-26- hebt daar ongetwijfeld ook wel gedachten over, dat hoor ik dan wel. Uw uitgangspunt wat betreft de positie van de raad dat hoor ik dan wel. De personele konsekwenties in relatie met gemeenschappelijke regelingen. Wij hadden begrepen dat als gemeenschappelijke regelingen worden opgeheven, dat is nogal aktueel op dit moment, daarom dat we hieraan dachten, dat U dat zou bedoelen, dat dan de personele konsekwenties belangrijk zijn, dat daar goed aandacht aan moet worden geschonken. Waar thans gemeenschappelijke regelingen zijn opgeheven, er worden er nog wel meer opgeheven in het kader van de nieuwe wet op de gemeenschappelijke regeling, is dat noodzakelijk. Ik denk dat het een goede zaak dat een en ander wordt geïntegreerd, gebundeld binnen één gemeenschappelijke regeling en dat we niet voor elk onderwerp weer een aparte regeling krijgen of houden. Dit heeft personele konsekwenties, daar moeten we zorgvuldig mee omspringen en tot op heden gebeurt dat in ons gewest ook. Soms niet altijd direkt overeenstemming hoe we het moeten doen, maar het uiteindelijke resultaat is tot op heden nog steeds goed te noemen. Daar gaat het maar om. U bedoelde echter iets anders namelijk als taken overgaan naar een gemeenschappelijke regeling dan betekent dat dat bij gemeenten bijvoorbeeld personele consequenties moet hebben. U heeft daar gelijk in. Alleen op dit moment zijn het vaak taken die niet werden gedaan door de gemeente, of onvoldoende werden gedaan door de gemeente en dan gaat Uw rekensom niet op. Dan zijn het taken, die weliswaar taken van de gemeente waren, maar waar onvoldoende aandacht aan werd besteed omdat de schaal soms te klein was om dat te doen en daarom wordt het dan door het gewest gedaan. Dat betekent dan soms wel extra personele lasten bij het gewest en geen bezuinigingen bij het eigen personeel. Dat is tot op heden meestal aan de orde. We zullen daar echter aandacht aan schenken. Dat ben ik met U van mening. Dan voorkeursbehandeling van vrouwen. De wet wordt er bijgehaald. De wet op de emancipatie geeft in elk geval aan dat er door de eeuwen heen een grote achterstandssituatie voor vrouwen is geweest en dat het hoog tijd wordt dat dat wordt ingehaald. Als U het rijksbeleid ziet op dit gebied, U wilt toch niet zeggen dat het rijk de wet zal overtreden, dan wijkt het beleid van de gemeente Halsteren daar niet vanaf. Het is zelfs zo dat ministers van de groepering waar U zich ook toe rekent hier van harte achterstaan en daar ook volledig mee bezig zijn om op volledige wijze daar uitvoering aan te geven. Ik wijs daar maar op, dat wij wat dat betreft geen eiland zijn hier in Nederland maar dat dat met name op rijksniveau heel sterk wordt toegepast. Wij als gemeentebestuur willen daar eigenlijk ook op verzoek van diezelfde Rijksoverheid, die heeft ons daar ook op gewezen, uitvoering aan geven. De resultaten zijn ook al wat zichtbaar binnen het personeelsbestand van onze gemeente. We hebben inderdaad op dit moment meer dames in dienst, niet alleen voor bepaalde werkzaamheden, zo was het vaak, een typiste was een vrouw, die tijd hebben we gehad. Ik denk dat vrouwen in principe voor alle funkties in aanmerking komen en dan een beetje positieve diskriminatie bij gelijkwaardigheid is nooit weg om een achterstand in te halen. Wethouder SinkeMeneer van Eekelen vraagt eigenlijk twee dingen. Komt de schaatsbaan er dit jaar nog en zijn de vooruitzichten dat die er komt wel goed. Ik denk, -om met het laatste te beginnen-, dat die inderdaad positief zijn. Er zijn -27- kontakten geweest met het bestuur van de vereniging die daar het terrein beheert. Er zijn eerst een week of vier geleden kontakten geweest. We hebben er nog geen reaktie op gehad en hadden ons juist voorgenomen om daar naar te vragen. Niettemin is het dan toch al zo januari. Het moet nog ontworpen worden en ik denk dat ik niet kan zeggen dat die dit jaar klaar komt. Ik meen dat er, met medewerking van de raad, een goede gelegenheid komt, maar ik heb weinig illusies dat dit dit voorjaar nog zal gebeuren. Het moet nog worden uitgewerkt en het kan ook gaan vriezen tijdens de ontwerptijd. Iedereen is beter gebaat met een goede schaatsbaan op termijn, dan met een voorziening die te overhaast gemaakt is. De voorzitter: Het komt in feite neer op het seizoen 1987/1988. Openbare Orde Veiligheid. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Verkeer, vervoer en waterstaat. Het lid MouwsWij zijn het duidelijk eens met wat U stelt over de Dorpsstraat. In het verleden hebben wij met name gesteld dat de Dorpsstraat een centrumfunktie moet krijgen. Daar moet de middenstand al de mogelijkheden hebben en dat zal dan met name gevolg hebben wat drukte op de weg betreft. Ik denk dat dat duidelijk de nodige belemmeringen zal geven. De snelheid dus verminderen en het gevaar doen afnemen. Wij vinden dat een hele leuke kombinatie. Misschien kunnen we dat wat parkeerplaatsen betreft nog een beetje aardiger maken. Ik denk dat dat zo het een en ander duidelijk beter zal doen slagen. Wat betreft onze suggestie voor de verbindingsweg verlengde Beeklaan/JannelandsewegWij zijn blij dat U ook in onze richting denkt. Wij zouden toch graag zien dat U dat bij de provincie extra naar voren wil schuiven, waarbij we ze dan voor ogen moeten houden, dat wij die weg behoedzaam in het landschap willen opnemen. Die "heilige" Brabantwal waar U en de provincie dan vaak mee schermen, dat is voor een man die de historie ook aanbidt, best een aardige uitdrukking, maar het moet ons voor de zoveelste keer van het hart dat die op nogal wat plaatsen wel aangetast is. Er is naar mijn mening geen plaats in Brabant waar uitgerekend die Brabantwal zoveel aandacht krijgt als zijnde van landschappelijke historische waarde als in Halsteren. Gelet op de hele lengte van de Brabantwal denk ik te veronderstellen dat andere aantastingen blijkbaar minder erg zouden zijn. De voorzitter; Wat betreft verkeersdrukte bij de winkels in de Dorpsstraat het volgende. Uit ons antwoord blijkt dat wij ook geen directe oplossing zien. De krant heeft dat ook goed aangevoeld want die heeft er dat juist uitgepikt. We konstateren ook dat het soms wel wat chaotisch is en iets wat chaotisch is, moet je in principe eigenlijk oplossen. Zo eenvoudig is dat. Alleen we zien niet direkt de oplossingen. We kennen de oorzaken. Dan ben ik het met de heer Mouws eens, laat het maar gezellig druk zijn, dat hoort ook zo. Alleen er zijn grenzen. Of die grens al is bereikt, dat weet ik niet, maar we moeten dat in elk geval goed in de gaten blijven houden. Ik denk dat één van de oorzaken ook is dat destijds is besloten toen de straat daar opgeknapt is in de Dorpsstraat de trottoirs zo breed te maken. Dat is voor de voetgangers natuurlijk uitstekend, dat is ook de keus van de raad

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 77