-16- alsnog in de gelegenheid te stellen om te bouwen. Dan is het misschien weer wel zo dat het wat langer duurt dan via het normale bestemmingsplan, we doen het dan toch zo goed mogelijk. Er is toch al zo lang aan gewerkt, stel dat we het weer opnieuw in behandeling gaan nemen. Dan blijft het weer liggen. Dan zeggen wij, dat moet op dit moment prevaleren, de verwerking van het verkeer. Die verantwoordelijkheid hebben we net zo goed. Als blijkt dat iemand tekort gedaan is, wat let ons om in de toekomst de mensen te helpen met een voorbereidingsbesluitIk dacht niet dat dat een onoverkomenlijk bezwaar hoeft te zijn. Verder begrijpt U wel uit mijn woorden dat we het liefste maar hebben dat deze zaak zo snel mogelijk afgewerkt zal worden. Het lid MensIn het verleden hebben we ook al eens gezegd, iedereen wordt met zo'n bestemmingsplan toch wel min of meer gedupeerd. De een met geluidsbelasting, de ander moet weg, en ook waar we het vanavond over hebben. We hebben het in het verleden ook al gezegd, probeer deze mensen van de zijde van Halsteren, zoveel mogelijk medewerking te verlenen. Ik moet zeggen, -en daar wil ik dan het gemeentebestuur van Halsteren mee komplimenteren-, dat wat betreft ze het goed gedaan I hebben. Ik hoor van diverse bewoners dat ze, voor zover het in de mogelijkheden lag, nooit tevergeefs een beroep hebben gedaan, op het gemeentebestuur van Halsteren. Daar wil ik toch wel voor bedanken. De voorzitter: Om op dat laatste' terug te komen daar is ook al een diskussie over ontstaan in de raad van Bergen op Zoom, omdat men vond dat we daar wel iets te ver in waren gegaan. Ik vind van niet, maar met name in de raad van Bergen op Zoom zijn er nogal wat kritische noten over gekraakt, om het zo maar te noemen. Dan denk ik dat we het aardig gedaan hebben. Nogmaals met U ben ik van mening, het is na tuurlijk zo, als er een weg in zo'n gebied wordt aangelegd dat mensen daardoor worden gedupeerd, dat is duidelijk. Die zouden dat veel liever niet zien. Dat begrijp ik goed. Als je door dat gebied rijdt en je ziet hoe het er nu uitziet dan heb ik daar alle begrip voor. Het is een afweging, een afweging van zaken die spelen. De heer Roosenboom wees op het konvenantHij zegt dat lost niets op, die Halsterseweg wordt veel drukker. Dat is nu juist het punt geweest waarom we het konvenant gesloten hebben met de provincie om te zorgen dat dat niet gebeurt. Het is pas nog in de kommissie van de staten behandeld, de omlegging Halsteren-Bergen op Zoom, de Zoomweg noord, omdat de provincie het geld daarvoor uitgetrokken heeft. Voorts worden we verzocht om voor die weg een bestemmingsplan ten oosten van Vrederust te maken. Daar gaan we mee aan de slag. Als we het konvenant niet hadden gehad, als het niet in het konvenant had gestaan, de duidelijke afspraken die de drie partijen daar in gemaakt hebben, dan waren we nog niet zo ver geweest. Ik denk dat we er als Halsteren best een beetje trots op mogen zijn dat wij eigenlijk de stoot hebben gegeven tot zo'n konvenant, daar hebt U als raad ook een belangrijke bijdrage aan gegeven. Dat is een ding dat zeker is. Verder zegt de heer Roosenboom, dat is die mensen toch niet aan te wrijven dat ze nu niet die rechtszekerheid hebben. Dat doe ik ook niet, dat moet je ons aanwrijven inclusief Uzelf. Daarom gaan we het nu ook veranderen dat ze wel die rechtszekerheid krijgen. Het is zeker mijn bedoeling niet omdat die mensen aan te wrijven. Ze hebben er echter wel mee te maken. Het lid Roosenboom: Een interruptie. U doet net alsof door dit plan nu alles wordt geregeld en er nu niets geregeld is. Dat is onze fout. De