-24- dat kost het, dus dat is de enige reden dat je er voor of er tegen bent. We hebben vanuit het kollege duidelijk laten blijken dat er andere overwegingen zijn geweest die daarin meespeelden. Het kollege vond het belangrijk dat er die avond een besluit genomen werd en het niet werd aangehouden. Er zijn meer van die zaken aan de orde geweest. Daar getuigt ook de diskussie van die 16 of 17 pagina's lang is. Er zijn een aantal zaken aan de orde zijn geweest. Zeker niet sec financiële zaken die dan uiteindelijk alleen de beslissing zouden geven, maar dat er ook heel andere redenen zijn om voor of tegen een bepaald voorstel te zijn. Ik heb de brief alszodanig ook gelezen als binnengekomen mededeling. Ik vind dat, dat is dan een persoonlijke mening er over, dus niet van het kollege-, dat hier duidelijk op de persoon gespeeld wordt en niet de bal. Woorden als bedrogen door, vooropgezet fout, in strijd met de waarheid, privé zakelijke belangen laten prevaleren; ik vind dat nogal wat. Ik vind dat hele forse aantijgingen. Ik vind het vreemd dat de mensen die dat ondertekenen, dat ook voor hun geweten kunnen verantwoorden. Ik vraag me zelfs af waar voor die mensen, nogmaals de stukken lezend die daaraan ten grondslag liggen-, de grens ligt en hoe ze dan reageren in een andere situatie. Dat zou ik er over willen zeggen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 42. SchrijvenvandefractieGroeperingLeefbaarheid Halsteren/Lepelstraat inzake ontslagname uit diverse commissies. Het lid Princen: Een kinderlijke reaktie, zo zullen wij deze brief typeren. Meneer Roosenboom heeft zijn zin niet gehad, dan reageert hij op deze manier. Het getuigt niet van volwassenheid. Als je alleen de leuke dingen aanhaalt en de minder leuke aan anderen overlaat, dan kun je dat niet afdoen door te stellen, zo dragen wij toch onze verantwoordelijkheid. De raadsleden van Leefbaarheid maken zich er dan op deze manier met een Jantje van Leiden vanaf. Overigens kunnen wij ons vinden in Uw opstelling. We zullen het zonder Roosenboom ook wel redden. De voorzitter: Die laatste konklusie is voor U, als kollege hebben wij daar misschien toch een iets andere mening over. Maar we hebben wel gezegd per kommissie bezien of het noodzakelijk is of we wel of niet tot vervanging over moeten gaan. Een aantal kommissies daar gelden verordeningen voor waar een aantal leden worden genoemd. Als we dat aantal leden niet halen, dan moet er vervangen worden. Er zijn ook kommissies bij waar het anders ligt, waar het niet nodig is. Dan zeggen we niet vervangen. Bijvoorbeeld de kommissie Ruimtelijke Or dening, daar is Leefbaarheid ook al via een andere vertegenwoordiger in vertegenwoordigd. Dan gaan we niet nog weer iemand anders er in benoemen. Datzelfde geldt ook voor het Georganiseerd Overleg. Er zijn een paar meer van die voorbeelden. In andere kommissies moet het wel omdat er een minimum aantal kommissieleden in de verordening is genoemd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders -25- Punt 43. Schrijven van de fractie Groepering Leefbaarheid Halsteren/Lepel straat inzake bushalte aan de Tholenseweg. Het lid van de Watering: Die brief is echt serieus, maar ik heb begrepen uit het antwoord dat er pogingen ondernomen worden om het gerealiseerd te krijgen. Ik neem aan dat ik die konklusie uit het antwoord mag trekken. De voorzitter: Wij nemen zo'n brief altijd serieus, als een raadslid als gekozen vertegenwoordiger, iets aan ons vraagt of een suggestie doet dan nemen we dat in principe serieus dat is natuurlijk altijd zo en nu ook. Het is wel zo, als U zegt U doet pogingen om dit te realiseren, dan zeg ik we gaan eerst de mogelijkheden inventariseren. We gaan daar met de B.B.A. over praten, dat is duidelijk. We gaan na of dat tot de mogelijkheden behoort, we zeggen niet dat het wel kan, we zeggen ook niet dat het niet kan. We willen eerst de argumenten eens op een rijtje zetten U zegt bij voorbaat in Uw brief, ik weet niet hoe U dat precies verwoort, maar niet zo aardig. Rijkswaterstaat moet geen smoesjes verkopen of iets dergelijks want daar hebben we niets aan Het lid van de Watering: Wij weten uit ervaring, dat er van de zijde van de Rijkswaterstaat allerlei bezwaren geopperd worden.Die bezwaren zijn dikwijls flauwekulletjes. Hier is toch het algemene belang mee gemoeid, omdat de lijn Sint Annaland, laten we zeggen het eiland Tholen, een rechtstreekse verbinding onderhoudt met het ziekenhuis. Juist voor de bezoekuren en ook weer na de bezoekuren terugrijdt. De mensen van Halsteren kunnen van die lijn gebruik maken in geval ze op bezoek moeten in het ziekenhuis. Omdat in het plan Zuid West met name een bejaarden flat staat en een aantal bejaarden woningen, waarvan de mensen over het algemeen niet in het bezit zijn van een auto of van eigen vervoer, en die dolgraag van die bus ge bruik zouden willen maken. Willen ze dat nu, dan dienen ze de wan deling naar Vogelenzang te maken. Dat is voor veel mensen bezwaarlijk omdat de afstand te groot is en ten tweede moeten ze een helling nemen. De voorzitter: Uw argument is de bus komt er toch langs, dus laat hem even stoppen. Het lid van de Watering: En er zitten niet zoveel haltes in. Ik maak er zelf dikwijls genoeg gebruik van en ik merk dat ze dus ruimte hebben. Dat kunnen alle lijnen niet zeggen. De voorzitter: U heeft het nu afgerond? Dan ga ik nu verder met mijn antwoord. Het is zo, wij willen dat overleg voeren. Dit is een teken dat we het serieus nemen. Of die argumenten flauwekul zijn, dat durf ik van te voren niet te zeggen. Dat doet U wel. Dat durf ik niet te zeggen, zover gaan we niet. We gaan wel het overleg aan, we horen hoe het gaat, als er mogelijkheden zijn dan zullen we ze zeker aanpakken. Wij vinden als we zoiets uit kunnen voeren voor onze inwoners dan zullen we dat zeker doen. Alleen dan moeten er wel goede argumenten zijn. Ik denk overigens dat die er wel zijn. De tegenargumenten moet je dan wegen, dat is een afweging. Die tegenargumenten, ik kan er wel een paar bedenken, maar die moeten we eerst toch nog eens goed horen. Misschien zijn ze er wel helemaal niet. Misschien dat de B.B.A. en Rijkswaterstaat het wel een prima idee vinden. Ik verwacht van niet. Die tegenargumenten gaan wij bij voorbaat nog niet als flauwekul bestempelen. U zit in een andere positie dan wijU kunt er vanuit Uw positie misschien wat gemakkelijker over spreken. Wij zullen er in elk geval serieus over

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 13