-4- de heer Verbogt 13 stemmen en 2 blanco en de heer Princen 13 stemmen en 2 blanco. De voorzitter: Dat betekent dat deze leden zijn benoemd in de kom missie van onderzoek. Ik wens hun bij die werkzaamheden veel sukses toe. 8. VOORSTEL TOT MACHTIGING VAN ONS KOLLEGE TOT HET AANGAAN VAN KASGELD LENINGEN. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT HET A DEPOSITO BELEGGEN VAN OVERTOLLIGE KASGELDEN. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 10. REKENING-COURANT-OVEREENKOMST MET DE N.V. BANK VOOR NEDERLANDSCHE GEMEENTEN VOOR HET JAAR 1987. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 11. VOORSTEL TOT MACHTIGING VAN HET KOLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOU DERS TOT VERKOOP VAN HYPOTHECAIRE VORDERINGEN AAN HET HYPOTHEEKFONDS NOORD-BRABANTSE GEMEENTEN. Het lid Roosenboom: Met het voorstel als zodanig hebben wij geen moeite. Als U het daarbij gelaten had, dan hadden onzerzijds opmer kingen achterwege gebleven. Alleen Uw motivatie waarom U het vraagt. Daar hebben we wel moeite mee. U zegt om met het minst erge te begin nen: de vlotte gang van zaken. Wij zijn dat bij het kollege wel anders gewend. Als een eenvoudig bouwvergunninkje 4£ maand op het gemeente kantoor moet liggen dan valt het met die vlotheid wel mee. Het meest stoort het ons, -we vinden het eigenlijk beledigend-, dat U zegt uit privacy-overwegingen. Wij vragen ons af waarvoor wij in het begin van de zittingsperiode respektievelijk onze vingers in de lucht hebben gestoken, ofwel hebben beloofd de gemeentewet te eerbiedigen. Daar hebben we wel moeite mee. De voorzitter: U heeft met het voorstel inhoudelijk verder geen moeite. Ik begrijp dat U wel moeite heeft met ons voorstel om ons kollege te machtigen de besluiten tot overdracht van de hypothecaire vorderingen te nemen. Onze besluiten zullen dan de eerstkomende verga dering bij de ingekomen stukken en mededelingen ter kennis van Uw raad worden gebracht. Hier worden inderdaad privacy-overwegingen bij ver meld omdat in principe raadsvergaderingen openbaar zijn. Dat zou bete kenen dat de grootte van de leningen in openbare vergaderingen worden genoemd. We hebben voorts toegezegd dat wij de besluiten via de inge komen stukken en mededelingen ter kennis van de raad zullen brengen dan zullen bij de stukken die ter inzage liggen meer gegevens ter beschikking staan dan in de openbare stukken zijn vermeld. Dit uit privacy-overwegingen. Hier kan men van mening over verschillen. Dit is in elk geval de mening van het kollege om dat op deze wijze te doen. -5- Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN AANVULLEND KREDIET VOOR DE AANLEG VAN DE NIEUW-BEIJMOERSEWEG. (33E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1986, 12E WIJZIGING BEGROTING 1986 DIENST GEMEENTEWERKEN EN 2E WIJZIGING BEGROTING 1986 GRONDBEDRIJF)^ Het lid Roosenboom: Ook daarin kan ik heel kort zijn. Het betreft een overschrijding van het oorspronkelijk geraamde krediet met 4,5 ton, bijna 20%. In de diskussie van 23 augustus 1984, -we hebben er de notulen op nageslagen-, is er namens Leefbaarheid heel diep op inge gaan. We hebben toen al heel nadrukkelijk gezegd dat het bedrag wat toen aan de orde was lang niet toereikend was. Het waren veel te lage grondprijzen. Het was heel optimistisch bekeken en kennelijk had U toen al een voorschot genomen op wat nu vandaag passeert. U heeft ge zegd, als het bedrag niet verhoogd wordt, dan zult U niets zeggen en als het wel hoger is dan zult U de opmerking maken en dan heeft U het gelijk aan Uw kant. Het gelijk heb ik aan mijn kant. Het is een over schrijding van bijna 20%, f 450.000,is niet niks. De weg ligt er, naar ons gevoel een miskleun. Je kunt de zaak niet meer terugdraaien. We zullen dit voor goede koek moeten slikken. Het lid GraafmansOngeveer dezelfde opmerkingen van onze kant. Wij vinden de overschrijding nogal heel erg ruim. Zeker als je dan ziet op wat voor posten Het zijn niet allemaal de grootste posten. Wat wij ook al in de kommissievergadering hebben gevraagd en waar wij ook antwoord op hebben gekregen. Als je dan ziet, bij bewegwijzering A.N.W.B. en verlichting P.N.E.M., als je die bedragen, de raming en de werkelijke uitgaven bij elkaar optelt dan zit je al aan een verschil van f 61.000,=. Dan met het- argument A.N.W.B. zonder voorafgaande offerte geraamd. Ik vind dat een vreemde manier van ramen. Volgens mij vraag je eerst een offerte. Dan weet je in ieder geval waar je over bezig bent. Idem dito met de verlichting, met de P.N.E.M.. Ik weet wel op zo'n projekt zijn er altijd wel dingen die tegen kunnen zitten, maar ik vind dit wel heel erg uit de losse pols geraamd. Je wordt als raad weer maar eens voor een voldongen feit geplaatst. De weg ligt er en je kunt geen kant meer uit. Je moet het gewoon goedkeuren en dan is de kous af. We zullen in het vervolg hier toch eens wat beter en wat strenger op gaan letten. Het lid van Eekelen: Van de Werknemerspartij zal het U niet vreemd zijn dat wij er ongeveer hetzelfde over denken als de Groepering Leefbaarheid en de Partij van de Arbeid. De vorige keer hebben wij binnen de raadsvergadering al echt kritiek geleverd. Toen was het 3 ton. Inmiddels zijn er nog wat porties bijgekomen. Een geluk dat het rijk ook nog f 275.000,— bij schiet, anders zag het er droevig uit. Wij vinden het gewoonweg een zeer slechte zaak van begroten, als een postje van f 5.000,wordt verdrievoudigd; 300% meer. Dan denk ik dan heb je toch wel een klein beetje met een te natte vinger er aan ge werkt. Niks ten nadele van de ambtenaren die daar zitten, maar de overschrijdingen door de verantwoordelijke wethouder zijn de laatste tijd schering en inslag. Er kan geen begroting meer van Gemeentewerken komen of daar wordt knap naast getikt. Ik vind dat een slechte zaak en ik denk dat U toch als kollege eens een keer bij U zelf te rade moet

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 35