-12-
in kan zetten als je werkelijk aan gaat schaffen. Er zijn inderdaad
offertes, maar dat kan in de marge tot afwijkingen leiden. Wij doen
zeker de belofte dat wij geen auto kopen die bijvoorbeeld meer dan 5%
af gaat wijken dan hier staat. Dan zullen we daar zeker mee terug
komen. Ik zeg wel 5%, maar wellicht is dat een nog veel te groot
verschil. U mag van ons aannemen dat wij in principe niet buiten dit
totaal bedrag zullen gaan. De offertes van het leasen lagen daar. Het
is dan ook bepalend in dat kader wat de restwaarde van die auto is.
Daar is het ook belangrijk voor om het merk te kennen, want die hebben
dan een andere restwaarde na gebruik van een aantal jaren. Vandaar dat
het offertes zijn met een indikatief karakter, niet definitief.
Nogmaals die afwijkingen hoeven in principe niet groot te zijn.
Meneer Mouws heeft dat ook aangehaald, hoe gebeurt het als we niet op
tijd zijn? Wij zijn er van overtuigd dat we met dit besluit als
zodanig op tijd zijn. De wet als zodanig op dit moment is niet
gewijzigd, in principe is het een rechtsgeldig besluit, dus komen we
in aanmerking daarvoor. Punt is natuurlijk dat we vanavond in principe
twee zaken aan de orde hebben. Enerzijds de aanschaf van de auto op
zich, het principebesluit om een auto aan te schaffen. Het tweede
aspekt, wat de boventoon dan gaat voeren en wat het eigenlijk niet zou
moeten doen, is de wijze waarop we het gaan financieren. Het is goed
om dat verschil duidelijk te maken. U machtigt het kollege om op een
bepaalde manier te financieren en met die verschillen, of de
definitieve cijfers die daaruit komen, daarmee komen we nog bij de
raad terug.
Wethouder SinkeDe vraag van mevrouw Wiersema, waarom koopt U de
SCANIA. In voorgaande kommissies, ook in de kommissie bedrijven en ook
in de raad, zijn vaak stemmen op gegaan, -en ik ondersteun dat
volledig-, om het personeel wat er mee moet gaan werken een grote
inbreng te geven in de keus van het materiaal. Ze hebben met beide
merken vrachtwagens een dag gereden en er was een duidelijke voorkeur
voor deze auto.De prijs van deze wagen was ook iets gunstiger. In de
bespreking in de kommissie bedrijven is ook gewezen op de voorkeur
voor een Nederlands produkt. Ook daaromtrent zijn inlichtingen
ingewonnen er daar blijkt opnieuw dat bepaalde Nederlandse merken soms
vele dingen in het buitenland maken. Dat begon met deze fabriek. Een
grote vestiging in Nederland heeft in licentie gebouwd die zeker
zoveel Nederlands werk aanbrengt. We hebben Uw vraag gelukkig
vroegtijdig aangevoeld en doorgelicht. Ik heb het niet allemaal
precies becijferd, maar in grote lijnen is het zeker zoals U dat zou
wensen.
De voorzitter: Koop Nederlands fabrikaat, daar zijn wij in principe
ook voor. Dat is nog een oude slogan van voor de oorlog en dat is nu
nog steeds van toepassing. Wat wij besluiten: er staat voorstel tot
aanschaf van een huisvuilwagen. Wij besluiten dus een andere
huisvuilwagen, een nieuwe in gebruik te nemen en het kollege wordt
gemachtigd als U hier ja tegen zegt om een lease-overeenkomst aan te
gaan. Dat is hetgeen wat wij hier vanavond besluiten.
Het lid Wiersema-DupréIk ben het natuurlijk 100% met U eens dat er
nodig een huisvuilwagen moet komen, dat heb ik uit eigen ervaring
meegemaakt zoals U weet. Ik sta er dus helemaal achter. Mijn vraag
over het produkt SCANIA of DAF was eigenlijk bedoeld met het oog op de
werkgelegenheid in Nederland. Daar moeten we toch ook eigenlijk op
letten. Dan vind ik het toch leuk dat een klein stukje privatisering
onze gemeente binnen sluipt. Dat is dit toch eigenlijk.
