-22-
dat dat alleen maar verwarrend werkt. Het is wel zo dat het werk
inhoudelijk gedaan moet worden door het maatschappelijk werk. Het is
sec een telefoondienst, die als zodanig benut wordt en die het dus al
was om het eerste signaal op te vangen.
De voorzitter: Nog een antwoord aan de heer van de Watering met
betrekking tot zijn vraag wat de politie er mee te maken heeft. In
crisissituaties wenden de mensen zich in eerste instantie vaak tot de
politie. Die zitten vaak met het probleem, dat de hulpverleners dan
niet beschikbaar zijn. Het is daarom een goede zaak dat het maatschap
pelijk werk 7 x 24 uur bereikbaar zal zijn.
Het lid van de Watering: En toch bevredigt mij het antwoord van de
wethouder niet.
De voorzitter: Daar komen we op terug in de tweede instantie, U
wenst dan vast het woord in tweede instantie.
Het lid van de Watering: Ik waardeer de bedoelingen van wethouder
van der Weegen, maar het bevredigt mij dus niet, omdat ik dat uit
ervaring weet met verschillende gevallen in het verleden. Dan denk ik
maar terug aan de tijd dat ik de vakbond bestuurde. Ik weet dat elke
vakbondbestuurder van een standsorganisatie hier ter plaatse, bij
herhaling met het bijltje heeft zitten hakken om hulp te verlenen. De
heer van der Weegen, de wethouder, die praat over regelingen. Wij
hebben uiteindelijk wel iets aan een regeling, maar in de praktijk
hebben wij te maken met mensen. De moeilijkheid is naar mijn
bescheiden mening, dat de mensen die hulp nodig hebben in de nacht
niet meer in staat zijn om die hulp zelf in te roepen. Er gebeurt van
alles in deze wereld. Ik vrees, ondanks het feit dat de bedoeling goed
is, dat het in de praktijk niet tot realisatie komt. Althans niet in
alle gevallen. Ik wil niet tegen het voorstel zijn als zodanig, maar
ik houd wel angstvallig in de gaten hoe de ontwikkeling is.
Het lid van Eekelen: De wethouder die stelt in zijn beantwoording,
het is niet alleen gemeentelijk, het is zelfs in de regio en zelfs in
Brabant en eigenlijk landelijk zo. Nu kan dat best zijn, ik weet wel
dat dat zo is. Dan zal er ook best wel ingegrepen worden zoals de
wethouder zegt maar dan gaat het mij te ver. Ik vind dat wij de ver
antwoordelijkheid hebben voor onze burgers van Halsteren. Als wij
participeren in een samenwerkingsverband dan zullen wij daar ons
steentje aan bij moeten dragen en proberen zodanig bij te moeten
dragen dat het goed funktioneertMijn angst, angst, wat heet angst,
ik denk, laat ik het zo stellen, ik denk dat die S .0S-telefonische
hulpdienst dat die straks juist het meeste werk opknapt en het door
verwijzen binnen de kortste keren een beetje bijzaak wordt. Als ik
gewoon heel eerlijk mag zijn, ik dartel dan ook wel eens in de
Wittenhorst rond, de meeste uren moeten ze er ook zijn van het
maatschappelijk werk, maar de meeste uren kan ik er ook geen
maatschappelijk werker vinden. Ik vraag me dan af hoe het eigenlijk 's-
nachts gaat. Laat me niet al te negatief zijn maar ik heb daar toch
wel mijn bedenkingen tegen. Ik denk dat juist een vrijwilliger straks
het werk doet en een ander er voor betaald wordt.
