-12- 15. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET DE OPHEFFING VAN HET WOONWAGENSCHAP WESTELIJK NOORD-BRABANT. Het lid MouwsDuidelijk wat ons betreft waardering voor de manier waarop met name U persoonlijk in het Woonwagenschap gewerkt heeft en meegewerkt heeft om tot een goede oplossing te komen. Maar voor ons blijven er nog een paar vragen liggen. Met name wat U schrijft in het voorstel, de opheffing van het schap mag geen louter financiële aan gelegenheid betreffen. Ik denk dat iedereen daar in het algemeen enthousiast over zou kunnen zijn. Misschien zijn het voorhoede ge vechten, ik weet niet hoe ik ze moet bestempelen, maar je hoort eigenlijk niet anders. Wij vragen ons af, als nu voor een aantal gemeenten die financiële omstandigheden dermate vervelend worden dat ze niet meedoen, wat dan. U zegt in tweede instantie, er moet een garantie bestaan dat het woonwagenbeleid duidelijk wordt voortgezet. U schrijft ergens in het stuk, daar zal dan het Streekgewest waarschijn lijk wel mee verder moeten gaan. Het enerzijds instemmen met, ik denk dat dat voor Halsteren, nogmaals gezien hoe de zaak voor ons opgelost wordt, niet zo'n groot probleem is. Ik voorzie duidelijk wel moeilijk heden met een aantal andere gemeenten. Dan vraag ik me af of deze op heffing, de termijn waar men nu op mikt, of die toch niet wat aan de korte kant is. Ik voorzie best een aantal moeilijkheden en ik geloof niet dat de termijn gehaald wordt. Het lid SomersEigenlijk ook een beetje in die richting maar aller eerst uit de stukken. Het onderwerp is uitgebreid door U als voor zitter, toegelicht in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken van vorige week. In principe zeggen wij ook, uitgaan van methode c. wat het kostenplaatje betreft en daarnaast de solidariteit met de gemeen ten die de kosten van een sloopterrein op zich hebben genomen. Ik vind dat een hele goede zaak, want als wij in Halsteren heel nadrukkelijk stellen, wij wensen hier geen sloopterreinen dan vind ik dat er van de zijde van Halsteren ook best iets tegenover mag staan. Mijn vraag, meneer Mouws heeft het uitgebreider verwoord, als de raad vanavond akkoord gaat met dit voorstel, maar straks de meerderheid van de overige gemeenten niet, komt dit voorstel dan terug en gaan we er nog een keer over praten, of is dit zonder meer een fatale datum. De voorzitter; Zowel de heer Mouws als de heer Somers maken zich wat zorgen, hoe het gaat als de voorgeschreven meerderheid niet gehaald wordt om tot een besluit te komen tot opheffing. Het besluit dat het Woonwagenschap moet worden opgeheven dat haalt de meerderheid wel, dat zal het punt niet zijn, dat is ook gebleken in het algemeen bestuur. Halsteren heeft niet voorop gelopen met de mening dat het Woonwagen schap moet worden opgeheven, zeker niet. Het bleek echter dat een aantal gemeenten langzaam maar zeker moeite kregen met het instituut "Woonwagenschap" en af wilde haken en dat is een slechte zaak als in een gemeenschappelijke regeling successievelijk gemeenten afhaken. Dan wordt het een onwerkbare situatie en dan krijg je problemen over en weer. Dat dreigde te gebeuren. Wij hebben daarom destijds als algemeen bestuur van het woonwagenschap gezegd dan is het het beste dat we ge zamenlijk maar beslissen om op te heffen anders wordt het een onwerk bare situatie en dat moeten we niet hebben. Het besluit dat het Woon wagenschap moet worden opgeheven, dat komt er wel, alleen de vraag is onder welke voorwaarden? De heer Mouws zegt destijds is uitdrukkelijk afgesproken dat het niet alleen de financiële argumenten mogen zijn die van belang zijn. Dat is ook uitdrukkelijk uitgesproken door onze -13- raad toen. Dat kwam ook al door het feit