-13-
Het lid Somers: Juist vanwege die machtiging tot een lease
overeenkomst was mijn vraag aan het kollege er op gericht om het
bedrag niet te hoog te laten overschrijden. Die 5% is een beetje ruim
genomen en dat heeft de wethouder inmiddels al toegezegd. Dat is zo'n
f 13.000,a f 14.000,en dat gaat een beetje te ver.
De voorzitter: Het is natuurlijk zo als die 5% wordt toegepast op de
kosten van aanschaf of op de kapitaalslasten, dat is ook nogal een
groot verschil. U begrijpt wel dat wij ons boekje niet te buiten
zullen gaan. Als er sprake is van een klein verschil, dan hebben we
daar machtiging voor, maar het moet niet teveel zijn. Dat risico nemen
we zeker niet. Ik denk dat wethouder Sinke nog wil reageren op hetgeen
mevrouw Wiersema naar voren heeft gebracht.
Wethouder Sinke: Het is nauwelijks nodig denk ik. Ik hoop dat ik U
aangetoond heb dat die werkgelegenheid in Nederland ons inziens net zo
goed gediend was met dit produkt. Ten tweede heeft U daar gelijk in,
Dat heeft U vroegtijdig aangekaart en U bent daar gelukkig mee.
De voorzitter: Een stukje privatisering mag hier wel binnen sluipen,
of dat hier echter het geval is, dat weet ik niet, maar we zijn geen
principieel tegenstander van privatisering. Laat dat duidelijk zijn.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
8. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE BEGROTINGEN 1987.
a. Aanbiedingsbrief
De voorzitter: Ik wilde U voorstellen om het als volgt te doen.
Eerst de rapporten van de afdelingen van onderzoek behandelen. De
onderwerpen die daar sec aan de orde zijn geweest, als daar nog
vragen over zijn of opmerkingen over gemaakt moeten worden, dat
daar gelegenheid voor wordt gegeven. Dan behandelen we het
antwoord op de algemene beschouwingen. Dat is in hoofdstukken
ingedeeld. Elk hoofdstuk wordt aan de orde gesteld en over elk
hoofdstuk kan eventueel in twee termijnen gesproken worden.
Financiën, Ruimtelijke Ordening enzovoorts, dus ten aanzien van
alle hoofdstukken, die er in staan geef ik gelegenheid, om voor
zover daar behoefte aan is in twee termijnen te spreken. Tijdens
deze behandeling kunnen er voorstellen gedaan zijn, bijvoorbeeld
amendementen of wijzigingsvoorstellen. Die noteer ik dan. Als de
begroting dan wordt vastgesteld, dan moet eerst over die eventuele
wijzigingen c.q. amendementen gestemd worden. Die worden dan eerst
in stemming gebracht. Dus eerst de rapporten van de afdelingen van
onderzoek. Er kunnen hier soms nog details zijn waar nog vragen
over zijn en die kunnen dan beantwoord worden. Dit ook in twee
termijnen. Het antwoord op de Algemene beschouwingen wordt dus per
hoofdstuk aan de orde gesteld. Daar komt in feite ook de
aanbiedingsbrief weer bij aan de orde. Dat heeft relatie met
elkaar. Om allebei de stukken apart aan de orde te stellen dat
gaat wat ver. Maar gewoon het antwoord op de algemene
beschouwingen wordt per hoofdstuk aan de orde gesteld en per
hoofdstuk kan er in twee termijnen over gesproken worden.
Het lid Roosenboom: Kun je bij de behandeling van de rapporten
dan geen stemming vragen?
De voorzitter'. Bij die behandeling niet. U kunt wel een voorstel
doen, een amendement door drie personen ondersteunt en dan houd ik
dat vast en daar wordt over gestemd voor het vaststellen van de
begroting. Dat doen we dan in één keer.