-21- Wij kunnen dat zo niet beadviseren. Daar had men natuurlijk volstrekt gelijk in. Daarom staat er ook dat we hier nog overleg over plegen met het personeel. En zodra dit overleg is gevoerd komt het in het georgani seerd overleg terug. Dus het blijft in feite twaalf dagen,maar thans wordt het nog ingevuld met dertien dagen, dus een halve dag in veertien dagen. Dat wat betreft dit punt. Dan de bedrijfstijd.U hebt de knelpunten kunnen konstateren.Het zou een knelpunt zijn als er niet getrouwd zou kunnen worden op vrijdagmiddag. Daar kunnen wij echter wat aan doen. Dat moet na melijk gewoon mogelijk blijven. Dus de ambtenaar van de burgerlijke stand werkt vrijdagsmiddags als het nodig is. Als er trouwpartijen zijn dan moet hij werken op die vrijdagmiddag, dan wordt dat uiteraard wel gekompenseerd. Dan krijgt hij namelijk de donderdagmiddag er voor vrijOp die donder dagmiddag kan er ook getrouwd worden,maar we hebben meer ambtenaren van de burgerlijke stand, dus dat is allemaal oplosbaar. Dan de huisvuil ophaaldienst. Die wagen moet vijf dagen lopen, dat is nodig. Op de eerste plaats gezien de grootte van onze gemeente. In de tweede plaats ook om zo'n vrachtwagen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Ook dat speelt een rol. Daarom zijn wij van mening dat er vijf dagen per week huis vuil moet worden opgehaald. We kunnen ook niet anders.Daarom is het nodig dat er twee ploegen zijn voor de vrij dagmiddag,waardoor één ploeg de ene vrijdag vrij heeft en de andere ploeg de andere vrijdag. Dan blijven over de andere diensten.Want er zijn natuurlijk ook nog andere diensten die voor het publiek belangrijk zijn. Bouw-en Woningtoezicht bijvoorbeeld. Maar we hebben de belangrijkste diensten zo toch wel gehad,de diensten waar het publiek regelmatig mee te maken krijgt. Met die diensten, is het zo: het aantal uren dat men terecht kan bij de gemeente is in feite al uitgebreid door het feit, dat wij gespreide werktijden hebben. Dat 's morgens de zaak bijvoorbeeld eerder open is. Vroeger begon men om negen uur op een gemeentehuis, dat was een algemeen aanvaard tijdstip. Nu is men er zelfs al vanaf half acht.Ik zou echter niet willen stellen dat half acht nu een tijd is om naar de gemeente toe te gaan om zaken te regelen,maar vanaf acht uur,half negen komt dat vrij regelmatig voor. Dat is heel normaal. Een Halsternaar staat waarschijnlijk vroeg op. Dus wat dat betreft het aantal uren.de bedrijfstijd is in feite niet verminderd. Wat nog wel ter diskussie is, is de burgerlijke stand; rijbewijzen,paspoorten en zo. Thans is hiervoor alleen de voormiddag geopend. Als kollege zijn we van mening dat dat een beetje uit de tijd is, dat je er naar toe moet de gehele dag hiervoor open te stellen. Dat zou uitbreiding van bedrijfstijd betekenen naar het publiek toe. U moet ons echter wel even de tijd gunnen om dit in werking te laten tre den. We dachten,maar daar moeten we ook nog over spreken,het is alleen nog maar een gedachte van het kollege,daar is verder met het personeel nog niet over gesproken om straks als de reorganisatie is afgerond en we ook het nieuwe kantoor gaan betrekken,om dan bijvoorbeeld,daar streven wij als kollege althans naar, deze openingstijd te realiseren. Dus dan is er nog meer bedrijfstijd. Als dat allemaal gebeurt dan kan die halve dag in de veertien dagen een handicap zijn voor wat mensen, dat geef ik toe, maar dan denk ik toch dat we aardig wat kompensatie hebben gegeven. Daarbij komt dat die halve dag in de veertien dagen natuurlijk bijzonder effi ciënt is. En het personeel vindt het aardig, omdat men dan een lang weekend heeft en voor de organisatie binnen het sekretarie is het ook uit stekend. Is het in feite de beste methode.Als men twaalf extra verlof dagen zou krijgen.dat zou betekenen dat er vaak veel personeel weg zou zijn,vaak op momenten dat het eigenlijk niet gewenst is.Dat is slecht voor de organisatieJe kunt beter gelijktijdig de zaak sluiten, ook in verband met energiebeperking speelt dit een rol. De verwarming kan lager gedraaid worden enzovoorts. Het is dus zeker efficiënter voor de organi satie in zijn totaliteit.Dat is zo de invulling ervan. U hoeft daar niet tevreden mee te zijn,maar dat zijn onze gedachten hierover, om het zo op te lossen.Ons inziens is dit zeer acceptabel.

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 20