gaan, omdat U niet iedere keer met zulke voorstellen bij de raad kunt blijven aankomen. Het lid MouwsHet is vrij simpel om een aantal opmerkingen over overschrijdingen later te maken. U heeft bij de aanbieding duidelijk te kennen gegeven dat een aantal zaken vooraf niet volledig te ramen waren. Ons komt het ook een beetje vervelend over dat met name de aangehaalde posten, de A.N.W.B. en de P.N.E.M., dat die overschrijdin gen geven tot een gezamenlijk bedrag alleen al van f 50.000,Dat is niet zo prettig. Wij zijn er van overtuigd dat wij hiermee een deel van de tol betalen voor de snelheid waarmee gehandeld is, misschien gehandeld moest worden. Wij willen uitdrukkelijk benadrukken, -in tegenstelling tot wat de heer Roosenboom gezegd heeft-, wij vinden die weg wel een goede zaak. Het blijkt ook uit de enorme verkeersdrukte die er is. Het geeft een ontlasting van de Halsterseweg. Dat is altijd de bedoeling geweest. Dat dat weer aanleiding geeft om bij toekomstige financiële overeenkomsten wat nauwkeuriger te zijn, is denk ik een les die we duidelijk moeten trekken. Wethouder van der Weegen: De sprekers hebben het allemaal in prin cipe over hetzelfde probleem. Het is wellicht het verstandigste is om daar in het algemeen op in te gaan. De overschrijdingen. Ik denk dat het kollege bij de stukken in augustus 1984, en later zeker in oktober 1984 toen het krediet beschikbaar gesteld is, duidelijk aangegeven heeft dat we met prijzen aan het werk waren die niet helemaal uitge kristalliseerd waren en daarnaast uit een periode dateerden die van 1980/1981 was. Het kollege heeft toen al gezegd, waarschijnlijk zal er wel een hogere prijs uitkomen. Het kollege heeft toen ook aangegeven dat we niet konden wachten op het uitbrengen van offertes, omdat we anders een subsidie van de provincie van 1,3 miljoen mis zouden lopen. Er moest voor 31 december begonnen zijn aan de weg, anders zouden we een groot deel van die 1,3 miljoen, ik dacht 755.000, missen. We hebben in een latere fase, ook bij de grondverwerving in deze raad duidelijk aangegeven dat ook daar een hogere prijs uitkwam. We hebben toen ook de reden duidelijk verwoord. We hebben in kommissieverband diverse malen ook aangegeven dat er wat tegenvallers waren. Te denken is bijvoorbeeld aan een meetpunt wat onder de weg, onder het tracé gekomen is, omdat we later nog wat gaan schuiven zijn en op dat punt de zaak nog zijn aan gaan passen aan de weg. Het verleggen van kabels, waarbij ook duidelijk toelichting gegeven is waarom. In eerste aanleg is er geen mogelijkheid voor geweest om daar goede offertes en goede berekeningen op los te laten. Ook wij vinden dat we fors overschreden hebben. Dat steken we niet onder stoelen of banken. We hebben ook steeds in de raad gezegd dat we van mening waren dat we in een geza menlijk pakket zitten met Bergen op Zoom en de provincie. Dat we daar afspraken mee gemaakt hebben in het kader van het konvenant wat ook in deze raad aangenomen is en waardoor wij steeds gezegd hebben, in de overschrijding zal ook van hogerhand een bijdrage moeten komen. Ik denk dat we in elk geval daar in geslaagd zijn. Het tekort wat voor rekening van de gemeente komt, -naar onze mening toch nog wel een heel bedrag-, maar wel van een zodanige omvang dat het door ons te accepte ren is. Meneer Roosenboom heeft ook nog gezegd de weg een miskleun te vinden. Ik weet niet of de burgemeester of wethouder Sinke zo direkt nog in wil gaan op tellingen die op de weg gemaakt zijn. Ik denk dat we er met zijn allen van overtuigd zijn dat de weg een hele nuttige zaak is. -7- Zo niet dan moeten we 's-avonds maar eens bij de Halsterseweg gaan kijken in vergelijking met de periode dat de Nieuw Beijmoerseweg nog niet open was. Ik vind dat er een erg goede voorziening gekomen is die in elk geval, al is het dan niet alleen door inwoners van Halsteren, maar door anderen toch wel gebruikt wordt door mensen die anders van de Halsterseweg gebruik moesten maken. We moeten er toch met zijn allen van overtuigd zijn dat we een verantwoorde uitgave gedaan hebben. De voorzitter: Ik moet even op Uw opmerking terugkomen in hoeverre die weg gebruikt wordt. Ik had ook begrepen dat de heer Roosenboom bedoelde met miskleun de financiering, de begroting, en niet zozeer het gebruik van de weg. De argumenten die wethouder van der Weegen daarvoor genoemd heeft zijn uitputtend door hem naar voren gebracht. Daar heb ik niets aan toe te voegen. In de berekeningen voor 1990 was berekend dat 4.600 voertuigen per etmaal over die weg zouden komen. Als U ziet dat dat er nu in september 1986 al 400 boven ligt, dat er 5.064 voertuigen per etmaal van deze weg gebruik maken, dan blijkt daaruit dat hetgeen voorspeld is in elk geval wel uitkomt. De financiering die in het konvenant is geschat wel niet, Wat betreft het gebruik van de weg echter zeer zeker wel. Zelfs nog hoger. In het begin lag het aantal nog wat lager. In november 1985 was het nog 1.500 lager, toen was het 3.542 voertuigen per etmaal gemiddeld. Zo'n weg heeft een gewenningsproces nodig. In september 1986 was het gemiddelde in elk geval 5.064. Als we dan ook nog eens een vergelij king maken tussen de gedeelten van de St. Ignatiusdijk tot aan de Nieuw-Beijmoerseweg en de Nieuw-Beijmoerseweg tot aan de Korte Leeuwstraat dan zien we dat van het eerste gedeelte 9.400 voertuigen per etmaal gebruik maken en van het tweede gedeelte 5.800 voertuigen. 3.600 voertuigen slaan dus af de Nieuw Beijmoerseweg op. Dat betreft zowel naar Tholen toe als van Tholen richting Halsteren. Dat is toch een verlichting van 3.600 voertuigen op een gedeelte tussen Nieuw-Beijmoerseweg en de verkeerslichten. Hoe we dan aan die 5.000 op de Nieuw-Beijmoerseweg komen? Dat zal het verkeer plusminus 1400 vanuit Halsteren dat onder andere via de Jannelandseweg naar de Nieuw-Beijmoerseweg rijdt betreffen en daardoor komen we weer op die 5.000 voertuigen per etmaal. Dat klopt dan ook weer, want op de Jannelandseweg is ook gemeten en dat kwam uit op 1.500 per etmaal. Dit verkeer gaat niet allemaal via de Nieuw-Beijmoerseweg, er slaat ook een gedeelte rechtsaf de Tholenseweg op. Dat klopt echter ongeveer. Dat is al met al een verlichting op de Halsterseweg van ongeveer een 20%. Er blijven hier nog 20.000 bewegingen over per etmaal. Anders zouden die 5.000 er echter zeker nog bijgekomen zijn. Totaal 25.000. 5000 is dus een verlichting van 20%. Het leek mij toch aardig om deze cijfers hier te noemen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 36