gaan, omdat U niet iedere keer met zulke voorstellen bij de raad kunt
blijven aankomen.
Het lid MouwsHet is vrij simpel om een aantal opmerkingen over
overschrijdingen later te maken. U heeft bij de aanbieding duidelijk
te kennen gegeven dat een aantal zaken vooraf niet volledig te ramen
waren. Ons komt het ook een beetje vervelend over dat met name de
aangehaalde posten, de A.N.W.B. en de P.N.E.M., dat die overschrijdin
gen geven tot een gezamenlijk bedrag alleen al van f 50.000,Dat is
niet zo prettig. Wij zijn er van overtuigd dat wij hiermee een deel
van de tol betalen voor de snelheid waarmee gehandeld is, misschien
gehandeld moest worden. Wij willen uitdrukkelijk benadrukken, -in
tegenstelling tot wat de heer Roosenboom gezegd heeft-, wij vinden die
weg wel een goede zaak. Het blijkt ook uit de enorme verkeersdrukte
die er is. Het geeft een ontlasting van de Halsterseweg. Dat is altijd
de bedoeling geweest. Dat dat weer aanleiding geeft om bij toekomstige
financiële overeenkomsten wat nauwkeuriger te zijn, is denk ik een les
die we duidelijk moeten trekken.
Wethouder van der Weegen: De sprekers hebben het allemaal in prin
cipe over hetzelfde probleem. Het is wellicht het verstandigste is om
daar in het algemeen op in te gaan. De overschrijdingen. Ik denk dat
het kollege bij de stukken in augustus 1984, en later zeker in oktober
1984 toen het krediet beschikbaar gesteld is, duidelijk aangegeven
heeft dat we met prijzen aan het werk waren die niet helemaal uitge
kristalliseerd waren en daarnaast uit een periode dateerden die van
1980/1981 was. Het kollege heeft toen al gezegd, waarschijnlijk zal er
wel een hogere prijs uitkomen. Het kollege heeft toen ook aangegeven
dat we niet konden wachten op het uitbrengen van offertes, omdat we
anders een subsidie van de provincie van 1,3 miljoen mis zouden lopen.
Er moest voor 31 december begonnen zijn aan de weg, anders zouden we
een groot deel van die 1,3 miljoen, ik dacht 755.000, missen. We
hebben in een latere fase, ook bij de grondverwerving in deze raad
duidelijk aangegeven dat ook daar een hogere prijs uitkwam. We hebben
toen ook de reden duidelijk verwoord. We hebben in kommissieverband
diverse malen ook aangegeven dat er wat tegenvallers waren. Te denken
is bijvoorbeeld aan een meetpunt wat onder de weg, onder het tracé
gekomen is, omdat we later nog wat gaan schuiven zijn en op dat punt
de zaak nog zijn aan gaan passen aan de weg. Het verleggen van kabels,
waarbij ook duidelijk toelichting gegeven is waarom. In eerste aanleg
is er geen mogelijkheid voor geweest om daar goede offertes en goede
berekeningen op los te laten. Ook wij vinden dat we fors overschreden
hebben. Dat steken we niet onder stoelen of banken. We hebben ook
steeds in de raad gezegd dat we van mening waren dat we in een geza
menlijk pakket zitten met Bergen op Zoom en de provincie. Dat we daar
afspraken mee gemaakt hebben in het kader van het konvenant wat ook in
deze raad aangenomen is en waardoor wij steeds gezegd hebben, in de
overschrijding zal ook van hogerhand een bijdrage moeten komen. Ik
denk dat we in elk geval daar in geslaagd zijn. Het tekort wat voor
rekening van de gemeente komt, -naar onze mening toch nog wel een heel
bedrag-, maar wel van een zodanige omvang dat het door ons te accepte
ren is.
Meneer Roosenboom heeft ook nog gezegd de weg een miskleun te vinden.
Ik weet niet of de burgemeester of wethouder Sinke zo direkt nog in
wil gaan op tellingen die op de weg gemaakt zijn. Ik denk dat we er
met zijn allen van overtuigd zijn dat de weg een hele nuttige zaak is.
-7-
Zo niet dan moeten we 's-avonds maar eens bij de Halsterseweg gaan
kijken in vergelijking met de periode dat de Nieuw Beijmoerseweg nog
niet open was. Ik vind dat er een erg goede voorziening gekomen is die
in elk geval, al is het dan niet alleen door inwoners van Halsteren,
maar door anderen toch wel gebruikt wordt door mensen die anders van
de Halsterseweg gebruik moesten maken. We moeten er toch met zijn
allen van overtuigd zijn dat we een verantwoorde uitgave gedaan hebben.
De voorzitter: Ik moet even op Uw opmerking terugkomen in hoeverre
die weg gebruikt wordt. Ik had ook begrepen dat de heer Roosenboom
bedoelde met miskleun de financiering, de begroting, en niet zozeer
het gebruik van de weg. De argumenten die wethouder van der Weegen
daarvoor genoemd heeft zijn uitputtend door hem naar voren gebracht.
Daar heb ik niets aan toe te voegen. In de berekeningen voor 1990 was
berekend dat 4.600 voertuigen per etmaal over die weg zouden komen.
Als U ziet dat dat er nu in september 1986 al 400 boven ligt, dat er
5.064 voertuigen per etmaal van deze weg gebruik maken, dan blijkt
daaruit dat hetgeen voorspeld is in elk geval wel uitkomt. De
financiering die in het konvenant is geschat wel niet, Wat betreft het
gebruik van de weg echter zeer zeker wel. Zelfs nog hoger. In het
begin lag het aantal nog wat lager. In november 1985 was het nog
1.500 lager, toen was het 3.542 voertuigen per etmaal gemiddeld. Zo'n
weg heeft een gewenningsproces nodig. In september 1986 was het
gemiddelde in elk geval 5.064. Als we dan ook nog eens een vergelij
king maken tussen de gedeelten van de St. Ignatiusdijk tot aan de
Nieuw-Beijmoerseweg en de Nieuw-Beijmoerseweg tot aan de Korte
Leeuwstraat dan zien we dat van het eerste gedeelte 9.400 voertuigen
per etmaal gebruik maken en van het tweede gedeelte 5.800
voertuigen. 3.600 voertuigen slaan dus af de Nieuw Beijmoerseweg op.
Dat betreft zowel naar Tholen toe als van Tholen richting Halsteren.
Dat is toch een verlichting van 3.600 voertuigen op een gedeelte
tussen Nieuw-Beijmoerseweg en de verkeerslichten. Hoe we dan aan die
5.000 op de Nieuw-Beijmoerseweg komen? Dat zal het verkeer plusminus
1400 vanuit Halsteren dat onder andere via de Jannelandseweg naar de
Nieuw-Beijmoerseweg rijdt betreffen en daardoor komen we weer op die
5.000 voertuigen per etmaal. Dat klopt dan ook weer, want op de
Jannelandseweg is ook gemeten en dat kwam uit op 1.500 per etmaal. Dit
verkeer gaat niet allemaal via de Nieuw-Beijmoerseweg, er slaat ook
een gedeelte rechtsaf de Tholenseweg op. Dat klopt echter ongeveer.
Dat is al met al een verlichting op de Halsterseweg van ongeveer een
20%. Er blijven hier nog 20.000 bewegingen over per etmaal. Anders
zouden die 5.000 er echter zeker nog bijgekomen zijn. Totaal 25.000.
5000 is dus een verlichting van 20%. Het leek mij toch aardig om deze
cijfers hier te noemen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.