-10- dat hoeven heus geen slechte argumenten te zijn die daarvoor gelden, dat kunnen ook goede argumenten zijn, daar moet je toch wel wat voorzichtig mee omspringen. De suggestie op zich neem ik mee. Het lid VerbogtEven inhakend op het verzoek aan die mensen. Ik zou zeggen, doe dat dan inderdaad met een bepaalde voorzichtigheid, want men zou zich misschien toch verplicht kunnen voelen om dat te doen. Het gaat mij veel te ver dat die monumenten van binnen bekeken zouden moeten worden. Het feit dat je er voorbij rijdt en je kunt zien dat ze in stand blijven, dat is op zich al een groot goed. Er moet vooral niet teveel druk op enigerlei wijze op die mensen worden uitgeoefend. De voorzitter: Dat bedoelde ik ook door te zeggen dat je hier voorzichtig mee moet zijn. Dat mensen best hele goede argumenten kunnen hebben die acceptabel zijn, waarom men daar niet "in" voor is. Dat vind ik wel. Daarom moet je hier zeer voorzichtig mee zijn. Anders zou je een vreemde smet werpen op iemand die dat niet wil, terwijl dat dan volstrekt ten onrechte zou kunnen zijn. Je moet daar voorzichtig mee zijn, dat is duidelijk. Op zich vond ik de suggestie echter toch wel waardevol om hier aandacht aan te schenken. Ik denk toch dat we in de loop van het komende jaar wel eens een keer overleg zullen hebben met de eigenaren van monumenten. Elk jaar moet die lijst worden bijgesteld. Dat schuift elk jaar een jaar op. Het is een vijfjaren planning. Het is nu voor 1987-1991. Volgend jaar schuift dat dan weer een jaar op. Elk jaar krijgen we hier mee te maken. Dat betekent overigens tevens, daar moet ik ook uitdrukkelijk op wijzen, dat als eigenaren van monumenten zich dit jaar niet hebben aangemeld en het blijkt bijvoorbeeld toch dat over een paar jaar er wel iets moet gebeuren, terwijl men dat niet had voorzien, dan kun je omdat elk jaar dit programma opnieuw aan de orde komt, hier alsnog rekening mee houden. Dan wordt het weliswaar in een later jaar ingevuld, in 1992 bijvoorbeeld. Ook dat hoeft echter geen bezwaar te zijn. Er is een restauratiefonds, waaruit men een bedrag voorgeschoten kan krijgen in afwachting van de definitieve subsidie. Dan wordt de subsidie door het rijk alvast vastgesteld, maar wordt pas in 1992 door het Rijk uitbetaald. Het restauratiefonds kan dan eventueel dit geld voorschieten. Dat is een bestaande regeling. Dat schijnt vrij goed te funktioneren. Wenst iemand stemming over dit agendapunt? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL TOT VERKOOP VAN GRONDEN. De voorzitter: Om twee verkopen gaat het. De verkoop aan de P.N.E.M. en een verkoop aan het Woonwagenschap. Wenst iemand daarover het woord? Niemand. Wenst iemand daarover stemming? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter: U heeft waarschijnlijk wel gekonstateerd dat met de aanleg van het Woonwagencentrum een begin is gemaakt. 8. VOORSTEL TOT AANKOOP VAN GRONDEN. Ook twee aankopen van de heer Severijnen en de heer van Zanten. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -11- 9. VOORSTEL TOT ONTBINDING VAN PACHT VAN ENKELE PERCELEN IN HET BESTEMMINGSPLAN "DE SCHANS". Het lid MouwsWij zijn het er inhoudelijk best mee eens dat dit de normale weg is, de normale gang van zaken. Alleen bevreemdt ons een beetje het prijzenverschil. Nu is dat altijd gemakkelijk te verklaren. Ik bedoel, zodra er een taxatie gemaakt wordt dan heeft men alle mogelijke argumenten, maar het gaat echter om dermate lage bedragen. Het is eigenlijk een centenkwestie, zodat wij ons afvragen, is werkelijk alles in het werk gesteld om opnieuw tot een schikking te komen. Kijk, wat hier staat van, we hebben overeenstemming bereikt en hij was het ermee eens dat er naar de pachtkamer gegaan moet worden, dat is natuurlijk een vanzelfsprekendheid. Dat is altijd het eindstation waar men terecht komt in dit soort zaken. In het eerste geval bijvoorbeeld hebben we het over f 3,18, het tweede geval is f 2,49 per m2, als je dat precies uitrekent. Als het daarom zou gaan, om zo'n gering bedrag, dan snap ik niet dat we eigenlijk niet wat soepeler geweest zijn. Temeer voorzitter daar we net bij het vorige agendapunt iets gemakkelijker door de bocht gegaan zijn voor zeker aanzienlijk grotere bedragen. Met name in het tweede geval Kruisberg 3. Dat is toch een beroepsmatige zaak en dat ligt toch duidelijk gevoeliger. Wij willen voorstellen, voor zover het nog kan, om dit soort zaken altijd via de minnelijke weg op te lossen en een beroep op de pachtkamer uiteindelijk als eindstation te zien na werkelijk hele lange onderhandelingen. Wethouder van der Weegen: Meneer Mouws U hebt het prijsverschil daarnet al aangegeven. Het taxatierapport met de stukken heeft erbij gelegen. U hebt gezien hoe de prijs is opgebouwd. Het prijsverschil is natuurlijk toch in principe honderd procent, f 2,49 het aanbod, of in elk geval de taxatie en dus het aanbod van de gemeente, en de vraagprijs van f 5,Daarnaast speelt in dit kader het probleem dat het een begin is van een gebied waar natuurlijk nog meer pachtvrij gemaakt moet worden. Als dit in de eindfase gebeurd zou zijn van een totaalgebied, dan spreek je inderdaad van een heel beperkt bedrag. Maar je moet hier ook waken voor de precedentwerking die er vanuit zou kunnen gaan. Daarnaast is het toch wel een prijsverschil van honderd procent. Nogmaals het bedrag is niet zo enorm, omdat het maar een beperkt gedeelte betreft. Ik denk dat het toch verstandig is om die procedure als zodanig maar aan te gaan en niet de prijs van f. 5,- - op dit moment te betalen. Dat is ook een overweging van het kollege geweest. Het lid MouwsToen we dat bestemmingsplan "de Schans" destijds besproken hadden toen dacht ik dat we ervan uitgegaan waren dat we alles in het werk zouden stellen om op een beetje aardige wijze met die mensen tot overeenstemming te komen. Als je een bedrag hoort noemen van f 5,per vierkante meter ten opzichte van de enorme prijzen die de gronduitgifte uiteindelijk gaat kosten, dan is dat een fraktie van het geheel. Ik vind toch dat we hier iets gemakkelijker in moeten doen. Althans dat is onze mening. Wethouder van der Weegen: Nogmaals, het is op een niet aardige wijze met elkaar omgaan denk ik. Ook in dit geval. Er is gewoon op een zakelijke manier met elkaar gesproken. Er is gepoogd tot een overeenstemming te komen. Maar vanuit de verkoperszijde of de man die ontpacht wordt, is in elk geval ook geen stap richting onze prijs gemaakt. Vandaar dat er uiteindelijk die arbitrage uitgekomen is, met nogmaals daarbij de vermelding dat de huidige pachter daar ook als zodanig mee instemt. Er is geen verschil van mening als zodanig.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 6