Ik kan dat zo niet beoordelen, maar dat is altijd een bespreekbare
zaak. Ik denk dat het goed is dat in de desbetreffende kommissie
daar eens over gesproken wordt. Het is een kwestie van hoeveel
woningen staan daar, is het haalbaar, is dat enigszins financieel
haalbaar. Dat zijn punten die spelen. Langzaam maar zeker moet de rio
lering uiteindelijk tot een afronding komen. Tenslotte blijven dit
soort restgebiedjes over. Het moet natuurlijk wel enigszins finan
cieel haalbaar zijn.Dat hoeft niet geheel, die dekking, daar gaat het
niet om. Het moet echter niet al te gek worden om het maar eens
voorzichtig te zeggen. Ik heb hier zo geen oordeel over, maar het is
goed om hier eens in de kommissie over te spreken en dan kan aan de
hand van wat normeringen en zo, best worden aangegeven wat zo iets
gaat kosten of het wenselijk is ja dan nee.
Ik denk dat dit soort zaken in de kommissie Bedrijven meestal aan de
orde komt, dat moet in die kommissie dan maar worden meegenomen. Ik noem
die kommissie expres zodat het ook in de notulen wordt opgenomen.
De heer Mjuws vraagt hoe zit dat met de extra gelden. Je hebt een
normale verdeelsleutel, de verdeelsleutelgelden,daar doen wij
volop in mee. Daarnaast heb je de specifieke gevallen waar je
eventueel een beroep op kunt doen. Dat hebben wij vorig jaar ook gedaan,
maar daar zijn wij niet voor in aanmerking gekomen. We doen dat
nu weer. We doen nu voor een bedrag van 405.000,voor 1987 een
beroep op die post specifieke gevallen. We hebben daar een drietal
posten voor genomen waarvan wij denken dat die daar voor in aanmerking
zouden kunnen komen. Vóór 1 oktober moet dat worden aangemeld. Als
dit programma zo wordt aangenomen vanavond dan zal dat ook gebeuren.
Specifieke gevallen moeten vóór 1 oktober voor het jaar daarop, 1987,
worden aangemeld. Dat zullen wij doen. We zitten er deze keer niet
bij voor 1986.Dat is een provinciale afweging, die natuurlijk
heel moeilijk is te beoordelenMaar ook bij de Stads- en met de
Dorpsvernieuwing is het' vel zo, dat de nadruk op de steden wordt
gelegd.Dat is wel duidelijk. Maar niet dat daar al het geld terecht
komt, zo is hef niet. Maar als je dat verhoudingsgewijs beziet dan wel
De heer van Eekelen die vraagt met name, ik kan me voorstellen dat
hij dat vraagt,naar de LepelaarZoals U ziet is er 10.000,uit
getrokken voor voorbereidingskosten, dat zijn onderzoekskosten.Bij dat
onderzoek moet uiteraard het rapport van de beheerskommissie betrokken
worden liet zou onverstandig zijn om dat niet te doen.Daar heeft men
voorwerk verricht,met name wat betreft de bouwkundige situatie en derge
lijke.Dat moet zeker worden meegenomen. Het college stelt zich ook voor
dat te doen.Verder zijn er een aantal bedragen uitgetrokken voor
de jaren daarna.Dat zijn toch wat fictievere bedragen, zeer globale
bedragen. Of het dat is? Misschien is het teveel, de kans is groter dat
het te weinig is. Dat moeten we volgend jaar dan maar weer bezien als
het onderzoek is afgerond en wij tot principe-besluiten zijn gekomen hoe
de Lepelaar moet worden aangepakt, daar gaat het in feite om.
Wat daarbij speelt op dit moment, dat is wel interessantis dat ook het
Provinciaal Opbouworgaan met een projekt bezig is, wat gedeeltelijk
gesubsidieerd wordt door het ministerie van WVC. Ook daar is de Lepelaar
-met name genoemd, "niet dat we daar zoveel geld van moeten verwachten,
maar het kan toch wel wat opbrengen. Dat zou dan te zijner tijd kunnen
worden meegenomen. Nogmaals ik zeg het heel voorzichtig, maar het staat
in het rapport, als eerste zelfs, van het Provinciaal Opbouworgaan.
Men is met het onderzoek bezig. Dit sluit ook aardig op elkaar aan. Nog
maals de verwachtingen moeten niet te hoog gespannen zijn. het is
overigens wel goed dat het genoemd wordt vanavond.
Dat wat betreft de eerste instantie.
