-10- met de urenverde 1 ing gevoegd, plus een inotivatierapport. Dat motivatierapport is best aardig van opzet, maar dat geeft weinig nieuwsHet is een historisch verhaal hoe goed het eigenlijk allemaal in het verleden wasDan wordt er verder wat in de richting gepraat van sociaal-ekonomische eenheden, waarop gebaseerd zou moeten zijn dat Lepelstraat in een buitengewone achterstandssituatie verkeert. Ze hebben mij daar niet van kunnen overtuigen. Ik vind het uiterst janrner, dat wil ik er toch uitdrukkelijk bij zeggen, dat zij zich, ook in dit zogenaamd motivatierapport, af moeten zetten tegen het Opbouwwerk Halsteren. Ik waardeer nog steeds het groepje mensen wat bereidwillig een neergegooide taak van anderen opgenomen heeft. Ik vind het geen beste zaak als je voor jezelf iets wilt bepleiten, dat je daarbij je zo noodzakelijk af moet zetten tegen een min of meer gelijkgerichte organisatie als hier in Halsteren. Dat vind ik een kwalijke zaak. Ik kan me voorstellen dat het Opbouwwerk zich terecht een beetje boos gemaakt heeft over die brief en dat aan ons kenbaar gemaakt heeft. Ik ben het met meneer van Eekelen eensals die WSW-er dan de f oplossing is, dan vraag ik me af in hoeverre ze dat ook met vrijwilligers anders hadden kunnen doen. Ik zou willen vragen, wat kunnen we er aan doen dat inderdaad 21 uur in Lepelstraat daadwerkelijk terecht komt. Dan dacht ik dat het moest gaan. Ik heb de vorige keer gezegd, als er aangetoond kan worden dat in Lepelstraat dit werk meer uren vraagt, dan zullen we mee van de eersten zijn die zeggen, dan moeten we er alles aan doen en kijken of er in het kanende jaar in de begroting meer ruimte is voor meer uren opbouwwerk. Binnen die 80 kun je moeilijk verschuiven. Ik denk dat die verdeling eerlijk is. In wezen is het voor mij net als een vrije begroting, los uit de pols. Dan kun je een x-aantal uren per werkzaamheid of per taak die je op wilt nemen invullen. Dat zegt me niets. Als het aangetoond kan worden, dan zou ik dat toch graag zien door een min of meer onafhankelijk orgaan als bijvoorbeeld het PON of iets dergelijks. Dan zullen wij mee van de eersten zijn cm te zeggen laten we daar in de toekomst geld voor beschikbaar stellen. Wij vinden al het geld wat besteed is aan dit soort werk, erg goed besteed. Op grond van wat er nu op tafel ligt vinden wij duidelijk dat wij achter het kollegevoorstel moeten gaan staan. 0 De voorzitter: Voor dat ik het woord geef aan de heer Roosenbocm wil ik nog even zeggen dat we na afloop van dit agendapunt afscheid nemen van een aantal raadsleden. Dat is de reden dat de heer van Eekelen hier staat on een konsumptie op te nemen. Dat kan hij doen terwijl wij bezig zijn. Ik wijs U hier even op dan hoeft hij niet steeds een nadere uitleg te geven. Het lid Roosenboom: Deze diskussie is in december vorig jaar al gevoerd. De groepering Leefbaarheid heeft daarin een duidelijk standpunt ingencmen en wij zijn wat dat betreft niet van mening veranderd. Ik vind het niet zo zinvol cm het nu allemaal weer te herhalen. Er is inderdaad wel, dat wordt hier vanavond ook opgemerkt, een W.S.W.-er aangesteld. Ik weet niet hoe definitief dat ook is. Dat merk ik ook niet uit het verslag dat ter inzage heeft gelegen of die W.S.W.-er wel of niet definitief is is niet aan de orde. Aan de orde is het aantal uren. We hebben er toen voor gepleit en ik denk dat het door ons is gesteund. Ik wou er verder niets van zeggen. -11- Wethouder van der Weegen: Meneer van Eekelen begint zijn betoog met te zeggen het niet oneens te zijn met het kollege in verband met een feit wat zich inmiddels heeft voorgedaan. Het is zo dat het kollege uiteraard zijn standpunt gebaseerd heeft op de positie toen de W.S.W.