-12- in kan zetten als je werkelijk aan gaat schaffen. Er zijn inderdaad offertes, maar dat kan in de marge tot afwijkingen leiden. Wij doen zeker de belofte dat wij geen auto kopen die bijvoorbeeld meer dan 5% af gaat wijken dan hier staat. Dan zullen we daar zeker mee terug komen. Ik zeg wel 5%, maar wellicht is dat een nog veel te groot verschil. U mag van ons aannemen dat wij in principe niet buiten dit totaal bedrag zullen gaan. De offertes van het leasen lagen daar. Het is dan ook bepalend in dat kader wat de restwaarde van die auto is. Daar is het ook belangrijk voor om het merk te kennen, want die hebben dan een andere restwaarde na gebruik van een aantal jaren. Vandaar dat het offertes zijn met een indikatief karakter, niet definitief. Nogmaals die afwijkingen hoeven in principe niet groot te zijn. Meneer Mouws heeft dat ook aangehaald, hoe gebeurt het als we niet op tijd zijn? Wij zijn er van overtuigd dat we met dit besluit als zodanig op tijd zijn. De wet als zodanig op dit moment is niet gewijzigd, in principe is het een rechtsgeldig besluit, dus komen we in aanmerking daarvoor. Punt is natuurlijk dat we vanavond in principe twee zaken aan de orde hebben. Enerzijds de aanschaf van de auto op zich, het principebesluit om een auto aan te schaffen. Het tweede aspekt, wat de boventoon dan gaat voeren en wat het eigenlijk niet zou moeten doen, is de wijze waarop we het gaan financieren. Het is goed om dat verschil duidelijk te maken. U machtigt het kollege om op een bepaalde manier te financieren en met die verschillen, of de definitieve cijfers die daaruit komen, daarmee komen we nog bij de raad terug. Wethouder SinkeDe vraag van mevrouw Wiersema, waarom koopt U de SCANIA. In voorgaande kommissies, ook in de kommissie bedrijven en ook in de raad, zijn vaak stemmen op gegaan, -en ik ondersteun dat volledig-, om het personeel wat er mee moet gaan werken een grote inbreng te geven in de keus van het materiaal. Ze hebben met beide merken vrachtwagens een dag gereden en er was een duidelijke voorkeur voor deze auto.De prijs van deze wagen was ook iets gunstiger. In de bespreking in de kommissie bedrijven is ook gewezen op de voorkeur voor een Nederlands produkt. Ook daaromtrent zijn inlichtingen ingewonnen er daar blijkt opnieuw dat bepaalde Nederlandse merken soms vele dingen in het buitenland maken. Dat begon met deze fabriek. Een grote vestiging in Nederland heeft in licentie gebouwd die zeker zoveel Nederlands werk aanbrengt. We hebben Uw vraag gelukkig vroegtijdig aangevoeld en doorgelicht. Ik heb het niet allemaal precies becijferd, maar in grote lijnen is het zeker zoals U dat zou wensen. De voorzitter: Koop Nederlands fabrikaat, daar zijn wij in principe ook voor. Dat is nog een oude slogan van voor de oorlog en dat is nu nog steeds van toepassing. Wat wij besluiten: er staat voorstel tot aanschaf van een huisvuilwagen. Wij besluiten dus een andere huisvuilwagen, een nieuwe in gebruik te nemen en het kollege wordt gemachtigd als U hier ja tegen zegt om een lease-overeenkomst aan te gaan. Dat is hetgeen wat wij hier vanavond besluiten. Het lid Wiersema-DupréIk ben het natuurlijk 100% met U eens dat er nodig een huisvuilwagen moet komen, dat heb ik uit eigen ervaring meegemaakt zoals U weet. Ik sta er dus helemaal achter. Mijn vraag over het produkt SCANIA of DAF was eigenlijk bedoeld met het oog op de werkgelegenheid in Nederland. Daar moeten we toch ook eigenlijk op letten. Dan vind ik het toch leuk dat een klein stukje privatisering onze gemeente binnen sluipt. Dat is dit toch eigenlijk. -13- Het lid Somers: Juist vanwege die machtiging tot een lease overeenkomst was mijn vraag aan het kollege er op gericht om het bedrag niet te hoog te laten overschrijden. Die 5% is een beetje ruim genomen en dat heeft de wethouder inmiddels al toegezegd. Dat is zo'n f 13.000,a f 14.000,en dat gaat een beetje te ver. De voorzitter: Het is natuurlijk zo als die 5% wordt toegepast op de kosten van aanschaf of op de kapitaalslasten, dat is ook nogal een groot verschil. U begrijpt wel dat wij ons boekje niet te buiten zullen gaan. Als er sprake is van een klein verschil, dan hebben we daar machtiging voor, maar het moet niet teveel zijn. Dat risico nemen we zeker niet. Ik denk dat wethouder Sinke nog wil reageren op hetgeen mevrouw Wiersema naar voren heeft gebracht. Wethouder Sinke: Het is nauwelijks nodig denk ik. Ik hoop dat ik U aangetoond heb dat die werkgelegenheid in Nederland ons inziens net zo goed gediend was met dit produkt. Ten tweede heeft U daar gelijk in, Dat heeft U vroegtijdig aangekaart en U bent daar gelukkig mee. De voorzitter: Een stukje privatisering mag hier wel binnen sluipen, of dat hier echter het geval is, dat weet ik niet, maar we zijn geen principieel tegenstander van privatisering. Laat dat duidelijk zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE BEGROTINGEN 1987. a. Aanbiedingsbrief De voorzitter: Ik wilde U voorstellen om het als volgt te doen. Eerst de rapporten van de afdelingen van onderzoek behandelen. De onderwerpen die daar sec aan de orde zijn geweest, als daar nog vragen over zijn of opmerkingen over gemaakt moeten worden, dat daar gelegenheid voor wordt gegeven. Dan behandelen we het antwoord op de algemene beschouwingen. Dat is in hoofdstukken ingedeeld. Elk hoofdstuk wordt aan de orde gesteld en over elk hoofdstuk kan eventueel in twee termijnen gesproken worden. Financiën, Ruimtelijke Ordening enzovoorts, dus ten aanzien van alle hoofdstukken, die er in staan geef ik gelegenheid, om voor zover daar behoefte aan is in twee termijnen te spreken. Tijdens deze behandeling kunnen er voorstellen gedaan zijn, bijvoorbeeld amendementen of wijzigingsvoorstellen. Die noteer ik dan. Als de begroting dan wordt vastgesteld, dan moet eerst over die eventuele wijzigingen c.q. amendementen gestemd worden. Die worden dan eerst in stemming gebracht. Dus eerst de rapporten van de afdelingen van onderzoek. Er kunnen hier soms nog details zijn waar nog vragen over zijn en die kunnen dan beantwoord worden. Dit ook in twee termijnen. Het antwoord op de Algemene beschouwingen wordt dus per hoofdstuk aan de orde gesteld. Daar komt in feite ook de aanbiedingsbrief weer bij aan de orde. Dat heeft relatie met elkaar. Om allebei de stukken apart aan de orde te stellen dat gaat wat ver. Maar gewoon het antwoord op de algemene beschouwingen wordt per hoofdstuk aan de orde gesteld en per hoofdstuk kan er in twee termijnen over gesproken worden. Het lid Roosenboom: Kun je bij de behandeling van de rapporten dan geen stemming vragen? De voorzitter'. Bij die behandeling niet. U kunt wel een voorstel doen, een amendement door drie personen ondersteunt en dan houd ik dat vast en daar wordt over gestemd voor het vaststellen van de begroting. Dat doen we dan in één keer.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 70