-32-
voorbeeld waar de kalamiteit plaatsvindt. Als die in Rusland gebeurt
dan kun je inderdaad wel iets doen, dan kun je inderdaad maatregelen
nemen ter voorkoming van. Maar vindt zo'n kalamiteit binnen een straal
van 50 a 60 kilometer plaats dan ligt het totaal anders, dan heb je
totaal andere maatregelen nodig. Ook dan zeg ik niet dat er geen maat
regelen te nemen zijn, maar dat zijn dan andere maatregelen. Dat wordt
in de kernenergiewet ook uitdrukkelijk vermeld. Dat het er dan niet
best uitziet, zal zijn dat is wel een duidelijke zaak. Dat is ook één
van de redenen voor politici en deskundigen die tegen kernenergie zijn,
dat men zegt de gevolgen zijn niet te overzien, U zegt ook je weet niet
waar je terecht komt. Dat is nu precies het punt waar het omgaat. Als
zo'n kalamiteit in de nabijheid plaatsvindt dan zijn de gevolgen inder
daad niet te overzien. Op grote afstand ziet U al wat het teweeg kan
brengen. Heel Rusland en heel West-Europa staat op zijn kop inclusief
een deel van Oost-Europa. Dat heeft nogal wat konsekwentiesDaarom is
die ongerustheid terecht, laat daar geen misverstand over bestaan.
Die ongerustheid is alom aanwezig, dat hoeft op dit moment niet
benadrukt te word_en. Ik begrijp in tweede instantie echter iets anders
U bedoelt ongerustheid over de kernenergie in het algemeen. Waarbij U
eigenlijk wilt zeggen: stop er definitief mee. Inderdaad die ongerust
heid over kernenergie in het algemeen is erdaarom dat men de
ontwikkeling ter zake thans heeft stilgelegd. Men gaat niet verder met
de plannen. Men wacht eerst het onderzoek dat aangekondigd is af. U
kunt dat natuurlijk handhaven, want hetgeen U zegt is natuurlijk juist.
De heer Somers zegt de B.B. wordt nog ten onrechte genoemd in het
rampenplan dat moet worden veranderd, gewijzigd. Dat is juist. Det B.B.
is formeel echter nog niet opgeheven. Men is nog steeds met de plannen
bezig met betrekking tot de overdracht aan brandweer, het Rode Kruis en
de mobiele kolonnesHet is overigens al in een vrij ver gevorderd
stadium. Ik moet voorts zeggen, dat de brochures die daar regelmatig
over verschijnen van het departement, er mooier uitzien dan in de
praktijk de feitelijke situatie is. Soms zegt men wel eens dat de vlag
de lading dekt, maar dat is in dit geval zeker niet zo, het duurt wel
erg lang tot men tot definitieve aanpassing komt. Overigens moet ik
daar bij vermelden dat ook een aantal personele problemen bij de B.B.
daarbij een rol spelen. Dat men daar zorgvuldig mee omspringt dat is
natuurlijk wel terecht. U zegt de vragen die wij gesteld hebben daarmee
hebben wij in elk geval bereikt dat hier serieus over deze zaak is ge
sproken. U heeft nog wel meer gezegd, maar dat is in elk geval de
intentie van hetgeen U zei. Dat is juist. Ik denk dat het ook goed is
om hier in deze raad over dit onderwerp te spreken. Onze bedoeling is
niet om het even op te lossen, maar wel om te konstateren dat wat
geregeld is nog niet voldoende is. Met name zo'n rampenbestrijdings
plan, maar dan internationaal, samen met de Belgen, is broodnodig. Dat
merkt U ook terecht op. Overigens is dat ook het ministerie naar voren
gebracht. Ingenieur Enthoven heeft daar ook uitdrukkelijk op gewezen.
Voorlichting, prima. Alleen het is natuurlijk wel zo, dan moet er wel
wat voor te lichten zijn. Mensen van te voren ongerust maken, daar moet
je altijd erg voorzichtig mee zijn. Het gaat er om of als er iets ge
beurt je dan op tijd klaar staat om de mensen goed voor te lichten. Is
dat niet zo dan moet je het van te voren doen, dat ben ik met U eens.
Dat is een afweging. Wat algemene voorlichting is er natuurlijk altijd
wel te geven. Het blijkt overigens ook dat men niet altijd alles
verteld.