Daartoe is een nadere definiëring van de overheidstaak o.i. nodig.
Het C.D.A. wil daartoe in de komende jaren de volgende accenten leggen in
het optreden van de gemeentelijke overheid:
1. herstel van verantwoordelijkheden: onze samenleving vraagt een zo vol
ledig mogelijke afweging van baten en offers, rechten en plichten
van gevolgen van te nemen beslissingen voor de nood van de medemens
en voor de aantasting van het milieu.
De overheid bevordert dat deze afweging zo dicht mogelijk aansluit
bij en plaatsvindt in de dagelijkse leef- en werkwereld van de mensen.
2. elementaire bestaansvoorwaarden garanderen:
de overheid draagt er zorg voor, waar een andere handreiking uit
blijft, dat geen mens verkommert.
Dit betekent konkreet dat de overheid elementaire, materiële en immate
riële bestaansvoorwaarden moet waarborgen.
3. rechtsorde handhaven en ontwikkelen:
naarmate het de overheid lukt de samenleving aan te spreken op haar
eigen verantwoordelijkheden, zal zij met kracht haar gezag kunnen uit-
oefenen op de terreinen waar uitsluitend de overheid bevoegd is,
te weten de bescherming van normen, vastgelegd in rechtsregels, ingevolge
democratisch genomen besluiten.
Een aldus optredende overheid brengt de zorgzame samenleving nader
bij w&arin het leven soberder zal zijn, maar de mogelijkheden tot
eigen verantwoordelijkheidsbeleving groter.
Woorden voorzitter uit ons hart gegrepen en de basis waarmee wij de toe
komst tegemoet zullen treden.
Wij schuwen daarbij de verantwoordelijkheid niet en zijn graag bereid
tot een zo groot mogelijke bestuurlijke inbreng.
De visie neergelegd in de nota van aanbieding en met de cijfer
matige onderbouwing in de begroting kunnen wij in grote lijnen
onderschrijven.
Wij willen onze mening over een aantal zaken ventileren om die
later in deze raad te behandelen in goede samenwerking met de
andere partijen. f
Wij zouden het op prijs stellen als dit college met een voorstel
komt in de commissie Algemene bestuurlijke zaken om de porte
feuilleverdeling en de daaraan gekoppelde commissie-instelling, voor
de komende raadsperiode, te kunnen bekijken.
Het tijdig en gezamenlijk meedenken aan deze materie kan de besluit
vorming bespoedigen zodat de nieuwe raad ook meteen aan de slag kan.
De nieuwe wet Gemeenschappelijke Regelingen heeft ons er van overtuigd
dat we met de samenwerking in ons streekgewest op de goede weg zitten.
Het kan alleen maar zinvol zijn technische, financieel intensieve en extra
deskundigheid vragende objecten regionaal aan te pakken.
We kunnen hierbij denken aan de afvalverwerking, het regionaal werk-
gelegenheidsir.stituutde regionale volkshuisvestingscommissie, de
regionale brandweer.
Geen overhaaste besluiten hierin maar goed meedooraachte afrondingen
voor deze bovengemeentelijke zaken.
Nu het gemeentekantoor zijn voltooiing nadert moeten we gaan denken
om dit huis voor de bevolking ook goed te introduceren en te presen
teren aan de inwoners
Daar er bij de plannenmakerij van uit gegaan is een voorziening te
maken voor 15.000 inwoners moet de ruimte voldoende zijn en kan het
huidige pand van Financiën tegen taxatieprijs afgestoten worden.
De aanpassing van het huidige gemeentehuis moet zeer zorgvuldig aan
gepakt v/orden waarbij het kostenaspect door ons zeer nauwlettend in
de gaten gehouden wordt.
Onze volledige instemming, mijnheer de voorzitter, met het tot
op heden gevoerde personeelsbeleid.
Alleen een onderzoek uit laten voeren en daar niet de positieve
adviezen van benutten zou een slechte zaak zijn.
Laten we proberen met het nieuwe .gemeentekantoor ons personeelsbestand
op sterkte te hebben waarbij wij graag de zorgvuldig te nemen eindbe
slissing bij het college willen leggen.
Slecht beleid straft ons inziens zichzelf!
We wachten en dat moet(sinds vorige week donderdag,voorzitter met
twee t's),met spanning op de beleidsnotitie van de politie.
Het voorkomen van de zogenaamde kleine criminaliteit moet volgens
ons prioriteit hebben waarbij de burgers meer dan ooit ingeschakeld
moeten worden om tot resultaten te komen.
Wat het verkeer betreft, mijnheer de voorzitter, geldt volgens ons
nog steeds: "kijk uit, op de kijkuit"!!
We zullen de Nieuw Beijmoersewég als eerstgeborene uit het convenant
moeten vertroetelen.
Van ons mogen de Brederoaelaan, de Verlengde Beeklaan en de Zoomweg Noord
ook snel geboren worden.
Het rapport van de werkgroep Verkeer en Voorzieningen Rode Schouw
is weer een goed voorbeeld van burgerlijk initiatief.
Laat voor zover nodig er ander deskundig licht over schijnen en
neem de gepaste maatregelen op korte termijn.
Een hoofdstuk apart vormen de polderwegenmijnheer de voorzitter.
Die moesten eigenlijk in 1985 overgenomen worden in "ruil" voor
de waterlossingen.
Onze zorg betreft vooral het steeds zwaarder geworden landbouwtransport
met name het buiktransport met graan, gier, kunstmest, melk om over het
transport van aardappelen, bieten en uien nog maar te zwijgen.
Daar zijn de huidige polderwegen net zoals overigens de meeste door
gaande straten,laat staan de op- en afritten niet op berekend.
Dit vergt volgens^ons mijnheer de voorzitter een goed plan de
campagne en vooral heel veel geld.
Blijft het bij een kleinschalig bedrijventerrein aan de Oude Molen
of moeten we een aandeel in de R.W.Ioverwegen is voor ons een vraag.
Met de nieuwe wet op het basisonderwijs zijn we een stukje zorg kwijt.
Mocht de school in de Dorpsstraat verdwijnen dan is er weer een probleem
hoe en door wie dit "gat" te dichten.
Ons inziens gaan we de laatste 10 jaar in wat betreft de "Sociale Nieuwbouw"
Afronding van plannen en uiterste voorzichtigheid rnet nieuwe uitbrei
dingsplannen is aan de orde.
In de gemeentelijke garantiestelling bij hypotheken moet volgens ons een
plafond ingebouwd worden.
Ons beleid moet wat betreft woningbouw, recreatie- en sportvoorzieningen
gericht zijn op het specifieke welzijn van een gemeenschap van 13.000
inwonerswaarvan de leeftijdsopbouw aanzienlijk zal verschillen van de
huisige.
Het zal voor menig progressief denkend bestuurder even wennen zijn aan
deze visie van pas op de plaats.
Welzijn moet echter ook financieel vertaald worden vandaar!
Nog enkele "cris de coeur"voorzitter
De inrichtingskosten van de Princesseplaat moeten via overheidsmiddelen
betaald worden.
Zo wordt het ook tijd dat het Hoogheemraadschap de Verkorting uitbaggert
en dat dit gebied vrij komt voor de sportvissers.