-4-
De voorzitter: Om te beginnen met U, ik heb hier weinig aan toe te
voegen. U kunt volledig instemmen met dit rapport. Overigens de
andere sprekers hebben dat ook gedaan maar die hebben een aantal
kanttekeningen gemaakt.
De heer Graafmans stemt ook in met het rapport maar vraagt aandacht
voor Amerikaanse militairen die zich op niet al te lange termijn gaan
vestigen in West-Brabant. Het is zo dat in het Streekplan Midden en
West-Brabant aan elke gemeente een bepaalde taak is toegekend. Eén
van die taken is het opvangen van de overloop. Dat gaat om mensen die
van buitenaf komen, die zich komen vestigen in West-Brabant. Daar
heeft Halsteren geen taak in. Dat is duidelijk in het Streekplan
vastgelegd, ook al zijn we gesitueerd in de stadsregionale zone
Bergen op Zoom-Halsteren, zo wordt dat in het Streekplan genoemd. In
principe zijn de gemeenten die in de stadsregionale zone zijn
gesitueerd, aangewezen om de overloop op te vangen. Halsteren is daar
echter uitdrukkelijk van uitgezonderd. Die functie is toegerekend aan
Bergen op Zoom en verder in onze regio aan Roosendaal. Dat zijn de
twee gemeenten die in principe de overloop moeten opvangen. Of dat
altijd lukt, is een andere zaak maar dat is de intentie van het
Streekplan. Dat betekent dat het niet zo zal zijn dat Halsteren extra
kontingenten hiervoor zal krijgen omdat konform de bedoelingen van
het Streekplan Halsteren daar niet voor is aangewezen. Dat betekent
tevens dat als Amerikaanse militairen zich in willen laten schrijven
bij de Woningstichting dat dat niet mogelijk is, dan worden ze niet
geaccepteerd. Nu denk ik overigens niet dat ze zich voor dit soort
woningen in zullen laten schrijven. Het is duidelijk, men opteert
nogal voor een riante woning. Zo riant zelfs, dat ik denk dat er voor
hen in de huursektor weinig woningen zullen zijn in West-Brabant, wel
wat, maar toch niet veel. Extra kontingenten krijgen we daar dus niet
voor. Ik denk dat men hiervoor gericht moet bouwen in die gemeenten
die voor deze functie in het Streekplan zijn aangewezen. Dat zal
Halsteren dan niet zijn. Wat dan nog wel speelt is de huursektor in
de duurdere woningen, die in de vrije sektor worden verhuurd. De heer
van de Watering heeft daar een aantal voorbeelden van genoemd van
verhuurders die zich daar mee bezig houden, die zulke woningen hebben
in Halsteren. Verhuur van deze woningen kunnen wij niet tegenhouden.
Een enkele Amerikaanse militair kan inderdaad via zo'n woning hier
gevestigd worden. Op zich is dat geen ramp, als het om enkele
Amerikaanse militairen gaat, mits het maar niet ten koste gaat van
Halsterse inwoners. Dat gebeurt nu echter ook al, dat mensen van
buiten de gemeente in dit soort woningen terecht komen. Koopwoningen
daar geldt hetzelfde voor. De woningwet van 1947 is niet van
toepassing, overigens in weinig gemeenten in het Brabantse. Er zijn
slechts enkele gemeenten waar deze wet nog wel van toepassing is. In
Halsteren al lang niet meer. Dat betekent dat men in de koopsektor
ook vrij kan kopen, zonder dat er belemmeringen worden opgelegd. Het
kan zijn dat dat incidenteel zal gebeuren. Dat hebben wij dus niet in
de hand. Daar krijgen wij ook geen extra kontingent voor. Ik ben met
U van mening dat dit nauwlettend in de gaten gehouden zal moeten
worden. Daar zijn deze woningen in principe niet voor bedoeld.
