-24- f 25,af. Dat is ook een prima zaak. Ik kan U vertellen, dat wordt ook gewaardeerd door de instellingen. Het andere puntje, het was bedoeld als kompliment maar ik heb begrepen dat het zo niet is over gekomen. Ik ga daar verder niet op in. Meneer Mouws heeft verder geen vragen. De begroting als zodanig, althans de verschillen daarin, is toch wat handelen in de marges. Zo heeft hij het althans verwoord. Daar zit niet zo veel rek meer in. Dat heeft hij goed begrepen. Wij hebben in elk geval gepoogd om dat naar de raad zo ook over te brengen. Meneer Graafmans, het voorstel als zodanig. De burgemeester heeft zo juist daar ook al voldoende op ingehaakt en dat geldt hetzelfde voor mevrouw Wiersema. Ik geloof dat we daar niet opnieuw met elkaar over in gesprek hoeven. De voorzitter; Dat waren de opmerkingen die gemaakt zijn over de rapporten van de afdelingen van onderzoek. Ik hou de voorstellen even aan. Die komen in stemming voor de begroting wordt vastgesteld. Daar heb ik wel een bepaald voorstel voor, maar daar kom ik zo direkt nog even op terug. Antwoord Algemene Beschouwingen; Financiën. De voorzitter: Ten aanzien hiervan heb ik voorgesteld dit per hoofdstuk aan de orde te stellen. Het begint met het hoofdstuk Financiën. Dat is dan ook een belangrijk hoofdstuk in een begroting uiteraard. Dat is pagina 1 t/m 4. Het lid MouwsWe zijn het eens met het antwoord dat we een voorzichtig financieel beleid moeten voeren. Dat wat U stelt, midden op bladzijde 2, dat elk jaar de belastingtarieven aan de geldontwaarding aangepast zouden moeten worden, daar willen wij toch duidelijk vraagtekens bij zetten. Wij hebben in onze algemene beschouwingen duidelijk benadrukt dat we op een andere toer zullen moeten. Enerzijds in termen van bezuinigen, streven naar meer efficiëncy. Ik denk dat we in de allerlaatste plaats naar de tarieven zullen moeten. Wat daar een paar regels boven schrijft, over de heroverwegingen in het tarievenbeleiddat dat een blijvende zorg is, daar zijn we het helemaal mee eens. Laten we in godsnaam hopen dat daar, vooral wat die afvalstoffenheffing betreft, dat we daar nog eens een keer het ei van Columbus voor uitvinden, hoewel dat moeilijk zal zijn. Onder aan bladzijde 2, mijn opmerking die ik in eerste instantie gedaan heb over het zwembad de Melanen. Er staat, "voorgesteld wordt in te stemmen met de verhoging van de tarieven van het zwembad de Melanen met uitzondering", dus instemmen met uitzondering. Ik denk dat we juist met het tweede ook in moeten stemmen. Dat was het puntje wat ik daar straks aanhaalde. Wethouder van der Weegen: Nogmaals wij hebben dat duidelijk naar voren gebracht, nu en ook in het verleden, dat het kollege eigenlijk vind dat de belastingtarieven aan de geldontwaarding moeten worden aangepast. Het is zo dat we nu in elk geval wat meer rek in de begroting gehad hebben, maar het principiële standpunt, dat is er. U weet ook dat wij in het verleden, ik heb het daar straks bij agendapunt 3 betoogd-, dat wij vooral in het kader van het optrekken van die afvalstoffenheffing en het dekkingspercentage daarvan in dat bepaalde tempo, een terughoudend beleid hebben gevoerd met de overige belastingvoorstellen. In principe blijven wij dat standpunt handhaven, maar U mag van ons -25- in elk geval verwachten dat we dat standpunt van jaar tot jaar zullen blijven bezien in relatie tot het totaalpakket. Alles, ook met betrekking tot de stijgingen die er zijn. Als U het in die trent ook wilt lezen, dan denk ik dat we, wat dat aangaat niet zo veel met elkaar van mening verschillen. De heroverwegingen en tarieven. Ik heb zo juist al betoogd en ook in dit antwoord, we zullen in de loop van dit eerste halfjaar 1987 daar met elkaar over gaan praten. Ook in het kader van vervangingsinvesteringen die we toch op den duur moeten doen en die we wat planmatiger naar voren willen brengen. Dan moeten we met elkaar bereid zijn om in elk geval ruimte te scheppen. Of door bezuinigingen, of door tarieven te verhogen. We gaan daarover elkaar gewoon diep in de ogen kijken en daar met elkaar over praten. De laatste zin. Ik denk dat U evenwel prima begrijpt wat wij daarmee bedoelen, dus hoef ik daar niet verder op in te gaan. Algemeen Bestuur. Het lid van Eekelen: Een kort vraagje. Op bladzijde 5 onderaan over de schaatsbaan en op bladzijde 6 verder op, is onze vraag, komt er dit jaar nog iets van of moeten we wachten tot volgend jaar. Dan bedoel ik niet volgend jaar 1987, maar 1988. Het lid MouwsTweede alinea, bladzijde 5, een andere begrotingsbehandeling, een andere wijze van begrotingsbehandeling. Daar zijn wij het in zoverre mee eens dat wij wel duidelijk willen stellen, dat de raad in eerste instantie, als het enigszins kan volledig, bij deze materie betrokken moet worden. Hoe, daar willen wij verder aan mee denken in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken. Op bladzijde 6. We hebben het in de algemene beschouwingen gezegd. Enerzijds gemeenschappelijke regelingen en anderzijds personele konsekwentiesDat kan. We hebben eigenlijk meer in de richting gedacht van het personeelsbeleid toespitsen op die zaken wat je afstoot. Dat je dat niet dubbel op thuis zult doen. De allerlaatste zin op bladzijde 6. Het personeelsbeleid zal gericht blijven op een voorkeursbehandeling van vrouwen bij gelijke geschiktheid. Ik denk dat dat bij de wet verboden is. Dat is diskriminatie De voorzitter: Wat betreft de schaatsbaan, dit is een wat vreemde eend in de bijt van het algemeen bestuur. Het komt hier inderdaad aan de orde. Ik geef daar wethouder Sinke zo het woord voor. Wat betreft de andere opmerkingen die de heer Mouws gemaakt heeft. Een andere wijze van behandeling van de begroting. Hij zegt de raad dient als eerste daar direkt bij betrokken te zijn. Ik denk dat het kollege dat volledig met hem van mening is. De raad is de hoogste instantie binnen de gemeente, het hoogste bestuursorgaan, die dient direkt als eerste daar zeer intensief bij betrokken te zijn. Wij hoorden voorts geluiden dat men er niet zo gelukkig mee is met de wijze waarop de algemene beschouwingen moeten worden uitgesproken. Dat men dit graag op een andere wijze zou doen. Er komen steeds meer frakties die er voorstander van zijn om dat te wijzigen. Daarom dat het goed is om daar in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken nog eens over te spreken, waarbij natuurlijk tevens ook een andere wijze van behandeling van de begroting aan de orde kan worden gesteld. Zoals wij het vanavond doen daar kun je met elkaar over diskussiëren of je het zo wel moet doen. Daar heb ik ook bepaalde gedachten over en die zal ik dan ook in die kommissievergadering naar voren brengen U

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 76