-46-
kollege vindt dat toch ook een daadwerkelijke inbreng op zijn plaats
ia in de R.W.I.. Dat het dus duidelijk gericht is op regionale
werkgelegenheid en niet op het zo goed mogelijk of zoveel mogelijk
uitgeven van bepaalde industriegronden. Dat is het duidelijk niet. Het
is gericht op het zoveel, mogelijk verkrijgen van werkgelegenheid in
deze regio, zonder daar bepaalde gemeenten in te bevoor- of benadelen.
Dat is het ingangspunt. Ik denk dat het goed is dat de gemeente
Halsteren daar in participeert, op de wijze zoals hier aangegeven
staat, omdat dan inderdaad het kostenaspekt een verantwoord
kostenaspekt is voor deze gemeente, om zo een daad op dat gebied te
stellen. Ik dacht dat hetzelfde ook verwoord was door de heer Mouws en
de heer Graafmans. Het kollege vindt dat inderdaad een prima zaak en
ik ben blij met de steun alszodanig.
De voorzitter: U heeft het uitstekend verwoord maar ik wil er nog
graag iets aan toevoegen doen. Er ligt een ontwerp-overeenkomst ter
inzage tussen de vijf gemeenten die samen die aandelen kopen en dan
samen een van de oprichters zijn. Hierin zijn een paar zaken niet goed
geformuleerd. Er staat in dat die vijf gemeenten de kommissaris be
noemen. Dat kan niet. De kommissaris wordt benoemd door de vergadering
van aandeelhouders. Wat wordt vastgelegd is, dat wij ons onderling
verbinden samen onze kandidaat te steunen en dat wij voorts bij de
oprichting van de N.V., wij zijn dan met ons vijven een van de
oprichters, samen met de oprichter Bergen op Zoom, de oprichter
Roosendaal, de oprichter gewest en Kamer van Koophandel, een
onderlinge overeenkomst maken waarin staat dat wij elkaar zullen
steunen voor wat betreft de te leveren kommissarissen. Als je die
aandelen bij elkaar telt van de partners, die ik net noemde, dan is
dat meer dan de helft plus één en dan is een en ander dus goed
verzekerd. In dit stuk kan dus alleen maar staan dat je de afspraak
maakt om elkaar te steunen voor een kandidaat. Daarom deze wijziging.
Verder wie van de vijf gemeenten de kandidaat levert voor de raad van
kommissarissen dat is op basis van gelijkwaardigheid op zich niet zo
belangrijk. Daar is over afgesproken dat er geloot zal worden om de
volgorde. Dat is dus ook veranderd in de ontwerp-overeenkomst. Er
wordt geloot. In eerste instantie was ambtelijk alfabetisch afge
sproken, dit was een ambtelijke afspraak en de bestuurders vonden deze
volgorde diskutabel en hebben daarom besloten over de volgorde te
loten. Het een of het ander, het is allemaal diskutabel. Dat maakt
niet zoveel uit. Dit is dus ook gewijzigd in de ontwerp-overeenkomst.
Dat moest ik nog even mededelen. Verder wat de wethouder ook uitdruk
kelijk heeft benadrukt het gaat niet alleen om het uitgeven van
industriegrond. Het gaat ook om het eventueel ondersteunen van
bestaande industriën ook die hier in Halsteren zijn gevestigd. Als die
in de problemen zitten, dat die ook terecht kunnen aan dat loket. Dat
je daar dan ook direkt bij betrokken bent is van belang. Dat gaat
bijvoorbeeld om diverse subsidieregelingen die aan de orde kunnen zijn
op allerlei gebied. Bestaande industrieën kunnen daar ook gebruik van
maken. Het is goed om dan direkt bij het gebeuren betrokken te kunnen
zijn.
Het lid van den Kieboom: Wij blijven er toch bij dat het voor
Halsteren niet zo interessant is om aandelen te kopen. Die bijdrage
die we aan het Streekgewest al geven in dit kader is voldoende. Het is
trouwens een misverstand van de heer Graafmans en de heer Mouws die
net doen of als wij daar helemaal geen bijdrage aan leveren, dat we er
helemaal buiten staan. Zo is het niet. Het is gesteund, het is toege
zegd door de raad, er is een besluit geweest om daar het Streekgewest
aan mee te laten doen. Dat resulteert dus in die bijdrage. Het staat
-47-
ook duidelijk in dat voorstel. Alleen blijven wij op het standpunt dat
het voor Halsteren van minder belang is om aandelen aan te kopen.
