-26-
hebt daar ongetwijfeld ook wel gedachten over, dat hoor ik dan
wel. Uw uitgangspunt wat betreft de positie van de raad dat hoor
ik dan wel. De personele konsekwenties in relatie met
gemeenschappelijke regelingen. Wij hadden begrepen dat als
gemeenschappelijke regelingen worden opgeheven, dat is nogal
aktueel op dit moment, daarom dat we hieraan dachten, dat U dat
zou bedoelen, dat dan de personele konsekwenties belangrijk zijn,
dat daar goed aandacht aan moet worden geschonken. Waar thans
gemeenschappelijke regelingen zijn opgeheven, er worden er nog wel
meer opgeheven in het kader van de nieuwe wet op de
gemeenschappelijke regeling, is dat noodzakelijk. Ik denk dat het
een goede zaak dat een en ander wordt geïntegreerd, gebundeld
binnen één gemeenschappelijke regeling en dat we niet voor elk
onderwerp weer een aparte regeling krijgen of houden. Dit heeft
personele konsekwenties, daar moeten we zorgvuldig mee omspringen
en tot op heden gebeurt dat in ons gewest ook. Soms niet altijd
direkt overeenstemming hoe we het moeten doen, maar het
uiteindelijke resultaat is tot op heden nog steeds goed te noemen.
Daar gaat het maar om. U bedoelde echter iets anders namelijk als
taken overgaan naar een gemeenschappelijke regeling dan betekent
dat dat bij gemeenten bijvoorbeeld personele consequenties moet
hebben. U heeft daar gelijk in. Alleen op dit moment zijn het vaak
taken die niet werden gedaan door de gemeente, of onvoldoende
werden gedaan door de gemeente en dan gaat Uw rekensom niet op.
Dan zijn het taken, die weliswaar taken van de gemeente waren,
maar waar onvoldoende aandacht aan werd besteed omdat de schaal
soms te klein was om dat te doen en daarom wordt het dan door het
gewest gedaan. Dat betekent dan soms wel extra personele lasten
bij het gewest en geen bezuinigingen bij het eigen personeel. Dat
is tot op heden meestal aan de orde. We zullen daar echter
aandacht aan schenken. Dat ben ik met U van mening. Dan
voorkeursbehandeling van vrouwen. De wet wordt er bijgehaald. De
wet op de emancipatie geeft in elk geval aan dat er door de eeuwen
heen een grote achterstandssituatie voor vrouwen is geweest en dat
het hoog tijd wordt dat dat wordt ingehaald. Als U het rijksbeleid
ziet op dit gebied, U wilt toch niet zeggen dat het rijk de wet
zal overtreden, dan wijkt het beleid van de gemeente Halsteren
daar niet vanaf. Het is zelfs zo dat ministers van de groepering
waar U zich ook toe rekent hier van harte achterstaan en daar ook
volledig mee bezig zijn om op volledige wijze daar uitvoering aan
te geven. Ik wijs daar maar op, dat wij wat dat betreft geen
eiland zijn hier in Nederland maar dat dat met name op rijksniveau
heel sterk wordt toegepast. Wij als gemeentebestuur willen daar
eigenlijk ook op verzoek van diezelfde Rijksoverheid, die heeft
ons daar ook op gewezen, uitvoering aan geven. De resultaten zijn
ook al wat zichtbaar binnen het personeelsbestand van onze
gemeente. We hebben inderdaad op dit moment meer dames in dienst,
niet alleen voor bepaalde werkzaamheden, zo was het vaak, een
typiste was een vrouw, die tijd hebben we gehad. Ik denk dat
vrouwen in principe voor alle funkties in aanmerking komen en dan
een beetje positieve diskriminatie bij gelijkwaardigheid is nooit
weg om een achterstand in te halen.
