-28- ning over hebben zeggen ve stoppen en ve wachten, we gaan eerst onderzoek plegen om te bekijken of we ermee door kunnen gaan. Laat ik duidelijk zijn, voor mij persoonlijk, ik spreek niet namens het kolle ge, voor mij persoonlijk hoeft zo'n onderzoek niet. Er zou nu al beslo ten kunnen worden we stoppen er mee. Dat is nu echter niet aan de orde. Voorts zou er in België verder niets geregeld zijn. Ik weet niet hoe dat zit, ik zou hier ook geen uitspraken over durven doen. Dat is de verantwoordelijkheid van de Belgen. Wat ik wel noodzakelijk vindt is dat er gezamenlijk in elk geval iets gebeurt. Dat in ons rampenplan niets specifieks is geregeld voor kernrampen, dat is juist. Een rampenplan is een overall-plan, voor alle kalamiteiten die kunnen plaatsvinden. Dit plan regelt dat er dan een staf wordt geformeerd en welke mensen in het veld worden gezet en waar voorts precies in staat wat er bij een kalamiteit verder moet gebeuren en hoe het moet gebeu ren. In de soort kalamiteit wordt daar geen onderscheid gemaakt. Er worden wel als voorbeeld een aantal kalamiteiten genoemd die eventueel zouden plaats kunnen vinden. Dit rampenplan is echter een overall plan. En voor specifieke kalamiteiten kan een rampenbestrijdingsplan worden gemaakt. Dan kom ik bij mevrouw Wiersema. We hebben een rampenbestrij dingsplan sinds kort voor Theodorushaven. Dat is pas in A.B.Z. behan deld. Dit plan is nog wel niet kompleet, het moet nog kompleet gemaakt worden, maar voor een deel is het al vastgesteld. Verder voor het Schelder!jnkanaal hebben we gelukkig in samenwerking met Rijkswater staat, -Rijkswaterstaat deed daar ook zo moeilijk in, ontzettend moeilijk mag wel gezegd worden-, gezamenlijk een plan kunnen maken waar veel zaken in geregeld zijn. Alleen een bezwaar dat bij het Schelde- rijnkanaal nog steeds recht overeind blijft staan is dat het materieel wat benodigd is om afdoende te kunnen optreden nog niet beschikbaar is. Maar zoals U waarschijnlijk wel gelezen heeft, in de kommissie heb ik dat ook medegedeeld, is het de bedoeling omdat via particulier initiatief eventueel te regelen. Het is te kostbaar om permanent een blusboot alleen in het Schelder!jnkanaal te plaatsen. Er zijn particulieren die beschikken over materieel en via overeenkomsten is het gebruik hiervan te regelen zoals dat overigens ook voor de Westerschelde inmiddels is geregeld. Het rampenplan aanpassen dat zie ik niet direkt zo zitten, omdat het een overall plan is. Wel een rampenbestrijdingsplan, maar dan onder de voorwaarde die ik noemde, samen met de Belgen anders heeft dat weinig zin. Ik denk dat ik zo in feitede belangrijkste punten van Uw betoog wel heb beantwoord. Wat staat de bevolking dan nog te doen? Dat is ook geregeld in diezelfde kernenergiewet en dezelfde alarmeringsregeling die aansluit op deze wet. Voorts is het een kwestie van kommunikatieWij kunnen nu niet exact zeggen dan moet de bevolking dat doen, dat is namelijk afhanke lijk van de situatie, afhankelijk van de kalamiteit die heeft plaats gevonden. In verband met de kalamiteit die in Rusland heeft plaatsge vonden, heeft U gezien welke maatregelen er genomen zijn. Zou zo'n kalamiteit hier plaatsvinden in Doel dan zou dat van een heel andere orde zijn, dat is wel duidelijk. Is het kollege bereid eventueel met andere gemeenten bij het gewest een permanent meetnet voor radio- aktiviteit in West-Brabant te entameren. Daar hebben we inderdaad heel voorzichtig op gereageerd. Dat is omdat we het niet weten, omdat we niet exact op de hoogte zijn hoe en waar hier de radio-aktiviteit ge meten wordt. We weten dat er een scenario is van het ministerie van ruimtelijke ordening en milieuhygiëne waarin is geregeld waar er ge-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 62