-6-
altijd uitstekend gefunktioneerd en ik heb ook de indruk dat qua
kostprijs, we niet mochten klagen. Dat had ook te maken met het feit
dat het personeel van de regionale brandweer ook in dienst was van de
brandweer van Bergen op Zoom. Dat was een kombinatie en dat maakte het
goedkoper. Terwijl in Roosendaal van meet af aan bijvoorbeeld al een
aantal personeelsleden rechtstreeks in dienst was van de regionale
brandweer. Nu is het bij wet geregeld en ook de regio indeling is in
feite vastgelegd door de provincie. De heer Roosenboom zegt: het wordt
ons in feite opgelegd. Ofschoon een definitieve uitspraak van de
provincie nog moet komen, is het een theoretisch veronderstelling te
verwachten dat er nog iets verandert. Want het staat vrijwel vast dat
het deze regio wordt, dat heeft de provincie ook reeds uitgesproken.
Het moet alleen nog formeel worden vastgesteld. Dat er personeel
rechtstreeks in dienst is van de regionale brandweer, dat is
voorgeschreven doordat we nu ook rechtstreeks gesubsidieerd worden ter
zake door het Rijk. U hebt gezien dat er nu ook rechtstreeks zal
worden gesubsidieerd wordt rechtstreeks naar de gemeenten in verband
met deze regionale brandweer. Dit is omdat deze regionale brandweer
van het gewest volledig voldoet aan alle eisen van het Rijk. De
regionale brandweer waar we vroeger bij waren voldeed niet aan alle
eisen. Maar het feit dat je niet aan alle eisen voldoet, betekent
helemaal niet dat het niet goed funktioneertIntegendeel! Dat wil ik
daar zeker niet mee zeggen. Maar al met al, we hebben er lang over
gedaan. Die fusiebesprekingen lopen reeds vanaf 1981/1982, de heer
Roosenboom weet dat ook erg goed, want hij is daarbij betrokken als
bestuurslid van de regionale brandweer. We hebben steeds gezegd, het
moet goedkoper worden. En uiteindelijk, samen met Bergen op Zoom
hebben we ons daar nogal voor ingezet, is dat ook gedeeltelijk gelukt.
Want eerst lag er nog een heel ander kostenplaatje op tafel dan nu. En
nu is het dan ongeveer zo, dat het praktisch budgettair neutraal kan
verlopen, met dien verstande echter dat de bosbrandbestrijding er niet
meer inzit. Dat wel. Als U weet hoe het allemaal is gegaan in het
verleden dan is het eindresultaat nog niet zo gek. Ik heb er ook alle
vertrouwen in dat het beheren van deze regionale brandweer bij het
gewest in zeer goede handen is. Daar reken en vertrouw ik ook op.
Wenst iemand in tweede instantie hier het woord over? Niemand.
Wenst iemand stemming over dit punt? Niemand.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN VOORBEREIDINGSBESLUITEN
5.1 voor het perceel Erasmusweg II (Jansen).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5.2 voor het perceel Steenbergseweg 42 (Plametha)
het lid RoosenboomAlhoewel ik heel goed weet dat je het afgeven
van bouwvergunningen nooit mag koppelen aan hinderwetvergunningen of
milieuvergunningen, toch kun je bij het geven van medewerking tot
artikel 19 procedures, met de mensen rond de tafel gaan zitten. Ik heb
daarvoor ook in de kommissie gepleit en ik herhaal dit nu in de raads
vergadering. Het zal U ook niet onbekend zijn dat dat bedrijf toch
nogal veel overlast geeft aan de omwonenden. Dat is al jaar en dag.
Het is ook bekend dat men met bepaalde zaken aan het experimenteren
is. Dat men ook bezig is met het verlengen van een schoorsteen, maar
een belangrijk gegeven, wat ook de provincie heeft aangedragen, om
-7-
niet te spuiten bij een bepaalde windrichting, dat wordt genegeerd. En
dat geeft juist overlast bij de omwonenden. Ik wil er toch nogmaals
bij het kollege op aandringen, -en dan kom ik toch zo dicht mogelijk
bij het voorstel-, bij het medewerking verlenen via de artikel-19-
procedure, om toch zeer nadrukkelijk ook die nevenaspekten, om dat mee
te nemen, alhoewel dit misschien niet direkt van toepassing is. Want
dat zijn toch aangelegenheden waar men deze zaken uitdrukkelijk bij
kan betrekken.
