-6- zaken bij, wat betreft het ophalen van afval en het aspekt van kosten daarbij, onevenredig kunnen verdelen. Je kunt iemand hebben die alleen in een huis woont met een tuin van 1.500 m2 en je kunt mensen hebben die met 5 personen in een huis wonen met een oppervlakte van 100 m2 Ook daar is natuurlijk dezelfde kritiek tegen in te brengen. Daarnaast geeft de wetgever nauwelijks of geen mogelijkheden om op een andere manier te differentiëren die billijker zou zijn. Wethouder SinkeDe heer Mouws geeft aan dat in de milieusektor nog wordt aangedrongen op behoedzaamheid, voorzichtigheid en begrip voor de mensen die nog geen rioolaansluiting hebben en eventueel gedwongen zijn hun faecaliënput te laten ledigen. Nu is dat deel in het buitengebied natuurlijk minder groot. We hebben al wat toezeggingen gedaan in het rioolgebeuren, in die zin dat wij daar, waar mogelijkheden lijken te zijn, we dat nog opnieuw zullen bezien waar kansen voor aansluitmogelijkheden zijn. Ten tweede denk ik dat we niet anders handelen dan U het gevraagd heeft. Dat zou ook onze stelling, zijn om het behoedzaam verder te ontwikkelen waar nodig. Ook in de particuliere sektor zijn er tegenwoordig goede mogelijkheden en aanvullende voorzieningen, maar mochten daar moeilijke zaken ontstaan, dan weet U ons te vinden denk ik. Het lid Roosenboom: Er blijkt toch weer een misverstand te zijn. Ik ben begonnen te zeggen dat wij tegen de kohierbelasting zijn. In tweede instantie heb ik gezegd dat de vervuiler moet betalen. Het een sluit het ander niet uit. Wij vinden daardoor het oude systeem, de plasticzakken, het enige juiste systeem. Heeft men veel afval, dan zal men veel zakken moeten kopen. Heeft men weinig afval, dan is men met minder zakken kontent. Het antwoord van de wethouder, die zegt dat er geen differentiatie is in de kohierbelasting, dat is mij welbekend. Dat is niets nieuws wat men nu verteld. Dat neemt niet weg dat wij het met het systeem niet eens zijn. Als je nu aan alle inwoners van Halsteren op enigerlei wijze een subsidie wil geven, dan kun je dat het beste doen door de reinigingslasten zo laag mogelijk te houden. Zeker het systeem waar de raad op een demokratische en met een meerderheid voor heeft gekozen: de kohierbelasting. Hou je de kohierbelasting laag, dan profiteren daar alle inwoners van terwijl men nu iedereen hetzelfde bedrag laat betalen, of je nu veel of weinig afval meegeeft. Vandaar dat wij, -ik val in herhalingen-, tegen deze belastingheffing zijn en wij meer voelen voor het oude systeem. Dat is in het verleden vaak genoeg herhaald. Het lid GraafmansDe wethouder heeft net het een en ander uitgelegd, maar ik blijf er toch bij, -zeker als er misschien op dit onderwerp stemming aangevraagd wordt-, dat het voor ons een stuk makkelijker zou zijn als hij ons de toezegging zou willen doen, dat in de kommissie Financiën, die 5% tariefsverhoging, eens bezien kan worden. U zegt zelf, het is op dit moment wat makkelijker omdat er voor de rest geen enkel tarief wordt verhoogd. Ook de onroerend goedbelasting niet. U geeft in de nota van aanbieding aan dat we volgend jaar misschien een hertaxatie krijgen en dat we volgend jaar niet zullen ontkomen aan diverse verhogingen van belastingen. In dat kader zou ik willen vragen, of we in de kommissie Financiën opnieuw kunnen bekijken of we het doen op de manier zoals U het nu voorstelt. Ofwel dat U zegt, een tariefsverhoging met 5% dan over een langere periode, dat zullen we in de kommissie Financiën opnieuw aan de orde stellen en dan bespreken. Als de wethouder die toezegging zou kunnen doen, dan maakt U het voor ons een stuk makkelijker en duidelijker. -7- Het lid van Eekelen: Het betoog