-6- altijd uitstekend gefunktioneerd en ik heb ook de indruk dat qua kostprijs, we niet mochten klagen. Dat had ook te maken met het feit dat het personeel van de regionale brandweer ook in dienst was van de brandweer van Bergen op Zoom. Dat was een kombinatie en dat maakte het goedkoper. Terwijl in Roosendaal van meet af aan bijvoorbeeld al een aantal personeelsleden rechtstreeks in dienst was van de regionale brandweer. Nu is het bij wet geregeld en ook de regio indeling is in feite vastgelegd door de provincie. De heer Roosenboom zegt: het wordt ons in feite opgelegd. Ofschoon een definitieve uitspraak van de provincie nog moet komen, is het een theoretisch veronderstelling te verwachten dat er nog iets verandert. Want het staat vrijwel vast dat het deze regio wordt, dat heeft de provincie ook reeds uitgesproken. Het moet alleen nog formeel worden vastgesteld. Dat er personeel rechtstreeks in dienst is van de regionale brandweer, dat is voorgeschreven doordat we nu ook rechtstreeks gesubsidieerd worden ter zake door het Rijk. U hebt gezien dat er nu ook rechtstreeks zal worden gesubsidieerd wordt rechtstreeks naar de gemeenten in verband met deze regionale brandweer. Dit is omdat deze regionale brandweer van het gewest volledig voldoet aan alle eisen van het Rijk. De regionale brandweer waar we vroeger bij waren voldeed niet aan alle eisen. Maar het feit dat je niet aan alle eisen voldoet, betekent helemaal niet dat het niet goed funktioneertIntegendeel! Dat wil ik daar zeker niet mee zeggen. Maar al met al, we hebben er lang over gedaan. Die fusiebesprekingen lopen reeds vanaf 1981/1982, de heer Roosenboom weet dat ook erg goed, want hij is daarbij betrokken als bestuurslid van de regionale brandweer. We hebben steeds gezegd, het moet goedkoper worden. En uiteindelijk, samen met Bergen op Zoom hebben we ons daar nogal voor ingezet, is dat ook gedeeltelijk gelukt. Want eerst lag er nog een heel ander kostenplaatje op tafel dan nu. En nu is het dan ongeveer zo, dat het praktisch budgettair neutraal kan verlopen, met dien verstande echter dat de bosbrandbestrijding er niet meer inzit. Dat wel. Als U weet hoe het allemaal is gegaan in het verleden dan is het eindresultaat nog niet zo gek. Ik heb er ook alle vertrouwen in dat het beheren van deze regionale brandweer bij het gewest in zeer goede handen is. Daar reken en vertrouw ik ook op. Wenst iemand in tweede instantie hier het woord over? Niemand. Wenst iemand stemming over dit punt? Niemand. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. VOORSTEL TOT HET VASTSTELLEN VAN VOORBEREIDINGSBESLUITEN 5.1 voor het perceel Erasmusweg II (Jansen). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5.2 voor het perceel Steenbergseweg 42 (Plametha) het lid RoosenboomAlhoewel ik heel goed weet dat je het afgeven van bouwvergunningen nooit mag koppelen aan hinderwetvergunningen of milieuvergunningen, toch kun je bij het geven van medewerking tot artikel 19 procedures, met de mensen rond de tafel gaan zitten. Ik heb daarvoor ook in de kommissie gepleit en ik herhaal dit nu in de raads vergadering. Het zal U ook niet onbekend zijn dat dat bedrijf toch nogal veel overlast geeft aan de omwonenden. Dat is al jaar en dag. Het is ook bekend dat men met bepaalde zaken aan het experimenteren is. Dat men ook bezig is met het verlengen van een schoorsteen, maar een belangrijk gegeven, wat ook de provincie heeft aangedragen, om -7- niet te spuiten bij een bepaalde windrichting, dat wordt genegeerd. En dat geeft juist overlast bij de omwonenden. Ik wil er toch nogmaals bij het kollege op aandringen, -en dan kom ik toch zo dicht mogelijk