aanvaardbaar aangemerkt. Er zijn in de loop van het jaar ook andere verfsoorten toegepast, maar die hadden een nadelige invloed op de produkten. Ongeveer midden 1983 is Plametha in het kader van de Wet Geluidhinder ook een zogenaamde a-inrichting geworden. Een kwalificatie voor vrij zware industrieën. Dit heeft ook tot gevolg dat niet meer de gemeente, maar de provincie het bevoegde gezag voert wat betreft de milieuwetgeving. Ook de provincie is blijven studeren op mogelijkheden naar het terugdringen van de stankhinder. Een poosje geleden, ik denk een maand of zo, heeft U ook in de krant kunnen lezen dat men nu bezig is, met rijkssteun, proeven te nemen met een zogenaamd biofilter. Het ministerie is daarbij betrokken, alsmede de provincie en de Technische Hoge School van Eindhoven. In wezen zijn stankklachten als bij Plametha, waar kunsttakken en harsen worden gebruikt, niet vreemd. Ook landelijk is het een bekend probleem dat het bijzonder gevaarlijk en hinderlijk kan zijn. Het is erg goed dat daar alle aandacht op gericht is. Op het ogenblik zijn er eigenlijk nog geen resultaten ontrent het filter. Dat is nog volop in beweging. We hopen dat het werkt en we zullen het heel nauwlettend volgen. Een tweede vraag over de vluchten van de rijkspolitie. We weten dat de rijkspolitie op het moment mogelijkheden heeft voor wat helikoptervluchten in het gewest en dat daar interessante foto's bij gemaakt zijn. Verder stopt elke bekendheid bij ons. Het stuk moet ook nog in B&W komen. Men is er op de afdeling mee bezig en het vergt nog wat tijd. Wij zijn er erg in geïnteresseerd. We begrijpen dat U dat ook bent en zullen er alle aandacht aan schenken en U zo goed mogelijk berichten. Meneer Princen, stemt het voorstel. Dat is zonder meer duidelijk. Hij steunt het voorstel. In feite is hij dankbaar. Het lid Roosenbocm: Ik wil nog een vraag stellen omdat het industrieterrein Theodorushaven genoemd is. Ik dacht dat volgens de overeenkomst tussen Bergen op Zoem en Halsteren, de revenuen die dat industriegebied oplevert aan leges en onroerend goedbe las tingen, toevloeien naar Bergen op Zoon. Ik denk ook dat eventueel kosten op het gebied van Hinderwet, dat die verrekend zijn in het aantal mensjaren. Wat is een kwart mensjaar, dat kan ik U wel vertellen, dat is f 38.500, Dat is even tussendoor. Zo staat dat in het stuk. Het industriegebied Theodorushaven wordt nu ook ter diskussie gebracht. Ik ga er gewoon van uit dat daar door de gemeente Halsteren geen extra kosten worden gemaakt. Overigens is het afgeven van milieuvergunningen en hinderwetvergunningen ter competentie van de provincie, maar ik meen dat het toezicht ook bij de provincie is en dat eventuele kosten die er gemaakt worden, dat die dan weer, ook al is het op Halsters grondgebied, gedeclareerd worden bij de gemeente Bergen op Zoem. In de gemeenschappelijke regeling is dat niet zo uitdrukkelijk vermeld, maar de gemeente Bergen op Zoem geniet wel de revenuen en ik denk dat ze dan ook de kosten betalen. Wethouder Sinke; Ik denk dat U gelijk heeft. Dat zijn meestal a- inrichtingen die, net als Plametha, vanuit de provincie worden gekontroleerd en dat daar ook automatisch de kosten zijn ondergebracht. Dat is dan ook zeker niet een van de punten in dit programma wat U nu wordt gepresenteerd. Het betreft veel meer midden- en kleinbedrijven en mogelijke nieuwe vestigingen. De voorzitter: Deze kosten worden niet bij de gemeente Bergen op Zoem gedeklareerd, die zijn voor rekening van de provincie. Het is -9- een eigen taak. Die f 38.500,dat is 0,42 mens jaar, een kwart mens jaar is lager. Dat is de f 15.000,die daar bovenstaat. Ik dacht al, het is vrij duur, het is boven modaal. Wat betreft die onroerend-goedbe las tingen is het inderdaad zo, dat dit wel voor een groot deel naar Bergen op Zoem gaat, maar het ook nog voor een deel bij onze gemeente blijft. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 5. VOORSTEL TOT GOEDKEURING VAN ENIGE TARIEVEN VOOR 1986 VOOR HET ZWEMBAD "DE MELANEN" Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 6. VOORSTEL TOT VASTSTELLING HUISVESTINGSPLAN VOOR DE PERIODE 1987 TOT EN MET 1990. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 7. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELTEN VAN EEN KREDIET T.B.V. DE AANSCHAF VAN EEN SCHROBZUIGMACHINE IN ONTMOETINGSCENTRUM "DE WITTENHORST" (13E WIJZIGING BEGROTING 1986 EN IE WIJZIGING BEGROTING 1986 "DE WITTENHORST") Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STFTT.T.FN VAN EEN KREDIET VOOR DE AANSCHAF VAN APPARATUUR EN MATERIAAL T.B.V. AFGIFTE RIJBEWIJZEN. (14E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1986) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN: Punt 15. Verzoek Stichting S.K.W. Lepelstraat cm een beroepskracht in dienst te kunnen nemen. Het lid van Eekelen; Wij zijn het niet oneens met het kollege maar dat komt alleen maar doordat er zich een andere situatie voorgedaan heeft in Lepelstraat, omdat er thans een W.S.W-er 40 uur werkzaam is bij S.K.W. en dan 21 uur werkzaamheid van een professionele kracht, wij dat als Werknemerspartij meer dan voldoende vinden. Als die WSW-kracht weggaat dan vinden wij die 21 uur voor Lepelstraat zeer karig en zullen wij ook daar op terugkomen zodra de situatie zich wijzigt. Het lid Mows: Wij waren ook nogal enigszins verbaasd cm uit de stukken te moeten lezen dat een WSW-er als aanvullende opbouwwerker aan S.K.W. toegevoegd was. Het blijkt uit de stukken dat zelfs het kollege daardoor enigszins verrast was. Ik zou toch willen vragen op wat voor manier de overeenkomsten met dat soort mensen gesloten worden. Verder wil ik eigenlijk over het stuk vrij weinig zeggen. S.K.W. richt zich nu tot de raad en zij hebben daarbij het jaarplan

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 28