-10- stel zullen geraken. Wenst U daar stemming over? Ik kijk het kollege aan. We zul-len dit voorstel zelf terugnemen en dan komen we er de volgende keer op terug. Dan is het niet nodig om er nu over te stemmen. Het is een stukje weelde dat we voor zo'n bestuur meer kandidaten hebben dan er vakatures zijn. Ik denk dat deze zaak niet al te veel opgeblazen moet worden. Met name het principiële punt van de heer van Eekelen daar ben ik het echter volstrekt mee eens. Het is natuurlijk zo, dat als een bestuur vindt dat een bepaalde persoon niet past binnen hun bestuur, zo hebben we de verordening gemaakt, dan moet men het recht hebben om die kandi-daat niet voor te dragen. Dat recht moet men hebben. Dat hebben we ook zo geregeld in de veror dening. Dan is dit punt verdaagd tot een volgende vergadering. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. Punt 27. Aanbieding ontwerp begroting 1987 door het Werkvoorzienings schap West Noord-Brabant. Het lid SomersNiet zo zeer inhoudelijk, maar wel formeel. Ik heb de begroting dus ingezien. De kommissie financiën heeft zich er inmid-dels over gebogen. In het betreffende stuk stond: heb je essentiële of belangrijke bezwaren omtrent die ontwerp begroting, dan dient er wel gereageerd te worden binnen zes weken. De zaak was binnengekomen op 30 juni en het is inmiddels 18 september. Het is dus een beetje moeilijk om, wanneer je inhoudelijke bezwaren zou hebben, om die in te dienen. Werden die bezwaren niet binnen zes weken ingediend dan zou dat betekenen dat het zonder meer goedgekeurd werd door de gemeen teraad van Halsteren en het kollege, etcetera. Formeel denk ik dat de datum een beetje ongelukkig gekozen is, 30 juni, door dat te sturen naar de gemeente Halsteren, omdat de vakanties dan gaan beginnen. Het is zaak dat dat een beetje eerder aan de orde gesteld wordt, wil je er gedegen op kunnen reageren als raadslid zijnde. De voorzitter: Een procedurele zaak, 30 juni binnengekomen en binnen zes weken moeten we eventueel reageren. Als we er in de maand juli extra voor vergaderd hadden dan had het gekund. Dat is echter wat veel gevraagd lijkt mij. Als we het in augustus hadden behandeld, dat had gekund volgens mij, dat is dus een omissie, dan waren we waarschijnlijk nog te laat geweest. Het lid Somers25 augustus was de uiterste datum. De voorzitter: Dan waren dus we nog net op tijd geweest. Als we in augustus hadden vergaderd dan waren we nog net op tijd geweest. Dat had dan moeten gebeuren in augustus. Ik neem aan, ik weet niet wanneer het in de kommissie Financiën is geweest? Wethouder van der Weegen: Eind augustus. De voorzitterEind augustus. Dit soort zaken willen we altijd eerst graag in de kommissies behandelen,omdat daar dan meer in detail over gesproken kan worden. U heeft formeel echter gelijk. Ik denk dat het goed is dat de vertegenwoordiger van ons kollege in het algemeen bestuur van het Werkvoorzieningsschap, -11- de boodschap meeneemt dat dit toch een zeer ongelukkig tijdstip was. Hij wil daar graag zelf even op reageren. Wethouder SinkeIeder jaar, en ook dit jaar weer in de voorlaatste bestuursvergadering, is dit feit gesignaleerd en gezegd dat het in feite een onmogelijkheid is om tot een goede behandeling te komen. De direkteur en de sekretaris hebben opnieuw gesteld dat de indieningsdatum bij de provincie zo kort daarop ligt, dat men geen langere tijd heeft en ook het maken van de begroting, die op 30 juni al klaar moet zijn voor dat jaar, eigenlijk weinig ruimte laat. Er is wel gezegd dat, wanneer er grote verschillen in die begroting zouden zijn, die tot diskussie aanleiding zouden geven, dat men zou trachten om die zodanig te signaleren of in elk geval de bestuursleden te informeren zodat daar zoveel mogelijk aan tegemoet gekomen kan worden. Het is technisch bijzonder moeilijk om daar wat meer ruimte in te scheppen en deze lacune op te heffen. Het is bekend, het werkt moeilijk en wij wisten het ook. Vandaar dat het advies van de afdelingen heel belangrijk is in dit gebeuren. Niettemin, ik hoop dat ik het probleem duidelijk geschetst heb. De kommissie heeft geen tijd om daar iets aan te doen of het moet juist in die augustusvergadering ingepast worden. Dat zou dan wat stuurwerk vragen. Misschien is dat volgend jaar mogelijk bij ons. De voorzitter: We moeten het maar in augustus op de agenda zetten. Zo eenvoudig is dat. Is dan de kommissie niet gehoord, dan moet het zo maar. Ik denk dat het toch goed is om de raad er op tijd mee te konf ronterendat vind ik wel. Dat is bij gemeenschappelijke regelin-gen vaker het geval, het zijn soms heel belangrijke bedragen waar het om gaat. Ik vind het belangrijk dat de raad zo'n voorstel op tijd kan beoordelen. Ik heb overigens de indruk dat U op dit moment irihoude- lijk geen bezwaar hebt. Dus materieel is er niets aan de hand, for-meel wel. We moeten er maar mee op tijd zijn. We zullen er naar stre ven dat we dat de volgende keer in augustus behandelen. Straks wordt het allemaal wat gemakkelijker met de nieuwe wet op de gemeenschap-pelijke regelingen. Dan hebben we een integrale regeling waar alles in begrepen is, althans zo moet het. Het gewest, de heer Mouws kijkt al triomfantelijk, integreert dan alle onderwerpen, bijvoorbeeld het Woonwagenschap en het Werkvoorzieningsschap. Dat kan dan allemaal in het gewest. Dan hebben met één begroting te maken in deze regio. Dat vereenvoudigt in elk geval de procedures voor de raad. Dit moet bin-nen nu en twee/ drie jaar worden gerealiseerd. Dat is een opdracht van Den Haag. Ik geloof overigens dat de provincie daar zelf nog een jaar van afgeknabbeld heeft, zodat het op een nog kortere termijn moet. Er zullen altijd wel uitzonderingen blijven voor onderwerpen die niet in het Streekgewest worden ingebouwd. Er is namelijk ook weer een escapemogelijkheid. Artikel 36 van de wet. Het zou niet zo zijn dat er geen ontsnappingsmogelijkheden zijn. Deze wettelijke rege-ling lost dus niet alles op. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 19