-23- voorstel akkoord kunt gaan. De wilde speelplaatsen. Ik ken een aantal zogenaamde wilde speelplaatsen in Halsteren, onlangs werd daar in een politierapport nog melding van gemaaktmen zei we staan dat maar oogluikend toe. Dat zijn dan wel geen officiële wilde speelplaatsen, maar hier en daar zijn ze wel ontstaan en als het zich verdraagt in die omgeving, dat is natuurlijk het punt, dan is dat helemaal geen probleem, ofschoon toch zo nu en dan in de gaten gehouden moet worden, dat er geen ongelukken gebeuren, anders zegt men weer waarom heeft de politie niet opgetreden. Dat is altijd het dilemma waarin je zit. Verder heeft de politie grote plannen wat betreft het aanpakken van het probleem van de hondepoep. Dat is éën van de aktiepunten, om daar het komende half jaar, ik weet niet wanneer het precies ingaat, maar het duurt niet zo lang meer, een begin mee te maken. Men zal hier ook nog speciale voorlichting over geven tegen die tijd. Men zal hier speciaal aandacht aan schenken. Ik kan U zeggen dat het politie—apparaat in Halsteren daartoe bijzonder gemotiveerd is, gezien de situatie die de laatste jaren is ont staan. Dan kijk ik even de adjudant aan, hij zit daar, ik neem aan dat hij dat bevestigen kan, dat die motivatie duidelijk aanwezig is. Het loopt op dit moment denk ik, niet alleen in onze gemeente overigens, toch wel een beetje de spuigaten uit. Dat was het wat betreft de speelplaatsen. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Punt 37. Schrijven J. Somers (Leefbaarheid Halsteren/Lepelstraat) d.d. 12 mei 1986 inzake ongevallen met kerncentrales Het lid SomersDe vragen zijn gekomen na, wat wij allemaal hebben kunnen lezen, wat er in Tsjernobyl is gebeurd. De bedoeling was gegarandeerd niet om sensatie, publiciteit of angst op te roepen. De bedoeling van de vragen was eigenlijk voor mijals lid van de fraktie Leefbaarheid, om een voorzet aan het kollege te geven om nu eens een doelpunt te scoren. Een doelpunt in die zin, ik was, -en ik denk iedereen-, er van overtuigd dat er op dit gebied in Nederland, in West- Brabant, noch in Halsteren, eigenlijk iets goed geregeld was. In het antwoord wordt de Kernenergiewet, de afspraken betreffende Doel-I en Doel-H in 1981, en het Halsterse rampenplan aangedragen, als zijnde oplossingen voor mijn vragen a t/m c, de eerste drie. Nu ken ik per soonlijk de Kernenergiewet niet. Elke Nederlander behoort die wet te kennen, maar ik moet eerlijk bekennen, ik ken hem niet. Er wordt verwezen naar de artikelen 38 en Uk, waarin dus de verplichting om maatregelen te treffen bij kernrampen vanzelfsprekend ook verplicht is gesteld. Nu lees ik uit een heleboel artikelen. De belangrijkste heb ik hier. Om even te citeren, -dat was dus Ir. Enthoven de hoofdinspekteur van Milieuhygiëne die dus de akties en de maatregelen in Nederland de afgelopen weken heeft moeten begeleiden-, die zegt, er bestaat geen draaiboek voor kernrampen buiten onze grenzen en er zijn geen internationale afspraken over normen van radio-aktieve straling. Doel-I en Doel—I± zijn slechts afspraken die ook C.D.A. Tweede Kamer specia list Lansing alleen maar bekend zijn, die Zeilstra, P.v.d.A.- kamerlid alleen maar bekend zijn. Het enige wat is afgesproken met die mensen in het kamerdebat is het telefoontje tussen de gouverneur van Antwerpen en de commissaris van de koningin in Zeeland en Noord-Brabant, en dan,ja dan?

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 57