-10-
De huidige is niet meer centraal, terwijl de uitrit slechts uit
nodigt tot vertraging en snel uitrukken belemmerd wordt.
Bovendien is deze uitrit vele malen geblokkeerd vanwege festivi
teiten in de Dorpsstraat.
Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan de kermis, braderiecarnaval
wielerronden.
Willen wij echt een korps, dat up to date is, dan zal een zeer
centraal gelegen brandweergarage met een open uitrit deze dienst
zeker ten goede komen.
Overigens menen wij op te mogen merken, dat de laatste tijd nogal
wat ambitieuze brandweerlieden wegens leeftijds— en keuringseisen
het korps hebben verlaten.
Ons rest ons, hen voor hun inzet en bewezen diensten onze welge
meende dank te betuigen. Ik denk aan een goed Brabants spreek
woord dat zegt dat berouw en goede voornemensde brandweer altijd
te laat komen,maar dat geldt zeer zeker niet,dat laatste, voor het
korps voor Halsterenwant ik kan uit eigen ervaring spreken.
Ik kan zo snel mijn auto niet pakken,ik kom altijd te laat,ik weimaar de over
grote meerderheid van de brandweerlieden die kom ik dan tegen.Wat dat
betreft hebben we een buitengewoon goed brandweerkorps.Vandaar
dat ik dat Brabantse spreekwoord even noem.En dat dat zeker niet
voor de Halsterse brandweer van toepassing is.
Verkeer—V ervoer - Waterstaat.
Konvenant
Onder dit hoofdstuk,mijnheer de voorzitter, stelt U dat met betrek
king tot het bestuurlijk konvenant van 6-12-1984 de uitvoering daar
van volop in beweging.
Gedeelten daarvan zijn reeds opengesteld, andere gedeelten in uitvoe
ring. Reeds bij onze beschouwingen bij de begroting van 1985 hielden
wij een pleidooi om ernstig rekening te houden met de belangen van
de bewoners van afgesneden buurtschappen.
Wij herhalen dat met deze.
Of onze burgers nu zo blij moeten zijn met de resultaten van de niet
politieke overeenkomst met bergen op Zoom met betrekking tot de Nieuw
Beijrnoerseweg mag worden betwijfeld.
Was het te betalen aandeel van de gemeente Halsteren in de aanlegkosten
van de Nieuw Beijrnoerseweg van ruim 1.2 miljoen gulden aanvankelijk
geen te verwaarlozen bedrag, de overschrijding van de raming met nog
een 3 ton op de voet gevolgd door een meer-kostenbedrag van ruim
86.000,-- voor de grondverwervingdatzo menen wij,"gebiedt de
eerlijkheid om het nog vriendelijk te zeggen een grove, pijnlijke
v.n kostbare vergissing begaan is en is ook weer naar onze mening
de weg het geld niet waard.
Als een collega raadslid onlangs in deze raad stelde, dat de
Beijrnoerseweg niet zonder gevaar is, dan moeten wij dat gewoon
onderschrijven. De weg is niet alleen gevaarlijk in de bocht en
in(zijn aansluiting aan de" Tholenseweg, hij is ook gevaarlijk met
betrekking tot zijn breedte. De weg is zeker ten opzichte van het
vrachtverkeer te smal
Denkbaar is, dat twee elkaar passerende vrachtwagencombinaties van
de weg afraken en in de zachte berm geraken. Kant -"! en is daarbij
niet uitgesloten.
Wij vragen ons in zo'n-geval af: Hoé is het met de aanspi„helijkheid
én/oi schadeplichtigheid van de gemeente gesteld?
Bovendien wordt er veel te hard gereden, wat overigens ook voor
vele andere straten en wegen geldt.
eatde Nieuw Bei jrnoerseweg verder aangaat is dat met te grote snel-
heid rijdepde auto's van de weg afraken als gevolg varr slippen
(klei op oe weg), te ver uitwijken en/of binnenbocht afsnijden, in
Qe zachce berm terechtkomen en de macht over het stuur verliezen.
