agendapunt 10 en dan zullen die bezuinigingen, mochten die
doorgevoerd worden, als een begrotingswijziging meegenomen worden.
Dat wil ik als stemverklaring afleggen.
De voorzitter: Dus dezelfde oplossing die ik hiervoor de heer
Roosenboom heb aangereikt zo kan het worden behandeld. Het zit
inderdaad nog niet in de begroting, maar in de toelichting wordt
het wel genoemd. Ik kan me voorstellen dat U behoefte heeft om die
opmerking te maken want die bezuiniging zit inderdaad nog niet in
deze begroting. Daarom dat het ook na de behandeling van de
begroting sociaal cultureel werk aan de orde komt als agendapunt
10. Ik begrijp toch wel de behoefte om dit hier nu naar voren te
brengen, zodat er geen misverstand over kan ontstaan. Dat
misverstand is er duidelijk niet.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Vaststelling begroting Woningbedrijf;
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Vaststelling begroting Dienst voor Sport- en Openluchtrecreatie;
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Vaststelling begroting Ontmoetingscentrum "De Wittenhorst"
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.