Het lid Somers: Ik wilde er nog even iets aan toevoegen. Ik denk dat
het niet persé nodig is om aandelen te kopen, omdat wij inderdaad al
deelnemen in dat regionaal werkgelegenheidsinstituut door de bijdrage
van f 0,26 per inwoner. Wij zitten daar in, wij ondersteunen dat, wij
doen daar gewoon aan mee. Alleen het kopen van aandelen, dat kost
extra geld. Je krijgt wat meer rechten, wat meer zeggenschap, maar het
kost ook wat meer. Het is uiteindelijk bedoeld voor de aquisitie, voor
onder andere het echt promoten van het werkgelegenheidsgebeuren. Ik
denk dat je met die 26 cent, als gemeente Halsteren voldoende steun
geeft aan het R.W.I. en dat je onze inwoners alleen maar opzadelt met
een extra last die de belastingbetaler op zal moeten brengen.
Wethouder van der Weegen: Meneer van den Kieboom ligt in het
verlengde van hetgeen meneer Somers ook betoogd heeft. Ik denk dat het
een diskussie wordt van, wat vind de een voldoende als inspanning in
het kader van de werkgelegenheid. Daar gaat het natuurlijk ook om. Het
is zo, als een werknemer uit Halsteren in de regio gaat werken, dan is
dat van belang. Het is een inspanning in zijn totaliteit voor de regio
en de werkgelegenheid van die regio. Ik heb net al aangegeven dat het
kollege een aantal overwegingen heeft, waarbij een aantal aspekten aan
de orde zijn. Niet alleen of Halsteren vierkante meters grond kan ver
kopen, maar een aantal aspekten de regio betreffende. Het gemeente
bestuur heeft daarvan in elk geval gemeend op deze manier daarbij
betrokken te moeten zijn. Dus niet zo afstandelijk als via de regeling
van het Streekgewest, maar duidelijk meer betrokken. Daar speelt dus
ook de omvang van de gemeente een rol in. Wij horen niet bij de
kleinste van de regio. Wij vinden dat we die inspanning moeten leveren
en dat het bedrag dat daar tegenover staat heel acceptabel is.
Natuurlijk is het duurder dan die 26 cent, maar nogmaals, het gaat om
de omvang van het belang. Ik denk dat dat een heel beperkte inspanning
is die Halsteren levert op het gebied van de werkgelegenheid.
Voor het voorstel stemmen de leden Princen, Mouws, Graafmans, Frietman-
Hoppener, Verbogt, van Elzakker', van Eekelen, Mens, Wiersema-Dupré
Sinke en van der Weegen.
Tegen het voorstel stemmen de leden van de Watering, Somers,
Roosenboom en van den Kieboom.
De voorzitter: Dat betekent dat het voorstel is aangenomen met II
stemmen voor en vier stemmen tegen.
26. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR HET
ONDERZOEK/PLANOPZET RIOLERING NIEUWE MOLENWEG E.O. EN DE WATERLOOP
NIEUWE MOLENLOOP.
22E WIJZIGING BEGROTING 1986 EN 7E WIJZIGING BEGROTING 1986
GEMEENTEWERKEN)
Het lid VerbogtUiteraard juich ik dit voorstel toe. Toch, zonder
dat U dadelijk zegt van is het nu nooit goed, wil ik U toch ook nog
wijzen op het stuk open riolering van de Halsterseweg. Ik dacht eerst
dat het erbij was genomen, maar hier staat: noordelijk van de Nieuwe
Molenweg. Het stuk Halsterseweg, om en nabij de Gouden Appel, daarvan
loopt het rioolwater nog steeds richting Fort Pinsenweg, Melanenweg,
gewoon door de sloten heen. Ik hoop dat bij het onderzoek wat er nu
gaat gebeuren, dat U dat stukje op enigerlei wijze erbij aankoppelt.
Qua onderzoek althans en qua basisopzet.
Het lid Roosenboom: Die mensen die meneer Verbogt noemt zijn nog
gelukkig. Die hebben nog een sloot waar ze de riolering op kunnen
uitlaten. Er zijn bewoners op de Halsterseweg, -ik noem daarbij