dat wij niet stonden te trappelen dat het Woonwagenschap werd opgeheven. We hebben gezegd de zorg voor de Woonwagenbewoners dat mag, ook in de toekomst niet in gevaar komen, dat is belangrijk. Dat was bij het Woonwagenschap, ondanks alle kritiek die soms over het Woonwagenschap heen is gegaan, hier in Westelijk Noord-Brabant in goede handen. Dat heeft nog niet zo slecht gewerkt. Zeker niet.Met name de sekretaris van het schap en de beheerders die onderhoud pleegden op de woonwagencentra en de huren moesten innen en zo, die hebben dat met zeer veel trouw en inzet gedaan. Dat staat ook niet ter diskussie. Wat gebeurt er als de gemeenten elkaar niet kunnen vinden in een oplossing. Dat spitst zich dan toe op 3 punten die belangrijk zijn. Het woonwagenwerk moet door gaan, daar staat elke gemeente dan zelfstandig voor om dat te doen. Ook Halsteren, omdat in januari het woonwagencentrum zal worden opgeleverd. Ik had gedacht dat het wat sneller zou gaan. Ik moet zeg gen dat valt me tegen als ik dat zo bezie. Dat zal dan wel zo moeten. Het komt in januari in elk geval klaar, vorst en weder dienende. Ik kijk de heer van Eekelen even aan omdat hij bezorgd was voor de riolering. Het punt is dat we daar klaar voor moeten staan. Er zal ook intern in ons eigen huis een aantal zaken goed op een rijtje gezet moeten worden. We zijn daar al over aan het denken, we hebben al in ons hoofd hoe het zou moeten gebeuren, maar ik denk dat het goed is om dat op papier te zetten. Een aantal ambtenaren wordt hier speciaal mee belast. Wat betreft de verhuur, verkoop van wagens en dergelijke daar zal Algemene Zaken mee belast worden. Er is al een ambtenaar voor aangewezen. Ook de buitendienst, de dienst Gemeentewerken krijgt direkt met het woonwagencentrum te maken. Dat moeten we goed op papier zetten, althans we moeten goed weten hoe we dat aanpakken. Tweede punt wat speelt zijn de financiën en het derde punt het personeel. Om eerst het personeel even te nemen. Het personeel dat er in dienst is, be treft nog twee personeelsleden. Het is een goede zaak om daar eerst aandacht aan te schenken want het is een onderwerp dat erg belangrijk is bij de opheffing van het woonwagenschap. De sekretaris heeft in middels een baan bij het gewest aanvaard. Hij mag op dit moment nog parttime bezig zijn voor het Woonwagenschap. Dat is dus geregeld. Daarnaast is er nog iemand die belast is met het onderhoud en het innen van huren en dergelijke. Hier is nog geen oplossing voor gevon den. Wij denken aan een mogelijkheid, zoals die ook in zuid-oost brabant is gevonden, voor personeel die dat werk deed, namelijk om gezamenlijk als gemeenten zo iemand in dienst te nemen. Net zoals dat met een sociaal-rechercheur ook gebeurt, die zijn in dienst van Bergen op Zoom en werken voor meerdere gemeenten. Op die manier is daar een oplossing voor gevonden. Hun aktiviteiten, de werkzaamheden die ze doen, moeten wel verricht worden, zo eenvoudig is het. Het werk dat blijft. Er zullen natuurlijk gemeenten zijn, of Halsteren daarbij is dat weet ik nog niet, die zullen zeggen, wij kunnen dat in eigen be heer doen, dan houdt alles op. In elk geval moet dat punt ook aandacht hebben. Er is toevallig vandaag een brief binnengekomen van het dage lijks bestuur van het schap waar hier aandacht voor wordt gevraagd. Zij willen hier ook graag met ons over spreken. Dan de financiën, dat was toch de hoofdmoot in het betoog van zowel de heer Mouws als de heer Somers. Inderdaad methode c. voor de standplaatsen, inhoudende de boekwaarde wordt overgedragen aan de gemeentebesturen. Daar hebben ze ook geen pijn aan, want die boekwaarde, althans die boekwaarde voor-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 39