-16- BrusselaarsMensen Reuvers, Coomans, de administrateur, en vier technici. De voorzitter: Dat heb ik niet zo gauw kunnen volgen, dat moet U mij niet kwalijk nemen. Het lid Roosenboom; Dan doe ik het voor U nog een keer. De voorzitter; Het is beter dat U dit soort dingen voor die tijd op papier zet. Dat is gemakkelijker. Het lid Roosenboom; De sekretaris, de heren Kaijser, Wagtmans, Jochems, Brusselaars, Mensen, Reuvers, Coomans, de administrateur en vier technici Op post 610. Dat is het kollege van bijstand. Ook 20% ofwel f 1.980,Dan vragen we stemming over de hondenbelasting. Dat is punt 920.20. Dat willen we afschaffen. Dan moet ik er nu wel heel nadrukkelijk bij vertellen dat de bezuinigingen die we aangedragen hebben, dat die hoger zijn dan de afschaffingen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat, als je de hondenbelasting afschaft, dan komt er wel f 69.000,minder aan inkomsten binnen, maar daar staat ook een post tegenover dat men daar ook weer geen werkzaamheden voor hoeft te doen. In werkelijkheid is de netto opbrengst minder dan dat er nu in komt. De voorzitter: Alleen, die ambtenaren hebben we wel in dienst en de desbetreffende apparatuur is ook aangeschaft. Het lid Princen: Gemeentebelangen is er geen voorstander van om 20% in te leveren op de diverse vergoedingen zoals door Leefbaarheid is voorgesteld. Als deze groepering zelf maar 20% in wil leveren, dan vind ik dat aan de lage kant. Ze hebben zich bijna aan al het kommissiewerk onttrokken en voor een keer per maand een vergadering te bezoeken worden ze dik betaald. Vandaar natuurlijk hun voorstel om te bezuinigen. Verleden jaar heeft U toegezegd dat meerdere exemplaren verstrekt zouden worden aan alle frakties en partijen. Ik heb vernomen dat dit dit jaar niet het geval is geweest. Daarom wil ik U verzoeken om dat wel te doen. De voorzitter: Als ik op het laatste punt meteen mag antwoorden. Wij hebben deze week geconstateerd dat dit fout is gegaan. Het is de vorige keer toegezegd maar het is niet zo uitgevoerd. Dat is jammer, de bedoeling was om dat wel te doen. Dat was schijnbaar toch niet goed doorgekomen. Ik hoop dat U zich toch heeft kunnen redden wat betreft de behandeling in Uw achterban. Het lid MouwsIk had gedacht dat iedere fraktie zoals U dat vorig jaar gedaan hebt, zijn zegje kon doen. Sorry dat ik nagelaten heb om mijn hand op te steken. De voorzitter: U krijgt nog volop de kans want er komt nog een tweede instantie. Wij stellen eerst de afdelingsonderzoeken aan de orde en de punten die daar in staan die mag men aan de orde stellen en als we dat gehad hebben dan behandelen we het antwoord op de algemene beschouwingen per hoofdstuk. Elk onderwerp komt dan afzonderlijk aan de orde. Ik dacht dat ik het een paar keer duidelijk uitgelegd had. Het lid Roosenboom: Ik begrijp die diskussie tussen U en meneer Princen niet. De voorzitter: De heer Princen bedoelt dat ons antwoord op de afdelingsonderzoeken toegestuurd zou worden aan eenieder die geabonneerd is op de raadsstukken of anderszins de raadsstukken krijgt toegezonden. Dit antwoord is echter alleen aan de raadsleden toegestuurd. Zowel het verslag van de afdelingsonderzoeken als ons antwoord daar op. Dat is hetgeen hij -17- bedoeltDaar heeft hij gelijk in. Daar hebben we vorige keer ook^ over gesproken en toen is toegezegd dat dat zou worden gevoegd bij de stukken die ter beschikking worden gesteld van een ieder die ook de raadsstukken krijgt. Dat wat betreft de eerste instantie. Die laatste opmerking van de heer Princen heb ik dan reeds beantwoord. Er zitten voor wat betreft de voorstellen die door Leefbaarheid zijn gedaan nogal, een aantal bestuurlijke aspekten. Ik neem aan dat de wethouder Financiën het wel goed vindt dat ik daar eerst op antwoord voor we het over de financiële konsekwenties gaan hebben. Ik denk dat hier meer aspekten aan zitten dan alleen financiële konsekwenties. Dat is het punt. In de eerste plaats, de opmerking in afdeling I gemaakt door de vertegenwoordiger van Leefbaarheid over de korting van 20% op alle subsidies. De heer Roosenboom zegt daar hebben we wat bij gezegd namelijk alleen als dat noodzakelijk is omdat de inkomsten verhoudingsgewijs ook minder worden, dan zijn wij daar voor. Als dat zo gezegd is, dan hoor ik dat zo wel van de voorzitter van afdeling I. Er is nu nota van genomen en het staat nu ook in het verslag. Ik bedoel dan is daar geen misverstand meer over. Dat houdt U toch met dit soort dingen. Ik neem aan dat U daar ook begrip voor heeft. Dan heeft U in het kort een aantal punten aangebracht waar U stemming over verlangd. Verlagingen. Wat betreft de vergoedingen aan de raadsleden, daar zit een zekere marge in. Ik dacht dat dat geen 20% is maar 15%. Meer kan dan niet. Dat is bij wet vastgesteld. Ik zou even na moeten kijken hoeveel die marge exact is, of dat 15 of 20% is. Dat weet ik niet, het is inderdaad 20% marge speelt de heer Wagtmans mij toe. Dat is overigens elk jaar hier aan de orde geweest. Ook door andere partijen is dat regelmatig wel eens voorgesteld zo'n voorstel heeft het echter nooit gehaald. Het kollege heeft zich altijd op het standpunt gesteld, die bedragen zijn zo vastgesteld door het rijk, daar is een uitvoerige diskussie over geweest in de tweede kamer, er is destijds een rapportage over geweest waarin aangetoond is dat raadsleden die zich volledig inzetten en hun werk goed doen recht hebben op deze vergoeding. Als dat per uur zou worden berekend dan zou het uurloon zelfs nog bijzonder laag zijn. Verder ligt het aan U als raad hoe U daar mee wilt handelen. Ik denk dat ik dit als standpunt van het kollege best zo naar voren kan brengen. Verder om de vergoeding aan de raadsfrakties af te schaffen. Ik denk, en daarom is het destijds ook ingesteld, dat het van groot belang is, het funktioneren van zo'n raadsfraktie ook naar de achterban toe en naar de bevolking toe.We moeten wat over hebben voor de demokratie. Ik denk dat die bedragen niet zodanig zijn dat ze te hoog zijn. Het zijn kleine bedragen, beperkte bedragen die worden uitbetaald aan de raadsfrakties voor demokratisch funktioneren. Dat is natuurlijk van het allergrootste belang voor een gemeente waar vele besluiten voor worden genomen. De discussie hoort niet alleen thuis in deze raadszaal, hoe mooi die dan ook geworden is. Daar vinden natuurlijk wel de besluiten plaats. Daar moet echter niet alleen de diskussie plaatsvinden. Die diskussie moet op vele plaatsen plaatsvinden in de gemeente en dan spelen met name de politieke groeperingen, die horen daar een belangrijke rol in te spelen. Dat daar enige vergoeding tegenover staat om dat financieel mogelijk te maken, ik denk dat het erg belangrijk is dat dat zo is. We moeten voorzichtig zijn met onze demokratie. Abonnementsgelden van telefoon voor raadsleden. Ik

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 72