-10-
stel zullen geraken. Wenst U daar stemming over? Ik kijk het
kollege aan. We zul-len dit voorstel zelf terugnemen en dan
komen we er de volgende keer op terug. Dan is het niet nodig om
er nu over te stemmen. Het is een stukje weelde dat we voor zo'n
bestuur meer kandidaten hebben dan er vakatures zijn. Ik denk
dat deze zaak niet al te veel opgeblazen moet worden. Met name
het principiële punt van de heer van Eekelen daar ben ik het
echter volstrekt mee eens. Het is natuurlijk zo, dat als een
bestuur vindt dat een bepaalde persoon niet past binnen hun
bestuur, zo hebben we de verordening gemaakt, dan moet men het
recht hebben om die kandi-daat niet voor te dragen. Dat recht
moet men hebben. Dat hebben we ook zo geregeld in de veror
dening.
Dan is dit punt verdaagd tot een volgende vergadering.
BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN.
Punt 27.
Aanbieding ontwerp begroting 1987 door het Werkvoorzienings
schap West Noord-Brabant.
Het lid SomersNiet zo zeer inhoudelijk, maar wel formeel. Ik
heb de begroting dus ingezien. De kommissie financiën heeft zich
er inmid-dels over gebogen. In het betreffende stuk stond: heb
je essentiële of belangrijke bezwaren omtrent die ontwerp
begroting, dan dient er wel gereageerd te worden binnen zes
weken. De zaak was binnengekomen op 30 juni en het is inmiddels
18 september. Het is dus een beetje moeilijk om, wanneer je
inhoudelijke bezwaren zou hebben, om die in te dienen. Werden
die bezwaren niet binnen zes weken ingediend dan zou dat
betekenen dat het zonder meer goedgekeurd werd door de gemeen
teraad van Halsteren en het kollege, etcetera. Formeel denk ik
dat de datum een beetje ongelukkig gekozen is, 30 juni, door dat
te sturen naar de gemeente Halsteren, omdat de vakanties dan
gaan beginnen.
Het is zaak dat dat een beetje eerder aan de orde gesteld wordt,
wil je er gedegen op kunnen reageren als raadslid zijnde.
De voorzitter: Een procedurele zaak, 30 juni binnengekomen en
binnen zes weken moeten we eventueel reageren. Als we er in de
maand juli extra voor vergaderd hadden dan had het gekund. Dat
is echter wat veel gevraagd lijkt mij. Als we het in augustus
hadden behandeld, dat had gekund volgens mij, dat is dus een
omissie, dan waren we waarschijnlijk nog te laat geweest.
Het lid Somers25 augustus was de uiterste datum.
De voorzitter: Dan waren dus we nog net op tijd geweest. Als
we in augustus hadden vergaderd dan waren we nog net op tijd
geweest. Dat had dan moeten gebeuren in augustus. Ik neem aan,
ik weet niet wanneer het in de kommissie Financiën is geweest?
Wethouder van der Weegen: Eind augustus.
De voorzitterEind augustus. Dit soort zaken willen we altijd
eerst graag in de kommissies behandelen,omdat daar dan meer
in detail over gesproken kan worden. U heeft formeel echter
gelijk. Ik denk dat het goed is dat de vertegenwoordiger van ons
kollege in het algemeen bestuur van het Werkvoorzieningsschap,
-11-
de boodschap meeneemt dat dit toch een zeer ongelukkig tijdstip
was. Hij wil daar graag zelf even op reageren.
Wethouder SinkeIeder jaar, en ook dit jaar weer in de
voorlaatste bestuursvergadering, is dit feit gesignaleerd en
gezegd dat het in feite een onmogelijkheid is om tot een goede
behandeling te komen. De direkteur en de sekretaris hebben
opnieuw gesteld dat de indieningsdatum bij de provincie zo kort
daarop ligt, dat men geen langere tijd heeft en ook het maken
van de begroting, die op 30 juni al klaar moet zijn voor dat
jaar, eigenlijk weinig ruimte laat. Er is wel gezegd dat,
wanneer er grote verschillen in die begroting zouden zijn, die
tot diskussie aanleiding zouden geven, dat men zou trachten om
die zodanig te signaleren of in elk geval de bestuursleden te
informeren zodat daar zoveel mogelijk aan tegemoet gekomen kan
worden. Het is technisch bijzonder moeilijk om daar wat meer
ruimte in te scheppen en deze lacune op te heffen. Het is
bekend, het werkt moeilijk en wij wisten het ook. Vandaar dat
het advies van de afdelingen heel belangrijk is in dit gebeuren.
Niettemin, ik hoop dat ik het probleem duidelijk geschetst heb.
De kommissie heeft geen tijd om daar iets aan te doen of het
moet juist in die augustusvergadering ingepast worden. Dat zou
dan wat stuurwerk vragen.
Misschien is dat volgend jaar mogelijk bij ons.
De voorzitter: We moeten het maar in augustus op de agenda
zetten. Zo eenvoudig is dat. Is dan de kommissie niet gehoord,
dan moet het zo maar. Ik denk dat het toch goed is om de raad er
op tijd mee te konf ronterendat vind ik wel. Dat is bij
gemeenschappelijke regelin-gen vaker het geval, het zijn soms
heel belangrijke bedragen waar het om gaat. Ik vind het
belangrijk dat de raad zo'n voorstel op tijd kan beoordelen. Ik
heb overigens de indruk dat U op dit moment irihoude- lijk geen
bezwaar hebt. Dus materieel is er niets aan de hand, for-meel
wel. We moeten er maar mee op tijd zijn. We zullen er naar stre
ven dat we dat de volgende keer in augustus behandelen. Straks
wordt het allemaal wat gemakkelijker met de nieuwe wet op de
gemeenschap-pelijke regelingen. Dan hebben we een integrale
regeling waar alles in begrepen is, althans zo moet het. Het
gewest, de heer Mouws kijkt al triomfantelijk, integreert dan
alle onderwerpen, bijvoorbeeld het Woonwagenschap en het
Werkvoorzieningsschap. Dat kan dan allemaal in het gewest. Dan
hebben met één begroting te maken in deze regio. Dat
vereenvoudigt in elk geval de procedures voor de raad. Dit moet
bin-nen nu en twee/ drie jaar worden gerealiseerd. Dat is een
opdracht van Den Haag. Ik geloof overigens dat de provincie daar
zelf nog een jaar van afgeknabbeld heeft, zodat het op een nog
kortere termijn moet. Er zullen altijd wel uitzonderingen
blijven voor onderwerpen die niet in het Streekgewest worden
ingebouwd. Er is namelijk ook weer een escapemogelijkheid.
Artikel 36 van de wet. Het zou niet zo zijn dat er geen
ontsnappingsmogelijkheden zijn. Deze wettelijke rege-ling lost
dus niet alles op.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel
van burgemeester en wethouders.