-20- twee dingetjes zult vinden waarvan U zult zeggen moet dat nou wel en dat ik misschien zou beamen daar zou je gelijk in kunnen hebben, dat zou best zo kunnen zijn als je dat heel kritisch doorneemt. We hebben het vrij goed bekeken en ik zeg, ik durf te zeggen waar we nu op geabonneerd zijn, dat dat voor 99% gewoon noodzakelijk is voor het besturen van deze gemeente. Dan is het slecht om er wat van af te schaffen, dat kost dan veel meer geld. Dan de verkiezingen, de stembureaus, alle burgers van de gemeente kunnen lid worden van een stembureau. Daar hoef je geen raadslid voor te zijn, daar hoef je geen ambtenaar voor te zijn, een ingezetene van deze gemeente, vanaf een bepaalde leeftijd weliswaar die kan lid zijn van een stembureau. Die worden dan als zodanig betaald. In feite ligt er dus geen relatie met het raadslidmaatschap. Er ligt ook geen relatie met het ambtenaarschap van de gemeente. Die verordening is zodanig dat Uw voorstel niet kan worden uitgevoerd, dan zou de wet worden aangetast. Je zou wel presentiegelden af kunnen schaffen of verlagen, maar dan geldt dat voor iedereen. Dat vinden wij dan een slechte zaak, want dat bedrag, f 130,van 's-morgens 7.30 tot s-avonds 8 uur, dan rekent U maar uit wat de vergoeding daarvoor is per uur. Ik denk dat U hiervoor niemand voor een klusje in huis krijgt, ook al wordt er zelfs geen belasting over betaald dan lukt dat nog niet. Ik vind dit niet overbetaald. In het algemeen is het wel zo, dat wij wat betreft de ambtenaren, als die vergaderingen overdag hebben, kommissievergaderingen en dergelijke geen vergoedingen meer geven. Dat kan echter niet ten aanzien van stembureaus. Hier zitten zij in als ingezetenen van de gemeenten, maar bij kommissievergaderingen wel. Alleen is het mij opgevallen toen wij dat voorstel deden in het Georganiseerd Overleg toen was U het daar niet mee eens. Toen bent U ook kwaad weggelopen. Het voorstel was toen van het kollege om kommissievergaderingen die overdag worden gehouden, als daar ambtenaren inzitten, dat die dan geen vergoeding meer krijgen. Dat is ook zo besloten. Dat is dit jaar ingegaan. U was het daar echter niet mee eens en U bent toen zelfs boos weggelopen. Het kan verkeren. Het lid Roosenboom: Ik ben weggegaan, -U moet de woorden niet verdraaien-, omdat ik vroeg in de notulen aantekening te maken, en dat kon niet. Eigenlijk mocht ik daar helemaal niet diskussieëren De voorzitter: U was daar tegen. Het lid Roosenboom: En toen heb ik gevraagd om daar aantekening van te maken en dat werd geweigerd. Ik was tegen, maar ik ben weggegaan omdat ik die aantekening wilde maken en dat werd niet gehonoreerd. U zei eigenlijk U kunt hier niet diskussiëren, want U zit hier als werkgever en U moet eigenlijk namens heel de raad spreken. Dat kon ik niet en toen vond ik het niet zo zinvol meer om daar aanwezig te zijn. De voorzitter: Ik heb nu de interruptie lang genoeg toegestaan. Ik heb twee dingen gezegd, in de eerste plaats dat U het niet met het voorstel eens was, dat die vergoeding afgeschaft werd voor ambtenaren die overdag vergaderen. Dat is korrekt. In de tweede plaats heb ik gezegd dat U boos bent weggelopen en ik heb niet gezegd waarom U boos wegliep. U liep boos weg omdat die aantekening niet kon worden gemaakt waarom U tegen was. Dat is juist. U heeft nu zelf uitgelegd waarom, dat was inderdaad de reden, je kunt alleen een standpunt innemen als gemeentelijke delegatie, dat wordt gezamenlijk als één stem aangemerkt. Dan moet -21- je eerst onderling overleg plegen. Dat is terecht. Ik wilde hier nu toch