-8- Die afronding op 25,,die ene gulden meer,zagen wij duidelijk wel zitten.Dat was ons idee. De voorzitter: Ik heb hierover uiteraard nog geen overleg kunnex plegen in het kollege want wij hebben tussendoor geen vergadering meer gehad. Maar als ik de diskussie, de korte diskussie die we destijds hierover in het kollege hebben gehad in acht nemen, dan neem ik aan dat er op zich van onze zijde geen bezwaar is om een en ander op 17,50 te brengen. Wij vonden dat in feite ook wel maar wij wilden een uitgebreide diskussie hierover voorkomen omdat de gemiddelde kostprijs 16,50 is. Wij horen echter wel bij de wat kleinere gemeenten, maar gemakshalve hebben wij ƒ16,50 maar aam gehouden.De diskussie in de kommissie gehoord hebbende moet ik zeggen,men heeft gelijk, de afdeling staat hier ook van harte achter. De afdeling was eigenlijk ontevreden dat wij onder de kostprijs doken.We zijn echt niet hoog met die 17,50.Ik denk dat veel gemeenten hoger gaan zitten.Dat is wel duidelijk, dat is inmiddels wel bekend. Het lid MensOndergetekende behoorde niet bij degenen om te adviseren het bedrag te verhogen.Als het niet noodzakelijk is,waarom zou je het dan doen. Wij hebben altijd gepleit om geen verhogingen toe te passen als het niet nodig is. Ik blijf van mening dat 24,voldoende is.Het gaat uiteindelijk maar om één gulden.Het is meer een principebeleid dan wat anders.Dat begrijp ik ook wel.Maar het was nu eenmaal vastgesteld op 24,.Ik zou zeggen laat hetgewoon op 24,staan.Ik blijf er bij,zoals ik het gisteren in de bestuurlijke kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken heb gezegd. Het lid van Elzakker: Ik steun volledig het voorstel van de heer Mouws. Het lid van den Bos-BeckmannAls we daarmee kunnen voorkomen dat we over een paar maanden, bij de eerstvolgende ronde dat de tarieven weer vast gesteld worden, niet op een verhoging uitkomen, dan kunnen wij ons ook vinden in die 25, Het lid Roosenboom: Eigenlijk een principiële kwestie.Ik vind het sop de kool niet waard om over één gulden te diskussiëren.Maar er wordt hier van avond gezegd oat men eigenlijk kostendekkend wil werken. Als je dat wil doen mag je heel de legesverordening wel onderste boven gooien. Er zijn legio, laat ik het maar zeggen, serviceverlenende zaken die op een secre tarie worden gedaan en waarvoor gelden worden geïnd, die lang niet toereikend zijn voor de gemaakte kosten. Ik vind dit in feite een beetje vreemde diskussie dat nu dit onderdeel wordt aangehaald en dat dat voor zoveel andere zaken in het verleden niet is gedaan. Dat terwijl we nog niet zo lang geleden heel de legesver ordening helemaal omgespit hebben. Het lid MouwsHet is een extra belasting die van het rijk uit op ons bord gelegd is. Het lid Roosenboom: Meneer de voorzitter neem me niet kwalijk dat ik even door iemand wordt gestoord. Ik dacht dat ik het woord voerde. Als dit hier aan de orde komt dan denk ik dat je wat posten na moet kijken of die ook kostendekkend te maken zijn. Overigens heb ik al aan het begin van mijn verhaal gezegd dat die gulden geen onoverkomend bezwaar is. De voorzatter: De heer Mens heeft het gisteren in de kommissie ook gezegd laat het maar bij die 24,.Vooral als het niet noodzakelijk is om een hoger bedrag in rekening te brengen.Deze taak is ons toebedeeldHet is een stuk serviceverlening naar onze inwoners toe. Ik denk vooral dat je als kleinere gemeente een goede service kunt bieden. Nu is het nog wel eens zo dat als men snel een rijbewijs moet hebben en de provincie kan daar ook niets aan