Ik kan dat zo niet beoordelen, maar dat is altijd een bespreekbare zaak. Ik denk dat het goed is dat in de desbetreffende kommissie daar eens over gesproken wordt. Het is een kwestie van hoeveel woningen staan daar, is het haalbaar, is dat enigszins financieel haalbaar. Dat zijn punten die spelen. Langzaam maar zeker moet de rio lering uiteindelijk tot een afronding komen. Tenslotte blijven dit soort restgebiedjes over. Het moet natuurlijk wel enigszins finan cieel haalbaar zijn.Dat hoeft niet geheel, die dekking, daar gaat het niet om. Het moet echter niet al te gek worden om het maar eens voorzichtig te zeggen. Ik heb hier zo geen oordeel over, maar het is goed om hier eens in de kommissie over te spreken en dan kan aan de hand van wat normeringen en zo, best worden aangegeven wat zo iets gaat kosten of het wenselijk is ja dan nee. Ik denk dat dit soort zaken in de kommissie Bedrijven meestal aan de orde komt, dat moet in die kommissie dan maar worden meegenomen. Ik noem die kommissie expres zodat het ook in de notulen wordt opgenomen. De heer Mjuws vraagt hoe zit dat met de extra gelden. Je hebt een normale verdeelsleutel, de verdeelsleutelgelden,daar doen wij volop in mee. Daarnaast heb je de specifieke gevallen waar je eventueel een beroep op kunt doen. Dat hebben wij vorig jaar ook gedaan, maar daar zijn wij niet voor in aanmerking gekomen. We doen dat nu weer. We doen nu voor een bedrag van 405.000,voor 1987 een beroep op die post specifieke gevallen. We hebben daar een drietal posten voor genomen waarvan wij denken dat die daar voor in aanmerking zouden kunnen komen. Vóór 1 oktober moet dat worden aangemeld. Als dit programma zo wordt aangenomen vanavond dan zal dat ook gebeuren. Specifieke gevallen moeten vóór 1 oktober voor het jaar daarop, 1987, worden aangemeld. Dat zullen wij doen. We zitten er deze keer niet bij voor 1986.Dat is een provinciale afweging, die natuurlijk heel moeilijk is te beoordelenMaar ook bij de Stads- en met de Dorpsvernieuwing is het' vel zo, dat de nadruk op de steden wordt gelegd.Dat is wel duidelijk. Maar niet dat daar al het geld terecht komt, zo is hef niet. Maar als je dat verhoudingsgewijs beziet dan wel De heer van Eekelen die vraagt met name, ik kan me voorstellen dat hij dat vraagt,naar de LepelaarZoals U ziet is er 10.000,uit getrokken voor voorbereidingskosten, dat zijn onderzoekskosten.Bij dat onderzoek moet uiteraard het rapport van de beheerskommissie betrokken worden liet zou onverstandig zijn om dat niet te doen.Daar heeft men voorwerk verricht,met name wat betreft de bouwkundige situatie en derge lijke.Dat moet zeker worden meegenomen. Het college stelt zich ook voor dat te doen.Verder zijn er een aantal bedragen uitgetrokken voor de jaren daarna.Dat zijn toch wat fictievere bedragen, zeer globale bedragen. Of het dat is? Misschien is het teveel, de kans is groter dat het te weinig is. Dat moeten we volgend jaar dan maar weer bezien als het onderzoek is afgerond en wij tot principe-besluiten zijn gekomen hoe de Lepelaar moet worden aangepakt, daar gaat het in feite om. Wat daarbij speelt op dit moment, dat is wel interessantis dat ook het Provinciaal Opbouworgaan met een projekt bezig is, wat gedeeltelijk gesubsidieerd wordt door het ministerie van WVC. Ook daar is de Lepelaar -met name genoemd, "niet dat we daar zoveel geld van moeten verwachten, maar het kan toch wel wat opbrengen. Dat zou dan te zijner tijd kunnen worden meegenomen. Nogmaals ik zeg het heel voorzichtig, maar het staat in het rapport, als eerste zelfs, van het Provinciaal Opbouworgaan. Men is met het onderzoek bezig. Dit sluit ook aardig op elkaar aan. Nog maals de verwachtingen moeten niet te hoog gespannen zijn. het is overigens wel goed dat het genoemd wordt vanavond. Dat wat betreft de eerste instantie. Het lid MouwsIk heb nog een vraag gesteld over die volgorde in het werkprogramma De voorzitter: Die volgorde heeft niets te betekenen.Het volgnummer geeft geen prioriteit aan. De prioriteit kunt U zien bij de jaartallen waar de bedragen zijn genoemd. De volgorde is strikt willekeurig. Het is zelfs niet eens alfabetisch. