-18- BEHANDELING VAN DE INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN. Punt 36 Toezending afschrift Koninklijk Besluit inzake beschikking op het beroep van de raad tegen besluit Gedeputeerde Staten inzake bestemmingsplan "Landelijk Gebied 1978" Het lid Roosenboom; Alleen al met dit punt zou je de avond kunnen vullen. Een diklijvig, ik noem het maar rapport, in ieder geval de uitslag op het bezwaar dat de gemeenteraad indertijd bij de Kroon heeft ingediend. Toch kan ik heel kort zijn. U geeft als kollege het advies dit punt voor kennisgeving aan te nemen. Dat houdt in, het heeft bij de ingekomen stukken gelegen en de zaak is afgedaan. Als je het verhaal helemaal doorleest, dan heeft de Kroon op de vele bezwaren van de gemeente Halsteren toch in ons voordeel een beslissing genomen. Maar er zijn ook weer andere zaken waar we eigenlijk helemaal geen rekening mee hebben gehouden en waar zij toch negatief op hebben beslist en ook zaken die ze niet hebben overgenomen. Ik wil me maar tot één voorbeeld beperken. Ik denk bijvoorbeeld bij het onderdeel woningen voor de burgers, waarin zij alle bezwaren bij ons op één na, ik meen de E.B.-bebouwing, hebben afgewezen,omdat daar het maximaal aantal niet is vernoemd. Dat heeft toch een beetje een vreemd gevolg. Als je toevallig in zo'n kaveltje woont en daar is geen goedkeuring aan gehecht dan zou dat toch problemen op kunnen leveren. Terwijl de rest van de woningen in het buitengebied nu konform de bestemmingsplanvoorschriften kan worden afgedaan. Overigens, en dat hebben we ook in de loop der jaren er varen, ook in de voorschriften zitten wat hiaten en tekortkomingen. Ik denk toch dat je zo gauw mogelijk, nu deze procedure is afgedaan, moet proberen dat te herstellen door een partiële wijziging. Vandaar dat ik vind dat het met "voor kennisgeving aannemen", eigenlijk een beetje aan de minne kant zou zijn. Ik denk dat we nu weer aan het begin staan om onvolkomenheden, zaken die door een of andere reden niet goed zijn geregeld in de voorschriften, de toelichting op de tekening, om die toch zo snel mogelijk te kuisen, te korrigeren, om zo te komen tot een goed werkbaar plan buitengebied. Daar wou ik het maar bij houden. Het lid MouwsWij hebben niet begrepen dat dit bestemmingsplan, of überhaupt alle bestemmingsplannen, maar voor kennisgeving aangenomen moeten worden, zoals de heer Roosenboom vertaalt. Ik dacht dat dat ook niet kan, omdat ieder plan natuurlijk aangepast moest worden. Maar ik dacht dat we hier kennis moesten nemen van die uitslag, van dat bezwaar wat wij gemaakt hebben. Als zodanig willen wij daar met blijdschap van kennisnemen, voorzitter. En zelfs met een felicitatie voor het kollege. Misschien met nadruk zelfs naar de voorzitter, omdat wij deze uitslag een felicitatie waard vinden. Ik vermoed dat men in Den Bosch, de uitslag op dit bezwaarschrift van Halsteren, met zeer gemengde gevoelens tegemoet zal zien. Ik verwacht dat een aantal gemeenten duidelijk van ons initiatief voordeel kunnen hebben. Vandaar voorzitter dat wij heel blij zijn op deze manier van deze uitslag kennis te nemen en logischerwijze natuurlijk zullen we ook met dit bestemmingsplan moeten gaan werken. In die geest zoals de heer Roosenboom bedoelt. Maar ik dacht dat dat vanavond hier niet aan de orde was. De voorzitter: De heer Roosenboom merkt terecht op, dat een aantal onderdelen van ons beroepschrift zijn gehonoreerd en een aantal niet. Ons belangrijkste punt destijds was de onthouding goedkeuring op -19- woondoeleinden. We hebben destijds een diskussie gevoerd in de raad van wel of geen beroepschrift indienen, want we wisten als we dat