voorzitter: Dat is onze fout, voor zover je van fouten kunt spreken. Er zijn nogal wat overheden die op dit gebied fouten maken. Dat weet U. Dat is niet alleen in Halsteren het geval dat alle bestem mingsplannen niet exact om de tien jaar worden bijgesteld. Ik konsta- -17- teer wel dat we de afgelopen vier jaar bijzonder veel aan bestemmings plannen hebben gedaan. Ik ga het niet op een rijtje zetten vanavond, ik ga me niet op de borst kloppen, ik weet wel dat dat de laatste vier jaar het geval is. Het lid Roosenboom: De laatste acht jaar. De voorzitter: Vergelijk die vier jaar daarvoor maar eens met deze vier qua aantal bestemmingsplannen die vastgesteld zijn. Dan denk ik dat we zeker niet achterlopen. Het kon wel eens zo zijn, als ik de geluiden zo hoor uit andere gemeenten, dat men daar deze zaken juist op een laag pitje heeft gezet. Wij hebben het tegendeel gedaan, wij zijn juist doorgegaan met het vaststellen van bestemmingsplannen. Dat kost veel geld. Het is niet goedkoop, dat weten we allemaal. Ik denk toch dat het voor de rechtszekerheid voor de mensen beter is, dat we het wel doen. We lopen zeker niet achteraan. Dat is zeker niet het geval. De heer Verbogt wijst op de verantwoordelijkheid die we hebben als gemeentebestuur, hij zegt in principe is dit plan voor mij aanvaard baar, blijkt in de praktijk dat er meer moet gebeuren dan moet dat worden bezien. We gaan uit van de situatie van nu, dat is een handicap van een bestemmingsplan, dat je niet met alles in de toekomst kunt kijken. We hebben daar vanavond een aantal voorbeelden van gezien. Dan moet je steeds afwegen of dat wel of niet kan. Gelukkig blijft het een flexibele zaak. Het is nooit zo, dat iets zo vast staat dat het nooit meer mag veranderen. Zo zit besturen niet in elkaar. Je probeert met de gegevens die je nu hebt het zo goed mogelijk te doen. Dat is het punt. Verder de heer Mens. Ik hoef daar verder nu niet op te antwoorden. Ik neem aan dat hij daar genoegen meeneemt. De heer Roosenboom vraagt overigens stemming met betrekking tot het vaststellen van dit plan. Dan is het voorstel van B&W om tot vaststelling van het plan over te gaan. Dat is nu in stemming. Voor het voorstel stemmen de leden Princen, Mouws, Graafmans, Frietman- Hoppener, Verbogt,- van Elzakker, van Eekelen, Mens, Wiersema-Dupré Sinke en van der Weegen. Tegen het voorstel stemmen de leden van de Watering, Somers, Roosen boom en van den Kieboom. Dat betekent dat dit bestemmingsplan is vastgesteld met 11 stemmen voor en 4 stemmen tegen. 10. VOORSTEL TOT HET AANGAAN VAN EEN BIJSTANDSKONTRAKT INZAKE DE TECHNISCHE MILIEUZORG. Het lid MouwsDe vorige keer hebben wij, net als alle andere frakties, duidelijk onderschreven de zorg voor het milieu en de manier waarop het uitgevoerd moest worden. Ik denk dat dit een staaltje is van de werkwijze, waarbij we duidelijk kunnen stellen dat interge meentelijke samenwerking meer dan nodig is. De vorige keer hebben wij een beetje vraagtekens gezet bij het aantal uren wat in eerste instan tie beoogd werd. Ik denk dat het een goede zaak is dat we nu een pas op de plaats gemaakt hebben, in die zin, dat waar de vorige keer min of meer voor gewaarschuwd werd, dat het geen heksenjacht moet worden. Met name die agrarische bedrijvigheid, in kategorie 4 gesteld, dat we dat voor een groot deel zelf kunnen doen. Wij zijn helemaal akkoord met dit voorstel en vooral ook met de periode van 2 jaar, zodat we duidelijk kunnen zien of dit aantal uren teveel of eventueel te weinig is. Dan moeten we de moed hebben om het bij te stellen.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 78