-12-
15. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET DE OPHEFFING VAN HET WOONWAGENSCHAP
WESTELIJK NOORD-BRABANT.
Het lid MouwsDuidelijk wat ons betreft waardering voor de manier
waarop met name U persoonlijk in het Woonwagenschap gewerkt heeft en
meegewerkt heeft om tot een goede oplossing te komen. Maar voor ons
blijven er nog een paar vragen liggen. Met name wat U schrijft in het
voorstel, de opheffing van het schap mag geen louter financiële aan
gelegenheid betreffen. Ik denk dat iedereen daar in het algemeen
enthousiast over zou kunnen zijn. Misschien zijn het voorhoede ge
vechten, ik weet niet hoe ik ze moet bestempelen, maar je hoort
eigenlijk niet anders. Wij vragen ons af, als nu voor een aantal
gemeenten die financiële omstandigheden dermate vervelend worden dat
ze niet meedoen, wat dan. U zegt in tweede instantie, er moet een
garantie bestaan dat het woonwagenbeleid duidelijk wordt voortgezet. U
schrijft ergens in het stuk, daar zal dan het Streekgewest waarschijn
lijk wel mee verder moeten gaan. Het enerzijds instemmen met, ik denk
dat dat voor Halsteren, nogmaals gezien hoe de zaak voor ons opgelost
wordt, niet zo'n groot probleem is. Ik voorzie duidelijk wel moeilijk
heden met een aantal andere gemeenten. Dan vraag ik me af of deze op
heffing, de termijn waar men nu op mikt, of die toch niet wat aan de
korte kant is. Ik voorzie best een aantal moeilijkheden en ik geloof
niet dat de termijn gehaald wordt.
Het lid SomersEigenlijk ook een beetje in die richting maar aller
eerst uit de stukken. Het onderwerp is uitgebreid door U als voor
zitter, toegelicht in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken van
vorige week. In principe zeggen wij ook, uitgaan van methode c. wat
het kostenplaatje betreft en daarnaast de solidariteit met de gemeen
ten die de kosten van een sloopterrein op zich hebben genomen. Ik vind
dat een hele goede zaak, want als wij in Halsteren heel nadrukkelijk
stellen, wij wensen hier geen sloopterreinen dan vind ik dat er van de
zijde van Halsteren ook best iets tegenover mag staan. Mijn vraag,
meneer Mouws heeft het uitgebreider verwoord, als de raad vanavond
akkoord gaat met dit voorstel, maar straks de meerderheid van de
overige gemeenten niet, komt dit voorstel dan terug en gaan we er nog
een keer over praten, of is dit zonder meer een fatale datum.
De voorzitter; Zowel de heer Mouws als de heer Somers maken zich wat
zorgen, hoe het gaat als de voorgeschreven meerderheid niet gehaald
wordt om tot een besluit te komen tot opheffing. Het besluit dat het
Woonwagenschap moet worden opgeheven dat haalt de meerderheid wel, dat
zal het punt niet zijn, dat is ook gebleken in het algemeen bestuur.
Halsteren heeft niet voorop gelopen met de mening dat het Woonwagen
schap moet worden opgeheven, zeker niet. Het bleek echter dat een
aantal gemeenten langzaam maar zeker moeite kregen met het instituut
"Woonwagenschap" en af wilde haken en dat is een slechte zaak als in
een gemeenschappelijke regeling successievelijk gemeenten afhaken. Dan
wordt het een onwerkbare situatie en dan krijg je problemen over en
weer. Dat dreigde te gebeuren. Wij hebben daarom destijds als algemeen
bestuur van het woonwagenschap gezegd dan is het het beste dat we ge
zamenlijk maar beslissen om op te heffen anders wordt het een onwerk
bare situatie en dat moeten we niet hebben. Het besluit dat het Woon
wagenschap moet worden opgeheven, dat komt er wel, alleen de vraag is
onder welke voorwaarden? De heer Mouws zegt destijds is uitdrukkelijk
afgesproken dat het niet alleen de financiële argumenten mogen zijn
die van belang zijn. Dat is ook uitdrukkelijk uitgesproken door onze
-13-
raad toen. Dat kwam ook al door het feit dat wij niet stonden te
trappelen dat het Woonwagenschap werd opgeheven. We hebben gezegd de
zorg voor de Woonwagenbewoners dat mag, ook in de toekomst niet in
gevaar komen, dat is belangrijk. Dat was bij het Woonwagenschap,
ondanks alle kritiek die soms over het Woonwagenschap heen is gegaan,
hier in Westelijk Noord-Brabant in goede handen. Dat heeft nog niet zo
slecht gewerkt. Zeker niet.Met name de sekretaris van het schap en de
beheerders die onderhoud pleegden op de woonwagencentra en de huren
moesten innen en zo, die hebben dat met zeer veel trouw en inzet
gedaan. Dat staat ook niet ter diskussie. Wat gebeurt er als de
gemeenten elkaar niet kunnen vinden in een oplossing. Dat spitst zich
dan toe op 3 punten die belangrijk zijn. Het woonwagenwerk moet door
gaan, daar staat elke gemeente dan zelfstandig voor om dat te doen.
