-46- kollege vindt dat toch ook een daadwerkelijke inbreng op zijn plaats ia in de R.W.I.. Dat het dus duidelijk gericht is op regionale werkgelegenheid en niet op het zo goed mogelijk of zoveel mogelijk uitgeven van bepaalde industriegronden. Dat is het duidelijk niet. Het is gericht op het zoveel, mogelijk verkrijgen van werkgelegenheid in deze regio, zonder daar bepaalde gemeenten in te bevoor- of benadelen. Dat is het ingangspunt. Ik denk dat het goed is dat de gemeente Halsteren daar in participeert, op de wijze zoals hier aangegeven staat, omdat dan inderdaad het kostenaspekt een verantwoord kostenaspekt is voor deze gemeente, om zo een daad op dat gebied te stellen. Ik dacht dat hetzelfde ook verwoord was door de heer Mouws en de heer Graafmans. Het kollege vindt dat inderdaad een prima zaak en ik ben blij met de steun alszodanig. De voorzitter: U heeft het uitstekend verwoord maar ik wil er nog graag iets aan toevoegen doen. Er ligt een ontwerp-overeenkomst ter inzage tussen de vijf gemeenten die samen die aandelen kopen en dan samen een van de oprichters zijn. Hierin zijn een paar zaken niet goed geformuleerd. Er staat in dat die vijf gemeenten de kommissaris be noemen. Dat kan niet. De kommissaris wordt benoemd door de vergadering van aandeelhouders. Wat wordt vastgelegd is, dat wij ons onderling verbinden samen onze kandidaat te steunen en dat wij voorts bij de oprichting van de N.V., wij zijn dan met ons vijven een van de oprichters, samen met de oprichter Bergen op Zoom, de oprichter Roosendaal, de oprichter gewest en Kamer van Koophandel, een onderlinge overeenkomst maken waarin staat dat wij elkaar zullen steunen voor wat betreft de te leveren kommissarissen. Als je die aandelen bij elkaar telt van de partners, die ik net noemde, dan is dat meer dan de helft plus één en dan is een en ander dus goed verzekerd. In dit stuk kan dus alleen maar staan dat je de afspraak maakt om elkaar te steunen voor een kandidaat. Daarom deze wijziging. Verder wie van de vijf gemeenten de kandidaat levert voor de raad van kommissarissen dat is op basis van gelijkwaardigheid op zich niet zo belangrijk. Daar is over afgesproken dat er geloot zal worden om de volgorde. Dat is dus ook veranderd in de ontwerp-overeenkomst. Er wordt geloot. In eerste instantie was ambtelijk alfabetisch afge sproken, dit was een ambtelijke afspraak en de bestuurders vonden deze volgorde diskutabel en hebben daarom besloten over de volgorde te loten. Het een of het ander, het is allemaal diskutabel. Dat maakt niet zoveel uit. Dit is dus ook gewijzigd in de ontwerp-overeenkomst. Dat moest ik nog even mededelen. Verder wat de wethouder ook uitdruk kelijk heeft benadrukt het gaat niet alleen om het uitgeven van industriegrond. Het gaat ook om het eventueel ondersteunen van bestaande industriën ook die hier in Halsteren zijn gevestigd. Als die in de problemen zitten, dat die ook terecht kunnen aan dat loket. Dat je daar dan ook direkt bij betrokken bent is van belang. Dat gaat bijvoorbeeld om diverse subsidieregelingen die aan de orde kunnen zijn op allerlei gebied. Bestaande industrieën kunnen daar ook gebruik van maken. Het is goed om dan direkt bij het gebeuren betrokken te kunnen zijn. Het lid van den Kieboom: Wij blijven er toch bij dat het voor Halsteren niet zo interessant is om aandelen te kopen. Die bijdrage die we aan het Streekgewest al geven in dit kader is voldoende. Het is trouwens een misverstand van de heer Graafmans en de heer Mouws die net doen of als wij daar helemaal geen bijdrage aan leveren, dat we er helemaal buiten staan. Zo is het niet. Het is gesteund, het is toege zegd door de raad, er is een besluit geweest om daar het Streekgewest