De voorzitter: Ik denk dat wat betreft het buitengebied het zo is, dat wij uitdrukkelijk in de commissie twee alternatieven hebben aangeboden. Alternatief a en alternatief b. Bij alternatief a zat een deel van het buitengebied en bij alternatief b zat nog een groter deel van het buitengebied. Aan Casema is gevraagd om voor beide prijsop gaaf te doen. Dat is allemaal via die commissie gelopen en daar is uiteindelijk een keus uitgemaakt. Dat is heel zorgvuldig gebeurd. Rand gevallen blijven er altijd. Thans is de theoretische grens exact vast gesteld. Je moet een keer tot uitvoering komen anders kom je er niet uit. Als je elk randgeval stuk voor stuk moet bestuderen, dan kom je er niet uit. Ook vanavond niet. Het is wel zo als je in de uitvoering zit en er staat een plukje huizen wat verderop, waar iedereen graag van wil aansluiten en er wordt contact opgenomen en het is exploitabel dan valt er met Casema over te praten. Dit onderwerp is al eens in een eer der stadium met hem besproken. Alleen nu moet je een keer zeggen: dat is het. Anders komen we nooit tot een besluit. Voor Casema is het be langrijk dat er zoveel mogelijk panden aangesloten worden. Dat is het belang van Casema. Maar het moet wel exploitabel zijn. Dat is ook ten aanzien van de heer Verpalen zo, nu kijk ik de heer Mouws even aan. Hij vraagt de brief van 16 juli hoe zit het daar mee. Ja, die brief van 16 juli is om advies gezonden. We willen eerst graag advies, want er speelt daar veel meer, ook de hinder van G.E.P. die daar na melijk een rol in speelt. Aan de inhoud van die brief willen wij graag een volwaardig advies toevoegen, anders zouden we deze brief pardoes in de raad brengen zonder advies. Daar schiet niemand wat mee op. Daarom dat deze brief er nog niet bij zit. Deze brief komt ongetwijfeld nog in de raad. Dat komt meer met dit soort brieven voor, dat ze niet altijd meteen bij de eerstvolgende raadsvergadering wor den aangeboden. Dit is soms nodig voor een verantwoorde behandeling in de raad, Dan vraagt de heer Roosenboom als in het kontrakt staat "gemeente", wat betekent dat. Als er staat in het kontrakt "gemeente" dan is dat in principe het gemeentebestuur, bestaande uit de raad, de hoogste instantie en voorts het college en de burgemeester. Het is zo dat wij nog met elkaar een systeem moeten afspreken hoe wij met elkaar dat projekt begeleiden, hoe wij dat om de komende jaren doen. U ziet dat er zo nu en dan overleg moet zijn met het gemeentebestuur. Ik denk dat een overleg over de uitvoering in eerste instantie door het college wordt gevoerd, maar voorts moet er ook op enigerlei wijze overleg zijn met de raad. Er is wel eens over een kommissie ex arti kel 61 gesproken. Ik denk dat, omdat hier niks te exploiteren valt door de gemeente, we hebben de concessie namelijk overgedragen aan Ca sema en Casema exploiteert, het wat teveel van het goede is om hier een kommissie ex artikel 61 voor in te stellen. Het zou een prach tige oplossing zijn als wij zouden exploiteren, als het een apart bedrijf zou zijn. Dat is het niet. In het kontrakt is exact vast gesteld hoeveel woningen er kunnen worden aangesloten. Als er wat te beslissen valt in de beleidssfeer dan zal het kollege uiteraard niet alleen beslissingen nemen. Zij zal dat willen terugkoppelen. Dat doen we ook. Ik stel me voor om daar in de kommissie Algemeen Be stuurlijke Zaken volgende week over te spreken. Het is wel niet op de agenda vermeld. Ik denk dat dat ten onrechte niet is gebeurd. Hier bij voor de leden van de kommissie Algemeen Bestuurlijke Zaken, zij krijgen de agenda morgenochtend in de bus, het verzoek dit agendapunt erbij te zetten dan kunt U zich er alvast op voorbereiden door de overeenkomst nog eens goed na te lezen. In de kommissie Algemeen Be stuurlijke Zaken kunnen we dan bespreken hoe dit project bestuurlijk begeleid moet worden. Eventueel daarna kunnen wij altijd nog aan de raad voorleggen of men daar akkoord meegaat. Er staat ook in het

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 44