-32- voorbeeld waar de kalamiteit plaatsvindt. Als die in Rusland gebeurt dan kun je inderdaad wel iets doen, dan kun je inderdaad maatregelen nemen ter voorkoming van. Maar vindt zo'n kalamiteit binnen een straal van 50 a 60 kilometer plaats dan ligt het totaal anders, dan heb je totaal andere maatregelen nodig. Ook dan zeg ik niet dat er geen maat regelen te nemen zijn, maar dat zijn dan andere maatregelen. Dat wordt in de kernenergiewet ook uitdrukkelijk vermeld. Dat het er dan niet best uitziet, zal zijn dat is wel een duidelijke zaak. Dat is ook één van de redenen voor politici en deskundigen die tegen kernenergie zijn, dat men zegt de gevolgen zijn niet te overzien, U zegt ook je weet niet waar je terecht komt. Dat is nu precies het punt waar het omgaat. Als zo'n kalamiteit in de nabijheid plaatsvindt dan zijn de gevolgen inder daad niet te overzien. Op grote afstand ziet U al wat het teweeg kan brengen. Heel Rusland en heel West-Europa staat op zijn kop inclusief een deel van Oost-Europa. Dat heeft nogal wat konsekwentiesDaarom is die ongerustheid terecht, laat daar geen misverstand over bestaan. Die ongerustheid is alom aanwezig, dat hoeft op dit moment niet benadrukt te word_en. Ik begrijp in tweede instantie echter iets anders U bedoelt ongerustheid over de kernenergie in het algemeen. Waarbij U eigenlijk wilt zeggen: stop er definitief mee. Inderdaad die ongerust heid over kernenergie in het algemeen is erdaarom dat men de ontwikkeling ter zake thans heeft stilgelegd. Men gaat niet verder met de plannen. Men wacht eerst het onderzoek dat aangekondigd is af. U kunt dat natuurlijk handhaven, want hetgeen U zegt is natuurlijk juist. De heer Somers zegt de B.B. wordt nog ten onrechte genoemd in het rampenplan dat moet worden veranderd, gewijzigd. Dat is juist. Det B.B. is formeel echter nog niet opgeheven. Men is nog steeds met de plannen bezig met betrekking tot de overdracht aan brandweer, het Rode Kruis en de mobiele kolonnesHet is overigens al in een vrij ver gevorderd stadium. Ik moet voorts zeggen, dat de brochures die daar regelmatig over verschijnen van het departement, er mooier uitzien dan in de praktijk de feitelijke situatie is. Soms zegt men wel eens dat de vlag de lading dekt, maar dat is in dit geval zeker niet zo, het duurt wel erg lang tot men tot definitieve aanpassing komt. Overigens moet ik daar bij vermelden dat ook een aantal personele problemen bij de B.B. daarbij een rol spelen. Dat men daar zorgvuldig mee omspringt dat is natuurlijk wel terecht. U zegt de vragen die wij gesteld hebben daarmee hebben wij in elk geval bereikt dat hier serieus over deze zaak is ge sproken. U heeft nog wel meer gezegd, maar dat is in elk geval de intentie van hetgeen U zei. Dat is juist. Ik denk dat het ook goed is om hier in deze raad over dit onderwerp te spreken. Onze bedoeling is niet om het even op te lossen, maar wel om te konstateren dat wat geregeld is nog niet voldoende is. Met name zo'n rampenbestrijdings plan, maar dan internationaal, samen met de Belgen, is broodnodig. Dat merkt U ook terecht op. Overigens is dat ook het ministerie naar voren gebracht. Ingenieur Enthoven heeft daar ook uitdrukkelijk op gewezen. Voorlichting, prima. Alleen het is natuurlijk wel zo, dan moet er wel wat voor te lichten zijn. Mensen van te voren ongerust maken, daar moet je altijd erg voorzichtig mee zijn. Het gaat er om of als er iets ge beurt je dan op tijd klaar staat om de mensen goed voor te lichten. Is dat niet zo dan moet je het van te voren doen, dat ben ik met U eens. Dat is een afweging. Wat algemene voorlichting is er natuurlijk altijd wel te geven. Het blijkt overigens ook dat men niet altijd alles verteld.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 65