-12-
Rode Schouw en. richting Halsterseweg - Steenbergseweg is momenteel zo
danig, dat zij gevaarlijke situaties oproept voor de doorstroming
van het fietsverkeer.
C. Te hoog opschietend gewas bij kruispunten en aansluitingen op
diverse wegen belemmeren het uitzicht en zijn daardoor een per
manent gevaar voor de weggebruiker.
Wij menen, dat de gemeente zelf als zijnde eigenaar van groensingels
op hoeken van straten en pleinen ook niet helemaal vrij uit gaat.
D. Vervolgens, sterk afdalend van Konijnenberg naar Franckenberg
ligt een voetpad, hetgeen ook is opgenomen in de wandelroute
Beijmoer
Onlangs is het pad gerestaureerd met steenslag, welke echter ook
weer weggespoeld is. Het pad is thans uiteraard moeilijk begaan
baar.
Mogelijk, dat een restauratie met vast materiaal en dat trapsge
wijze aangebracht duurzamer is.
E. Ter meerdere beveiliging van voetgangers bevelen wij het aanbrengen
van een voetpad aan onder het viadukt Erasmusweg.
F_. Op de gemeentegrens Halsteren-Nieuw-Vossemeer ligt een deels on
verhard, deels met keislag verhard slecht stuk weg van enkele
honderden meters.
Het betreft de verbinding Rubeerdijk met de Zeeweg.
Daar dit stukje weg een onderdeel is van een prachtige, rekrea-
tieve fiets- en wandelroute onder langs de dijk van het Schelde-
Rijnkanaal stellen wij het college voor in bestuurlijk overleg
met Nieuw-Vossemeer tot verharding over te gaan.
G. Niet omwille alleen van de vreemdeling, die ter plekke moet zijn,
ma'ar zeker ook niet minder voor onze eigen inwoners lijkt het
Leefbaarheid gewenst het aantal informatie-borden, waarop de
plattegronden van de gemeente Halsteren te vernieuwen en qua
aantal uit te breiden.Hierbij mag verlichting in de avond
en nachturen niet vergeten worden.
Als service aan bezoekers van soms toch al moeilijk vindbare
straten in verschillende wijken is goede informatie gev/enst.
W erkge1egenheid
Gezien het massale aantal geregistreerde en verborgen werklozen in
de lande kan worden gesproken van een voortdurend tekort aan werk
gelegenheid.
Het is niet aan Halsteren het vraagstuk als zodanig op te lossen.
Voor Halsteren is geen uitgesproken werkgelegenheidsfunktie weg
gelegd, hoewel vetsiging van verzelfstandigde, kleinere, verzorgende
en milieu-vriendelijke bedrijven mooi meegenomen zou zijn.
Wat is echter milieu-vriendelijk
Hoewel je in juni 1984 met betrekking tot de werkgelegenheidsfunktie
van de gemeente Halsteren een ETIN-rapport is uitgekomen, menen wij
te weten,dat er tot dusverre weinig of geen resultaten zijn waar
te nemen.
Daar wij als gemeente geen partij zijn bij onderhandelingen tussen
werkgevers en werknemerstoch wel geïnteresseerd zijn in de
individuele belangen van onze werkende en in het bijzonder werkloze
.bevolkingsgroep, menen wij uit vele persberichten te moeten konklu—
deren, dat de weerstand tegen korter werken groeit.
Redenen hiertoe zijn, dat korter werken nagenoeg geen extra banen
oplevert enerzijdsanderzijds zou de werkdruk en verlies aan kwa
liteit toenemen.
-13-
Wat ons als gemeente wel behoort aan te gaan en ons als Leefbaarheid
Haisteren-Lepelstraat wel interesseert en gelijktijdig wordt betreurd,
dat volgens recente perspublikati.es in de lande duizenden vakatures
in de industriecentra niet zijn op te vullen wegens gebrek aan ge
richt opgeleid personeel.De beroepsopleiding, alsmede de omscholings
procedures voldoen niet.
Ook bij onze beschouwingen bij de begroting 1985 signaleerden wij
al hiaten in hetberoepsonderwijs in deze regio.
Wij bepleitten toen al voor het behoud van de huishoudschool,
teneinde deze in te richten voor beroepsonderwijs. Het pleidooi
was tevergeefs;
De sloop van de school moet geacht worden te zijn de zoveelste
miskleun in de jongste Halsterse geschiedenis en wordt naar onze
bevindingen door een overgroot deel van de bevolking ervaren als
een betreurenswaardige daad.
Vervolgens, daar blijkens hun eigen mededeling, het zogenaamde schillen
projekt HAJO-recycling hun milieu-nuttige aktiviteiten moesten staken,
omdat er geen brood in te verdienen zou zijn, vragen wij ons
toch wel af, of de hulp die hen als starter van een eigen bedrijf is
gegeven wel toereikend is geweest.
Wij menen te weten, dat er op grond van de Rijksgroepsregeling Zelf
standigen een zogenaamde startersregeling van kracht zou zijn.
Wij vragen ons af, of deze regeling is aangesproken en uitgebuit ten
gunste van het jonge bedrijf.
In zijn algemeenheid willen wij met deze een lans breken voor elke
starter van een eigen bedrijfje ongeacht het soort bedrijf, dat de
starter wil opzetten.
Het mag als algemeen bekend worden beschouwd, dat naast veel nega
tieve geluiden ook veel ondernemingslust bij jonge mensen aanwezig
is. Het knelpunt is evenwel altijd geld en om van de grond te komen
èn om voorlopig nog te voorzien in het levensonderhoud.
Een primaire taak van de overheid en zeker niet minder van de plaatse
lijke overheid is de starters behulpzaam te zijn.
Daarbij valt mijns inziens allereerst te denken aan toepassing van de
startersregeling Rijksgroepregeling Zelfstandigen en bovendien en ze
ker niet op de allerlaatste plaats aan meer ruimte en moeilijkheden op
planologisch gebied. Het gaat naar onze mening niet aan om een starter
in de veeteelt in casu agrarische sector een uitbreiding van zijn no
dige schuur te weigeren of althans te beletten, omdat hij nog geen vol
ledig bedrijfshoofd is.
Natuurlijk is een starter bij de aanvang nog geen volledig bedrijfs
hoofd, hij moet het nog maken en geef hem daarom de kans, ook ruimte
lijk.
Van achter een bureau vasthouden aan geschreven regels, waardoor ont
plooiingskansen van jonge starters worden teniet gedaan is het tegen
deel van helpen en het is de overheid onwaardig,
Kabeltelevisie
Voor wat betreft de kabeltelevisie spreekt Leefbaarheid geen vóór of
tegen uit.
Voor de kabel gaf de raad het groene licht- en het is aan de inwoners
zelf te beslissen of zij ja of nee een aansluiting wensen.
Wat Leefbaarheid in deze wel wil poneren is, dat de voorlichting
naar de bevolking toe schaars en zo die er was verwarrend overkwam.
Nochtbans bestaat er, voorzover bij de bevolking bekend, geen enkele
garantie wat betreft het aantal te ontvangen zenders, de kwaliteit
en de prijs van een abonnement.