-6- Het lid Roosenboom: Een informatieve vraag. Bij de stukken blijkt dat er vijf mensen hebben gesolliciteerd naar drie vaka- tures. Wij krijgen vanavond te maken met twee namen. Dan rijst bij mij de vraag, zijn die drie, om welke reden het ook moge zijn, vrijwillig teruggetrokken, of is het zo dat het huidige bestuur uitmaakt wie voor de funktie van het bestuurslidmaat schap van de bibliotheek geschikt is. Dat laatste zou ik een vreemde zaak vinden als dat zo zou zijn. Dan gaat men toch al vooraf een oordeel vormen. Dat is voor mij in eerste instantie de vraag. De voorzitter: Omdat hier een bestuurlijk kantje aan zit zal ik hier in eerste instantie op antwoorden. In de eerste plaats wat de heer van Eekelen naar voren brengt dat is ons als kollege niet bekend. Dit doet me denken aan enkele persberichten, die ik de laatste weken in de krant zag staan met name over een D'66- vrouw die samenleefde met een P.v.d.A.-raadslid. Ik geloof dat dat in het Zuid-Hollandse was. In het Limburgse was sprake van een andere samenlevingsvorm maar ook tussen twee raadsleden van twee verschillende politieke partijen. Daar werden bezwaren tegen gemaakt door één van de betrokken politieke partijen. Ik moet zeggen- mede gezien de emancipatie dat het een slechte zaak is, dat er naar gekeken wordt tot welke groepering de partner behoort, en dat aan de hand hiervan wordt bepaald of iemand in zijn eigen partij kan funktioneren ja dan nee. Er moet toch wel sprake zijn van zeer bijzondere omstandigheden als men tot de konstatering komt, dat dat niet moge- lijk is, lijkt mij. Ik ken de achtergronden van die twee gevallen niet, maar het komt wel vreemd op mij over en niet als iets dat "anno 1985" is. Als ik zo hoor wat de heer van Eekelen zegt, als dat de werkelijke reden is, dan leg ik dat op dezelfde manier uit. Dan heb ik daar dezelfde mening over. Ik denk dat ik dat best namens het kollege kan zeggen. Ik weet zo onderhand wel hoe het kollege in zijn totaliteit over dit soort dingen denkt. Dan heeft U gelijk en is het goed om dat punt eens te bespreken met het bestuur van de bibliotheek als dat tenminste de reden is geweest. De heer Roosenboom vraagt, maakt dat het bestuur van de bibliotheek uit? Je ziet dat wel meer bij stichtingsbesturen dat het bestuur zelf de mensen aanzoekt en benoemt. Bij stich tingen en dergelijke is dat veelal het geval, zelfs bij zeer belangrijke instituten als ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en dergelijke. Bij het verzorgingshuis in onze gemeente is ter zake nog wat geregeld door de raad. Dat is een goede zaak. Bij heel veel besturen is dat echter niet zo. Dat zijn vaak instellingen waar veel overheidsgeld omgaat. Ik moet zeggen daar zet ik zelf ook een aantal vraagtekens bijHier hebben we te maken met een verordening die vastgesteld is door de raad. Deze verordening regelt de samenstelling van het bibliotheekbestuurDaar staat uitdrukkelijk in dat de aanbeveling wordt gemaakt door het bestuur en dat de leden dan worden benoemd door de raad. We kunnen alleen maar benoemen die leden die op de aanbeveling van het bestuur van de bibliotheek staan. Ik vind dit op zich wel een goede zaak, dat het bibliotheekbestuur daar behoorlijk wat inspraak in heeft. Zij moeten toch kunnen bepalen of ze samen een team kunnen vormen. Ik denk dat het een goede zaak is dat ze een stem in het kapittel hebben. In sommige gevallen kan dat -7- echter wel eens een keer verkeerd uitvallen, misschien is dat nu zo. Ik heb daar echter nog geen oordeel over. Ik weet het niet. Ik zou willen voorstellen om toch gewoon deze twee nieuwe leden te benoemen. Dit is van belang. Omdat er zoveel vakatures zijn, dient men namelijk zo snel mogelijk tot aanvulling te komen. Ik stel derhalve voor om toch gewoon deze twee nieuwe leden te benoemen. Dat wat betreft met name de opmerking van de heer van Eekelen, we zullen wel nagaan wat er met die andere, er zijn vijf kandidaten geweest, aan de hand is. Dat zeg ik hierbij toe. Ik wil hier best eens in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken op terug komen. Het gaat hier om personen. Ik ben voor openbaarheid, maar als het om personen gaat dan moet je hier altijd extra voorzichtig mee omgaan. Aan de andere kant als mensen hun nek uitsteken dan loop je ook het risiko dat er over gepraat en geschreven wordt. Dat hoort daarbij. Dat in eerste instantie. Het lid van Eekelen: Wij als Werknemerspartij hebben toch ontzettend veel moeite om nu twee namen in te vullen, gezien wij pertinent de achtergronden kennen die ik zojuist geschetst heb. Als je als bestuur zelf iemand aanzoekt als penningmeester, waar mee gepraat wordt en twee dagen nadien een telefoontje krijgt dat hij afgewezen is omdat zijn vrouw een bijtende funktie zou hebben, omdat zij in de kommissie Welzijn en Bibliotheek zit, dan zeg ik, dat is een diskriminatie die nergens op lijkt.Dan zouden we nu een paar namen moeten noemen. Ik denk dat de bibliotheek beslist nog wel verder zal draaien als je volgende maand met dit voorstel zou komen. Ik vind dit zo essentieel. Dit soort diskriminatie kan niet. Dat kan in Nederland niet en ook niet op Halsteren. Het lid Roosenboom: Uit Uw antwoord heb ik begrepen dat U althans van twee mensen van de vijf die gesolliciteerd hebben nu weet waarom ze niet op de lijst staan. Uit de diskussie van de heer van Eekelen begrijp ik dat een derde is afgewezen op gronden zoals dat nu door de heer van Eekelen is verwoord. Het vaststellen van de manier waarop het bestuur van de Bibliotheek zijn voordracht moest doen, dat is ook uitvoerige diskussie in de diverse kommissies en raad geweest. Dat was ook niet zomaar een voorstel wat werd goedgekeurd. Dat is ook nogal wat bijgesteld, de raad heeft dus wel degelijk van te voren geweten dat dat vrij zorgvuldig moest gebeuren. We hebben al eerder in de raad over deze zaken diskussies gevoerd en toen is er ook gesteld, een voordracht, maar altijd van twee personen. Als er drie vakatures zijn en er zijn vijf kandi daten De voorzitter: Even een interruptie. Dat is nu niet aan de orde. Dat is wel aan de orde als de verordening aan de orde zou zijn, die staat echter niet ter diskussie. In de verordening staat een voordracht met een naam. Als U dit aan de orde stelt, dan mag dat, als de verordening ter discussie staat. U mag er wel even iets van zeggen maar ga er niet al te uitvoerig op in. Het lid Roosenboom: Dan heeft het geen zin om door de raad bestuursleden te laten kiezen. Als je geen keus hebt, dan is het eigenlijk een formaliteit die achterwege gelaten kan worden. Ik weet zeker, als je de notulen uit het verleden er op na slaat, dat duidelijk is gesteld dat er een voordracht gemaakt moet worden waaruit het bestuur nummer één maar ook een tweede kan

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 17