-4- De voorzitter: Om te beginnen met U, ik heb hier weinig aan toe te voegen. U kunt volledig instemmen met dit rapport. Overigens de andere sprekers hebben dat ook gedaan maar die hebben een aantal kanttekeningen gemaakt. De heer Graafmans stemt ook in met het rapport maar vraagt aandacht voor Amerikaanse militairen die zich op niet al te lange termijn gaan vestigen in West-Brabant. Het is zo dat in het Streekplan Midden en West-Brabant aan elke gemeente een bepaalde taak is toegekend. Eén van die taken is het opvangen van de overloop. Dat gaat om mensen die van buitenaf komen, die zich komen vestigen in West-Brabant. Daar heeft Halsteren geen taak in. Dat is duidelijk in het Streekplan vastgelegd, ook al zijn we gesitueerd in de stadsregionale zone Bergen op Zoom-Halsteren, zo wordt dat in het Streekplan genoemd. In principe zijn de gemeenten die in de stadsregionale zone zijn gesitueerd, aangewezen om de overloop op te vangen. Halsteren is daar echter uitdrukkelijk van uitgezonderd. Die functie is toegerekend aan Bergen op Zoom en verder in onze regio aan Roosendaal. Dat zijn de twee gemeenten die in principe de overloop moeten opvangen. Of dat altijd lukt, is een andere zaak maar dat is de intentie van het Streekplan. Dat betekent dat het niet zo zal zijn dat Halsteren extra kontingenten hiervoor zal krijgen omdat konform de bedoelingen van het Streekplan Halsteren daar niet voor is aangewezen. Dat betekent tevens dat als Amerikaanse militairen zich in willen laten schrijven bij de Woningstichting dat dat niet mogelijk is, dan worden ze niet geaccepteerd. Nu denk ik overigens niet dat ze zich voor dit soort woningen in zullen laten schrijven. Het is duidelijk, men opteert nogal voor een riante woning. Zo riant zelfs, dat ik denk dat er voor hen in de huursektor weinig woningen zullen zijn in West-Brabant, wel wat, maar toch niet veel. Extra kontingenten krijgen we daar dus niet voor. Ik denk dat men hiervoor gericht moet bouwen in die gemeenten die voor deze functie in het Streekplan zijn aangewezen. Dat zal Halsteren dan niet zijn. Wat dan nog wel speelt is de huursektor in de duurdere woningen, die in de vrije sektor worden verhuurd. De heer van de Watering heeft daar een aantal voorbeelden van genoemd van verhuurders die zich daar mee bezig houden, die zulke woningen hebben in Halsteren. Verhuur van deze woningen kunnen wij niet tegenhouden. Een enkele Amerikaanse militair kan inderdaad via zo'n woning hier gevestigd worden. Op zich is dat geen ramp, als het om enkele Amerikaanse militairen gaat, mits het maar niet ten koste gaat van Halsterse inwoners. Dat gebeurt nu echter ook al, dat mensen van buiten de gemeente in dit soort woningen terecht komen. Koopwoningen daar geldt hetzelfde voor. De woningwet van 1947 is niet van toepassing, overigens in weinig gemeenten in het Brabantse. Er zijn slechts enkele gemeenten waar deze wet nog wel van toepassing is. In Halsteren al lang niet meer. Dat betekent dat men in de koopsektor ook vrij kan kopen, zonder dat er belemmeringen worden opgelegd. Het kan zijn dat dat incidenteel zal gebeuren. Dat hebben wij dus niet in de hand. Daar krijgen wij ook geen extra kontingent voor. Ik ben met U van mening dat dit nauwlettend in de gaten gehouden zal moeten worden. Daar zijn deze woningen in principe niet voor bedoeld. Huurwoningen in de vrije sektor zijn er niet zo veel, daar komt een enkeling van leeg in de loop der jaren, dat zijn geen grote aantallen die dan vrij komen. Voorts gaan mensen die langer op de wachtlijst staan in elk geval voor. Overigens is het in het algemeen wel zo, dat als het om die duurdere huurwoningen gaat, de gegadigden hiervoor niet ingeschreven zijn bij de Woningstichting. Boven een bepaald inkomen