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. De voorzitterWe zullen dit verzenden naar de provincie en aan het ministerie van Volkshuisvesting, die ook met dit onderwerp te maken heeft. 7. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET HET OPGESTELD KOMMENTAAR MET BETREKKING TOT DE ONTWERP-PARTIELE HERZIENING 1985 VAN HET STREEKPLAN WEST-BRABANT. Het lid Mouws: Ik heb al eerder aangehaald dat het streekplanin de ont wikkelingen met name zoals ze in West-Brabant zijn,voor een aantal ge meenten op een manier bijgesteld zijn,waar we eigenlijk niet zo vrede mee kunnen hebben. Vandaar dat wij het helemaal eens zijn met het kommen- taar zoals U dat aanreikt en de kanttekeningen bij het ontwerp her zieningen. Wij worden wel doodleuk iedere keer genoemd bij de stads regio Bergen op Zoom,maar wat de toewijzing betreft,merken we daar iedere keer minder van. Als het goed is, als het meevalt, dan worden we misschien in klasse drie ingedeeld.Ze hebben indertijd altijd toege zegd dat klasse I toch op zijn minst zou dienen voor het opvangen van de eigen uitbreiding, van de eigen inwoners. Met name wat U schrijft op bladzijde 11 over Lepelstraat, daar zijn wij het helemaal mee eens. Het is ook zoals elders in Nederland.De bevolking neemt niet toe,het aantal woningen, de woonverdunning is erg groot. Er blijkt dat er nog steeds te weinig woningen gebouwd kunnen worden voor de opvang van de- eigen inwoners, ik zou niet alleen aan willen dringen deze kanttekeningen op te sturen, opdat ze op de grote stapel gelegd kunnen worden, maar ik zou voor willen stellen dat U ze onder de arm mee neemt naar Den Boson. Wie weet heeft dat wat meer effekt dan tot nu toe. We hebben dit soort, opmerkingen al eens meer gemaakt. U heeft er al eens meer brieven over geschreven, maar tot nu toe zien we daar nog niet zo verschrikkelijk veel uit komen. Misschien helpt dat. De voorzitter: Het Streekplan,inderdaad de steden staan centraal en daar gaat de meeste aandacht naar toe, ook wat betreft de woningkontingenten Overigens geldt dat niet alleen voor het West-Brabantse, maar de provincie heeft dat beleid voor heel de provincie Brabant vastgelegd. Halsteren neemt wel een bijzondere positie in, de heer Mouws wijst daar reeds op. Wij zitten in de stadsregionale zone van Bergen op Zoom, daar zijn wij in gesitueerd.Dat zou moeten betekenen dat wij in de hoogste groeiklasse worden gerangschiktDat is niet gebeurd,we nemen namelijk een afzonderlijke positie in, wat inhoudt, dat wij voor de natuurlijke groei min 15% woningen mogen bouwen. Dat is in feite dezelfde kategorie waar in onze buurgemeenten, behalve Bergen op Zoom, zijn gerangschikt. Buurgemeenten als bijvoorbeeld Steenbergen. Steenbergen protesteert overigens ook, die vind ook dat ze een klasse te laag zijn ingeschaald. Dat geldt ook voor Oudenbosch.Zo noem ik wat gemeenten van dezelfde omvang als Halsteren. Het is een slechte zaak om niet voor de natuurlijke groei te kunnen bouwen. Wij zijn het er mee eens,we hebben dat ook in deze notitie vermeld, dat als er sprake is van overloop,van extra inwoners die in Brabant komen wonen,buiten de natuurlijke groei om,deze door de steden worden opgevangen. Ik vind dat Halsteren daar geen speci fieke funktie in hoeft te vervullen. Alleen als er een tekort zou zijn in Bergen op Zoom dan zou dat misschien bespreekbaar zijn.Dat is echter niet nodig.Overloop akkoord, dat naar de steden.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1986 | | pagina 19