-11-
Het gevaar daarbij is permanent aanwezig, dat een toevallig passerende
fietser of voetganger bij zo'n uitzwaai-manoeuvre het slachtoffer
wordt.
Daar de weg ook gebruikt wordt door het landbouw-verkeer zijn op
verschillende plaatsen de witte lijnen op de weg vanwege de modder
niet meer te zien,wat vooral bij duisternis tot problemen aanlei
ding kan geven.
Een-wenk ter meerdere beveiliging van de weggebruiker zou kunnen
zijn het aanbrengen van een geluidsindicatie zoals op de Halsterse—
weg. De trillingen kunnen voor een automobilist een waarschuwing zijn.
Een andere delicate aangelegenheid de Nieuw Beijrnoerseweg betreffende, is
de toezegging van een jaarlijkse tegemoetkoming in de onderhoudskosten voor
1986 ad 20.000,
In overweging nemende,-dat de weg te smal is;
-dat daardoor bij voortduring de kanten worden stukge
reden;
-dat de weg onvoldoende of niet is gefundeerd;
-dat de ondergrond op sommige plaatsen zodanig drassig
is,door de moer, dat bij intensief vrachtverkeer
de weg doorlopend in reparatie zal zijn,
sterken ons in de overtuiging, dat de in het vooruitzicht gestelde
bijdragen in de onderhoudskosten niet toereikend zullen zijn en der
halve een extra belasting gaan vormen van het gemeentelijk budget.
In onze Beschouwingen van 1984 en 1985,mijnheer de voorzitter,
maakten wij reeds melding van verkeers-onveilige situaties in de
woonkernen en op binnen- en buitenwegen.
Andermaal menen wij te moeten stellen, dat veiligheid op straat en
in het verkeer bij Leefbaarheid hoge prioriteit geniet.
Over het algemeen wordt er tè hard gereden, vooral in die straten
die als hoofdstraat fungeren en een doorgaande funktie hebben.
Wij vrezen ook dat met het openstellen van de randwegen om Bergen
op Zoom de Steenbergseweg en het Halsters gedeelte Halsterseweg
zwaarder belast zullen worden.Wij bepleiten andermaal het instellen
van woonerfregeling en 30 km—zones in woonstraten.
Opnieuw dringen wij aan tot het aanbrengen van beveiligde oversteek
plaatsen voor voetgangers bij de winkelcentra.
Wij vragen opnieuv; indringend aandacht voor gescheiden voet-en/of
fietspaden bij secundaire wegen, met name en in het bijzonder voor
de Kladseweg, de Schansbaan. en de Kruisweg.
Met betrekking tot trottoirs bereiken ons klachten, dat de opritten
v/elke in de trottoirs zijn aangebracht ten behoeve van rolstoelen
hinderlijk en struikelend zouden zijn voor voetgangers.
Daar waar de trottoirs echt smal zijn, zijn zij naar onze mening
inderdaad uitnodigend tot struikelen in het bijzonder aan gebrekkige
en oude wandelende mensen.Dat geldt ook voor verkeersborden, die
hier en daar pardoes in het trottoir geplant zijn.
Een serieus onderzoek naar de begaanbaarheid van trottoirs en de
daarin mogelijke obstakels lijkt ons wel gewenst.
Ook in het door de werkgroep Rode Schouw uitgebrachte rapport
met betrekking tot een aantal gevaarlijke verkeerssituaties in het
bestemmingsplan de Rode Schouw kunnen wij ons goed vinden en
steunen in principle elke maatregel ter verbetering in casu oplossing
van een knelpunt.
Ter completering van de in het rapport gemelde onveilige situaties
willen wij er nog enkele toevoegen onder andere:
A. de situatie ter plekke waar Rode Beuk Rode Schouw Biezenbaan en
Langstraat op elkaar aansluiten behoeft rekonstruktie
B. de afstelling van de stoplichten voor fietsers richting Tholenseweg -