-12- Rode Schouw en. richting Halsterseweg - Steenbergseweg is momenteel zo danig, dat zij gevaarlijke situaties oproept voor de doorstroming van het fietsverkeer. C. Te hoog opschietend gewas bij kruispunten en aansluitingen op diverse wegen belemmeren het uitzicht en zijn daardoor een per manent gevaar voor de weggebruiker. Wij menen, dat de gemeente zelf als zijnde eigenaar van groensingels op hoeken van straten en pleinen ook niet helemaal vrij uit gaat. D. Vervolgens, sterk afdalend van Konijnenberg naar Franckenberg ligt een voetpad, hetgeen ook is opgenomen in de wandelroute Beijmoer Onlangs is het pad gerestaureerd met steenslag, welke echter ook weer weggespoeld is. Het pad is thans uiteraard moeilijk begaan baar. Mogelijk, dat een restauratie met vast materiaal en dat trapsge wijze aangebracht duurzamer is. E. Ter meerdere beveiliging van voetgangers bevelen wij het aanbrengen van een voetpad aan onder het viadukt Erasmusweg. F_. Op de gemeentegrens Halsteren-Nieuw-Vossemeer ligt een deels on verhard, deels met keislag verhard slecht stuk weg van enkele honderden meters. Het betreft de verbinding Rubeerdijk met de Zeeweg. Daar dit stukje weg een onderdeel is van een prachtige, rekrea- tieve fiets- en wandelroute onder langs de dijk van het Schelde- Rijnkanaal stellen wij het college voor in bestuurlijk overleg met Nieuw-Vossemeer tot verharding over te gaan. G. Niet omwille alleen van de vreemdeling, die ter plekke moet zijn, ma'ar zeker ook niet minder voor onze eigen inwoners lijkt het Leefbaarheid gewenst het aantal informatie-borden, waarop de plattegronden van de gemeente Halsteren te vernieuwen en qua aantal uit te breiden.Hierbij mag verlichting in de avond en nachturen niet vergeten worden. Als service aan bezoekers van soms toch al moeilijk vindbare straten in verschillende wijken is goede informatie gev/enst. W erkge1egenheid Gezien het massale aantal geregistreerde en verborgen werklozen in de lande kan worden gesproken van een voortdurend tekort aan werk gelegenheid. Het is niet aan Halsteren het vraagstuk als zodanig op te lossen. Voor Halsteren is geen uitgesproken werkgelegenheidsfunktie weg gelegd, hoewel vetsiging van verzelfstandigde, kleinere, verzorgende en milieu-vriendelijke bedrijven mooi meegenomen zou zijn. Wat is echter milieu-vriendelijk Hoewel je in juni 1984 met betrekking tot de werkgelegenheidsfunktie van de gemeente Halsteren een ETIN-rapport is uitgekomen, menen wij te weten,dat er tot dusverre weinig of geen resultaten zijn waar te nemen. Daar wij als gemeente geen partij zijn bij onderhandelingen tussen werkgevers en werknemerstoch wel geïnteresseerd zijn in de individuele belangen van onze werkende en in het bijzonder werkloze .bevolkingsgroep, menen wij uit vele persberichten te moeten konklu— deren, dat de weerstand tegen korter werken groeit. Redenen hiertoe zijn, dat korter werken nagenoeg geen extra banen oplevert enerzijdsanderzijds zou de werkdruk en verlies aan kwa liteit toenemen. -13- Wat ons als gemeente wel behoort aan te gaan en ons als Leefbaarheid Haisteren-Lepelstraat wel interesseert en gelijktijdig wordt betreurd, dat volgens recente perspublikati.es in de lande duizenden vakatures in de industriecentra niet zijn op te vullen wegens gebrek aan ge richt opgeleid personeel.De beroepsopleiding, alsmede de omscholings procedures voldoen niet. Ook bij onze beschouwingen bij de begroting 1985 signaleerden wij al hiaten in hetberoepsonderwijs in deze regio. Wij bepleitten toen al voor het behoud van de huishoudschool, teneinde deze in te richten voor beroepsonderwijs. Het pleidooi was tevergeefs; De sloop van de school moet geacht worden te zijn de zoveelste miskleun in de jongste Halsterse geschiedenis en wordt naar onze bevindingen door een overgroot deel van de bevolking ervaren als een betreurenswaardige daad. Vervolgens, daar blijkens hun eigen mededeling, het zogenaamde schillen projekt HAJO-recycling hun milieu-nuttige aktiviteiten moesten staken, omdat er geen brood in te verdienen zou zijn, vragen wij ons toch wel af, of de hulp die hen als starter van een eigen bedrijf is gegeven wel toereikend is geweest. Wij menen te weten, dat er op grond van de Rijksgroepsregeling Zelf standigen een zogenaamde startersregeling van kracht zou zijn. Wij vragen ons af, of deze regeling is aangesproken en uitgebuit ten gunste van het jonge bedrijf. In zijn algemeenheid willen wij met deze een lans breken voor elke starter van een eigen bedrijfje ongeacht het soort bedrijf, dat de starter wil opzetten. Het mag als algemeen bekend worden beschouwd, dat naast veel nega tieve geluiden ook veel ondernemingslust bij jonge mensen aanwezig is. Het knelpunt is evenwel altijd geld en om van de grond te komen èn om voorlopig nog te voorzien in het levensonderhoud. Een primaire taak van de overheid en zeker niet minder van de plaatse lijke overheid is de starters behulpzaam te zijn. Daarbij valt mijns inziens allereerst te denken aan toepassing van de startersregeling Rijksgroepregeling Zelfstandigen en bovendien en ze ker niet op de allerlaatste plaats aan meer ruimte en moeilijkheden op planologisch gebied. Het gaat naar onze mening niet aan om een starter in de veeteelt in casu agrarische sector een uitbreiding van zijn no dige schuur te weigeren of althans te beletten, omdat hij nog geen vol ledig bedrijfshoofd is. Natuurlijk is een starter bij de aanvang nog geen volledig bedrijfs hoofd, hij moet het nog maken en geef hem daarom de kans, ook ruimte lijk. Van achter een bureau vasthouden aan geschreven regels, waardoor ont plooiingskansen van jonge starters worden teniet gedaan is het tegen deel van helpen en het is de overheid onwaardig, Kabeltelevisie Voor wat betreft de kabeltelevisie spreekt Leefbaarheid geen vóór of tegen uit. Voor de kabel gaf de raad het groene licht- en het is aan de inwoners zelf te beslissen of zij ja of nee een aansluiting wensen. Wat Leefbaarheid in deze wel wil poneren is, dat de voorlichting naar de bevolking toe schaars en zo die er was verwarrend overkwam. Nochtbans bestaat er, voorzover bij de bevolking bekend, geen enkele garantie wat betreft het aantal te ontvangen zenders, de kwaliteit en de prijs van een abonnement.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 92