Huurwoningen in de vrije sektor zijn er niet zo veel, daar komt een
enkeling van leeg in de loop der jaren, dat zijn geen grote aantallen
die dan vrij komen. Voorts gaan mensen die langer op de wachtlijst
staan in elk geval voor. Overigens is het in het algemeen wel zo, dat
als het om die duurdere huurwoningen gaat, de gegadigden hiervoor
niet ingeschreven zijn bij de Woningstichting. Boven een bepaald
inkomen zijn er namelijk weinig of geen mogelijkheden bij de
Woningstichting. Daar wordt heel strak de hand aan gehouden bij de
Woningstichting en terecht. Deze mensen zijn dan aangewezen op
woningen in de duurdere huursektor of koopwoningen. Het is wel zo,
die ervaring hebben we ook met ambtenaren die zich gevestigd hebben
in de gemeente, dat men vrij snel aan zo'n woning kan komen. Dat valt
wel mee, er zit soms wel een paar maanden wachttijd in, maar dat gaat
wel vrij snel. Veel van die woningen zullen er echter niet vrij
komen, dat zal om kleine aantallen gaan. We zullen dit punt
nauwlettend in de gaten houden. Uw vraag of er overleg over is
geweest met de portefeuillehouder. Er is geen overleg over geweest.
We hebben wel regelmatig overleg als portefeuillehouders Ruimtelijke
Ordening op gewestelijk niveau, maar daar is dit punt niet aan de
orde geweest. Dit omdat de functie van de diverse gemeenten vast
staat. Het is bijvoorbeeld voor mij geen punt door welke gemeente dit
opgevangen moet worden. Ik heb ook geen behoefte om dat aan de orde
te stellen. Dat is een vanzelfsprekende zaak. Het is wel goed om dat
in de gaten te houden.
Dan de heer Roosenboom. Hij wijst op de situatie in Lepelstraat,
acht a negen woningen. Het streekplan, U doet een beroep op ons om
daaraan voorbij te gaan, aan de taakstelling die de provincie ons
oplegt. Dat kunnen we natuurlijk niet. De provincie stelt een
Streekplan vast en daar hebben we ons aan te houden. Zeker als
overheid heb je je aan de regelgeving te houden. Wat we wel gedaan
hebben toen het Streekplan bij ons is behandeld in de raad is dat we
daar tegen geprotesteerd hebben. We hebben daar een bezwaarschrift
tegen ingediend. Dat is wat we kunnen doen en dat kan nader worden
toegelicht. Wat we ook kunnen doen is dat we in gesprekken op het
provinciehuis dit nader toelichten. Ook dit rapport wordt toegestuurd
aan de provincie en de desbetreffende instanties, ook het departement
van Volkshuisvesting uiteraard. Volkshuisvesting heeft wel met de
toewijzing van kontingenten te maken, maar het totaal aantal woningen
wat je mag bouwen inklusief de vrije sektor, dat bepaalt het
Streekplan dus de provincie. U heeft gezien een gemeente in het West-
Brabantse had zich daar de afgelopen jaren niet zo aangehouden en
viel op een bepaald moment door de mand en zit nu met de brokken. Nu
moet hetgeen te veel is gebouwd in de afgelopen 2 a 3 jaar, 4 jaar
zelfs, weer worden ingeleverd. Ik denk dat dat heel onverstandig zou
zijn. In een bepaald jaar wat extra's bouwen is aardig, maar het moet
daarna wel weer ingeleverd worden. Dat is voor een evenwichtige
bouwstroom niet goed. Nogmaals wij zijn samen met U van mening dat
het te weinig is voor Lepelstraat. Dat blijkt duidelijk uit dit
rapport. Ik vind dat dit ook duidelijk wordt aangetoond. De provincie
is echter van mening dat in kernen als Lepelstraat zelfs niet
voldoende gebouwd mag worden voor de natuurlijke groei. Dat er dus
minder gebouwd moet worden, omdat men vindt dat die kernen niet
verder moeten groeien. Die moeten dezelfde struktuur houden zoals op
dit moment het geval is. Ze mogen niet groter worden. Mensen die daar
niet terecht kunnen moeten dan maar in de grote kernen terecht. Dat
is in principe dan Halsteren. Anderzijds zelfs Bergen op Zoom, want
op het bouwprogramma Halsteren is zelfs 15% korting toegepast, 15%
minder dan de natuurlijke groei dat gold zelfs voor Halsteren. We
hebben dit echter via een overeenkomst met Bergen op Zoom weer terug
kunnen draaien. We kunnen 8 3. 9 woningen extra krijgen uit de
stadsregionale pot. Zo heet dat. We hebben daar bindende afspraken
over kunnen maken. In principe zegt de provincie Halsteren min 15%.