-22- dat dat alleen maar verwarrend werkt. Het is wel zo dat het werk inhoudelijk gedaan moet worden door het maatschappelijk werk. Het is sec een telefoondienst, die als zodanig benut wordt en die het dus al was om het eerste signaal op te vangen. De voorzitter: Nog een antwoord aan de heer van de Watering met betrekking tot zijn vraag wat de politie er mee te maken heeft. In crisissituaties wenden de mensen zich in eerste instantie vaak tot de politie. Die zitten vaak met het probleem, dat de hulpverleners dan niet beschikbaar zijn. Het is daarom een goede zaak dat het maatschap pelijk werk 7 x 24 uur bereikbaar zal zijn. Het lid van de Watering: En toch bevredigt mij het antwoord van de wethouder niet. De voorzitter: Daar komen we op terug in de tweede instantie, U wenst dan vast het woord in tweede instantie. Het lid van de Watering: Ik waardeer de bedoelingen van wethouder van der Weegen, maar het bevredigt mij dus niet, omdat ik dat uit ervaring weet met verschillende gevallen in het verleden. Dan denk ik maar terug aan de tijd dat ik de vakbond bestuurde. Ik weet dat elke vakbondbestuurder van een standsorganisatie hier ter plaatse, bij herhaling met het bijltje heeft zitten hakken om hulp te verlenen. De heer van der Weegen, de wethouder, die praat over regelingen. Wij hebben uiteindelijk wel iets aan een regeling, maar in de praktijk hebben wij te maken met mensen. De moeilijkheid is naar mijn bescheiden mening, dat de mensen die hulp nodig hebben in de nacht niet meer in staat zijn om die hulp zelf in te roepen. Er gebeurt van alles in deze wereld. Ik vrees, ondanks het feit dat de bedoeling goed is, dat het in de praktijk niet tot realisatie komt. Althans niet in alle gevallen. Ik wil niet tegen het voorstel zijn als zodanig, maar ik houd wel angstvallig in de gaten hoe de ontwikkeling is. Het lid van Eekelen: De wethouder die stelt in zijn beantwoording, het is niet alleen gemeentelijk, het is zelfs in de regio en zelfs in Brabant en eigenlijk landelijk zo. Nu kan dat best zijn, ik weet wel dat dat zo is. Dan zal er ook best wel ingegrepen worden zoals de wethouder zegt maar dan gaat het mij te ver. Ik vind dat wij de ver antwoordelijkheid hebben voor onze burgers van Halsteren. Als wij participeren in een samenwerkingsverband dan zullen wij daar ons steentje aan bij moeten dragen en proberen zodanig bij te moeten dragen dat het goed funktioneertMijn angst, angst, wat heet angst, ik denk, laat ik het zo stellen, ik denk dat die S .0S-telefonische hulpdienst dat die straks juist het meeste werk opknapt en het door verwijzen binnen de kortste keren een beetje bijzaak wordt. Als ik gewoon heel eerlijk mag zijn, ik dartel dan ook wel eens in de Wittenhorst rond, de meeste uren moeten ze er ook zijn van het maatschappelijk werk, maar de meeste uren kan ik er ook geen maatschappelijk werker vinden. Ik vraag me dan af hoe het eigenlijk 's- nachts gaat. Laat me niet al te negatief zijn maar ik heb daar toch wel mijn bedenkingen tegen. Ik denk dat juist een vrijwilliger straks het werk doet en een ander er voor betaald wordt. Wethouder van der Weegen: Meneer van de Watering zegt bezorgd te zijn over het feit dat degene die de hulp nodig heeft zelf de hulp niet in kan roepen, het is natuurlijk zo dat ook andere instituten waar een signaal als zodanig binnenkomt niet zullen zeggen, we doen er niets meer aan. Ook die zullen die signalen als zodanig door blijven geven. Ik denk alleen dat er een aantal zaken nu geregeld wordt Dat heb ik ook gepoogd om net te vertellen. Ik denk dat het altijd zo zal blijven, dat er zich situaties voor zullen blijven doen die wij met elkaar niet van te voren kunnen regelen. Ik denk dat daar als zodanig de