-10- De huidige is niet meer centraal, terwijl de uitrit slechts uit nodigt tot vertraging en snel uitrukken belemmerd wordt. Bovendien is deze uitrit vele malen geblokkeerd vanwege festivi teiten in de Dorpsstraat. Wij denken daarbij bijvoorbeeld aan de kermis, braderiecarnaval wielerronden. Willen wij echt een korps, dat up to date is, dan zal een zeer centraal gelegen brandweergarage met een open uitrit deze dienst zeker ten goede komen. Overigens menen wij op te mogen merken, dat de laatste tijd nogal wat ambitieuze brandweerlieden wegens leeftijds— en keuringseisen het korps hebben verlaten. Ons rest ons, hen voor hun inzet en bewezen diensten onze welge meende dank te betuigen. Ik denk aan een goed Brabants spreek woord dat zegt dat berouw en goede voornemensde brandweer altijd te laat komen,maar dat geldt zeer zeker niet,dat laatste, voor het korps voor Halsterenwant ik kan uit eigen ervaring spreken. Ik kan zo snel mijn auto niet pakken,ik kom altijd te laat,ik weimaar de over grote meerderheid van de brandweerlieden die kom ik dan tegen.Wat dat betreft hebben we een buitengewoon goed brandweerkorps.Vandaar dat ik dat Brabantse spreekwoord even noem.En dat dat zeker niet voor de Halsterse brandweer van toepassing is. Verkeer—V ervoer - Waterstaat. Konvenant Onder dit hoofdstuk,mijnheer de voorzitter, stelt U dat met betrek king tot het bestuurlijk konvenant van 6-12-1984 de uitvoering daar van volop in beweging. Gedeelten daarvan zijn reeds opengesteld, andere gedeelten in uitvoe ring. Reeds bij onze beschouwingen bij de begroting van 1985 hielden wij een pleidooi om ernstig rekening te houden met de belangen van de bewoners van afgesneden buurtschappen. Wij herhalen dat met deze. Of onze burgers nu zo blij moeten zijn met de resultaten van de niet politieke overeenkomst met bergen op Zoom met betrekking tot de Nieuw Beijrnoerseweg mag worden betwijfeld. Was het te betalen aandeel van de gemeente Halsteren in de aanlegkosten van de Nieuw Beijrnoerseweg van ruim 1.2 miljoen gulden aanvankelijk geen te verwaarlozen bedrag, de overschrijding van de raming met nog een 3 ton op de voet gevolgd door een meer-kostenbedrag van ruim 86.000,-- voor de grondverwervingdatzo menen wij,"gebiedt de eerlijkheid om het nog vriendelijk te zeggen een grove, pijnlijke v.n kostbare vergissing begaan is en is ook weer naar onze mening de weg het geld niet waard. Als een collega raadslid onlangs in deze raad stelde, dat de Beijrnoerseweg niet zonder gevaar is, dan moeten wij dat gewoon onderschrijven. De weg is niet alleen gevaarlijk in de bocht en in(zijn aansluiting aan de" Tholenseweg, hij is ook gevaarlijk met betrekking tot zijn breedte. De weg is zeker ten opzichte van het vrachtverkeer te smal Denkbaar is, dat twee elkaar passerende vrachtwagencombinaties van de weg afraken en in de zachte berm geraken. Kant -"! en is daarbij niet uitgesloten. Wij vragen ons in zo'n-geval af: Hoé is het met de aanspi„helijkheid én/oi schadeplichtigheid van de gemeente gesteld? Bovendien wordt er veel te hard gereden, wat overigens ook voor vele andere straten en wegen geldt. eatde Nieuw Bei jrnoerseweg verder aangaat is dat met te grote snel- heid rijdepde auto's van de weg afraken als gevolg varr slippen (klei op oe weg), te ver uitwijken en/of binnenbocht afsnijden, in Qe zachce berm terechtkomen en de macht over het stuur verliezen. -11- Het gevaar daarbij is permanent aanwezig, dat een toevallig passerende fietser of voetganger bij zo'n uitzwaai-manoeuvre het slachtoffer wordt. Daar de weg ook gebruikt wordt door het landbouw-verkeer zijn op verschillende plaatsen de witte lijnen op de weg vanwege de modder niet meer te zien,wat vooral bij duisternis tot problemen aanlei ding kan geven. Een-wenk ter meerdere beveiliging van de weggebruiker zou kunnen zijn het aanbrengen van een geluidsindicatie zoals op de Halsterse— weg. De trillingen kunnen voor een automobilist een waarschuwing zijn. Een andere delicate aangelegenheid de Nieuw Beijrnoerseweg betreffende, is de toezegging van een jaarlijkse tegemoetkoming in de onderhoudskosten voor 1986 ad 20.000, In overweging nemende,-dat de weg te smal is; -dat daardoor bij voortduring de kanten worden stukge reden; -dat de weg onvoldoende of niet is gefundeerd; -dat de ondergrond op sommige plaatsen zodanig drassig is,door de moer, dat bij intensief vrachtverkeer de weg doorlopend in reparatie zal zijn, sterken ons in de overtuiging, dat de in het vooruitzicht gestelde bijdragen in de onderhoudskosten niet toereikend zullen zijn en der halve een extra belasting gaan vormen van het gemeentelijk budget. In onze Beschouwingen van 1984 en 1985,mijnheer de voorzitter, maakten wij reeds melding van verkeers-onveilige situaties in de woonkernen en op binnen- en buitenwegen. Andermaal menen wij te moeten stellen, dat veiligheid op straat en in het verkeer bij Leefbaarheid hoge prioriteit geniet. Over het algemeen wordt er tè hard gereden, vooral in die straten die als hoofdstraat fungeren en een doorgaande funktie hebben. Wij vrezen ook dat met het openstellen van de randwegen om Bergen op Zoom de Steenbergseweg en het Halsters gedeelte Halsterseweg zwaarder belast zullen worden.Wij bepleiten andermaal het instellen van woonerfregeling en 30 km—zones in woonstraten. Opnieuw dringen wij aan tot het aanbrengen van beveiligde oversteek plaatsen voor voetgangers bij de winkelcentra. Wij vragen opnieuv; indringend aandacht voor gescheiden voet-en/of fietspaden bij secundaire wegen, met name en in het bijzonder voor de Kladseweg, de Schansbaan. en de Kruisweg. Met betrekking tot trottoirs bereiken ons klachten, dat de opritten v/elke in de trottoirs zijn aangebracht ten behoeve van rolstoelen hinderlijk en struikelend zouden zijn voor voetgangers. Daar waar de trottoirs echt smal zijn, zijn zij naar onze mening inderdaad uitnodigend tot struikelen in het bijzonder aan gebrekkige en oude wandelende mensen.Dat geldt ook voor verkeersborden, die hier en daar pardoes in het trottoir geplant zijn. Een serieus onderzoek naar de begaanbaarheid van trottoirs en de daarin mogelijke obstakels lijkt ons wel gewenst. Ook in het door de werkgroep Rode Schouw uitgebrachte rapport met betrekking tot een aantal gevaarlijke verkeerssituaties in het bestemmingsplan de Rode Schouw kunnen wij ons goed vinden en steunen in principle elke maatregel ter verbetering in casu oplossing van een knelpunt. Ter completering van de in het rapport gemelde onveilige situaties willen wij er nog enkele toevoegen onder andere: A. de situatie ter plekke waar Rode Beuk Rode Schouw Biezenbaan en Langstraat op elkaar aansluiten behoeft rekonstruktie B. de afstelling van de stoplichten voor fietsers richting Tholenseweg -

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 91