-26-
Het lid Frietman-HoppenerWij als P.v.d.A. delen uiteraard de onge
rustheid zoals in deze brief vermeld. Er wordt in de brief ook een sug
gestie gedaan om bepaalde meetapparatuur voor radio-aktieve straling te
gaan gebruiken. Hier staan we ook volledig achter. Het zou een goede
zaak zijn. Het zou ook veel ongerustheid bij de bevolking kunnen wegne
men. We hameren er ook op dat er haast moet worden gemaakt, juist nu op
dit moment met het rampenbestrijdingsplan. Dat is namelijk nog niet
geregeld. Ik wou ook voorstellen in de gewestelijke kommissie milieu
zaken deze zaak zo spoedig mogelijk aan de orde te stellen. Tenslotte
zou ik graag willen horen dat de raad van Halsteren eens het lef had om
naar Den Haag toe het signaal te geven dat wij ontzettend ongerust zijn
over deze zaak.
De voorzitter: Die laatste zin heb ik niet verstaan, wilt U die nog
eens herhalen.
Het lid Frietman—HoppenerDat we ongerust zijn over die kernenergie-
problematiek.
De voorzitter: Over kernenergie in het algemeen dus. Ik zal proberen
een antwoord te geven, er is nogal wat aan de orde gesteld.
De heer Somers heeft namens de fraktie Leefbaarheid wat vragen gesteld
en wij hebben daar een uitvoerig antwoord op gegeven. Wij zijn er niet
vanuit gegaan dat het om de sensatie ging, als we daar vanuit gegaan
waren dan hadden we er niet zo'n serieus antwoord op gegeven denk ik.
Het is een bloedserieuze zaak. Ik neem aan dat dat ook voor Leefbaar
heid van toepassing is en dat wordt ook door hen gesteld, daar is geen
misverstand overAls hij zegt nu kan er gescoord worden door het
kollege, dan vind ik dat voor zo'n zaak heel slecht uitgedrukt. Het is
geen kwestie van scoren, daar gaat het niet om, daar is de zaak veel en
veel te ernstig voor. Gezamenlijk sta je voor een stuk verantwoorde
lijkheid naar de burgers toe en gezamenlijk zul je daar een oplossing
voor moeten vinden. Dat woord scoren, aan Uw reaktie merk ik overigens
al dat U dat ook niet zo gelukkig vind. Hoe is de situatie. U vraagt
binnen welke termijn wordt de bevolking gewaarschuwd? Als het om kern
centrales gaat die in Nederland staan, dan is inderdaad de kernenergie
wet, artikel 38 tot en met W van toepassing. Hierin worden diverse
fases genoemd, voorts worden er ook de maatregelen genoemd die dan
moeten worden genomen. We hebben de inhoud van die artikelen niet
weergegeven, daarom staat in onze reaktie dat ik dat in de kommissie
Algemeen Bestuurlijke Zaken zal toelichten. We zullen die artikelen dan
ter inzage leggen dan kan het beter worden besproken. Het is moeilijk
omdat nu exact helemaal uitvoerig weer te geven. Wij hebben er wel op
gewezen dat als U er belangstelling voor heeft, U de kernenergiewet
altijd ter inzage kunt krijgen. Zo ingewikkeld is het ook weer niet, in
die wet worden een aantal scenario's beschreven, wanneer wat moet ge
beuren. Dat geldt dus voor als de kerncentrales in Nederland staan. Als
het om kerncentrales gaat die in het buitenland staan, ligt het anders.
In België hebben we met Doel-I en Doel-II te maken.
Mevrouw Frietman zegt haast te maken met een rampenbestrijdingsplan. U
wijst er ook op, dat van zo'n rampenbestrijdingsplan iets van wordt
gezegd in ons rampenplan. Het functioneren van zo'n rampenbestrijdings
plan is nu juist afhankelijk van de samenwerking met de Belgische
autoriteiten. Als wij een rampenbestrijdingsplan maken dan moet dat
geen rampenbestrijdingsplan zijn dat exact ophoudt bij de grens, dan
moet dat een gezamenlijk bestrijdingsplan zijn voor het hele gebied,
inclusief het Belgisch gedeelte. Hier zie ik een duidelijke taak voor