-26- Het lid Frietman-HoppenerWij als P.v.d.A. delen uiteraard de onge rustheid zoals in deze brief vermeld. Er wordt in de brief ook een sug gestie gedaan om bepaalde meetapparatuur voor radio-aktieve straling te gaan gebruiken. Hier staan we ook volledig achter. Het zou een goede zaak zijn. Het zou ook veel ongerustheid bij de bevolking kunnen wegne men. We hameren er ook op dat er haast moet worden gemaakt, juist nu op dit moment met het rampenbestrijdingsplan. Dat is namelijk nog niet geregeld. Ik wou ook voorstellen in de gewestelijke kommissie milieu zaken deze zaak zo spoedig mogelijk aan de orde te stellen. Tenslotte zou ik graag willen horen dat de raad van Halsteren eens het lef had om naar Den Haag toe het signaal te geven dat wij ontzettend ongerust zijn over deze zaak. De voorzitter: Die laatste zin heb ik niet verstaan, wilt U die nog eens herhalen. Het lid Frietman—HoppenerDat we ongerust zijn over die kernenergie- problematiek. De voorzitter: Over kernenergie in het algemeen dus. Ik zal proberen een antwoord te geven, er is nogal wat aan de orde gesteld. De heer Somers heeft namens de fraktie Leefbaarheid wat vragen gesteld en wij hebben daar een uitvoerig antwoord op gegeven. Wij zijn er niet vanuit gegaan dat het om de sensatie ging, als we daar vanuit gegaan waren dan hadden we er niet zo'n serieus antwoord op gegeven denk ik. Het is een bloedserieuze zaak. Ik neem aan dat dat ook voor Leefbaar heid van toepassing is en dat wordt ook door hen gesteld, daar is geen misverstand overAls hij zegt nu kan er gescoord worden door het kollege, dan vind ik dat voor zo'n zaak heel slecht uitgedrukt. Het is geen kwestie van scoren, daar gaat het niet om, daar is de zaak veel en veel te ernstig voor. Gezamenlijk sta je voor een stuk verantwoorde lijkheid naar de burgers toe en gezamenlijk zul je daar een oplossing voor moeten vinden. Dat woord scoren, aan Uw reaktie merk ik overigens al dat U dat ook niet zo gelukkig vind. Hoe is de situatie. U vraagt binnen welke termijn wordt de bevolking gewaarschuwd? Als het om kern centrales gaat die in Nederland staan, dan is inderdaad de kernenergie wet, artikel 38 tot en met W van toepassing. Hierin worden diverse fases genoemd, voorts worden er ook de maatregelen genoemd die dan moeten worden genomen. We hebben de inhoud van die artikelen niet weergegeven, daarom staat in onze reaktie dat ik dat in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken zal toelichten. We zullen die artikelen dan ter inzage leggen dan kan het beter worden besproken. Het is moeilijk omdat nu exact helemaal uitvoerig weer te geven. Wij hebben er wel op gewezen dat als U er belangstelling voor heeft, U de kernenergiewet altijd ter inzage kunt krijgen. Zo ingewikkeld is het ook weer niet, in die wet worden een aantal scenario's beschreven, wanneer wat moet ge beuren. Dat geldt dus voor als de kerncentrales in Nederland staan. Als het om kerncentrales gaat die in het buitenland staan, ligt het anders. In België hebben we met Doel-I en Doel-II te maken. Mevrouw Frietman zegt haast te maken met een rampenbestrijdingsplan. U wijst er ook op, dat van zo'n rampenbestrijdingsplan iets van wordt gezegd in ons rampenplan. Het functioneren van zo'n rampenbestrijdings plan is nu juist afhankelijk van de samenwerking met de Belgische autoriteiten. Als wij een rampenbestrijdingsplan maken dan moet dat geen rampenbestrijdingsplan zijn dat exact ophoudt bij de grens, dan moet dat een gezamenlijk bestrijdingsplan zijn voor het hele gebied, inclusief het Belgisch gedeelte. Hier zie ik een duidelijke taak voor

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 60