Het lid MouwsIk heb nog een vraag gesteld over die volgorde in het
werkprogramma
De voorzitter: Die volgorde heeft niets te betekenen.Het volgnummer
geeft geen prioriteit aan. De prioriteit kunt U zien bij de jaartallen
waar de bedragen zijn genoemd. De volgorde is strikt willekeurig. Het
is zelfs niet eens alfabetisch.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van
burgemeester en wethouders.
De voorzitterWe zullen dit verzenden naar de provincie en aan het ministerie
van Volkshuisvesting, die ook met dit onderwerp te maken heeft.
7. VOORSTEL TOT HET INSTEMMEN MET HET OPGESTELD KOMMENTAAR MET BETREKKING
TOT DE ONTWERP-PARTIELE HERZIENING 1985 VAN HET STREEKPLAN WEST-BRABANT.
Het lid Mouws: Ik heb al eerder aangehaald dat het streekplanin de ont
wikkelingen met name zoals ze in West-Brabant zijn,voor een aantal ge
meenten op een manier bijgesteld zijn,waar we eigenlijk niet zo vrede
mee kunnen hebben. Vandaar dat wij het helemaal eens zijn met het kommen-
taar zoals U dat aanreikt en de kanttekeningen bij het ontwerp her
zieningen. Wij worden wel doodleuk iedere keer genoemd bij de stads
regio Bergen op Zoom,maar wat de toewijzing betreft,merken we daar
iedere keer minder van. Als het goed is, als het meevalt, dan worden
we misschien in klasse drie ingedeeld.Ze hebben indertijd altijd toege
zegd dat klasse I toch op zijn minst zou dienen voor het opvangen van
de eigen uitbreiding, van de eigen inwoners. Met name wat U schrijft op
bladzijde 11 over Lepelstraat, daar zijn wij het helemaal mee eens.
Het is ook zoals elders in Nederland.De bevolking neemt niet toe,het
aantal woningen, de woonverdunning is erg groot. Er blijkt dat er nog
steeds te weinig woningen gebouwd kunnen worden voor de opvang van de-
eigen inwoners, ik zou niet alleen aan willen dringen deze kanttekeningen
op te sturen, opdat ze op de grote stapel gelegd kunnen worden, maar ik
zou voor willen stellen dat U ze onder de arm mee neemt naar Den Boson.
Wie weet heeft dat wat meer effekt dan tot nu toe. We hebben dit soort,
opmerkingen al eens meer gemaakt. U heeft er al eens meer brieven over
geschreven, maar tot nu toe zien we daar nog niet zo verschrikkelijk
veel uit komen. Misschien helpt dat.
De voorzitter: Het Streekplan,inderdaad de steden staan centraal en daar
gaat de meeste aandacht naar toe, ook wat betreft de woningkontingenten
Overigens geldt dat niet alleen voor het West-Brabantse, maar de
provincie heeft dat beleid voor heel de provincie Brabant vastgelegd.
Halsteren neemt wel een bijzondere positie in, de heer Mouws wijst daar
reeds op. Wij zitten in de stadsregionale zone van Bergen op Zoom, daar
zijn wij in gesitueerd.Dat zou moeten betekenen dat wij in de hoogste
groeiklasse worden gerangschiktDat is niet gebeurd,we nemen namelijk
een afzonderlijke positie in, wat inhoudt, dat wij voor de natuurlijke
groei min 15% woningen mogen bouwen. Dat is in feite dezelfde kategorie waar
in onze buurgemeenten, behalve Bergen op Zoom, zijn gerangschikt.
Buurgemeenten als bijvoorbeeld Steenbergen. Steenbergen protesteert overigens
ook, die vind ook dat ze een klasse te laag zijn ingeschaald. Dat geldt
ook voor Oudenbosch.Zo noem ik wat gemeenten van dezelfde omvang als
Halsteren. Het is een slechte zaak om niet voor de natuurlijke groei te
kunnen bouwen. Wij zijn het er mee eens,we hebben dat ook in deze
notitie vermeld, dat als er sprake is van overloop,van extra
inwoners die in Brabant komen wonen,buiten de natuurlijke groei om,deze
door de steden worden opgevangen. Ik vind dat Halsteren daar geen speci
fieke funktie in hoeft te vervullen. Alleen als er een tekort zou
zijn in Bergen op Zoom dan zou dat misschien bespreekbaar zijn.Dat is
echter niet nodig.Overloop akkoord, dat naar de steden.