aan mee te laten doen. Dat resulteert dus in die bijdrage. Het staat -47- ook duidelijk in dat voorstel. Alleen blijven wij op het standpunt dat het voor Halsteren van minder belang is om aandelen aan te kopen. Het lid Somers: Ik wilde er nog even iets aan toevoegen. Ik denk dat het niet persé nodig is om aandelen te kopen, omdat wij inderdaad al deelnemen in dat regionaal werkgelegenheidsinstituut door de bijdrage van f 0,26 per inwoner. Wij zitten daar in, wij ondersteunen dat, wij doen daar gewoon aan mee. Alleen het kopen van aandelen, dat kost extra geld. Je krijgt wat meer rechten, wat meer zeggenschap, maar het kost ook wat meer. Het is uiteindelijk bedoeld voor de aquisitie, voor onder andere het echt promoten van het werkgelegenheidsgebeuren. Ik denk dat je met die 26 cent, als gemeente Halsteren voldoende steun geeft aan het R.W.I. en dat je onze inwoners alleen maar opzadelt met een extra last die de belastingbetaler op zal moeten brengen. Wethouder van der Weegen: Meneer van den Kieboom ligt in het verlengde van hetgeen meneer Somers ook betoogd heeft. Ik denk dat het een diskussie wordt van, wat vind de een voldoende als inspanning in het kader van de werkgelegenheid. Daar gaat het natuurlijk ook om. Het is zo, als een werknemer uit Halsteren in de regio gaat werken, dan is dat van belang. Het is een inspanning in zijn totaliteit voor de regio en de werkgelegenheid van die regio. Ik heb net al aangegeven dat het kollege een aantal overwegingen heeft, waarbij een aantal aspekten aan de orde zijn. Niet alleen of Halsteren vierkante meters grond kan ver kopen, maar een aantal aspekten de regio betreffende. Het gemeente bestuur heeft daarvan in elk geval gemeend op deze manier daarbij betrokken te moeten zijn. Dus niet zo afstandelijk als via de regeling van het Streekgewest, maar duidelijk meer betrokken. Daar speelt dus ook de omvang van de gemeente een rol in. Wij horen niet bij de kleinste van de regio. Wij vinden dat we die inspanning moeten leveren en dat het bedrag dat daar tegenover staat heel acceptabel is. Natuurlijk is het duurder dan die 26 cent, maar nogmaals, het gaat om de omvang van het belang. Ik denk dat dat een heel beperkte inspanning is die Halsteren levert op het gebied van de werkgelegenheid. Voor het voorstel stemmen de leden Princen, Mouws, Graafmans, Frietman- Hoppener, Verbogt, van Elzakker', van Eekelen, Mens, Wiersema-Dupré Sinke en van der Weegen. Tegen het voorstel stemmen de leden van de Watering, Somers, Roosenboom en van den Kieboom. De voorzitter: Dat betekent dat het voorstel is aangenomen met II stemmen voor en vier stemmen tegen. 26. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET ONDERZOEK/PLANOPZET RIOLERING NIEUWE MOLENWEG E.O. EN DE WATERLOOP NIEUWE MOLENLOOP. 22E WIJZIGING BEGROTING 1986 EN 7E WIJZIGING BEGROTING 1986 GEMEENTEWERKEN) Het lid VerbogtUiteraard juich ik dit voorstel toe. Toch, zonder dat U dadelijk zegt van is het nu nooit goed, wil ik U toch ook nog wijzen op het stuk open riolering van de Halsterseweg. Ik dacht eerst dat het erbij was genomen, maar hier staat: noordelijk van de Nieuwe Molenweg. Het stuk Halsterseweg, om en nabij de Gouden Appel, daarvan loopt het rioolwater nog steeds richting Fort Pinsenweg, Melanenweg, gewoon door de sloten heen. Ik hoop dat bij het onderzoek wat er nu gaat gebeuren, dat U dat stukje op enigerlei wijze erbij aankoppelt. Qua onderzoek althans en qua basisopzet. Het lid Roosenboom: Die mensen die meneer Verbogt noemt zijn nog gelukkig. Die hebben nog een sloot waar ze de riolering op kunnen uitlaten. Er zijn bewoners op de Halsterseweg, -ik noem daarbij

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 93