-4- borden wordt aangegeven dat daar voetgangers oversteken. Dus geen v.o.p., maar een bord dat aangeeft dat daar voetgangers oversteken. Een wegmarkering, en voorts, dat door middel van het weggraven van grond en beplanting de oversteek beter zichtbaar wordt gemaakt voor automobilisten en wat vooral speelt dat de voetgangers een goed uitzicht hebben. Het is niet zo dat er niets aan wordt gedaan. Er wordt wel duidelijk iets aan gedaan en dat staat ook in het voorstel. Verder bij de ouders benadrukken dat het misschien beter is cm een andere oversteek, te weten bij de Gripkeshof naar de Poelekes, te gebruiken, waarna de school dan via voetpaden te bereiken is. De af te leggen afstand is dan gelijk wordt gezegd. Van de oversteek bij de Gelegbaan, waar geen trottoir aanwezig is, behoeft dan geen gebruik meer te worden gemaakt. Dit zijn een aantal suggesties die zijn gedaan, en ook zijn doorgegeven aan de Werkgroep. Zoals U ziet zijn deze argumenten goed op een rij gezet. Daarcm dat de kommissie, behalve de heer Mens, ook van mening was dat we dit nu niet moeten doen. Hij handhaaft zijn voorstel, zijn standpunt dat hij destijds in de kcrrmissie heeft ingencmen. Dat is zijn goed recht, maar dit zijn in elk geval de argumenten die f gehanteerd worden. Het lid Mens: Nog een kleine opmerking. Een voetgangersoversteek plaats bij een wegversmalling is niet perse noodzakelijk. Men kan die wegversmalling aanleggen en dan worden de automobilisten gedwongen hun snelheid aan te passen en te verminderen. Ook daar door is er een bepaalde veiligheid voor die overstekende kinderen. U zegt een wegversmalling en een v.o.p., dat hoeft niet perse. Alleen een wegversmalling, dat zou ook kunnen. Ik ben met het voorstel akkoord op knelpunt 2 na. Het lid GraafmansIn eerste instantie wat de heer Mens zegt. De brief die wij kregen op 6 februari, die bevreermd mij ook een beet je, omdat ik vond dat wij er in de kommissie echt voldoende aandacht aan besteed hadden. Ik heb nog kontakt opgenomen met de Werkgroep nadat ze dat gesprek gehad hebben met gemeentewerken en de Rijkspolitie. Op dit manent zijn ze zeer tevreden. Zeker cmdat een aantal suggesties, die niet zo als knelpunt in het stuk staan, toch nog meegenomen zijn. Het plaatsen van een spiegel en het snoeien van wat opstanden. Mijn vraag is eigenlijk deze. Zou het mogelijk zijn dat de werkgroep die toch echt veel aandacht besteed 0 heeft aan deze zaak, schriftelijk uitleg zou kunnen krijgen van de maatregelen die nu precies gencmen gaan worden. Ik heb begrepen, ze weten nu wat er gaat gebeuren, imaar ze hadden dat misschien, ook graag schriftelijk gehad. Ik weet niet of die mogelijkheid er in zit. De voorzitter: Om met U te beginnen meneer Graafmans. Ik ben blij te horen dat U dat na het bedoelde gesprek heeft afgecheckt. In een gesprek of tijdens een gesprek wordt soms wel eens te snel gezegd we zijn nu wel tevreden, maar we zijn verheugd dat men dat een aantal dagen daarna ook nog was. Ook nadat men de zaak nogeens goed heeft overdacht. Dat wil wel eens anders zijn. Het gaat mij wel eens zo dat ik tevreden naar huis ga en dat ik een paar dagen daarna denk: Ik heb niet goed opgelet. Ik had daar nog aan moeten denken. Dat is bij hen nu niet het geval. Zij zijn en blijven dus tevreden met het resultaat. Daar ben ik alleen maar blij mee. Dan is een woord van lof aan het adres van de direkteur Gemeentewerken en de heer de Haan raijonkonmandant zeker op zijn plaats. Wat betreft die brief, die