De voorzitter: U zegt bouwvergunning en hinderwetvergunning mag
nooit aan elkaar gekoppeld worden. Daar hebt U formeel gelijk in.
Alleen verschil ik wel iets met U van mening. Ik vind dat je als
bestuur in de praktijk best een zekere vorm van koppeling mag
toepassen. U doet dat niet, maar U doet dat eigenlijk ook weer wel.
Eigenlijk neemt U een tussenpositie in. Ik vind in elk geval dat je
dat best kunt doen. We hebben die koppeling in het bestemmingsplan
Theodorushaven, zelfs min of meer gemaakt. Dus dat is voor de
Halsterse raad niets bijzonders. De een is daar meer enthousiast voor
als de ander, dat weet ik ook, maar goed in meerderheid hebben we dat
toch besloten. Dat heeft ook nogal dè aandacht getrokken in het land
dat we dit gedaan hebben. En op diverse niveaus wordt hierover ook
gediskussieerd. De konklusie van deze diskussies is de laatste tijd
wel er dat die koppeling in feite niet mag en niet kan, dat wel. Wel
blijkt uit deze discussies dat men vindt dat de procedures gelijk
moeten oplopen. Dat je dit met elkaar moet koördineren. Dat heeft de
provincie ook gezegd in haar uitspraak op de bezwaarschriften ten
aanzien van Theodorushaven. Dat die koördinatie zeker moet plaats
vinden. Alleen we moeten dan wel weten waarover het gaat. Het bouwwerk
wat hier aan de orde is betreft opslag en dan zou het oneigenlijk zijn
om hier zo zwaar die koppeling te maken met de bestaande fabrikage. Ik
denk dat dat niet juist is. Ik denk als we dat zouden doen, dan neem
ik een zwaar woord in de mond, maar dat riekt toch iets naar onbehoor
lijk bestuur. Dit zou het zijn, ja, als je die koppeling thans zou
maken. Wat je wel kunt doen is dit onderwerp in een gesprek aan de
orde stellen en afspraken ter zake maken. Dat heeft het kollege ook
reeds gedaan. We hebben toen dit plan is gepresenteerd ook de
stankoverlast aan de orde gesteld. Wij hebben dit overleg gevoerd met
de direktie van Plametha. Onze stedebouwkundige was daarbij aanwezig,
evenals iemand van de D.H.V., die thans met de geluidshinderzaken voor
dit bedrijf bezig is. Met name de milieuaspekten zijn toen aan de orde
gesteld. Er zijn toen een aantal toezeggingen gedaan en er is toege
licht waar Plametha mee bezig is. Toen is de toezegging nog niet
gedaan dat die schoorsteen wordt verhoogd. Men was toen eerst met het
experiment bezig, maar dat experiment zet voorlopig geen zoden aan de
dijk. Dat helpt wel wat, maar dat moet je meer als experiment zien
voor beantwoording van de vraag of dat te zijner tijd toegepast kan
worden in soortgelijke bedrijven als Plametha en uiteraard Plametha
zelf, daar gaat het dus om. Dus niet dat dat direkt zoden aan de dijk.
Ik zeg niet dat dat gesprek heeft geleid tot het verhogen van die
schoorsteen, de beslissing daartoe, maar het heeft er denk ik toch wel
iets aan meegeholpen. Want wij hebben dat wel duidelijk aan de orde
gesteld in dat gesprek. Dus wat U vraagt, dat doen wij. Wij houden het
nauwlettend in de gaten binnen de mogelijkheden die we hebben. Want we
kennen onze bevoegdheden. U weet wat betreft milieuaspekten ligt
terzake in eerste instantie de bevoegdheid bij de provincie, maar dat
betekent niet dat je als gemeente met de armen over elkaar erbij moet
zitten. Daar is geen sprake van.
Wenst iemand in tweede instantie hier het woord over?