zijn er namelijk weinig of geen mogelijkheden bij de Woningstichting. Daar wordt heel strak de hand aan gehouden bij de Woningstichting en terecht. Deze mensen zijn dan aangewezen op woningen in de duurdere huursektor of koopwoningen. Het is wel zo, die ervaring hebben we ook met ambtenaren die zich gevestigd hebben in de gemeente, dat men vrij snel aan zo'n woning kan komen. Dat valt wel mee, er zit soms wel een paar maanden wachttijd in, maar dat gaat wel vrij snel. Veel van die woningen zullen er echter niet vrij komen, dat zal om kleine aantallen gaan. We zullen dit punt nauwlettend in de gaten houden. Uw vraag of er overleg over is geweest met de portefeuillehouder. Er is geen overleg over geweest. We hebben wel regelmatig overleg als portefeuillehouders Ruimtelijke Ordening op gewestelijk niveau, maar daar is dit punt niet aan de orde geweest. Dit omdat de functie van de diverse gemeenten vast staat. Het is bijvoorbeeld voor mij geen punt door welke gemeente dit opgevangen moet worden. Ik heb ook geen behoefte om dat aan de orde te stellen. Dat is een vanzelfsprekende zaak. Het is wel goed om dat in de gaten te houden. Dan de heer Roosenboom. Hij wijst op de situatie in Lepelstraat, acht a negen woningen. Het streekplan, U doet een beroep op ons om daaraan voorbij te gaan, aan de taakstelling die de provincie ons oplegt. Dat kunnen we natuurlijk niet. De provincie stelt een Streekplan vast en daar hebben we ons aan te houden. Zeker als overheid heb je je aan de regelgeving te houden. Wat we wel gedaan hebben toen het Streekplan bij ons is behandeld in de raad is dat we daar tegen geprotesteerd hebben. We hebben daar een bezwaarschrift tegen ingediend. Dat is wat we kunnen doen en dat kan nader worden toegelicht. Wat we ook kunnen doen is dat we in gesprekken op het provinciehuis dit nader toelichten. Ook dit rapport wordt toegestuurd aan de provincie en de desbetreffende instanties, ook het departement van Volkshuisvesting uiteraard. Volkshuisvesting heeft wel met de toewijzing van kontingenten te maken, maar het totaal aantal woningen wat je mag bouwen inklusief de vrije sektor, dat bepaalt het Streekplan dus de provincie. U heeft gezien een gemeente in het West- Brabantse had zich daar de afgelopen jaren niet zo aangehouden en viel op een bepaald moment door de mand en zit nu met de brokken. Nu moet hetgeen te veel is gebouwd in de afgelopen 2 a 3 jaar, 4 jaar zelfs, weer worden ingeleverd. Ik denk dat dat heel onverstandig zou zijn. In een bepaald jaar wat extra's bouwen is aardig, maar het moet daarna wel weer ingeleverd worden. Dat is voor een evenwichtige bouwstroom niet goed. Nogmaals wij zijn samen met U van mening dat het te weinig is voor Lepelstraat. Dat blijkt duidelijk uit dit rapport. Ik vind dat dit ook duidelijk wordt aangetoond. De provincie is echter van mening dat in kernen als Lepelstraat zelfs niet voldoende gebouwd mag worden voor de natuurlijke groei. Dat er dus minder gebouwd moet worden, omdat men vindt dat die kernen niet verder moeten groeien. Die moeten dezelfde struktuur houden zoals op dit moment het geval is. Ze mogen niet groter worden. Mensen die daar niet terecht kunnen moeten dan maar in de grote kernen terecht. Dat is in principe dan Halsteren. Anderzijds zelfs Bergen op Zoom, want op het bouwprogramma Halsteren is zelfs 15% korting toegepast, 15% minder dan de natuurlijke groei dat gold zelfs voor Halsteren. We hebben dit echter via een overeenkomst met Bergen op Zoom weer terug kunnen draaien. We kunnen 8 3. 9 woningen extra krijgen uit de stadsregionale pot. Zo heet dat. We hebben daar bindende afspraken over kunnen maken. In principe zegt de provincie Halsteren min 15%.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 3