Maar natuurlijke groei is in deze gemeente als Halsteren met 12.500 inwoners, moet de natuurlijke groei door de gemeente zelf kunnen worden opgevangen. Wij vinden het een slechte zaak als dat niet meer kan.We hebben dit al vaker gezegd-de heer Mouws wees daar reeds op- maar nu is het een bezwaarschrift.Dat is niet niks.Dat je als gemeente een officieel bezwaarschrift indient bij de provincieDat gebeurt vanavond als U akkoord gaat met dit voorstel.Dat betekent dat het mis schien wel op een grote stapel terecht komt, want er worden,denk ik veel bezwaarschriften ingediend. Bezwaarschriften worden behandeld in de Staten. Ik denk dat het erg verstandig is om in de kontakten die wij hebben daar ook aandacht voor te vragen.Halsteren zal niet de enige gemeente zijn die een officieel bezwaarschrift indient.Vaak hebben wij ons beperkt tot het maken van opmerkingen,maken van kanttekeningen met het ver zoek aan Gedeputeerde Staten om daar rekening mee te houden. Nu is het geen verzoek, nu is het een bezwaarschrift wat officieel door de Staten_ zal moeten worden behandeld. Behalve het toezenden van zo'n bezwaarschrift is het ook niet onverstandig om met de stukken onder de arm ook nog eens naar het provinciehuis te gaan om te praten.Daar heeft de heer Mouws gelijk in. Dat is altijd goed en dat zullen we ook zeker blijven doen. Met name het onder de aandacht blijven brengen bij die bestuurders die ter zake beslissingsbevoegdheid hebben. Daar gaat het natuurlijk om. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 8. VOORSTEL TOT STRAATNAAMGEVING Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. 9. VOORSTEL TOT HET BESCHIKBAAR STELLEN VAN EEN KREDIET T.B.V. DE INRICHTING FIETSCROSSBAAN LANGSTRAAT (11e WIJZIGING BEGROTING 1985 EN 5E WIJZIGING BEGROTING 1986 GEMEENTE WERKEN) Het lid RoosenboomUit het stuk zou je kunnen veronderstellen dat alles in goed overleg met de fietscrossvereniging is gebeurd. Uit nadere infor matie blijkt dat er bij de vereniging toch wat onduidelijkheden zijn ge bleven en zelfs belangrijke zaken niet goed geregeld zijn. Althans niet goed geregeld op papier. Er zijn vage toezeggingen over eventueel levering van stroom. Er staan lantaarnpalen in de buurt en meer van dergelijke opmerkingen. Op zich heb ik tegen het krediet geen enkel bezwaar. Ik denk dat het geld ook goed besteed is aan deze vereniging die hier in Halsteren een goed draaiende vereniging is, maar die door het gemis van een crossbaan eigenlijk weer wat aan het afsterven is.Ze krijgt daardoor weer een impuls waardoor ze weer tot nieuwe bloei kan komen. Toch zullen bepaalde zaken beter schriftelijk geregeld moeten worden, waardoor ook de mensen van de vereniging er wat duidelijker bij worden betrokken. Dat is eigenlijk mijn enige opmerking. Het lid MouwsWij juichen het toe dat we uiteindelijk zo ver zijn. Ik wil uitdrukkelijk mijn waardering uitspreken voor de wethouder die heel wat lokaties met die vereniging heeft doorgenomen. Ik denk dat de heer Roosenboom goed moet weten dat het een nogal wisselend bestuur, een nogal wisselende vertegenwoordiging is geweest. Als hij met de laatste ver tegenwoordiging gesproken heeft, dan weet ik zeker dat dat niet de eerste waren waar de wethouder kontakt mee gehad heeft. De wethouder heeft heel wat moeite getroost.Hij is bijna heel Halsteren rond gegaan om een goede lokatie te vinden. Wij zijn blij dat het zo ver gekomen is dat we hier de vlag uit kunnen hangen.Wel is het op ons een beetje vervelend overgekomen dat niet het tijdelijke benadrukt wordt. Wat is tijdelijk? Iedereen moet toch weten dat een deel van de baan gesitueerd is op een eventuele nieuwe weg. Ik vind dat dit in dit stuk duidelijk tot uiting moet komen opdat we geen valse verwachtingen zouden wekken. -7- ^0 onderhandelingen, voorzover ik ze heb kunnen volgen,blijkt dat iedereen enorm tevreden is