-8- de aantallen premie-B en C- woningen die wij aanvragen zal het niet van invloed zijn, maar het is wel terecht dat U daar op wijst. De heer van Eekelen zegt hoe zit dat nu met die premie A woningen. Als iemand uit de Verenigde Staten zo'n woning wil kopen, dan moet dat toch mogelijk zijn. Twee dingen. In de eerste plaats hebben wij een afspraak, dat is een afspraak die gemaakt is naar aanleiding van besluiten die in de raad zijn genomen, dat premie-A woningen in eerste instantie bestemd zijn voor Halsternaren. Nu weet U dat dat de laatste jaren wat is losgelaten omdat ze wat moeilijker te verkopen waren. Daarom wordt die eis in een wat vroeger stadium losgelaten. Niet dus in eerste instantie en bij projekten, die heel goed lopen, hebben we het zelfs tot het einde toe volgehouden. Ik wijs op het projekt Schoolstraat/Julianastraat, daar is gewoon aan die eis vast gehouden. Dat kon ook, er meldden zich voldoende Halsternaren. Het was niet nodig om buiten de markt van Halsteren om te gaan. Gaan we daar echter buiten, dan mag het geen verschil maken of iemand uit Rotterdam komt of dat het een Amerikaanse militair is. Dat is natuurlijk duidelijk, daar mag je geen verschil in maken. Overigens zal het wel zo zijn dat Amerikaanse militairen waarschijnlijk niet in premie-A-woningen gaan wonen. Dat terzijde. Het gaat even om het principe. Het principe is, als iemand uit Rotterdam of uit Groningen hier een premie-A-woning kan kopen, dan geldt dat ook voor iemand die ekonomisch gebonden is in West-Brabant en een andere nationaliteit heeft. Anders zouden we diskrimineren op nationaliteit. Ik denk dat dat een slechte zaak is. Ik hoop dat het zo voldoende duidelijk is. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 4. VOORSTEL TOT STRAATNAAMGEVING (GEBIED DE VLIJT) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. VOORSTEL TOT AFSLUITING VAN EEN GEDEELTE DORPSSTRAAT. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. VOORSTEL TOT VASTSTELLING VAN EEN MEERJARENPROGRAMMA RESTAURATIE MONUMENTEN. Het lid van de Watering: Heel kort want ik vind het voorstel alszodanig best. Ik had alleen een paar vragen er aan willen koppelen. De eerste vraag is dat ik aanneem dat die paar namen die genoemd worden de monumenten in Halsteren zijn. Ik heb echter nog wel een paar pandjes op het oog die niet tot de erkende monumenten behoren en naar mijn mening er toch wel zouden moeten zijn. Dat is nu niet aan de orde, dus wil ik het daar ook niet over hebben. Aan de orde is dat er subsidie verstrekt dient te worden voor een paar gebouwen. De namen zijn ons gegeven. Nu was mijn vraag, als kompensatie voor de belastingbetaler, dat de eigenaren van de gesubsidieerde panden, de bevolking bij wijze van spreken in de gelegenheid stellen om het monument als zodanig ook te bekijken. Dat zou eventueel kunnen door het organiseren of het eventueel houden van een open huis of open dag. Voor het kerkbestuur is dat heel makkelijk. Wij kunnen de kerk elke dag in. Het gemeentehuis kan ook -9- iedereen iedere dag binnen lopen als hij wil. Maar het is voor particulieren die in een monument zitten iets moeilijker. Ik wil het niet doen om mijn buurman aan te vallen. Daar gaat het niet om. Ik dacht, een monument is er nu ten ene malen voor om het in stand te houden. Vandaar dat er uiteindelijk geld aan gespendeerd moet worden om het te onderhouden. Maar omdat het geld door de belastingbetaler opgebracht moet worden is het misschien prettig dat die door middel van een bezichtiging er ook even van kunnen genieten. Dat was mijn vraag. Konsekwent komt het hier op neer dat er met de betrokkenen overleg gepleegd moet worden om die mogelijkheid te scheppen. De voorzitter: Uw eerste opmerking is, dit zijn toch niet alle monumenten die we binnen onze gemeente hebben. Dat is juist. We hebben er veel meer. Ik heb hier een lijstje waar ze allemaal op staan en beschreven staan. Er zijn er inderdaad veel meer. Zoals U gezien heeft hebben we alle eigenaren aanschreven en is daar een formulier bijgevoegd. We hebben uitgelegd wat de regeling inhield. We hebben een formulier bijgevoegd waarop men kon opgeven wat men de komende jaren van plan is. Aan de hand daarvan is dit meerjarenprogramma gemaakt. We hadden geen gelegenheid om er veel tijd aan te besteden. Dit moest op vrij korte termijn gebeuren. Daar kwam bij dat men van provinciezijde al bang was dat men het niet zou halen. Alle gemeenten kregen van de provincie zo'n beetje iedere week een brief van zorg er voor dat je het vóór I september bij het ministerie hebt liggen. Denk niet dat het programma door het kollege kan worden vastgesteld en achteraf na 1 september nog door de raad. Er waren namelijk gemeenten die van plan waren om het zo te doen, maar die werden er uitdrukkelijk op gewezen dat dat niet kon. Wij waren dat ook niet van plan. Wij waren van meet af aan van plan om het nu in de raad te brengen. Als we meer tijd gehad zouden hebben zou een overlegronde met de mensen ook goed geweest zijn. Dus een uitnodiging om eerst nog eens mondeling overleg te voeren. Die tijd was er echter niet. Wij hebben het via een formulier gedaan en het wel goed uitgelegd, vind ik. Ik denk dat de betrokken ambtenaar er goed in geslaagd is om het duidelijk te maken waarom het ging. U vindt alleen die eigenaren van monumenten in het programma die zich opgegeven hebben met name dat zij de komende jaren het een en ander van plan zijn. Dat wat betreft dit punt. Dan zegt U als het om openbare gebouwen gaat, daar kan iedereen altijd in, daar kan een ieder van genieten. Dat is geen punt. Dat betreft de kerk, het gemeentehuis. We stellen het zelfs op prijs als mensen naar binnen gaan om ons gebouw te bezichtigen. Voor particulieren ligt dit echter iets genuanceerder, U heeft dat zelf ook al gezegd. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen die wat van de gemeenschap krijgt, een subsidie, dat die dan tot dit soort zaken zonder meer altijd verplicht zou zijn. Er worden meer subsidies verleend dan deze. Dat gaat te ver. Ik denk niet dat je daar als Halsteren een uitzondering in kunt maken. Dit is ook rijksbeleid. Wat natuurlijk wel kan, U heeft ook niet gezegd dat het moet. U heeft gezegd pleeg overleg met de mensen of het mogelijk is, of het kan. Dat is iets anders, maar ik wijs er maar even op dat je dat niet kunt verplichten. De suggestie die U doet om overleg te plegen met die mensen dat is uitstekend. Ik kan me best panden voor de geest halen die in partikuliere handen zijn waar mensen belangstelling voor hebben. Echter alleen via overleg, dat is prima. Daar zou je dan een bepaalde dag in het jaar voor kunnen uittrekken. Je moet er echter wel voorzichtig mee zijn. De een wil het wel, de ander wil het niet. Degene die daar niet "in" voor is,

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 5