aanvaardbaar aangemerkt. Er zijn in de loop van het jaar ook andere
verfsoorten toegepast, maar die hadden een nadelige invloed op de
produkten. Ongeveer midden 1983 is Plametha in het kader van de Wet
Geluidhinder ook een zogenaamde a-inrichting geworden. Een
kwalificatie voor vrij zware industrieën. Dit heeft ook tot gevolg
dat niet meer de gemeente, maar de provincie het bevoegde gezag
voert wat betreft de milieuwetgeving. Ook de provincie is blijven
studeren op mogelijkheden naar het terugdringen van de stankhinder.
Een poosje geleden, ik denk een maand of zo, heeft U ook in de
krant kunnen lezen dat men nu bezig is, met rijkssteun, proeven te
nemen met een zogenaamd biofilter. Het ministerie is daarbij
betrokken, alsmede de provincie en de Technische Hoge School van
Eindhoven. In wezen zijn stankklachten als bij Plametha, waar
kunsttakken en harsen worden gebruikt, niet vreemd. Ook landelijk
is het een bekend probleem dat het bijzonder gevaarlijk en
hinderlijk kan zijn. Het is erg goed dat daar alle aandacht op
gericht is. Op het ogenblik zijn er eigenlijk nog geen resultaten
ontrent het filter. Dat is nog volop in beweging. We hopen dat het
werkt en we zullen het heel nauwlettend volgen. Een tweede vraag
over de vluchten van de rijkspolitie. We weten dat de rijkspolitie
op het moment mogelijkheden heeft voor wat helikoptervluchten in
het gewest en dat daar interessante foto's bij gemaakt zijn. Verder
stopt elke bekendheid bij ons. Het stuk moet ook nog in B&W komen.
Men is er op de afdeling mee bezig en het vergt nog wat tijd. Wij
zijn er erg in geïnteresseerd. We begrijpen dat U dat ook bent en
zullen er alle aandacht aan schenken en U zo goed mogelijk
berichten.
Meneer Princen, stemt het voorstel. Dat is zonder meer duidelijk.
Hij steunt het voorstel. In feite is hij dankbaar.
Het lid Roosenbocm: Ik wil nog een vraag stellen omdat het
industrieterrein Theodorushaven genoemd is. Ik dacht dat volgens de
overeenkomst tussen Bergen op Zoem en Halsteren, de revenuen die
dat industriegebied oplevert aan leges en onroerend
goedbe las tingen, toevloeien naar Bergen op Zoon. Ik denk ook dat
eventueel kosten op het gebied van Hinderwet, dat die verrekend
zijn in het aantal mensjaren. Wat is een kwart mensjaar, dat kan ik
U wel vertellen, dat is f 38.500, Dat is even tussendoor. Zo
staat dat in het stuk. Het industriegebied Theodorushaven wordt nu
ook ter diskussie gebracht. Ik ga er gewoon van uit dat daar door
de gemeente Halsteren geen extra kosten worden gemaakt. Overigens
is het afgeven van milieuvergunningen en hinderwetvergunningen ter
competentie van de provincie, maar ik meen dat het toezicht ook bij
de provincie is en dat eventuele kosten die er gemaakt worden, dat
die dan weer, ook al is het op Halsters grondgebied, gedeclareerd
worden bij de gemeente Bergen op Zoem. In de gemeenschappelijke
regeling is dat niet zo uitdrukkelijk vermeld, maar de gemeente
Bergen op Zoem geniet wel de revenuen en ik denk dat ze dan ook de
kosten betalen.
Wethouder Sinke; Ik denk dat U gelijk heeft. Dat zijn meestal a-
inrichtingen die, net als Plametha, vanuit de provincie worden
gekontroleerd en dat daar ook automatisch de kosten zijn
ondergebracht. Dat is dan ook zeker niet een van de punten in dit
programma wat U nu wordt gepresenteerd. Het betreft veel meer
midden- en kleinbedrijven en mogelijke nieuwe vestigingen.
De voorzitter: Deze kosten worden niet bij de gemeente Bergen op
Zoem gedeklareerd, die zijn voor rekening van de provincie. Het is
-9-
een eigen taak. Die f 38.500,dat is 0,42 mens jaar, een kwart
mens jaar is lager. Dat is de f 15.000,die daar bovenstaat. Ik
dacht al, het is vrij duur, het is boven modaal. Wat betreft die
onroerend-goedbe las tingen is het inderdaad zo, dat dit wel voor een
groot deel naar Bergen op Zoem gaat, maar het ook nog voor een deel
bij onze gemeente blijft.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
5. VOORSTEL TOT GOEDKEURING VAN ENIGE TARIEVEN VOOR 1986 VOOR HET
ZWEMBAD "DE MELANEN"
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
6. VOORSTEL TOT VASTSTELLING HUISVESTINGSPLAN VOOR DE PERIODE 1987
TOT EN MET 1990.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
7. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELTEN VAN EEN KREDIET T.B.V. DE
AANSCHAF VAN EEN SCHROBZUIGMACHINE IN ONTMOETINGSCENTRUM "DE
WITTENHORST"
(13E WIJZIGING BEGROTING 1986 EN IE WIJZIGING BEGROTING 1986 "DE
WITTENHORST")
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
8. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STFTT.T.FN VAN EEN KREDIET VOOR DE
AANSCHAF VAN APPARATUUR EN MATERIAAL T.B.V. AFGIFTE RIJBEWIJZEN.
(14E WIJZIGING GEMEENTEBEGROTING 1986)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN:
Punt 15.
Verzoek Stichting S.K.W. Lepelstraat cm een beroepskracht in
dienst te kunnen nemen.
Het lid van Eekelen; Wij zijn het niet oneens met het kollege
maar dat komt alleen maar doordat er zich een andere situatie
voorgedaan heeft in Lepelstraat, omdat er thans een W.S.W-er 40 uur
werkzaam is bij S.K.W. en dan 21 uur werkzaamheid van een
professionele kracht, wij dat als Werknemerspartij meer dan
voldoende vinden. Als die WSW-kracht weggaat dan vinden wij die 21
uur voor Lepelstraat zeer karig en zullen wij ook daar op
terugkomen zodra de situatie zich wijzigt.
Het lid Mows: Wij waren ook nogal enigszins verbaasd cm uit de
stukken te moeten lezen dat een WSW-er als aanvullende opbouwwerker
aan S.K.W. toegevoegd was. Het blijkt uit de stukken dat zelfs het
kollege daardoor enigszins verrast was. Ik zou toch willen vragen
op wat voor manier de overeenkomsten met dat soort mensen gesloten
worden. Verder wil ik eigenlijk over het stuk vrij weinig zeggen.
S.K.W. richt zich nu tot de raad en zij hebben daarbij het jaarplan