an ook het bedrag wat te investeren is, zal door de inzet van de vereniging zelf, erg goed besteed zijn.Onze waardering daarvoor Wethouder van der Weegen: Meneer Roosenboom, het is zo dat ik met het be stuur van de fietscrossclub afgesproken heb, dat zodra de zaken zover waren dat er medewerking vanuit de gemeente gegeven werd, dat we dan met elkaar definitief de zaken op papier zouden regelen. Ik heb toen gezegd, ik denk dat er in de nabije omgeving best mogelijkheden zijn om op die momenten, als er echt stroom nodig is, om die te kunnen leveren. Dat zullen we dan op papier nog met hun afspreken. Het is ook mondeling met hun afgesproken dat we dat alsnog zullen doen. Meneer Mouws geeft aan dat we inderdaad veel lokaties bezocht hebben.Dat is een juist beeld van de gevolgde situatie. De tijdelijkheid, daar is met hun ook over gesproken. Wel een tijdelijkheid, niet in maanden, of voor een of twee jaren, maar ik denk toch ook dat deze raad de intentie heeft dat dat een langere termijn zal zijn. Daarbij is in elk geval door het kollege mee genomen, dat als die weg daar aangelegd zou worden, dat er dan misschien andere mogelijkheden zich in die nabijheid zouden kunnen aandienen die een ander karakter van het gebied dan met zich meebrengt, waardoor er ook een andere bestemming aangegeven zou kunnen worden. Wij menen dat er dan in die direkte nabijheid best een alternatief te vinden is. Daarom is die tijdelijkheid als zodanig ook geen probleem geweest. De voorzitter: Ik denk dat het goed is om de tijdelijkheid in de over- eenkomst goed vast te leggen. Ik denk dat dat wel goed zal zijn. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burge meester en wethouders. 10. VOORSTEL TOT AANPASSING LEGESVERORDENING IN VERBAND MET DECENTRALISATIE AFGIFTE RIJBEWIJZEN. De voorzitter: Dit is gisterenavond in de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken behandeld. Daar is met name over het bedrag van f 16,50 ge sproken Zoals U hebt gezien was het ambtelijk voorstel om dat een gulden duurder te doen laten zijn, 17,50 en de 7,50 die we af moeten dragen.Dat is samen 25,Het college heeft dit met een gulden ver laagd omdat het gemiddelde van de kosten door het V.N.G. op 16,50 werd berekend. Er werd wel bijgezegd, voor de kleinere gemeenten zal het wat meer gaan kosten omdat er minder rijbewijzen worden afgegeven en verhoudings gewijs de investeringen dus wat duurder zullen uitvallen. Met name de apparatuur die aangeschaft moet worden. Dat vond men ambtelijk ook,men vond die 17,50 zelfs nog aan de lage kant.Men dacht eerst nog aan hogere bedragen. Als ik goed ben ingelicht dan blijkt dat in een aantal omliggende gemeenten, dit bedrag ook wat hoger te liggen. Er is sprake van een verdeeld advies van de kommissie. Een deel vond toch dat we het bij 16,50 moeten laten 7,50 en een deel vond vanwege de argumenten die ik reeds genoemd heb dat het toch niet meer dan billijk is om ongeveer op de kostprijs te gaan zitten en voorts dat die gulden meer toch geen bezwaar kan zijn,dus dat je dan op 25, totaal zou komen, 17,50 7,50. Dat is het advies van de kommissie. Ik heb beloofd dat ik dit bij de aanvang van de behandeling van dit punt aan U zou mededelen. Het lid Mouws:Ik wil heel kort herhalen wat ik gisterenavond ook gezegd heb. Als duidelijk blijkt dat bij de afdeling de kostprijs inder daad waarschijnlijk hoger is dan wat we nu voorstellen, dat het dus toch een beetje een scheve gang van zaken is. Ik heb uitdrukkelijk gesteld dat we er geen cent op hoeven te winnen,maar om nu bij voorbaat al te zeggen dat we er op gaan toeleggen is niet juist. Het lijkt mij een beetje ver velende zaak om bij de eerstvolgende keer dat de leges aan de orde komen,- in de oktober of novembervergadering-dat je dan weer de zaak recht moet gaan zitten trekken.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 20