-er nog niet in dienst was, of in elk geval gedetacheerd was, bij het S.K.W.Als zodanig konstateer ik dat er toch nog een meningsverschil zal blijven bestaan tussen het kollege en U. Ik denk dat het ook zo is dat datgene wat er heeft plaatsgevonden integenstelling is tot het standpunt van de raad in deze. Destijds bij de bestuurswisseling van het Opbouwwerk is er uitdrukkelijk bepaald dat er in Halsteren maximaal 80 uur beroepskrachten werkzaam zouden blijven. Nogmaals Halsteren en Lepelstraat samen, en dat daarnaast die personele inbreng geleverd zou worden via Opbouwwerk, via een werkgever. Laat ik het zo maar betitelen. Ik denk dat de afspraken die hier nu plaatsvinden toch wat daartegen indruisen. Het kollege is daar ook een beetje onthutst over geweest. Dat heeft U ook wel kunnen lezen in het verslag dat er nu ligt. Temeer cmdat er in oktober, naar aanleiding van de begroting van het S.K.W. ook even kort over gesproken is. Toen is door mij uitdrukkelijk gesteld dat als mén dergelijke plannen had, dat die afzonderlijk aangevraagd moesten worden en tot op heden hebben wij van hen als zodanig daar niets van gehoord. Meneer Mouws, U was verrast door de W.S.W.-er. Ik heb net gezegd, ook wij waren dat. Ik denk dat U eigenlijk wilde weten hoe de kontrakten met de W.S.W. afgesloten worden. In deze situaties denk ik dat het heel normaal zou zijn als de gemeente daar in gekend zou zijn. U geeft daarbij ook aan, het moet betaald kunnen worden. Dat heeft u kunnen lezen hoe dat in het gesprek uitgemond is. Het kollege heeft er van gezegd, als het zich in 1987 voordoet, dat we ons daarover zullen beraden. Ik denk dat de konmissie Welzijn zich daar te zijner tijd ook over zal moeten beraden. U weet dat het gemeentebestuur al jarenlang probeert de subsidies zo goed mogelijk in stand te houden, maar niet dat er zoveel ruimte is cm daar uitbreiding in te realiseren. U heeft een uitvoerig betoog gegeven over datgene wat het S.K.W. naar voren heeft gebracht. Daar heb ik niet zozeer vragen uit vernemen. Ik ben het in grote lijnen eens met datgene wat U ook gezegd heeft. (Dok wij hebben het jaarplan destijds beoordeeld en ook wij komen tot de konklusie dat het aantal uren, dat direkt voor het sociaal kultureel werk in Lepelstraat besteed kan worden vrij redelijk is. Gezien ook de afweging ten opzichte van datgene wat in Halsteren plaats moet vinden. U heeft dat ook kunnen lezen in die verslagen. Het is zo dat er direkt 21 uren ter beschikking zijn van het Sociaal Kultureel Werk in Lepelstraat. In het resterende aantal uren zit cm te beginnen het aantal uren dat nodig is cm een stuk scholing te doen, an bestuursvergaderingen bij te wonen, voor te bereiden enzovoorts. Daarnaast een aantal uren dat nodig is ten behoeve van projekten die voor de gehele gemeenten gelden. Er zijn er een aantal genoemd. Ik denk niet dat ik die hoef te herhalen. Als je dan een verdeling na aftrek van die twee situaties zou maken, dan denk ik dat er recht gedaan wordt aan het feit dat er prioriteit gegeven wordt aan Lepelstraat. Ik denk dat dit niet zozeer ter diskussie staat. Alleen zegt U ervan, als die behoefte nog groter is, dan moet hij harder aangetoond worden. Dat is ook de mening van het kollege. Meneer Roosenbocm heeft verder geen vragen naar voren gebracht. Hij heeft gezegd in december hebben we er over

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 29