-18- weet niet hoe dat destijds ontstaan is, er zullen toen best goede redenen zijn geweest om dat in te stellen. Ik ben daar zelf destijds niet bij geweest. Het gebeurt in elk geval in veel meer gemeenten waarbij ik dan ook nog zeg dat een raadslid goed bereikbaar moet zijn. Daar staat tegenover dat je kunt zeggen telefoon is een gemeen goed geworden. Dat is natuurlijk anders dan 50 jaar geleden, ik noem maar een dwarsstraat. We zijn wat dat betreft ook ten opzichte van de ambtenaren in het algemeen wat terughoudender geworden in het verstrekken van telefoonvergoeding. Voor het bestuur wordt dit nog algemeen geaccepteerd. Dat is thans nog praktisch niet in diskussie geweest. Wat betreft de ambtenaren is het wel in diskussie geweest, met name het rijk heeft er ook wel eens op gewezen, dat heeft ons ook terughoudend gemaakt. Rechten die er éénmaal zijn bij de ambtenaren, die willen we niet intrekken. U weet hoeveel de ambtenaren al hebben in moeten leveren, dan heb ik het over ambtenaren, niet over het bestuur. Het lijkt me toe dat dit een zeer ongelukkig moment is om er juist nu mee te komen. Ik zou me in tijden dat het financieel beter gaat, ook met de salarissen, zo'n diskussie beter kunnen voorstellen. Het is nu in elk geval een zeer ongunstig moment om deze secundaire punten in de rechtspositie, die aanvullende zaken, nu in te trekken, terwijl men de laatste jaren al zo ingeleverd heeft. Daarbij komt dat wij een terughoudend beleid voeren a: wat betreft het opnieuw toestaan van vergoeding van abonnementsgelden. Dit wordt nu alleen nog gedaan voor ambtenaren die daar pertinent zeker recht op hebben. De ambtenaren die er nu recht op hebben dat zijn met name de hoofden van de afdelingen en de technici. Dus mensen die 's-avonds veelvuldig kunnen worden gebeld. Zo werkt dat gelukkig in de gemeente Halsteren. Iedereen is bereikbaar hier en dat is ook een goede zaak. Je kunt er over diskussieërendat ben ik best met U van mening. U kent mijn persoonlijk standpunt daar ook wel een beetje over, maar ik vind dit wel een zeer ongelukkig moment. De excursie van de raad. We gaan 1 keer per jaar met de raad op excursie, dit jaar is het er bij ingeschoten. Normaal gebeurt dat 1 keer per jaar. Ik ervaar dat persoonlijk als een bijzonder goede zaak dat we dit eenmaal per jaar doen. Er wordt altijd een doel gekozen waar wat van wordt opgestoken. Dit overdag en 's-avonds is daar een etentje aan verbonden. Het is net als bij een bedrijf dat geldt ook voor een raad en een bestuur. Het is altijd goed om eens een keer per jaar op een andere wijze met elkaar bezig te zijn en eens op een andere wijze elkaar te ontmoeten dan alleen over in ons geval raadszaken te spreken. Dat is dacht ik op zich een goede zaak en dat is ook voor de totale sfeer in het bestuur erg belangrijk. Indirekt komt dat ook weer ten goede aan het besturen van deze gemeente. Ik durf dat te zeggen zonder met de ogen te knipperen. Ik vind het niet ten onrechte dat dit gebeurt. Telefoongesprekken van de burgemeester en abonnementskosten. Ik ga niet voor mijzelf een pleidooi houden, daar heb ik niet zoveel zin in. Ik heb het voor de ambtenaren al gedaan. Kom eens een keer bij mij thuis dan kunt U zien waar telefoontoestellen staan, meer dan normaal in elk geval. Ik word 's-nachts regelmatig gebeld voor allerlei zaken. Dat heeft te maken met brand en dergelijke echter, ook met andere zaken zoals IBS (in bewaring stelling) en meer van dat soort zaken. Daar word je regelmatig ook op de meest ongelegen tijdstippen mee benaderd. Dat betekent dat je diverse telefoontoestellen in huis moet -19- hebben. Deze toestellen