-6- Het lid Roosenboom: Het is misschien niet zo zinvol om daar over te stemmen, maar we zijn dan absoluut tegen de redactie van het laatste deel van dit voorstel. Wij willen dus persé niet hebben dat de ge meente het verkoopt. Als U dit voorstel in zijn totaliteit in stem ming brengt, dan zal de groepering Leefbaarheid tegen stemmen, terwijl we eigenlijk met het tweede gedeelte wel akkoord zijn. Daarom hadden wij dit liever gesplitst. De voorzitter: Ja, maar U loopt wel zolang mee als raadslid om te weten dat dit een uitstekende oplossing is. Als U zich nu van meet af aan zo had opgesteld. Dan konstateer ik, dat de raad voor het voorstel is met dien verstande dat Leefbaarheid wat betreft het tweede deel van het voorstel tegen is en vast blijft houden aan verhuur. Dat is dan de juiste formulering en dan zijn we er uit. Kunnen we akkoord gaan met deze formulering? Dan is aldus besloten. 4. AANBIEDING GEMEENTEBEGROTING 1987 EN VOORSTEL TOT BENOEMING VAN 3 AFDELINGEN VAN DE RAAD VOOR HET ONDERZOEK VAN DE BEGROTING. Het lid Roosenboom; Inhoudelijk niets over de verdeling in afde lingen, maar wel naar aanleiding van de begroting die hier dan besproken wordt. Ik zou U willen vragen meneer de voorzitter, namens de vier leden van de groepering Leefbaarheid, om de avond dat de begroting wordt besproken normaal om 20.00 uur te beginnen en wel om de volgende reden. Een mens heeft maar een bepaald aantal uren dat hij intensief geconcentreerd met vergaderen bezig kan zijn. Dan is het van zessen tot elven vaak teveel van het goede. Alhoewel U dat toch wel onderbreekt met een kop koffie en een worstebroodje. Maar dat is nog niet het allerbelangrijkste. Er zijn toch binnen onze groepering,- en ik neem aan ook binnen de raad,- mensen die gewoon op die dag tot vijven, of kwart voor vijf in mijn geval moeten werken en dan zich nog naar huis moeten begeven om te eten, wassen en kleden. Als je dat dan allemaal in sneltreintempo moet doen en in feite hardlopend naar het gemeentehuis moet om dan om zes uur er weer volop tegen aan te gaan, dat is eigenlijk gewoon onmenselijk. Dus een vriendelijk verzoek aan U om in plaats van één avond dan maar twee avonden te vergaderen, maar wel gewoon op de normale aanvangstijd 20.00 uur. Een vriendelijk verzoek. De voorzitter; Dat punt is thans niet aan de orde. Het gaat nu om de aanbieding van de begroting en het onderzoek. U weet de reden waarom wij om zes uur beginnen met die vergadering. We hebben daar vaker over gediskussiëerd, U hebt dat ook vaker aan de orde gesteld. Wij maken hier geen regel van, het komt slechts éénmaal per jaar voor. Ik zou U willen adviseren om eens in de omgeving rond te kijken met betrekking tot het aanvangsuur van raadsvergaderingen. En als wij dan één keer per jaar eens een keer om zes uur beginnen met een raadsvergadering, dan vind ik, dat een raadslid die daarvoor is benoemd, het moet kunnen opbrengen om één keer per jaar zo'n aanvangsuur te accepteren. Ik raad U nogmaals aan om eens in de omgeving rond te kijken wanneer daar raadsvergaderingen worden gehouden. Maar goed, ik wil best in de kom missie A.B.Z. dat punt nog eens aan de orde stellen, maar thans kan ik U geen toezeggingen doen daaromtrent. En verder is dit punt nu ook niet aan de orde. Ik heb U echter wel even uit laten spreken. Op zich is daar niets op tegen, maar ik zou daar nu toch verder eventueel in de kommissie A.B.Z. over willen praten. Wenst iemand in tweede instan tie over dit voorstel het woord. Het lid Mouws: Als ik maar goed begrepen heb dat dit gewoon blijft als het is. De voorzitter: Ja dit blijft zoals het is, maar dit werd ook niet aan de orde gesteld. Het ging over de begrotingsvergadering in december. Wenst iemand nog verder stemming over dit punt? