-28-
ning over hebben zeggen ve stoppen en ve wachten, we gaan eerst
onderzoek plegen om te bekijken of we ermee door kunnen gaan. Laat ik
duidelijk zijn, voor mij persoonlijk, ik spreek niet namens het kolle
ge, voor mij persoonlijk hoeft zo'n onderzoek niet. Er zou nu al beslo
ten kunnen worden we stoppen er mee. Dat is nu echter niet aan de orde.
Voorts zou er in België verder niets geregeld zijn. Ik weet niet hoe
dat zit, ik zou hier ook geen uitspraken over durven doen. Dat is de
verantwoordelijkheid van de Belgen. Wat ik wel noodzakelijk vindt is
dat er gezamenlijk in elk geval iets gebeurt. Dat in ons rampenplan
niets specifieks is geregeld voor kernrampen, dat is juist. Een
rampenplan is een overall-plan, voor alle kalamiteiten die kunnen
plaatsvinden. Dit plan regelt dat er dan een staf wordt geformeerd en
welke mensen in het veld worden gezet en waar voorts precies in staat
wat er bij een kalamiteit verder moet gebeuren en hoe het moet gebeu
ren. In de soort kalamiteit wordt daar geen onderscheid gemaakt. Er
worden wel als voorbeeld een aantal kalamiteiten genoemd die eventueel
zouden plaats kunnen vinden. Dit rampenplan is echter een overall plan.
En voor specifieke kalamiteiten kan een rampenbestrijdingsplan worden
gemaakt. Dan kom ik bij mevrouw Wiersema. We hebben een rampenbestrij
dingsplan sinds kort voor Theodorushaven. Dat is pas in A.B.Z. behan
deld. Dit plan is nog wel niet kompleet, het moet nog kompleet gemaakt
worden, maar voor een deel is het al vastgesteld. Verder voor het
Schelder!jnkanaal hebben we gelukkig in samenwerking met Rijkswater
staat, -Rijkswaterstaat deed daar ook zo moeilijk in, ontzettend
moeilijk mag wel gezegd worden-, gezamenlijk een plan kunnen maken waar
veel zaken in geregeld zijn. Alleen een bezwaar dat bij het Schelde-
rijnkanaal nog steeds recht overeind blijft staan is dat het materieel
wat benodigd is om afdoende te kunnen optreden nog niet beschikbaar is.
Maar zoals U waarschijnlijk wel gelezen heeft, in de kommissie heb ik
dat ook medegedeeld, is het de bedoeling omdat via particulier
initiatief eventueel te regelen. Het is te kostbaar om permanent een
blusboot alleen in het Schelder!jnkanaal te plaatsen. Er zijn
particulieren die beschikken over materieel en via overeenkomsten is
het gebruik hiervan te regelen zoals dat overigens ook voor de
Westerschelde inmiddels is geregeld. Het rampenplan aanpassen dat zie
ik niet direkt zo zitten, omdat het een overall plan is. Wel een
rampenbestrijdingsplan, maar dan onder de voorwaarde die ik noemde,
samen met de Belgen anders heeft dat weinig zin. Ik denk dat ik zo in
feitede belangrijkste punten van Uw betoog wel heb beantwoord. Wat
staat de bevolking dan nog te doen? Dat is ook geregeld in diezelfde
kernenergiewet en dezelfde alarmeringsregeling die aansluit op deze
wet. Voorts is het een kwestie van kommunikatieWij kunnen nu niet
exact zeggen dan moet de bevolking dat doen, dat is namelijk afhanke
lijk van de situatie, afhankelijk van de kalamiteit die heeft plaats
gevonden. In verband met de kalamiteit die in Rusland heeft plaatsge
vonden, heeft U gezien welke maatregelen er genomen zijn. Zou zo'n
kalamiteit hier plaatsvinden in Doel dan zou dat van een heel andere
orde zijn, dat is wel duidelijk. Is het kollege bereid eventueel met
andere gemeenten bij het gewest een permanent meetnet voor radio-
aktiviteit in West-Brabant te entameren. Daar hebben we inderdaad heel
voorzichtig op gereageerd. Dat is omdat we het niet weten, omdat we
niet exact op de hoogte zijn hoe en waar hier de radio-aktiviteit ge
meten wordt. We weten dat er een scenario is van het ministerie van
ruimtelijke ordening en milieuhygiëne waarin is geregeld waar er ge-