plaatselijke overheid, maar ook de regionale overheid niet in kan -23- voorzien. Natuurlijk zullen zich gevallen voordoen waarbij hulp te laat komt. Ik denk dat we ons moeten realiseren dat er zaken zijn die we toch niet voor kunnen blijven. Nu proberen we een regeling met elkaar te maken die in elk geval voorziet dat als er nood is, er hulp mogelijk is. Dat is in principe alleen maar een stuk aanvulling. Het maatschappelijk werk zal voortaan 7 x 24 uur, dat is dan gelijk een antwoord aan de heer van Eekelen, 7 x 24 uur paraat zijn. Dus bereikbaar zijn om hulp te kunnen verlenen. Dat is de positie die het maatschappelijk werk daarin inneemt. Ik heb net ook al gezegd, daar had je een afzonderlijke organisatie van kunnen maken die sterk kostenverhogend gewerkt zou hebben. Ik denk dat het beter is om gebruik te maken van een organisatie die op dat gebied al werkzaam is en dan kan funktioneren in de zin van, het hulpverzoek opvangen en in principe doorgeven aan degene die de hulp moet verlenen. Ik denk dat dit de meest goede situatie is die op dit moment te bereiken zou zijn. De voorzitter: Misschien is tenslotte nog het volgende van belang: een hulpverlener hoort niet altijd achter zijn bureau te zitten, een hulpverlener hoort ook bij de mensen te komen. Ik denk dat daar toch ernstig rekening mee gehouden moet worden als U zegt ik zie dat de bureaus niet altijd bezet zijn. Ik denk dat dat op zich geen slechte zaak hoeft te zijn. Daar moet U toch een beetje voorzichtig mee zijn met zo'n uitspraak. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 13. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN EIGENDOMSRECHTELIJK BESLUIT VOOR HET PAND DORPSSTRAAT 32. Het lid Roosenboom: Als ik zo'n voorstel thuis krijg, dan krijg ik toch een leuke kriebeling in me. Indertijd, toen het ter diskussie was, heeft de groepering Leefbaarheid heel nadrukkelijk gepleit om het oude bankgebouw, tevens ook huize de Beek, te integreren bij het nieuwe gemeentekantoor. Op zichzelf had de groepering Leefbaarheid dus toch een heldere blik en in dat opzicht doet het ons goed dat het kollege terugkomt op een foute beslissing die indertijd is genomen en die zaak toch niet goed heeft bekeken. Toch is het niet zo lang geleden. Als je nu, bij wijze van spreken, na tien jaar tot zo'n verandering moet komen, maar al na enkele jaren, zelfs korter, dan heeft men die zaak toendertijd niet goed bekeken. Er is toch wat gebeurd, ook tegen onze zin in. Er zijn te hoge onkosten gemaakt §n er is een te duur administratiegebouw gekomen. Er zijn nog werkzaamheden te doen binnen het huidige gebouw waar we nu mee zitten. Vandaar dat wij het willen hebben over die werkzaamheden die buiten het kreëren van een raadszaal vallen. Ik denk dat dat noodzakelijk is. Daar hebben we in het nieuwe administratiegebouw niet in voorzien. Ik denk dat het toch wel wenselijk is om daar iets aan te doen. Dat kun je althans niet meer terugdraaien. Ook een nieuwe raadszaal kreëren in de voormalige Raiffeissenbank lijkt ons niet tot de mogelijkheden te behoren. De kosten die gemaakt moeten worden om de afdeling bevolking in dit gebouw te behouden, die kunnen we in ieder geval besparen naar onze bescheiden mening. De bevolking kan zo meteen oversteken naar het huidige gebouw en daar zijn eigenlijk alle voorzieningen aanwezig om, daar goed te kunnen functioneren. Vandaar dat wij willen voorstellen ook gelijktijdig als dit voorstel ter diskussie komt, om heel uitdrukkelijk mee te nemen om de verbouwingskosten die er gemaakt moeten worden om de afdeling bevolking in dit oude gebouw te handhaven, die achterwege te laten. Daarmee kunnen we in ieder geval

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 81