t f -7- 7. VOORSTEL OMTRENT DE OVERGANG VAN DE CENTRALE POST AMBULANCE VERVOER (C.P.A.) NAAR HET STREEKGEWEST WESTELIJK NOORD-BRABMT. Het lid Wiersema-DupreU stelt dat enkele voorvallen op het terrein van ambulancevervoer de overgang naar het Streekgewest in een stroomversnelling hebben gebracht. Dit zijn wel voorvallen die mensenlevens gekost hebben. Vergis ik me wanneer ik veronderstel dat de overgang naar het Streekgewest alleen de verantwoordelijkheid verlicht naar het Streekgewest en aan de feitelijke gang van zaken verandert er niets. Behalve dat B&W van Roosendaal al een full-time coördinator in dienst genomen hebben die per tijdstip van ingang van de overdracht ten laste van het Streekgewest komt. In de kommissie Volksgezondheid is hier begin 1985 uitvoerig over gesproken, en ik dacht dat de moeilijkheden van dat moment veroorzaakt waren door het niet de beschikking hebben van voldoende ambulances op het gevraagde momentIk zou toch graag van U horen waarom dit opgelost wordt met het aantrekken van een coördinator. Wat dat dan ook wezen mag. De voorzitter: Mevrouw Wiersema U haalt een aantal zaken door elkaar. Dit betreft in de eerste plaats de centrale met bemanning en bevrouwing van de telefooncentrale. Het vervoer dat is een afzonderlijke zaak. Voorts is de coördinator aangesteld door de C.P.A. onder de rechtspositie van de gemeente Roosendaal. Dat is toch iets anders. Die is dus aangesteld door het C.P.A., onder de rechtspositie van de gemeente Roosendaal maar in dienst van het C.P.A. en gaat zo mee over naar het gewest, zoals het in zijn totaliteit overigens de bedoeling is.Dan die enkele voorvallen die hebben plaatsgevonden. Als U zegt dat heeft mensenlevens gekost, dan kan en durf ik dat hier niet zo te bevestigen. Want dat is niet bewezen en dat kan meestal ook niet bewezen worden. Als een ambulance ergens een a twee minuten te laat komt, of vijf minuten te laat komt, dan wil dat niet zeggen dat dat de reden is van het overlijden van een patiënt. Die uitspraak zou ik niet voor mijn rekening durven te nemen. Wat wel zo is, is dat naar aanleiding van die voorvallen de zaak opnieuw is doorgelicht en dat met name de inspekteur voor de volksgezondheid het niet optimaal geregeld vond, dat het C.P.A. en het vervoer afzonderlijk is geregeld. De C.P.A. in een afzonderlijke gemeenschappelijke regeling en het vervoer vanuit het gewest via de gezondheidsdienst. Daarom dat hij aanbeval om zo snel mogelijk tot integratie te komen. Nu was dat al de bedoeling. Er werd op gestudeerd om zover te komen, dat is echter nog niet zo eenvoudig. Een vraag is bijvoorbeeld of die centrale wel of niet bij de brandweer moet blijven. Dat is zo'n vraagpunt. Dat heeft ook alles met kosten te maken, want zo'n centrale moet 2b uur bemand of bevrouwd zijn. De brandweercentrale is 2b uur bemand. Maar er komt ook een stukje deskundigheid bij kijken. En dat zijn zo de belangrijkste punten die spelen. Nu er is een kommissie bezig om voorstellen te doen hoe die integratie het beste kan plaatsvinden. Die kommissie is nog aan het studeren. Maar het bestuur van het C.P.A. en ook het bestuur van het Streekgewest zijn van mening dat niet gewacht kan worden tot die kommissie is uitgestudeerd, maar hebben besloten nu alvast tot integratie te besluiten. Wat betreft de organisatie met name het aantal ambulances dat ter beschikking is, is het zo, dat een halfjaar geleden of inmiddels al wel een jaar geleden, er een gewijzigde instruktie is gemaakt. Dat had betrekking met name op de wagens die niet rijden. Hoe die paraat worden gesteld. Er is een

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 41