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. VOORSTEL TOT HET BENOEMEN VAN TWEE LEDEN IN HET BESTUUR VAN DE STICH TING OPENBARE BIBLIOTHEEK "DE BEIJMOER" Het lid van de Watering; Ik heb tijdens de vorige vergadering ge vraagd, omwille van de zorgvuldigheid, dit punt aan te houden Wat ik eigenlijk graag gewild had, dat is er in dit voorstel ook niet uit gekomen. Waarom maken ze het ons ook eigenlijk zo moeilijk? Ik weet wel, vroeger zeiden ze op het werk weieens "waarom zou je het makke lijk doen als het moeilijk ook kan?", maar het gaat bij mij hierom. Door het voorstel te brengen zoals het voor ons ligt, dacht ik, wordt de raad in zijn keuzemogelijkheid om bestuursleden te benoemen voor de bibliotheek, wel erg bemoeilijkt. Mijn eerste opmerking was namelijk deze. Waarom stellen ze voor de vakatures niet een dubbeltal voor? Ik bedoel, er zijn drie vakatures en er zijn vijf sollicitanten. Waarom doen ze geen aanbeveling aan de raad met het verzoek om bijvoorbeeld een keuze van twee te doen, uit die, vier of vijf. Zoals het hier voorgesteld wordt, vind ik dat de democratie geweld wordt aangedaan. We hebben als raad geen keuzemogelijkheid als we ons tot deze twee kandidaten moeten beperken. Ik had persoonlijk liever gezien, dat voor elke vakature een dubbeltal van kandidaten werd voorgedragen, zoals dat normaliter praktisch altijd bij andere funkties die te vervullen zijn, gebeurt. Mijn vraag meneer de voorzitter, is nog steeds, waarom niet een dubbeltal. Een beroep op de statuten, bij wijze van spreken, kunnen ze naar mijn gevoel niet doen, want daar wordt toch slechts gezegd "de bestuursleden worden benoemd door de raad van de gemeente op aanbeveling". Die aanbeveling mag wat mij betreft bestaan uit twee mensen, uit drie mensen, uit vier mensen. Tenminste een dubbeltal voor de vakatures maakt het de raad gemakkelijker om haar keuze te doen. Wij hebben met dit voorstel geen enkele keuzemogelijkheid. Dat wou ik alleen maar zeggen. De voorzitter; Het woord is aan de heer van Eekelen. Het lid van Eekelen; Meneer de voorzitter, de vorige keer in de raad hebben wij gesproken over het benoemingsbeleid en dat daar eigenlijk toch wel een luchtje aan zat. Uit de stukken blijkt dat dat toch eigenlijk helemaal niet de bedoeling was. Als men echter ziet de reaktie van de voorzitter van de bibliotheek de andere dag in de pers. Dan rijzen mijn haren toch een klein beetje te bergen. Als je het woord gedonderjaag en stampij gebruikt, terwijl er gewoonweg een reële vraag is. Terwijl hij ook nog zegt, de funktie van de echtgenoot is niet de enige reden, maar dan was het wel een reden. Als je nog uit legt dat het niet om een betaalde baan gaat, maar om een vrijwilli- gersbaan. Die zijn er duizenden hier in de gemeenschap. Ik vind dat er ook net zo goed een stemrecht geldt, of dat nou voor de bibliotheek is of voor mijn part voor een geitenfokvereniging. Alle besturen zijn belangrijk en die moeten kunnen funktioneren in deze gemeenschap. Ik denk niet als je zo reageert als voorzitter van een bibliotheek dat dat de meest juiste is. Ofschoon we tegen de kandidaten die nu er op staan ook de vorige keer geen bezwaar gemaakt hebben.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 26