t
f
-7-
7. VOORSTEL OMTRENT DE OVERGANG VAN DE CENTRALE POST AMBULANCE
VERVOER (C.P.A.) NAAR HET STREEKGEWEST WESTELIJK NOORD-BRABMT.
Het lid Wiersema-DupreU stelt dat enkele voorvallen op het terrein
van ambulancevervoer de overgang naar het Streekgewest in een
stroomversnelling hebben gebracht. Dit zijn wel voorvallen die
mensenlevens gekost hebben. Vergis ik me wanneer ik veronderstel dat
de overgang naar het Streekgewest alleen de verantwoordelijkheid
verlicht naar het Streekgewest en aan de feitelijke gang van zaken
verandert er niets. Behalve dat B&W van Roosendaal al een full-time
coördinator in dienst genomen hebben die per tijdstip van ingang van
de overdracht ten laste van het Streekgewest komt. In de kommissie
Volksgezondheid is hier begin 1985 uitvoerig over gesproken, en ik
dacht dat de moeilijkheden van dat moment veroorzaakt waren door het
niet de beschikking hebben van voldoende ambulances op het gevraagde
momentIk zou toch graag van U horen waarom dit opgelost wordt met
het aantrekken van een coördinator. Wat dat dan ook wezen mag.
De voorzitter: Mevrouw Wiersema U haalt een aantal zaken door
elkaar. Dit betreft in de eerste plaats de centrale met bemanning
en bevrouwing van de telefooncentrale. Het vervoer dat is een
afzonderlijke zaak. Voorts is de coördinator aangesteld door de
C.P.A. onder de rechtspositie van de gemeente Roosendaal. Dat is
toch iets anders. Die is dus aangesteld door het C.P.A., onder de
rechtspositie van de gemeente Roosendaal maar in dienst van het
C.P.A. en gaat zo mee over naar het gewest, zoals het in zijn
totaliteit overigens de bedoeling is.Dan die enkele voorvallen die
hebben plaatsgevonden. Als U zegt dat heeft mensenlevens gekost,
dan kan en durf ik dat hier niet zo te bevestigen. Want dat is
niet bewezen en dat kan meestal ook niet bewezen worden. Als een
ambulance ergens een a twee minuten te laat komt, of vijf minuten
te laat komt, dan wil dat niet zeggen dat dat de reden is van het
overlijden van een patiënt. Die uitspraak zou ik niet voor mijn
rekening durven te nemen. Wat wel zo is, is dat naar aanleiding
van die voorvallen de zaak opnieuw is doorgelicht en dat met name de
inspekteur voor de volksgezondheid het niet optimaal geregeld vond,
dat het C.P.A. en het vervoer afzonderlijk is geregeld. De C.P.A. in
een afzonderlijke gemeenschappelijke regeling en het vervoer vanuit
het gewest via de gezondheidsdienst. Daarom dat hij aanbeval om zo
snel mogelijk tot integratie te komen. Nu was dat al de bedoeling. Er
werd op gestudeerd om zover te komen, dat is echter nog niet zo
eenvoudig. Een vraag is bijvoorbeeld of die centrale wel of niet bij
de brandweer moet blijven. Dat is zo'n vraagpunt. Dat heeft ook alles
met kosten te maken, want zo'n centrale moet 2b uur bemand of bevrouwd
zijn. De brandweercentrale is 2b uur bemand. Maar er komt ook een
stukje deskundigheid bij kijken. En dat zijn zo de belangrijkste
punten die spelen. Nu er is een kommissie bezig om voorstellen te
doen hoe die integratie het beste kan plaatsvinden. Die kommissie is
nog aan het studeren. Maar het bestuur van het C.P.A. en ook het
bestuur van het Streekgewest zijn van mening dat niet gewacht kan
worden tot die kommissie is uitgestudeerd, maar hebben besloten nu
alvast tot integratie te besluiten. Wat betreft de organisatie met
name het aantal ambulances dat ter beschikking is, is het zo, dat een
halfjaar geleden of inmiddels al wel een jaar geleden, er een
gewijzigde instruktie is gemaakt. Dat had betrekking met name op de
wagens die niet rijden. Hoe die paraat worden gesteld. Er is een