doen, dat het vigerend worden van het bestemmingsplan daarmede werd opgehouden. Er gaan namelijk een aantal jaren over heen, voordat de Kroon een uitspraak doet. In afwachting daarvan moet elk bouwwerk en verbouwing via procedures gaan. En dan ben je daar zelf ook gedeeltelijk verantwoordelijk voor, omdat je zelf in beroep bent gegaan bij de Kroon. Dat is de afweging die we toen gedaan hebben. Met name de heer Uytdewilligen die destijds in de raad zat heeft dat onderwerp nogal uitvoerig aan de orde gesteld. En terecht. Maar wat bij ons toen voorstond was hoofdzakelijk, dat wij nogal verontwaardigd waren over het punt van de woondoe le inden. Dat aan alle woondoeleinden goedkeuring was onthouden. De provincie vond dat er eerst een zeer uitvoerige inventarisatie moest plaatsvinden omtrent de bouwkundige toestand van alle woningen en dergelijke en als er iets aan mankeerde dan zouden deze woningen niet positief bestemd moeten worden. Via de overgangsregeling mochten ze weliswaar blijven bestaan,maar dan mocht er verder niets c.q. niet veel aan gebeuren. Uitbreidingen zeer mini maal. Dat was de essentie van hun opmerking ter zake. Daar waren wij echter principieel op tegen. Wij zeiden wat schieten we daar nu mee op. Die woningen staan er, die woningen zijn bewoond, die woningen gaan niet weg doordat wij ze niet opnemen in het bestemmingsplan. Wij zijn ook niet van plan om als gemeente die woningen aan te kopen. Als we als beleid zouden hebben om die woningen aan te kopen voor afbraak en daardoor het buitengebied te vrijwaren van particuliere woningen dan zou dat nog een punt kunnen zijn om het zo te doen. Maar dat waren we zeker niet van plan. Dus zeiden we: de provincie eist iets van ons dat niet realistisch is. En daarom zijn we er nogal principieel op tegen dit zo aanvaarden en daarom dat Kroonberoep. Aan alle woondoeleinden was goedkeuring onthouden. Toen wij hier tegen toch in beroep gingen hebben we ook meerdere punten meegenomen. Nu we toch in beroep gingen maakte het verder niet meer uit of we wel of niet meer punten meenamen. Als wij overigens niet in beroep waren gegaan dan had het vigerend worden toch nog lang geduurd, want er is ook nog door een particulier beroep ingediend. Die uitvoerige inventarisatie met betrekking tot de woondoeleinden die moest plaatsvinden, dat is op grond van regelgeving van de provincie. Dit punt hebben we echter gewonnen bij de Raad van State. Neen, bij de Kroon, de Raad van State adviseert. Bij de Raad van State vond ook de mondelinge behandeling plaats. Daar hebben wij nogal gewezen op het feit, dat dit kabinet toch van plan is om te dereguleren en dat het beleid is om met dit soort zaken, dat toch in feite geen zin heeft, een te theoretische benadering is, deze eisen niet te stellen. Dat was nog niet aan de orde -dit beleid- toen we in Kroonberoep gingen. Omdat dit als beleid van het kabinet echter daarna naar voren gekomen is, konden we dit goed hanteren. Dit punt hebben we gewonnen en dan zeg ik met de heer Mouws, daar zijn we erg blij mee dat we dat gewonnen hebben. Ofschoon we ons realiseren dat er nog een aantal "mitsen" bijzijn. Met een aantal punten hebben we het niet gehaald. En waar de heer Roosenboom op wijst, dat is op woondoeleinden kategorie Ea waar de maximum, inhoud niet van is vermeld in de voorschriften. Daarom is aan de kategorie Ea-woningen toch nog goedkeuring onthouden. Dat betekent wel dat aan Eb, Ec, Ed en Ee wel goedkeuring is verleend. Alleen Ea niet. Het is wel bijzonder jammer, dat er dat net weer aan mankeerde. Dat hadden wij niet voorzien. Dat

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 10