dan wellicht tegelijk in die diskussie die we toch in de kommissie
Financiën moeten gaan voeren. Nogmaals, wel een beroep op hun, omdat
het toch voor de begroting hard nodig is. Iedereen heeft de financiële
cijfers voldoende onderbouwd en gedetailleerd kunnen zien. Ook naar de
toekomst gericht en ik denk dat we de centen nodig hebben.
Meneer van Elzakker heeft geen vragen dacht ik.
De voorzitter; Een puntje naar de heer Graafmans toe. In het
voorstel pretenderen we niet dat er sprake is van een tariefsverhoging
van 5% van de kohierbelasting. Dat wordt niet gezegd. Er wordt
duidelijk gezegd dat het gaat om de kostendekking. Meer niet. In het
tarief kan dit inderdaad uitkomen op meer dan 5%. We hebben echter
duidelijk gesteld het is 5% meer dekking van de kosten. We hebben niet
gezegd hoeveel procent dat aan tariefsverhoging is. Dat staat er niet
bij. Dat heeft U uitgerekend, dat is prima. Maar anders zou de
suggestie gewekt kunnen worden alsof alleen via Uw rekensommetje het
ware percentage naar voren komt. Dat heeft U ook niet bedoeld
waarschijnlijk, maar toch ten overvloede.
Meneer Roosenboom heeft gevraagd of hierover gestemd wordt. Hij wil
stemming over dit punt. Dat betekent
Het lid Roosenboom: Ik mag natuurlijk geen derde termijn, maar er
wordt mij toch eigenlijk gevraagd om een antwoord te geven. Ik wil dat
heel kort doen.
De voorzitter: Maar dan toch in één zin.
Het lid Roosenboom: Laat me dan een stemverklaring geven waarom ik
tegen wil stemmen. Door dit systeem, waarbij de ene helft veel vuil
mee geeft en de andere helft niets, moet degene die niets vervuilt
betalen voor die grote vervuiler. De tonnages stijgen schrikbarend
door deze systemen en dat maakt de grote onkosten. Ddar zit de grote
onbillijkheid in.
De voorzitter: Dat is een stemverklaring. In elk geval als ik de
politie vraag hoe het voor die tijd was en hoe het nu is betreffende
het vuil dat rondzwerft, dan is er duidelijk een verschil te
konstateren binnen onze gemeente. We zijn geen eiland in Nederland,
als wij het zo slecht doen, dan doet het 95% van de gemeenten in
Nederland slecht. Praktsich iedere gemeente heeft dit systeem. Alle
andere systemen funktioneren niet. Daar hebben we nu al erg veel over
gediskussieerd. Nu gaan we tot stemming over. Nu is het zo dat het
voorstel van het kollege in stemming is. Als U daar voor bent, zegt U
voor, bent U tegen het voorstel van het kollege dan zegt U tegen.
Voor het voorstel stemmen de leden MouwsGraafmans, Mens, Frietman-
Hoppener, Wiersema-DupréVerbogt, van Elzakker, Princen, van Eekelen,
Sinke en van der Weegen.
Tegen het voorstel stemmen de leden Somers, Roosenboom en van den
Kieboom.
De voorzitter: Dit betekent dat dit voorstel is aanvaard met 11
stemmen voor en 3 stemmen tegen.
VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE TARIEVEN VOOR SPORTAKKOMMODATIES TE
HALSTEREN EN LEPELSTRAAT VOOR 1987.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
-9-
5. VOORSTEL TOT GOEDKEURING VAN DE TARIEVEN 1987 VOOR HET ZWEMBAD "DE
MELANEN"
Het lid Frietman-HoppenerOndanks het feit dat er een toename van
het exploitatietekort ontstaat, wat zich dreigt voort te zetten in de
toekomst, en vermindering van bezoekers aan het bad, blijven de
tarieven in de voorverkoop gehandhaafd. Hiermee zijn we toch zonder
meer tevreden. Dat wil zeggen achteraf gezien. Immers, tegen het
automatisme van tariefsverhoging hebben we voortdurend geprotesteerd,
ook wat betreft de zwembadverliezen. Mijns inziens is het mede
daardoor dat dit kompromisvoorstel wat eruit is gekomen ook door de
beheerskommissie vrijwel unaniem is goedgekeurd. Overigens zou het
verschil van tien gulden tussen voorverkoop en seizoenverkoop
opgetrokken kunnen worden, omdat veel mensen voor een tientje geen
slecht weer-risico willen lopen. Wat denkt men tenslotte te doen aan
het terugschroeven van het exploitatietekort wat steeds verder dreigt
op te lopen. Natuurlijk heb ik daar zelf wel inzicht in, maar de
inwoners van onze gemeente niet. Vandaar mijn vraag.
Het lid MouwsWij zijn het duidelijk met het voorstel eens, alleen
de allerlaatste zin op de eerste bladzijde bevreemdt ons een beetje.
Er staat letterlijk "bij het doen van het voorstel hebben wij tevens
overwogen dat de bezoekers van het zwembad uit deze gemeente in de
gelegenheid zijn de prijsstijgingen te ontlopen". Datzelfde verhaal
schrijft U weer in Uw antwoord op de algemene beschouwingen. De
zinsnede "uit deze gemeente" moet er ons inziens uit. Dat is een soort
van aiskriminatie ten opzichte van anderen. Afgelopen tijd heeft daar
de pers nog het nodige over gepubliceerd. Men mag geen differentiatie
hebben in tarieven ten opzichte van mensen uit de een of andere
gemeente. Ik denk dat dit wat ongelukkig is verwoord. Ik wil het
straks nog wel een keer aanhalen. Het lijkt mij niet nodig. U bedoelt
waarschijnlijk iets anders. Dat van de voorverkoop specifiek gebruikt
gemaakt wordt door mensen uit onze gemeente.
De voorzitter: Een regionaal bestuurder trekt zich de regio aan.
Wethouder van der Weegen: Mevrouw Frietman heeft betoogd dit een
redelijk goed kompromis te vinden. Als je de totale opbrengst van het
bad beziet en die tarieven die voor de grootste opbrengst zorgen. Met
name bij de voorverkoop blijven de tarieven hetzelfde. Ze heeft gezegd
moet je dat verschil niet nog groter maken. Wellicht is er in de
toekomst aanleiding om die overweging opnieuw te maken, waardoor dat
verschil inderdaad nog groter kan worden. Wij hebben nu, met name in
het jeugdabonnementin elk geval een aanzienlijk verschil gekregen,
waardoor er waarschijnlijk meer argumenten om van de voorverkoop
gebruik te maken. Ze heeft gezegd, het exploitatietekort hoe denkt U
dat in de toekomst te bewaken. Het exploitatietekort wordt uiteraard
door twee zaken veroorzaakt. Enerzijds de opbrengstenkant, anderzijds
de kostenkant. De opbrengstenkant is duidelijk zo. Voorzover het
informatie betreft die bij het kollege aanwezig is, is ook de raad van
beheer duidelijk doende om het bad wat attraktiever te maken en met
name daardoor de opbrengstenkant wat te vergroten. Dat nog meer mensen
gebruik maken van de toch wel goede voorziening die we op dat gebied
hebben, dat is de ene kant. Anderzijds proberen we in elk geval om die
kosten die we in de hand kunnen houden, om die zo goed mogelijk te
bewaken. Ik weet dat het ook de raad van beheer aangaat. Ik heb ook
een aantal jaren die diskussies mogen aanhoren en het is natuurlijk
met name bij een dergelijk bad zo dat je moet zorgen dat het prima in
orde blijft. Je moet niet bezuinigen op noodzakelijk onderhoud. Dat