bij het voorstel-, bij het medewerking verlenen via de artikel-19- procedure, om toch zeer nadrukkelijk ook die nevenaspekten, om dat mee te nemen, alhoewel dit misschien niet direkt van toepassing is. Want dat zijn toch aangelegenheden waar men deze zaken uitdrukkelijk bij kan betrekken. De voorzitter: U zegt bouwvergunning en hinderwetvergunning mag nooit aan elkaar gekoppeld worden. Daar hebt U formeel gelijk in. Alleen verschil ik wel iets met U van mening. Ik vind dat je als bestuur in de praktijk best een zekere vorm van koppeling mag toepassen. U doet dat niet, maar U doet dat eigenlijk ook weer wel. Eigenlijk neemt U een tussenpositie in. Ik vind in elk geval dat je dat best kunt doen. We hebben die koppeling in het bestemmingsplan Theodorushaven, zelfs min of meer gemaakt. Dus dat is voor de Halsterse raad niets bijzonders. De een is daar meer enthousiast voor als de ander, dat weet ik ook, maar goed in meerderheid hebben we dat toch besloten. Dat heeft ook nogal dè aandacht getrokken in het land dat we dit gedaan hebben. En op diverse niveaus wordt hierover ook gediskussieerd. De konklusie van deze diskussies is de laatste tijd wel er dat die koppeling in feite niet mag en niet kan, dat wel. Wel blijkt uit deze discussies dat men vindt dat de procedures gelijk moeten oplopen. Dat je dit met elkaar moet koördineren. Dat heeft de provincie ook gezegd in haar uitspraak op de bezwaarschriften ten aanzien van Theodorushaven. Dat die koördinatie zeker moet plaats vinden. Alleen we moeten dan wel weten waarover het gaat. Het bouwwerk wat hier aan de orde is betreft opslag en dan zou het oneigenlijk zijn om hier zo zwaar die koppeling te maken met de bestaande fabrikage. Ik denk dat dat niet juist is. Ik denk als we dat zouden doen, dan neem ik een zwaar woord in de mond, maar dat riekt toch iets naar onbehoor lijk bestuur. Dit zou het zijn, ja, als je die koppeling thans zou maken. Wat je wel kunt doen is dit onderwerp in een gesprek aan de orde stellen en afspraken ter zake maken. Dat heeft het kollege ook reeds gedaan. We hebben toen dit plan is gepresenteerd ook de stankoverlast aan de orde gesteld. Wij hebben dit overleg gevoerd met de direktie van Plametha. Onze stedebouwkundige was daarbij aanwezig, evenals iemand van de D.H.V., die thans met de geluidshinderzaken voor dit bedrijf bezig is. Met name de milieuaspekten zijn toen aan de orde gesteld. Er zijn toen een aantal toezeggingen gedaan en er is toege licht waar Plametha mee bezig is. Toen is de toezegging nog niet gedaan dat die schoorsteen wordt verhoogd. Men was toen eerst met het experiment bezig, maar dat experiment zet voorlopig geen zoden aan de dijk. Dat helpt wel wat, maar dat moet je meer als experiment zien voor beantwoording van de vraag of dat te zijner tijd toegepast kan worden in soortgelijke bedrijven als Plametha en uiteraard Plametha zelf, daar gaat het dus om. Dus niet dat dat direkt zoden aan de dijk. Ik zeg niet dat dat gesprek heeft geleid tot het verhogen van die schoorsteen, de beslissing daartoe, maar het heeft er denk ik toch wel iets aan meegeholpen. Want wij hebben dat wel duidelijk aan de orde gesteld in dat gesprek. Dus wat U vraagt, dat doen wij. Wij houden het nauwlettend in de gaten binnen de mogelijkheden die we hebben. Want we kennen onze bevoegdheden. U weet wat betreft milieuaspekten ligt terzake in eerste instantie de bevoegdheid bij de provincie, maar dat betekent niet dat je als gemeente met de armen over elkaar erbij moet zitten. Daar is geen sprake van. Wenst iemand in tweede instantie hier het woord over?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 73