ligt in concept klaar. Dat staat ook in het -5- voorstel dat die brief verzonden wordt. Hierin wordt uitvoerig beargumenteerd waarom deze maatregelen zo worden gencmen. De heer Mens kan ik niet overtuigen, wel wat betreft 90% van de voorstellen maar dat ene voorstel niet. Men heeft mij verzekerd, ik ben daar wel een beetje door overtuigd geraakt, de heer Mens weet dat ik ook twijfelde wat betreft die wegversmalling, maar men heeft mij weten te overtuigen, dat zo'n wegversmalling op dat punt geen goede zaak is. Dat het zo zal zijn, dat het meer gevaar zal oproepen dan er op dit motent aanwezig is. Daar ben ik van overtuigd geraakt, U niet. We zaten eerst een beetje samen op dezelfde toer. Zo gaat dat. Ik kan verder geen nieuwe argumenten hier aan toevoegen. Meer kan ik er niet van zeggen. Zonder hoofdelijke stenming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 4. VOORSTEL TOT HET IN BEGINSEL INSTEMMEN MET DE VOORGESTELDE SAMENWERKINGSVORM OP HET GEBIED VAN DE TECHNISCHE MILIEUZORG IN HET STREEKGEWEST WESTELIJK NOORD-BRABANT. Het lid Roosenbocm: De Groepering Leefbaarheid Halsteren - Lepelstraat heeft al diverse keren via de algemene beschouwingen gepleit voor deze gewestelijke milieudienst. Alleen een paar kanttekeningen, die geeft U ook al min of meer aan in het stuk. Dat is eigenlijk de kostenbewaking. Uit de begeleidende stukken wordt dat naar ons gevoel nogal sterk overdreven. Bij de bedrijven, -ik noem maar een voorbeeld-, is ook genoemd, de Rits, als een konfektiefabriek, terwijl daar een lieftallige vrouw achter de toonbank staat. Ik geloof dat dat een beetje sterk overdreven is bij de inventarisatie. Daardoor krijg je een wat vertekend beeld in dat percentage manjaren. Op zichzelf is de problematiek, - je leest dat dagelijks-, ernstig door allerlei verschillende oorzaken. Ik noem de zure regen maar. Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik heb wel begrepen dat dat slecht is voor ons bcmenbestand door bodemverontreiniging. Pak de gemeente Boxmeer, waar de gemeente een verklaring van geen grondvervuiling afgeeft, of hoe dat ook mag heten, en waar dan later blijkt dat er wel vervuiling in de grond zit. Daarvoor hebben we toch een deskundige nodig cm dat van te voren goed te bekijken. Reden voor onze groepering cm blij te zijn met deze aanpak. Alleen met enige zorg die wij hebben dat alleen die kosten betaald worden door de gemeente die er daadwerkelijk voor staan. Dat dat niet overdreven wordt cm een te hoge bijdrage te leveren voor werkzaamheden die niet noodzakelijk zijn. Wij zijn, -nu val ik in herhaling-, in voor dit gewestelijk samenwerkings verband. Het lid Mouws: In grote lijnen zijn wij het helemaal eens met wat hij al opgemerkt heeft. Nu de regionale milieudienst als zelfstandige eenheid eigenlijk niet kon gezien die kosten, lijkt het ons alleszins aannemelijk wat het bureau Berenschot in zijn rapport gezegd heeft. Dat dit de best mogelijke manier is on het milieu te lijf te gaan. Ook wij zijn een beetje beducht toen wij het aantal uren uit het bijstandskontrakt lazen, 588 uur. Dat leek ons erg veel. Het lijstje en de hinderwetplichtige bedrijven en dat soort zaken, wijst eigenlijk op zich. Het is mij ter ore gekomen dat met name een gemeente als Rucphen, eens zo groot als Halsteren, met toch ook de nodige bedrijven, dat die in eerste instantie 200 a 300 uur wil kontrakteren. Dat lijkt mij, gezien inwoneraantal en

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 26