-27- de nationale overheid, te beginnen bij buitenlandse zaken misschien, om met de Belgen overleg te plegen en hun zo ver te krijgen dat ze bereid zijn daar optimale medewerking aan te geven. Ik denk toch dat het ongeval dat nu in Rusland heeft plaatsgevonden, dat is niet de eerste keer, ook in de Verenigde Staten hebben wij een aantal jaren terug een ongeval gehad, dat was men al haast weer vergeten, een ieder ervan overtuigd dat het hoog tijd wordt dat men internationaal tot overeen komsten komt bijvoorbeeld om zo'n rampenbestrijdingsplan te maken. Dan kunt U vragen Halsteren maakt U even zo'n plan. Dan sta ik met de handen in de lucht en zeg ik nee mensen, dan zijn we verkeerd bezig, we zullen dat wel gezamenlijk moeten doen. Het is overigens wel terecht dat U daar op wijst. Als het om Doel gaat, Doel-I en Doel-II dan praten wij ook niet over dat een rampenbestrijdingsplan, maar over een alarme ringsregeling. Die alarmeringsregeling is al een keer in de kommissie A.B.Z. besproken en dat houdt inderdaad in dat beroemde telefoontje vanuit België aan de kommissaris van de Koningin dat er iets gebeurd en dan bij ons gaat de alarmeringsregeling in werking. Dat houdt echter meer in dan U denkt. Dat houdt in feite in, dat de artikelen die in de kernenergiewet van toepassing zijn op Nederlandse kerncentrales van toepassing zijn op dat buitenlandse ongeval, met alle maatregelen die daar bij horen. Er gaat meteen een kommissie aan de slag waar de kommissarissen van de koningin van Brabant en Zeeland voorzitter van zijn en dan treedt een heel scenario in werking. Dan wordt de bevolking ook gewaarschuwd. Binnen welke termijn, dat is daarin geregeld. Die regeling geeft aan als er iets aan de hand iswat er dan moet gebeuren en wanneer het moet gebeuren. Hoe wordt de bevolking gewaarschuwd. Dan wijzen we op het rampenplan, hierin worden de mogelijkheden aangegeven hoe dat kan gebeuren. Dan zegt U als er met een signaal gewerkt wordt dan moet de bevolking weten wat dat signaal betekent. Ik denk dat zo iets onmogelijk met een signaal kan gebeuren, dat zal via pamfletten, via geluidsinstallaties, via radio en t.v., -gelukkig hebben we deze kommunikatiemiddelen-moeten gebeuren. Ik stel me voor als de kabel televisie straks in Halsteren is geïnstalleerd dan kan ook daar gebruik van worden gemaakt. Dat zijn moderne kommunikatiemiddelen. Zo'n ramp kun je niet met een signaal afdoen dan weet men nog niet wat er moet gebeuren. U heeft gezien, en daar heb ik waardering voor wat het kabinet heeft gedaan, dat naar aanleiding van het ongeval in Rusland het kabinet niet geschroomd heeft om maatregelen te nemen. Men zei het is wat paniekerig, de ene dag dit, de andere dag dat. Ze hebben in elk geval de moed gehad om het ernstig te nemen en te proberen die maat regelen te nemen die nodig zijn. U heeft gemerkt dat die maatregelen, die gelden voor heel Nederland, goed overkomen. Iedereen was op de hoogte. De kommunikatiemiddelen zijn denk ik niet het grootste pro bleem. Het grootste probleem is dat dat rampenbestrijdingsplan samen met de Belgen er moet komen. Dat is van belang. Die alarmeringsregeling betreft echter niet alleen alarmering, het is meer, dat is ook het in werking stellen van de kernenergiewet met name artikel 38 tot en met ij-U. Ik zeg niet dat het allemaal ideaal geregeld is. Ik denk vast en zeker dat door een ongeval als dit ook op nationaal niveau verbete ringen zullen worden aangebracht. Al doende leer je. Kernenergie is niet niks, mijn persoonlijk standpunt dat kent U, ik ben tegen kern energie. Een onderzoek zou voor mij niet nodig zijn om te bepalen of we er mee stoppen ja dan nee. Ik vind het overbodig. Ik vind het overigens toch goed dat zo'n wordt ingesteld. Dat degene die hier een andere me-

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 61