melding van maken, want het is natuurlijk terecht dat nu naar voren te brengen omdat U nu wel met deze voorstellen komt en schijnbaar er andere gedachten over gekregen heeft. Dat kan. Voor de kunst is een bedrag van f 5.000,per jaar uitgetrokken. We hebben in ons antwoord reeds gezegd, we hebben een vrij terughoudend beleid, die f 5.000,hebben we inderdaad ter beschikking per jaar. We gebruiken dit bedrag als er zich onverwachts iets aanbied en het is iets moois, dat we dan de mogelijkheid hebben om het aan te schaffen. Als U weet hoe zorgvuldig het kollege daar in de praktijk mee omspringt, wanneer wij daarvan gebruik maken, dan denk ik dat U niet zoveel risiko's loopt. Het is goed dat wij deze mogelijkheid blijven behouden. Diverse subsidies, Brabants landschap was daar bij, misschien nog wel een paar instellingen. Dat zijn subsidies die een paar jaar geleden uitvoerig aan de orde zijn geweest. Toen hebben we veel subsidies geschrapt en deze subsidies zijn bewust in stand gehouden. Het Brabants landschap wordt hier als voorbeeld genoemd. Op dit moment zijn er onderhandelingen gaande over een belangrijk gebied binnen onze gemeente, waar het Brabants landschap een bijzondere rol in speelt en als dat door zou gaan dat dat grote gebied door het Brabants landschap wordt overgenomen, dan kunnen we daar gelukkig mee zijn, dan kunnen we daar zelfs heel erg gelukkig mee zijn. Stel je voor dat zo'n gebied versnipperd zou worden en het gebied van Vrederust naar diverse partikulieren zou gaan. Daarom is het heel goed dat er een Brabants landschap is en vind ik het volstrekt terecht dat een lokale overheid daar een bepaald bedrag aan subsidieert. Het is maar een minimaal bedrag, maar dit is nu een typisch voorbeeld wat op dit moment hier binnen de gemeente speelt en ik hoop van ganser harte dat dit doorgaat want het belang hiervan is ontiegelijk groot, om het wat plastisch te zeggen, dat dit gebied in zijn totaliteit naar het Brabants landschap gaat. Dan kan elke burger van Halsteren hier van genieten. Dat is voor komende generaties, ik overdrijf nu niet, normaal spreek ik niet in dit soort superlatieven, maar dat is voor komende generaties van het grootste belang. Ik denk dat ik zo deze zaken voldoende beantwoord heb. Presentiegelden, kollege van bijstand en telefoonkosten van een aantal ambtenaren. Ik heb dat reeds beantwoord. Dat is enerzijds. Anderzijds het afschaffen van de hondenbelasting. Het is wel goed, op zich waardeer ik dat, dat enerzijds als er wordt voorgesteld een belasting af te schaffen er wat tegenover gezet wordt namelijk waar dan op bezuinigd moet worden. Dan geef je toch wel aan waar het dan volgens die groepering moet worden gehaald. Op zich is het een goede zaak het zo te brengen. Alleen U heeft wel begrepen uit mijn antwoord dat het kollege met deze bezuinigingen het volstrekt oneens is. Dat kan dan ook in een demokratie dat je het met elkaar oneens bent.Dat is goed. Wat betreft de hondenbelasting, de relatie met de hondenbelasting en met deze zaken die ligt er in feite niet. Het is wel zo dat het gat dat ontstaat door het afschaffen dan wordt gedekt, maar een relatie is verder natuurlijk op generlei wijze aanwezig. Hondenbelasting, nu kijk ik de leden van de P.v.d.A. aan, waarmee we elk jaar een zeer principiële diskussie voeren of de kanaries ook moeten worden belast en de katten ook. Zij zijn principieel tegen hondenbelasting, zij zullen zo wel in verlegenheid gebracht worden neem ik aan. Hondenbelasting, er zijn

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 74