-27-
de nationale overheid, te beginnen bij buitenlandse zaken misschien, om
met de Belgen overleg te plegen en hun zo ver te krijgen dat ze bereid
zijn daar optimale medewerking aan te geven. Ik denk toch dat het
ongeval dat nu in Rusland heeft plaatsgevonden, dat is niet de eerste
keer, ook in de Verenigde Staten hebben wij een aantal jaren terug een
ongeval gehad, dat was men al haast weer vergeten, een ieder ervan
overtuigd dat het hoog tijd wordt dat men internationaal tot overeen
komsten komt bijvoorbeeld om zo'n rampenbestrijdingsplan te maken. Dan
kunt U vragen Halsteren maakt U even zo'n plan. Dan sta ik met de
handen in de lucht en zeg ik nee mensen, dan zijn we verkeerd bezig, we
zullen dat wel gezamenlijk moeten doen. Het is overigens wel terecht
dat U daar op wijst. Als het om Doel gaat, Doel-I en Doel-II dan praten
wij ook niet over dat een rampenbestrijdingsplan, maar over een alarme
ringsregeling. Die alarmeringsregeling is al een keer in de kommissie
A.B.Z. besproken en dat houdt inderdaad in dat beroemde telefoontje
vanuit België aan de kommissaris van de Koningin dat er iets gebeurd en
dan bij ons gaat de alarmeringsregeling in werking. Dat houdt echter
meer in dan U denkt. Dat houdt in feite in, dat de artikelen die in de
kernenergiewet van toepassing zijn op Nederlandse kerncentrales van
toepassing zijn op dat buitenlandse ongeval, met alle maatregelen die
daar bij horen. Er gaat meteen een kommissie aan de slag waar de
kommissarissen van de koningin van Brabant en Zeeland voorzitter van
zijn en dan treedt een heel scenario in werking. Dan wordt de bevolking
ook gewaarschuwd. Binnen welke termijn, dat is daarin geregeld. Die
regeling geeft aan als er iets aan de hand iswat er dan moet gebeuren
en wanneer het moet gebeuren. Hoe wordt de bevolking gewaarschuwd. Dan
wijzen we op het rampenplan, hierin worden de mogelijkheden aangegeven
hoe dat kan gebeuren. Dan zegt U als er met een signaal gewerkt wordt
dan moet de bevolking weten wat dat signaal betekent. Ik denk dat zo
iets onmogelijk met een signaal kan gebeuren, dat zal via pamfletten,
via geluidsinstallaties, via radio en t.v., -gelukkig hebben we deze
kommunikatiemiddelen-moeten gebeuren. Ik stel me voor als de kabel
televisie straks in Halsteren is geïnstalleerd dan kan ook daar gebruik
van worden gemaakt. Dat zijn moderne kommunikatiemiddelen. Zo'n ramp
kun je niet met een signaal afdoen dan weet men nog niet wat er moet
gebeuren. U heeft gezien, en daar heb ik waardering voor wat het
kabinet heeft gedaan, dat naar aanleiding van het ongeval in Rusland
het kabinet niet geschroomd heeft om maatregelen te nemen. Men zei het
is wat paniekerig, de ene dag dit, de andere dag dat. Ze hebben in elk
geval de moed gehad om het ernstig te nemen en te proberen die maat
regelen te nemen die nodig zijn. U heeft gemerkt dat die maatregelen,
die gelden voor heel Nederland, goed overkomen. Iedereen was op de
hoogte. De kommunikatiemiddelen zijn denk ik niet het grootste pro
bleem. Het grootste probleem is dat dat rampenbestrijdingsplan samen
met de Belgen er moet komen. Dat is van belang. Die alarmeringsregeling
betreft echter niet alleen alarmering, het is meer, dat is ook het in
werking stellen van de kernenergiewet met name artikel 38 tot en met
ij-U. Ik zeg niet dat het allemaal ideaal geregeld is. Ik denk vast en
zeker dat door een ongeval als dit ook op nationaal niveau verbete
ringen zullen worden aangebracht. Al doende leer je. Kernenergie is
niet niks, mijn persoonlijk standpunt dat kent U, ik ben tegen kern
energie. Een onderzoek zou voor mij niet nodig zijn om te bepalen of we
er mee stoppen ja dan nee. Ik vind het overbodig. Ik vind het overigens
toch goed dat zo'n wordt ingesteld. Dat degene die hier een andere me-