-16- rest dan nog de onzekerheid: wordt het aangenomen, wordt het niet aangenomen. U leest elke dag denk ik in de krant dat allerlei beroeps groeperingen, althans beroepsgroeperingen in de zin van sociaal kulturele akti-viteiten, daar ernstig bezwaar tegen maken. Het is maar de vraag hoe daar de tweede kamer over zal oordelen onder die druk. Dat is één aspekt. Daarnaast weet U dat wij alle begrotingen die binnen komen erg kritisch bekijken. Het is niet zo dat wij alle begrotingen optellen en zeggen, het past binnen het welzijnsplan, vooruit maar. Wij proberen alle begrotingen zo diepgaand mogelijk te bekijken. Als er aanleiding toe is om dan overleg te voeren, dan hebben we dat tot op heden toe ook steeds gedaan. Waar wij denken bezuinigingen te kunnen vinden, voeren wij overleg met de instellingen. Ik denk dat een extra ronde niet zoveel uit zal halen. Of je moet zo direkt na de kommissie vergadering zeggen we: gaan die kant op en gaan daar nog eens indringend overleg over voeren. Ik denk dat dan inderdaad dat tijdstip er is. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 34. Schrijven C.M.Ch.F. Hense, Spinolaberg 17 te Halsteren inzake het op de hoogte stellen bouwvoornemens G.E.P.. Het lid Roosenboom: De heer Hense heeft te kennen gegeven dat hij geen prijs meer stelt op brieven van het gemeentebestuur, als er een procedure plaatsvindt waarin hij bij de Kroon een bezwaarschrift heeft ingediend. Het is Uw plicht om dat te doen en het is het recht van de heer Hense dat hij daar kennis van mag nemen. Nu lijkt het mij, als de heer Hense geen prijs meer stelt op het recht dat hij heeft, dat hij op die manier de gemeente ontslaat van haar plicht om die brief te sturen. Het lijkt mij ook een beetje hypocriet te blijven volharden om te zeggen, we blijven toch die man die brieven schrijven. Hij heeft heel nadrukkelijk kenbaar gemaakt daar geen prijs meer op te stellen en daardoor maakt hij geen gebruik meer van het recht dat hij heeft. Hij ontslaat het gemeentebestuur van de plicht om het te doen. Ik denk dat je daar de wetgeving totaal geen geweld mee aan doet. Het is ook zinloos als blijkt dat de heer Hense per omgaande elke keer die brieven terugstuurt en kenbaar maakt dat hij daar geen gebruik van wil maken. Dan denk ik dat in dit geval de burger het recht van de twijfel moet krijgen en hem zijn zin te geven. Overigens ben ik het ook wel met de stellingname van de heer Hense eens, dat het niet zoveel zin heeft om bezwaren te maken bij raden en provincie. Dat haalt toch niets uit. Als iemand een lange adem heeft en hij begint bij de raad, gaat naar de provincie en hij wil doorgaan tot aan de Kroon, dan wordt daar nog wel eens incidenteel een klein succesje geboekt. Dat is vanavond niet ter diskussie. Ik zou toch het kollege willen vragen om de heer Hense te geven wat hij vraagt. Ik denk dat je daar niets onrechtmatigs mee doet. De voorzitter: U geeft ons reeds een juridisch advies want, U zegt de plicht die het gemeentebestuur heeft hoeft niet te worden nagekomen als betrokkene niet van zijn recht gebruik wil maken. Zo ver waren wij nog niet dat wij die konklusies -17- getrokken hebben. Het is namelijk zo dat als je een plicht hebt en je komt die plicht niet na, ook al heeft iemand gezegd ik hoef dat niet meer, en hij zou daarna bezwaar maken, omdat wij niet aan onze verplichtingen hebben voldaan dan kan het zijn dat procedures weer helemaal opnieuw moeten worden over gedaan. U weet het gaat soms om een kleinigheid. Zoiets kan soms bepalend zijn of een procedure wel of niet opnieuw moet worden ge-daan. Denkt U maar eens aan dagvaardingen voor mensen uit Roosendaal, waarin woonplaats verkeerd is vermeld. In plaats van Roosendaal en Nispen mag alleen Roosendaal worden genoemd. Dan gaat het mooi niet door. Wij moeten daar dan voorzichtig mee zijn. Als wij het niet zo doen en iemand anders, of de heer Hense maakt er achteraf bezwaar tegen, dat we niet aan onze verplichtingen voldoen, dan kan het zijn dat als we met de procedure al bij de Kroon zijn, we weer opnieuw moeten beginnen. Dat risico nemen we niet. We nemen in eerste instantie het standpunt in dat we het één en ander gewoon blijven toesturen. Dan nemen we geen enkel risico. Mocht blijken dat het anders is, we hebben toegezegd dat we het toch nog eens na zullen kijken, dan komen we er op terug. Wij willen juridisch geen enkel risico lopen. Uw opmerking dat bezwaar maken geen enkele zin heeft, die opmerking is volledig voor Uw eigen rekening. Ik wijs op bestemmingsplannen die in de loop der jaren in Halsteren zijn aangenomen, ook nog niet zo lang geleden. Terzake zijn zeer zeker een aantal bezwaar schriften gehonoreerd, ook natuurlijk bezwaarschriften die niet zijn gehonoreerd. Als U dat nog eens een keer wilt komen inzien dan wil ik dat gaarne samen met U doen. Dan gaan we dat samen nog eens na. Vaak is de gemeente zelfs in eerste instantie, de gemeente al, nog niet eens de provincie reeds, wel aan bezwaar schriften tegemoet gekomen. Uw opmerking dat bezwaar maken geen zin heeft die moet ik verre van mij houden. Het lid Roosenboom: U voegt aan hetgeen U zwart op wit heeft gesteld een zinssnede toe. Als U dat ook had geschreven, dan had ik waarschijnlijk over dit onderwerp het woord niet gevraagd. Als U zegt tegen mijwij willen serieus onderzoeken of wij de plicht hebben om naar degene die het recht heeft iets te ont- vangen, dit te blijven doen, dan heb ik daar vrede mee. Ik ben het met U eens, als het juridisch niet kan, dan kan dat niet. U zegt, wij gaan gewoon door. U heeft echter in het antwoord naar de raad niet toegezegd, wij willen ook wel onderzoeken of we de heer Hense in zijn verzoek kunnen tegemoet komen. Het moet dan wel, dat ben ik wel met U eens, juridisch waterdicht zijn. De voorzitter: We hebben een duidelijk antwoord willen geven en verder is het kollege steeds diverse zaken aan het onder zoeken. Dat is een taak van het kollege om allerlei zaken voor te bereiden voor de raad, dit ook. Het had er bij kunnen staan. We hebben echter ook met prioriteiten te maken. Ik moet zeggen binnen het kader van de prioriteiten die we hebben, vooral tijdens de vakantie, stond dit niet vooraan. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 35. Schrijven Raad van State inzake behandeling beroepschrift Vos- de Leeuwerk.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 22