van de wethouder heeft mij eigenlijk niets nieuws gebracht. Ik weet net zo goed als hij dat er mensen zijn met een grote tuin en mensen met een kleine tuin. Ik leef ook in diezelfde gemeenschap Halsteren als hijzelf leeft. De onbillijkheid die wij vinden is dat een bejaarde die in een bejaardenwoning zit hetzelfde betaalt als een gezin met bijvoorbeeld vijf opgeschoten gasten. Die vervuilen veel meer. Het is een heffing die steeds hoger zal worden in de toekomst. Daar zijn wij ook van overtuigd. Het onrechtvaardige wat er eigenlijk in zit zal steeds meer toenemen. Gezien ook de bezuinigingen van de regering op allerlei zaken, vaak bij de minst draagkrachtige, zijn wij er tot op heden nog niet van overtuigd dat de kohierbelasting zoals die nu geheven wordt, de juiste manier is Het lid van Elzakker: Dit zijn de gevolgen van het eerder genomen besluit. Gemeentebelangen zal dus voor het voorstel stemmen. Wij zijn het er wel mee eens. Wethouder van der Weegen: De heer Roosenboom heeft aangegeven dat hij vindt dat het oude systeem het enige juiste is. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, dat hij vind dat je de afvalstoffenheffing als zodanig niet als een dekkingsmiddel moet zien maar dat je dat beter via de o.g.b. zou kunnen doen. Dat heb ik er althans uit gedistilleerd. Wellicht is dat een verkeerde konklusie, maar dat hoor ik zo direkt dan wel. Ik neem alleen aan dat hij zo direkt ten aanzien van de hogere opbrengst die we zo halen, ook het voorstel doet om daar de o.g.b. dan mee te verhogen. Dat is dan in elk geval reëel. Als we gaan praten, waar moeten we de centen halen, dat we dan in elk geval de totale opbrengsten niet aantasten. Ik neem aan dat we dat zo direkt horen. Althans dat heb uit Uw pleidooi afgeleid. Meneer Graafmans heeft opnieuw aangehaald de 5%, versus de 5% dekking. We hebben in de laatste vergadering van de kommissie Financiën daar ook al een afspraak over gemaakt. Dat we ten aanzien van de tarieven en het hele dekkingsplaatje, op hele korte termijn in 1987, in elk geval vóórdat de begroting als zodanig aangediend wordt, dat we daar met elkaar fundamenteel over diskussiëren hoe dat zou moeten. Ik denk dat dat daar prima in kan passen van, moet je in dit tempo doorgaan of moet je dat anders struktureren. Dan nogmaals geldt het wel voor het totaal aan dekkingsmiddelen waar we dan over moeten praten c.q. bezuinigingen die ergens anders aangebracht kunnen worden. Maar dan ook het totale financiële plaatje met elkaar eens goed doorspreken en kijken of we dan kunnen vinden waar de lasten gelegd zouden moeten worden. Ik wil dat best in deze raad toezeggen. We hebben die afspraken in principe al staan. Meneer van Eekelen heeft voorbeelden aangegeven die uiteraard haaks staan op de voorbeelden die ik aangeef. We blijven daar denk ik verschil van mening over hebben, omdat in beide systemen, -dat heb ik gepoogd daarnet ook aan te geven-, onrechtvaardigheden aan zijn te tonen. Ik wil naar hun toe toch een beroep doen op de verantwoordelijkheid als zodanig, dat deze heffing toch ook gezien moet worden als dekkingsmiddel in onze totale begroting. Ik begrijp, hij blijft problemen houden met het aspekt van differentiatie, maar niet zozeer met de totale omvang van de heffing. Nogmaals, ik wil nog best opnieuw toezeggen dat we daarover diskussiëren, maar ik denk dat we elkaar blijven bestoken met voorbeelden, die in beide gevallen terecht zijn en juist zijn, maar dat het probleem van het ene systeem ten opzichte van het andere systeem blijft bestaan. Daar komen we niet uit. Ik wil best toezeggen om er nog een keer over te praten. Dat kan

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 67