Wethouder SinkeMeneer van Eekelen vraagt eigenlijk twee
dingen. Komt de schaatsbaan er dit jaar nog en zijn de
vooruitzichten dat die er komt wel goed. Ik denk, -om met het
laatste te beginnen-, dat die inderdaad positief zijn. Er zijn
-27-
kontakten geweest met het bestuur van de vereniging die daar het
terrein beheert. Er zijn eerst een week of vier geleden kontakten
geweest. We hebben er nog geen reaktie op gehad en hadden ons
juist voorgenomen om daar naar te vragen. Niettemin is het dan
toch al zo januari. Het moet nog ontworpen worden en ik denk dat
ik niet kan zeggen dat die dit jaar klaar komt. Ik meen dat er,
met medewerking van de raad, een goede gelegenheid komt, maar ik
heb weinig illusies dat dit dit voorjaar nog zal gebeuren. Het
moet nog worden uitgewerkt en het kan ook gaan vriezen tijdens de
ontwerptijd. Iedereen is beter gebaat met een goede schaatsbaan op
termijn, dan met een voorziening die te overhaast gemaakt is.
De voorzitter: Het komt in feite neer op het seizoen 1987/1988.
Openbare Orde Veiligheid.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.
Verkeer, vervoer en waterstaat.
Het lid MouwsWij zijn het duidelijk eens met wat U stelt over
de Dorpsstraat. In het verleden hebben wij met name gesteld dat de
Dorpsstraat een centrumfunktie moet krijgen. Daar moet de
middenstand al de mogelijkheden hebben en dat zal dan met name
gevolg hebben wat drukte op de weg betreft. Ik denk dat dat
duidelijk de nodige belemmeringen zal geven. De snelheid dus
verminderen en het gevaar doen afnemen. Wij vinden dat een hele
leuke kombinatie. Misschien kunnen we dat wat parkeerplaatsen
betreft nog een beetje aardiger maken. Ik denk dat dat zo het een
en ander duidelijk beter zal doen slagen. Wat betreft onze
suggestie voor de verbindingsweg verlengde
Beeklaan/JannelandsewegWij zijn blij dat U ook in onze richting
denkt. Wij zouden toch graag zien dat U dat bij de provincie extra
naar voren wil schuiven, waarbij we ze dan voor ogen moeten
houden, dat wij die weg behoedzaam in het landschap willen
opnemen. Die "heilige" Brabantwal waar U en de provincie dan vaak
mee schermen, dat is voor een man die de historie ook aanbidt,
best een aardige uitdrukking, maar het moet ons voor de zoveelste
keer van het hart dat die op nogal wat plaatsen wel aangetast is.
Er is naar mijn mening geen plaats in Brabant waar uitgerekend die
Brabantwal zoveel aandacht krijgt als zijnde van landschappelijke
historische waarde als in Halsteren. Gelet op de hele lengte van
de Brabantwal denk ik te veronderstellen dat andere aantastingen
blijkbaar minder erg zouden zijn.
De voorzitter; Wat betreft verkeersdrukte bij de winkels in de
Dorpsstraat het volgende. Uit ons antwoord blijkt dat wij ook geen
directe oplossing zien. De krant heeft dat ook goed aangevoeld
want die heeft er dat juist uitgepikt. We konstateren ook dat het
soms wel wat chaotisch is en iets wat chaotisch is, moet je in
principe eigenlijk oplossen. Zo eenvoudig is dat. Alleen we zien
niet direkt de oplossingen. We kennen de oorzaken. Dan ben ik het
met de heer Mouws eens, laat het maar gezellig druk zijn, dat
hoort ook zo. Alleen er zijn grenzen. Of die grens al is bereikt,
dat weet ik niet, maar we moeten dat in elk geval goed in de gaten
blijven houden. Ik denk dat één van de oorzaken ook is dat
destijds is besloten toen de straat daar opgeknapt is in de
Dorpsstraat de trottoirs zo breed te maken. Dat is voor de
voetgangers natuurlijk uitstekend, dat is ook de keus van de raad