Wethouder van der Weegen: Meneer van de Watering zegt bezorgd te
zijn over het feit dat degene die de hulp nodig heeft zelf de hulp
niet in kan roepen, het is natuurlijk zo dat ook andere instituten
waar een signaal als zodanig binnenkomt niet zullen zeggen, we doen er
niets meer aan. Ook die zullen die signalen als zodanig door blijven
geven. Ik denk alleen dat er een aantal zaken nu geregeld wordt Dat
heb ik ook gepoogd om net te vertellen. Ik denk dat het altijd zo zal
blijven, dat er zich situaties voor zullen blijven doen die wij met
elkaar niet van te voren kunnen regelen. Ik denk dat daar als zodanig
de plaatselijke overheid, maar ook de regionale overheid niet in kan
-23-
voorzien. Natuurlijk zullen zich gevallen voordoen waarbij hulp te
laat komt. Ik denk dat we ons moeten realiseren dat er zaken zijn die
we toch niet voor kunnen blijven. Nu proberen we een regeling met
elkaar te maken die in elk geval voorziet dat als er nood is, er hulp
mogelijk is. Dat is in principe alleen maar een stuk aanvulling. Het
maatschappelijk werk zal voortaan 7 x 24 uur, dat is dan gelijk een
antwoord aan de heer van Eekelen, 7 x 24 uur paraat zijn. Dus
bereikbaar zijn om hulp te kunnen verlenen. Dat is de positie die het
maatschappelijk werk daarin inneemt. Ik heb net ook al gezegd, daar
had je een afzonderlijke organisatie van kunnen maken die sterk
kostenverhogend gewerkt zou hebben. Ik denk dat het beter is om
gebruik te maken van een organisatie die op dat gebied al werkzaam is
en dan kan funktioneren in de zin van, het hulpverzoek opvangen en in
principe doorgeven aan degene die de hulp moet verlenen. Ik denk dat
dit de meest goede situatie is die op dit moment te bereiken zou zijn.
De voorzitter: Misschien is tenslotte nog het volgende van belang:
een hulpverlener hoort niet altijd achter zijn bureau te zitten, een
hulpverlener hoort ook bij de mensen te komen. Ik denk dat daar toch
ernstig rekening mee gehouden moet worden als U zegt ik zie dat de
bureaus niet altijd bezet zijn. Ik denk dat dat op zich geen slechte
zaak hoeft te zijn. Daar moet U toch een beetje voorzichtig mee zijn
met zo'n uitspraak.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
13. VOORSTEL TOT HET NEMEN VAN EEN EIGENDOMSRECHTELIJK BESLUIT VOOR
HET PAND DORPSSTRAAT 32.
Het lid Roosenboom: Als ik zo'n voorstel thuis krijg, dan krijg ik
toch een leuke kriebeling in me. Indertijd, toen het ter diskussie
was, heeft de groepering Leefbaarheid heel nadrukkelijk gepleit om het
oude bankgebouw, tevens ook huize de Beek, te integreren bij het
nieuwe gemeentekantoor. Op zichzelf had de groepering Leefbaarheid dus
toch een heldere blik en in dat opzicht doet het ons goed dat het
kollege terugkomt op een foute beslissing die indertijd is genomen en
die zaak toch niet goed heeft bekeken. Toch is het niet zo lang
geleden. Als je nu, bij wijze van spreken, na tien jaar tot zo'n
verandering moet komen, maar al na enkele jaren, zelfs korter, dan
heeft men die zaak toendertijd niet goed bekeken. Er is toch wat
gebeurd, ook tegen onze zin in. Er zijn te hoge onkosten gemaakt §n er
is een te duur administratiegebouw gekomen. Er zijn nog werkzaamheden
te doen binnen het huidige gebouw waar we nu mee zitten. Vandaar dat
wij het willen hebben over die werkzaamheden die buiten het kreëren
van een raadszaal vallen. Ik denk dat dat noodzakelijk is. Daar hebben
we in het nieuwe administratiegebouw niet in voorzien. Ik denk dat het
toch wel wenselijk is om daar iets aan te doen. Dat kun je althans
niet meer terugdraaien. Ook een nieuwe raadszaal kreëren in de
voormalige Raiffeissenbank lijkt ons niet tot de mogelijkheden te
behoren. De kosten die gemaakt moeten worden om de afdeling bevolking
in dit gebouw te behouden, die kunnen we in ieder geval besparen naar
onze bescheiden mening. De bevolking kan zo meteen oversteken naar het
huidige gebouw en daar zijn eigenlijk alle voorzieningen aanwezig om,
daar goed te kunnen functioneren. Vandaar dat wij willen voorstellen
ook gelijktijdig als dit voorstel ter diskussie komt, om heel
uitdrukkelijk mee te nemen om de verbouwingskosten die er gemaakt
moeten worden om de afdeling bevolking in dit oude gebouw te
handhaven, die achterwege te laten. Daarmee kunnen we in ieder geval