doen—laat ik dat voorop stellen het is geen kritiek naar de provincie-, gaat er toch gauw 2 a 3,4 weken voorbijvooral in het hoogseizoen,eer je je rijbewijs hebt. Ik hoop dat dat bij een gemeente als Halsteren wat sneller kan. Dat is wel zeker dat dat wat sneller kan. Dit is een aardig stukje serviceverlening naar de burgerij toe. Het standpunt van de kommissie was: laten we toch ongeveer op kostprijs- basis gaan zitten en daar niet meteen onder. Dat is niet goed. Dan zegt de heer Roosenboom dan weet ik nog wel meer voorbeelden te noemen die beneden de kostprijs zitten. Daar heeft hij volstrekt gelijk in. Een uittreksel uit het bevolkingsregister kost bijvoorbeeld 1,25 in Halsteren, in Steenbergen 2,50, maar in andere gemeenten gauw 100% meer een gulden of 5,a 6,.We zitten erg laag. Is dat echter een argument om nu hiermee ook beneden de kostprijs te gaan.Vooral nu we hiermee en begin maken is het beter om meteen het bedrag te noemen dat het ongeveer moet zijn. Die gulden maakt dan niet veel uit. In principe heeft de heer Roosenboom echter gelijk. Dan zou je alles onder de loep moeten nemen en daar staan we ook niet om te trap pelen De heer van elzakker heeft duidelijk zijn mening gezegd dat hij achter de heer Mouws staat. Mevrouw van den Bos zegt laten we een goed begin maken en gewoon op de kostprijs gaan zitten en dan worden we tenminste niet na een jaar lastig gevallen met het feit dat het te laag is. Dat is op zich ook weer een slechte zaak.Maar dan kom je weer wel bij de heer Roosenboom terecht dat je eigenlijk meer zaken hebt die dan aan de orde gesteld zouden moeten worden. Wij nemen dat voorstel van 25,echter als kollege over. Ik vraag wie daarover wenst te stemmen, de heer Mens. Eerst zal ik het volgnummer moeten bepalen dat aan de beurt is om eerst te stemmen.Nummer tien. Voor het voorstel stemmen de leden: van den Bos-BeckmannGraafmansWiersema- Dupré,van ElzakkerPrineenRoosenboomvan den Kieboom.van Loon,Kaan,Mouws,Uytde willigenwethouder van der Weegen,wethouder Sinke. Tegen het voorstel stemmen de leden: van Eekelen en Mens. De voorzitterDat betekent dat dit voorstel voor 25,is aanvaard met 13 stemmen' voor en 2 stemmen tegen. 11. VOORSTEL TOT VERKOOP VAN PERCEELTJES GROND. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 12. VOORSTEL PT OVERNAME OM NIET VAN PERCEELTJES GROND. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 13. VOORSTEL TOT WIJZIGING VAN DE VERORDENING REGELENDE DE SAMENSTELLING ENZ.VAN DE BEHEERSKOMMISSIE "DE WITTENHORST".ALSMEDE TOT HET VAN TOE PASSING VERKLAREN VAN DEZE VERORDENING EN DE BEHEERSVERORDENING "DE WITTENHORST" OP HET BUURTHUIS "DE LEPELAAR". Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitter: Het is een voorstel dat in het vervolg lag van beslui ten die we in feite in het verleden al genomen hebben, met één afwijking dan, de tenaamstelling van de kommissie. 14. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET VOOR DE BEWERKING VAN DE FIETSENSTALING NABIJ ZWEMBAD "DE MELANEN". (12E WIJZIGING BEGROTING 1986 EN 6E WIJZIGING BEGROTING 1986 DIENST GEMEENTEWERKEN). Het lid MouwsWij zijn het duidelijk eens met de gang van zaken dat die bewaking bij het zwembad de Melanen ondergebracht zou moeten worden bij de beheerskommissie of eigenlijk de Raad van Beheer. Maar wij vinden het een verkeerde zaak dat het eigenlijk eerst hier in de raad aan de orde komt en pas over enkele weken of anderhalve week in de beheerskommissie van het zwembad.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 21