dan wellicht tegelijk in die diskussie die we toch in de kommissie Financiën moeten gaan voeren. Nogmaals, wel een beroep op hun, omdat het toch voor de begroting hard nodig is. Iedereen heeft de financiële cijfers voldoende onderbouwd en gedetailleerd kunnen zien. Ook naar de toekomst gericht en ik denk dat we de centen nodig hebben. Meneer van Elzakker heeft geen vragen dacht ik. De voorzitter; Een puntje naar de heer Graafmans toe. In het voorstel pretenderen we niet dat er sprake is van een tariefsverhoging van 5% van de kohierbelasting. Dat wordt niet gezegd. Er wordt duidelijk gezegd dat het gaat om de kostendekking. Meer niet. In het tarief kan dit inderdaad uitkomen op meer dan 5%. We hebben echter duidelijk gesteld het is 5% meer dekking van de kosten. We hebben niet gezegd hoeveel procent dat aan tariefsverhoging is. Dat staat er niet bij. Dat heeft U uitgerekend, dat is prima. Maar anders zou de suggestie gewekt kunnen worden alsof alleen via Uw rekensommetje het ware percentage naar voren komt. Dat heeft U ook niet bedoeld waarschijnlijk, maar toch ten overvloede. Meneer Roosenboom heeft gevraagd of hierover gestemd wordt. Hij wil stemming over dit punt. Dat betekent Het lid Roosenboom: Ik mag natuurlijk geen derde termijn, maar er wordt mij toch eigenlijk gevraagd om een antwoord te geven. Ik wil dat heel kort doen. De voorzitter: Maar dan toch in één zin. Het lid Roosenboom: Laat me dan een stemverklaring geven waarom ik tegen wil stemmen. Door dit systeem, waarbij de ene helft veel vuil mee geeft en de andere helft niets, moet degene die niets vervuilt betalen voor die grote vervuiler. De tonnages stijgen schrikbarend door deze systemen en dat maakt de grote onkosten. Ddar zit de grote onbillijkheid in. De voorzitter: Dat is een stemverklaring. In elk geval als ik de politie vraag hoe het voor die tijd was en hoe het nu is betreffende het vuil dat rondzwerft, dan is er duidelijk een verschil te konstateren binnen onze gemeente. We zijn geen eiland in Nederland, als wij het zo slecht doen, dan doet het 95% van de gemeenten in Nederland slecht. Praktsich iedere gemeente heeft dit systeem. Alle andere systemen funktioneren niet. Daar hebben we nu al erg veel over gediskussieerd. Nu gaan we tot stemming over. Nu is het zo dat het voorstel van het kollege in stemming is. Als U daar voor bent, zegt U voor, bent U tegen het voorstel van het kollege dan zegt U tegen. Voor het voorstel stemmen de leden MouwsGraafmans, Mens, Frietman- Hoppener, Wiersema-DupréVerbogt, van Elzakker, Princen, van Eekelen, Sinke en van der Weegen. Tegen het voorstel stemmen de leden Somers, Roosenboom en van den Kieboom. De voorzitter: Dit betekent dat dit voorstel is aanvaard met 11 stemmen voor en 3 stemmen tegen. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN DE TARIEVEN VOOR SPORTAKKOMMODATIES TE HALSTEREN EN LEPELSTRAAT VOOR 1987. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. -9- 5. VOORSTEL TOT GOEDKEURING VAN DE TARIEVEN 1987 VOOR HET ZWEMBAD "DE MELANEN" Het lid Frietman-HoppenerOndanks het feit dat er een toename van het exploitatietekort ontstaat, wat zich dreigt voort te zetten in de toekomst, en vermindering van bezoekers aan het bad, blijven de tarieven in de voorverkoop gehandhaafd. Hiermee zijn we toch zonder meer tevreden. Dat wil zeggen achteraf gezien. Immers, tegen het automatisme van tariefsverhoging hebben we voortdurend geprotesteerd, ook wat betreft de zwembadverliezen. Mijns inziens is het mede daardoor dat dit kompromisvoorstel wat eruit is gekomen ook door de beheerskommissie vrijwel unaniem is goedgekeurd. Overigens zou het verschil van tien gulden tussen voorverkoop en seizoenverkoop opgetrokken kunnen worden, omdat veel mensen voor een tientje geen slecht weer-risico willen lopen. Wat denkt men tenslotte te doen aan het terugschroeven van het exploitatietekort wat steeds verder dreigt op te lopen. Natuurlijk heb ik daar zelf wel inzicht in, maar de inwoners van onze gemeente niet. Vandaar mijn vraag. Het lid MouwsWij zijn het duidelijk met het voorstel eens, alleen de allerlaatste zin op de eerste bladzijde bevreemdt ons een beetje. Er staat letterlijk "bij het doen van het voorstel hebben wij tevens overwogen dat de bezoekers van het zwembad uit deze gemeente in de gelegenheid zijn de prijsstijgingen te ontlopen". Datzelfde verhaal schrijft U weer in Uw antwoord op de algemene beschouwingen. De zinsnede "uit deze gemeente" moet er ons inziens uit. Dat is een soort van aiskriminatie ten opzichte van anderen. Afgelopen tijd heeft daar de pers nog het nodige over gepubliceerd. Men mag geen differentiatie hebben in tarieven ten opzichte van mensen uit de een of andere gemeente. Ik denk dat dit wat ongelukkig is verwoord. Ik wil het straks nog wel een keer aanhalen. Het lijkt mij niet nodig. U bedoelt waarschijnlijk iets anders. Dat van de voorverkoop specifiek gebruikt gemaakt wordt door mensen uit onze gemeente. De voorzitter: Een regionaal bestuurder trekt zich de regio aan. Wethouder van der Weegen: Mevrouw Frietman heeft betoogd dit een redelijk goed kompromis te vinden. Als je de totale opbrengst van het bad beziet en die tarieven die voor de grootste opbrengst zorgen. Met name bij de voorverkoop blijven de tarieven hetzelfde. Ze heeft gezegd moet je dat verschil niet nog groter maken. Wellicht is er in de toekomst aanleiding om die overweging opnieuw te maken, waardoor dat verschil inderdaad nog groter kan worden. Wij hebben nu, met name in het jeugdabonnementin elk geval een aanzienlijk verschil gekregen, waardoor er waarschijnlijk meer argumenten om van de voorverkoop gebruik te maken. Ze heeft gezegd, het exploitatietekort hoe denkt U dat in de toekomst te bewaken. Het exploitatietekort wordt uiteraard door twee zaken veroorzaakt. Enerzijds de opbrengstenkant, anderzijds de kostenkant. De opbrengstenkant is duidelijk zo. Voorzover het informatie betreft die bij het kollege aanwezig is, is ook de raad van beheer duidelijk doende om het bad wat attraktiever te maken en met name daardoor de opbrengstenkant wat te vergroten. Dat nog meer mensen gebruik maken van de toch wel goede voorziening die we op dat gebied hebben, dat is de ene kant. Anderzijds proberen we in elk geval om die kosten die we in de hand kunnen houden, om die zo goed mogelijk te bewaken. Ik weet dat het ook de raad van beheer aangaat. Ik heb ook een aantal jaren die diskussies mogen aanhoren en het is natuurlijk met name bij een dergelijk bad zo dat je moet zorgen dat het prima in orde blijft. Je moet niet bezuinigen op noodzakelijk onderhoud. Dat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 68