-20- dat hij na afloop best bereid zal zijn, en met genoegen, iedere smet die in deze richting gaat, dat hij die graag zal willen ontzenuwen. De voorzitter; Op zich wat U zegt is wel juist, maar aan de andere kant is het wel zo, dat als er gevraagd wordt, om er samen eens over te diskussiëren en fundamenteel alles nog eens onder de loupe te nemen, daar niets op tegen is. Het is verlengd lokaal bestuur, de gemeenten maken de dienst uit. We moeten altijd oppassen dat er niet een cultuur ontstaat, waarin dat wel eens wordt vergeten. Daarom is het goed daar samen eens over te diskussiëren. Zo heb ik dat ook een beetje geproefd, althans vanuit Hoeven en Wouw. Rucphen vond ik ook wat hard, zoals dat in de krant stond. Althans als het zo is gezegd dan vind ik dat persoonlijk veel en veel te fors. Wouw bijvoorbeeld die zei het erg voorzichtig. Hun mening is laten we daar eens over diskussiëren. Dat vind ik een goede benadering. Ik denk dat dat goed is en als inmiddels de financiële situatie zo is dat er een tekort is op de reserves dan wordt het hoogtijd dat we eens gaan diskussiëren. Dan heeft men de pot opgemaakt. Dat zal echter wel meevallen, op de reserves kun je nooit een tekort hebben want dan zijn er geen reserves meer, negatieve reserves dat is moeilijk. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 28. Schrijven Streekgewest Westelijk Noord-Brabant inzake bevolkings onderzoek op baarmoederhalskanker in 1987. Het lid Wiersema-DupréIn Uw toelichting zegt U, er is geen dis- kussie mogelijk over het minimum of maximum model. Dat betekent dus dat we nu vastzitten aan het minimum model, wat volgens mij het op roepsysteem is. Dat heeft natuurlijk konsekwenties per 1 januari a.s., want dan stopt het Streekgewest dacht ik, als ik het goed begrepen heb. Nu hebben wij waarschijnlijk alleen de verantwoording hoe het in Halsteren zal blijven gaan. Dat betekent dat we verder van het Streekgewest af zijn, wat dit betreft, Heb ik dat ook juist? Dat geeft ons er toch weer een beetje grip op. Nu heb ik een paar vragen en dat is, heeft U al met de huisartsen hier gesproken. Ik neem aan dat er nog geen landelijk akkoord is met de Landelijke Huisartsenvereniging. De kosten, zijn daar ook al meer gegevens over bekend. Wat gaat het de vrouwen kosten. De kosten worden ook hoger. De vrouwen die dit niet kunnen betalen, is daar door de gemeente ook al aan gedacht. We kunnen het allemaal wel uitstellen tot januari, maar het is toch onze bedoe ling dat een en ander door blijft lopen. Ik wou graag weten hoe in de toekomst dit onderzoek verder zal gaan. De voorzitter: Ik twijfel even of ik wethouder van der Weegen eerst het woord zal geven, anders denk ik dat we een diskussie krijgen over zaken die, als hij even die toelichting geeft, de diskussie zullen bekorten. Wethouder van der Weegen: Wij hadden afgelopen dinsdagochtend een afspraak met beide direkteuren van de gewestelijke gezondheidsdienst, vandaar dat wij toen wat nadere informatie gevraagd hebben en ook hebben gekregen. Die nadere informatie komt er op neer dat,- de diskussie in het Streekgewest overziende-, er nu zodanige akties ondernomen worden door de Gewestelijke Gezondheidsdienst, dat in elk geval zeker gesteld wordt dat het overgrote deel van datgene wat tot op heden gedaan is in het kader van baarmoederhalskanker, dat dat voortgang zal kunnen vinden. Een gedeelte waar men wat minder direkt van merkt als betrokkene,- dat gaat met name over een stuk evaluatie, een stuk administratieve afdoening achteraf-, dat zal men laten vallen om het kostenplaatje wat aantrekkelijker te laten kunnen laten zijn voor het Streekgewest. Men vindt zelf ook dat die evaluatie niet jaarlijks plaats hoeft te vinden maar dat dat over 1, 2 of 3 jaar opnieuw bekeken zal moeten worden, omdat daar achteraf toch over het algemeen dezelfde symptomen geconstateerd worden. Op grond van die evaluatie vindt men het niet zo'n kwalijke zaak om dat gedeelte van het totale onderzoek van de totale aktiviteiten te laten vallen. Een ander aspekt wat daar wel bij hoort, is dat men overleg heeft gehad met de huisartsen in deze regio. Die kunnen zich daar ook in vinden. Dat houdt in dat het Streekgewest een deel van de taak zal aanhouden; het oproepen zal plaats blijven vinden vanuit het Streekgewest. Het berichten van de betrokkenen zal plaats vinden vanuit de praktijk van de huisarts van de betrokken vrouw. Dat gedeelte gaat niet meer vanuit het Streekgewest, maar dat zal gaan via de eigen huisarts en daar is overeenstemming over met de huisarts. Een aspekt wat daar nog aan zit en waar U waarschijnlijk nog mee gekonfronteerd zult worden is, dat er een prijsverhoging aan verbonden zal zijn. Ik dacht dat er nu een tarief is van f 17,50 en dat we dan met een tarief komen te zitten van f 25,of f 27,50. Dat is fors. Men heeft dat afgestemd op het tarief elders in den lande. Men heeft ons medegedeeld dat het zeker niet aan de hoge kant is in relatie tot wat er elders in den lande voor ge rekend wordt. De ervaring elders, althans zo werd verteld door de direktie van de Gewestelijke Gezondheidsdienst, levert dat ook niet een belemmering als regel op. Nogmaals als regel, ik kan me best in denken dat dat in een individueel geval zich voordoet en dat als dat zich voordoet dat daar ook als zodanig naar gekeken moet worden. In grote lijnen, zal dat waarschijnlijk de diskussie iets kunnen ver soepelen. Het is zo dat er inderdaad per 1 januari 1987 een andere situatie kan zijn, maar die is er op dit moment niet. De positie van het ziekenfonds is op dit moment onduidelijk. Er is geen overeenkomst tussen de huisartsen en het ziekenfondswezen met betrekking tot be taling hiervan. Het lid Wiersema-DupréU spreekt nu over het oproepsysteem wat gehandhaafd blijft, behalve voor een aantal vrouwen wat een huisarts heeft. Ik begrijp dat niet zo goed het onderscheid wat U daar in maak te. Misschien heb ik het verkeerd begrepen. Het lid Frietman-HoppenerWe hebben het een en ander al uitgebreid aan de orde gesteld in de raadsvergadering van 21 augustus 1986. Uit de stukken blijkt dat we hadden gekozen voor het maximale model. Er is ook in het raadsvoorstel opgemerkt dat men wilde voorkomen dat er een lacune zou ontstaan. Nu hoor ik weer een beetje iets in een andere richting. Dat vind ik erg jammer. Ik stel de vraag of de gemeente toch niet vast kan houden aan handhaving van dat maximale model. Het lid van Eekelen: Het is niet meer nodig. Het lid SomersNa de toelichting van de heer van der Weegen is het mij duidelijk dat de kontakten met de huisartsen inmiddels geregeld zijn en dat de prijzen bekend zijn. Aangaande de opmerking bij de stukken, dat wanneer die eerste lijnszorg niet funktioneertdat het dan allemaal opnieuw bekeken wordt, ik neem aan dat we daar wel alert op zullen zijn.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 43