Daartoe is een nadere definiëring van de overheidstaak o.i. nodig. Het C.D.A. wil daartoe in de komende jaren de volgende accenten leggen in het optreden van de gemeentelijke overheid: 1. herstel van verantwoordelijkheden: onze samenleving vraagt een zo vol ledig mogelijke afweging van baten en offers, rechten en plichten van gevolgen van te nemen beslissingen voor de nood van de medemens en voor de aantasting van het milieu. De overheid bevordert dat deze afweging zo dicht mogelijk aansluit bij en plaatsvindt in de dagelijkse leef- en werkwereld van de mensen. 2. elementaire bestaansvoorwaarden garanderen: de overheid draagt er zorg voor, waar een andere handreiking uit blijft, dat geen mens verkommert. Dit betekent konkreet dat de overheid elementaire, materiële en immate riële bestaansvoorwaarden moet waarborgen. 3. rechtsorde handhaven en ontwikkelen: naarmate het de overheid lukt de samenleving aan te spreken op haar eigen verantwoordelijkheden, zal zij met kracht haar gezag kunnen uit- oefenen op de terreinen waar uitsluitend de overheid bevoegd is, te weten de bescherming van normen, vastgelegd in rechtsregels, ingevolge democratisch genomen besluiten. Een aldus optredende overheid brengt de zorgzame samenleving nader bij w&arin het leven soberder zal zijn, maar de mogelijkheden tot eigen verantwoordelijkheidsbeleving groter. Woorden voorzitter uit ons hart gegrepen en de basis waarmee wij de toe komst tegemoet zullen treden. Wij schuwen daarbij de verantwoordelijkheid niet en zijn graag bereid tot een zo groot mogelijke bestuurlijke inbreng. De visie neergelegd in de nota van aanbieding en met de cijfer matige onderbouwing in de begroting kunnen wij in grote lijnen onderschrijven. Wij willen onze mening over een aantal zaken ventileren om die later in deze raad te behandelen in goede samenwerking met de andere partijen. f Wij zouden het op prijs stellen als dit college met een voorstel komt in de commissie Algemene bestuurlijke zaken om de porte feuilleverdeling en de daaraan gekoppelde commissie-instelling, voor de komende raadsperiode, te kunnen bekijken. Het tijdig en gezamenlijk meedenken aan deze materie kan de besluit vorming bespoedigen zodat de nieuwe raad ook meteen aan de slag kan. De nieuwe wet Gemeenschappelijke Regelingen heeft ons er van overtuigd dat we met de samenwerking in ons streekgewest op de goede weg zitten. Het kan alleen maar zinvol zijn technische, financieel intensieve en extra deskundigheid vragende objecten regionaal aan te pakken. We kunnen hierbij denken aan de afvalverwerking, het regionaal werk- gelegenheidsir.stituutde regionale volkshuisvestingscommissie, de regionale brandweer. Geen overhaaste besluiten hierin maar goed meedooraachte afrondingen voor deze bovengemeentelijke zaken. Nu het gemeentekantoor zijn voltooiing nadert moeten we gaan denken om dit huis voor de bevolking ook goed te introduceren en te presen teren aan de inwoners Daar er bij de plannenmakerij van uit gegaan is een voorziening te maken voor 15.000 inwoners moet de ruimte voldoende zijn en kan het huidige pand van Financiën tegen taxatieprijs afgestoten worden. De aanpassing van het huidige gemeentehuis moet zeer zorgvuldig aan gepakt v/orden waarbij het kostenaspect door ons zeer nauwlettend in de gaten gehouden wordt. Onze volledige instemming, mijnheer de voorzitter, met het tot op heden gevoerde personeelsbeleid. Alleen een onderzoek uit laten voeren en daar niet de positieve adviezen van benutten zou een slechte zaak zijn. Laten we proberen met het nieuwe .gemeentekantoor ons personeelsbestand op sterkte te hebben waarbij wij graag de zorgvuldig te nemen eindbe slissing bij het college willen leggen. Slecht beleid straft ons inziens zichzelf! We wachten en dat moet(sinds vorige week donderdag,voorzitter met twee t's),met spanning op de beleidsnotitie van de politie. Het voorkomen van de zogenaamde kleine criminaliteit moet volgens ons prioriteit hebben waarbij de burgers meer dan ooit ingeschakeld moeten worden om tot resultaten te komen. Wat het verkeer betreft, mijnheer de voorzitter, geldt volgens ons nog steeds: "kijk uit, op de kijkuit"!! We zullen de Nieuw Beijmoersewég als eerstgeborene uit het convenant moeten vertroetelen. Van ons mogen de Brederoaelaan, de Verlengde Beeklaan en de Zoomweg Noord ook snel geboren worden. Het rapport van de werkgroep Verkeer en Voorzieningen Rode Schouw is weer een goed voorbeeld van burgerlijk initiatief. Laat voor zover nodig er ander deskundig licht over schijnen en neem de gepaste maatregelen op korte termijn. Een hoofdstuk apart vormen de polderwegenmijnheer de voorzitter. Die moesten eigenlijk in 1985 overgenomen worden in "ruil" voor de waterlossingen. Onze zorg betreft vooral het steeds zwaarder geworden landbouwtransport met name het buiktransport met graan, gier, kunstmest, melk om over het transport van aardappelen, bieten en uien nog maar te zwijgen. Daar zijn de huidige polderwegen net zoals overigens de meeste door gaande straten,laat staan de op- en afritten niet op berekend. Dit vergt volgens^ons mijnheer de voorzitter een goed plan de campagne en vooral heel veel geld. Blijft het bij een kleinschalig bedrijventerrein aan de Oude Molen of moeten we een aandeel in de R.W.Ioverwegen is voor ons een vraag. Met de nieuwe wet op het basisonderwijs zijn we een stukje zorg kwijt. Mocht de school in de Dorpsstraat verdwijnen dan is er weer een probleem hoe en door wie dit "gat" te dichten. Ons inziens gaan we de laatste 10 jaar in wat betreft de "Sociale Nieuwbouw" Afronding van plannen en uiterste voorzichtigheid rnet nieuwe uitbrei dingsplannen is aan de orde. In de gemeentelijke garantiestelling bij hypotheken moet volgens ons een plafond ingebouwd worden. Ons beleid moet wat betreft woningbouw, recreatie- en sportvoorzieningen gericht zijn op het specifieke welzijn van een gemeenschap van 13.000 inwonerswaarvan de leeftijdsopbouw aanzienlijk zal verschillen van de huisige. Het zal voor menig progressief denkend bestuurder even wennen zijn aan deze visie van pas op de plaats. Welzijn moet echter ook financieel vertaald worden vandaar! Nog enkele "cris de coeur"voorzitter De inrichtingskosten van de Princesseplaat moeten via overheidsmiddelen betaald worden. Zo wordt het ook tijd dat het Hoogheemraadschap de Verkorting uitbaggert en dat dit gebied vrij komt voor de sportvissers.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 87