Ook Halsteren, omdat in januari het woonwagencentrum zal worden
opgeleverd. Ik had gedacht dat het wat sneller zou gaan. Ik moet zeg
gen dat valt me tegen als ik dat zo bezie. Dat zal dan wel zo moeten.
Het komt in januari in elk geval klaar, vorst en weder dienende. Ik
kijk de heer van Eekelen even aan omdat hij bezorgd was voor de
riolering. Het punt is dat we daar klaar voor moeten staan. Er zal ook
intern in ons eigen huis een aantal zaken goed op een rijtje gezet
moeten worden. We zijn daar al over aan het denken, we hebben al in
ons hoofd hoe het zou moeten gebeuren, maar ik denk dat het goed is om
dat op papier te zetten. Een aantal ambtenaren wordt hier speciaal mee
belast. Wat betreft de verhuur, verkoop van wagens en dergelijke daar
zal Algemene Zaken mee belast worden. Er is al een ambtenaar voor
aangewezen. Ook de buitendienst, de dienst Gemeentewerken krijgt
direkt met het woonwagencentrum te maken. Dat moeten we goed op papier
zetten, althans we moeten goed weten hoe we dat aanpakken. Tweede punt
wat speelt zijn de financiën en het derde punt het personeel. Om eerst
het personeel even te nemen. Het personeel dat er in dienst is, be
treft nog twee personeelsleden. Het is een goede zaak om daar eerst
aandacht aan te schenken want het is een onderwerp dat erg belangrijk
is bij de opheffing van het woonwagenschap. De sekretaris heeft in
middels een baan bij het gewest aanvaard. Hij mag op dit moment nog
parttime bezig zijn voor het Woonwagenschap. Dat is dus geregeld.
Daarnaast is er nog iemand die belast is met het onderhoud en het
innen van huren en dergelijke. Hier is nog geen oplossing voor gevon
den. Wij denken aan een mogelijkheid, zoals die ook in zuid-oost
brabant is gevonden, voor personeel die dat werk deed, namelijk om
gezamenlijk als gemeenten zo iemand in dienst te nemen. Net zoals dat
met een sociaal-rechercheur ook gebeurt, die zijn in dienst van Bergen
op Zoom en werken voor meerdere gemeenten. Op die manier is daar een
oplossing voor gevonden. Hun aktiviteiten, de werkzaamheden die ze
doen, moeten wel verricht worden, zo eenvoudig is het. Het werk dat
blijft. Er zullen natuurlijk gemeenten zijn, of Halsteren daarbij is
dat weet ik nog niet, die zullen zeggen, wij kunnen dat in eigen be
heer doen, dan houdt alles op. In elk geval moet dat punt ook aandacht
hebben. Er is toevallig vandaag een brief binnengekomen van het dage
lijks bestuur van het schap waar hier aandacht voor wordt gevraagd.
Zij willen hier ook graag met ons over spreken. Dan de financiën, dat
was toch de hoofdmoot in het betoog van zowel de heer Mouws als de
heer Somers. Inderdaad methode c. voor de standplaatsen, inhoudende de
boekwaarde wordt overgedragen aan de gemeentebesturen. Daar hebben ze
ook geen pijn aan, want die boekwaarde, althans die boekwaarde voor-