zijn ook onderling verbonden met elkaar. Ik denk dat dit toch wel iets anders ligt. Ook dat kan echter op zich ter diskussie gesteld worden. Ik respekteer zo'n standpunt, zondermeer. De autovergoeding en de telefoonkosten van de beide wethouders. Autovergoeding van de burgemeester heeft U niet naar voren gebracht. Ook de burgemeester krijgt autovergoeding, dat is door het rijk vastgesteld. Het is normaal dat een burgemeester die zich toch regelmatig per auto moet bewegen binnen de gemeente om overal naar toe te gaan, niet wordt opgelegd om elke maand exact bij te houden hoeveel kilometers hij heeft gereden, maar dat hij daar een bepaald bedrag per maand voor krijgt. Dat is in het gehele land zo. Wat hebben wij nu hier gedaan in Halsteren, dat is overigens ook voor mijn tijd gebeurd, de autokostenvergoeding van de wethouders is afgeleid van de desbetreffende vergoeding van de burgemeester. Zij maken ook kilometers binnen deze gemeente op dezelfde wijze als ik, misschien wat minder frekwent als ik, omdat zij parttime zijn en ik fulltime. Ofschoon daar ook nog wel over gediskussieerd zou kunnen worden of dat veel verschil maakt. In elk geval daar is het van afgeleid en zo is dat vastgesteld. Ik denk dat het een goede zaak is dat de kosten die gemaakt worden voor de gemeente dat die in elk geval worden vergoed. Ik ga hier vrij uitvoerig op in, maar ik denk dat het toch wel eens goed is om dat te doen, anders blijft dat hier hangen van "hoe zit dat nu allemaal in elkaar". Raadskommissies 20% verlagen. Ik begrijp dat niet zo goed, de raadsleden krijgen al geen vergoeding meer als ze naar een kommissie gaan, dat zit in hun totale vergoeding begrepen. Het gaat dus om de leden van de kommissies die geen lid zijn van de raad, de burgerleden. Dat bedrag is echter niet zodanig hoog. Als je dat werk tenminste goed wil doen, inclusief de voorbereiding die daar aan vast zit, het is niet alleen de vergadering van 2, 2j uur, maar ook wat daar aan vooraf gaat, het lezen van de stukken, het oriënteren, het bijwonen van de fraktievergadering. Dat vind ik namelijk altijd erg belangrijk. Ik heb dat wel eens gezegd. Het is erg belangrijk dat de kommissieledendie geen raadslid zijn, ook intensief met het raadsgebeuren in zijn totaliteit bezig zijn, anders loop je het risico dat ze vervreemden van de praktijk en dat zij door te weinig informatie andere meningen hebben dan de raadsleden. Dat komt ook wel eens voor, we signaleren dat ook wel eens, maar gelukkig niet zoveel meer. Een paar jaar geleden was dat veel erger. Die mensen zijn daar dan intensief mee bezig. Het gaat dan geloof ik om f 80,of f 85,per vergadering Een vergadering die men dan 1 keer in de twee maanden heeft voor al dat werk. Ik denk dat dat nu niet zodanig is, dat je zegt daar moet wat vanaf en daar moet dan de hondenbelasting maar voor afgeschaft worden. Dat is de relatie die U legt. Zo kan ik door gaan. De autokosten van de sekretaris, de vervangend sekretaris, in dezelfde orde van grootte. Kosten abonnementen. We hebben de abonnementen nog eens een keer goed nagekeken, maar meneer Roosenboom, het is van belang dat deze gemeente goed wordt bestuurd en dan is het van belang dat het bestuur goed op de hoogte is. Daarom is het van belang dat wij geabonneerd zijn op allerlei zaken en dat de boekwerken goed bijgewerkt zijn. Als wij zaken zien, waarover we twijfels hebben, dat is de laatste jaren inderdaad duidelijk naar voren gekomen, dan wordt dat afgezegd. We doen niet aan onzin. Ik wil niet zeggen dat als je alles doorloopt dat je misschien nog best wel een of

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 73