t -19- De voorzitter: De heer Roosenboom ondersteunt het voorstel vsP het kollege. Wie vraagt stemming over dit punt? Ik heb nota genomen van de stemver klaring van de heer van Eekelen.Niemand wenst stemming? Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten konform het voorstel van burgemeester en wethouders. Met de aantekening dat de heer van Eekelen geacht wil worden te hebben tegen gestemd. 14. VOORSTEL TOT HET INVOEREN VAN ARBEIDSTIJDVERKORTING PER 1 AUGUSTUS 1985. Het lid Uytdewilligen:Het verwondert ons in grote mate dat hier afge weken wordt van de rijksregeling en dat hier zo maar zonder meer een dag extra wordt weggegeven. In het voorstel staat dat U zich zoveel mo gelijk zult aanpassen aan de rijksregeling.Maar bij nader inzien wordt dat toch wel in zoverre gewijzigd dat ze uitgaan van het oorspron kelijke standpunt van de bonden, die toen indertijd dertien dagen wilden hebben,hetgeen door de minister niet werd aanvaard en naar de arbitrage-kommissie werd verwezen. Daar is uit gekomen dat ze met twaalf dagen akkoord zouden gaan. Nu gaan we hier toch weer op die dertien dagen zitten.Nu is het niet zo dat wij tegen die dag op zich zijn, maar er zijn wel een aantal gevolgen die niet goed zijn voor de be sturen van de gemeenschap denk ik.Dat is op de eerste plaats de dienst baarheid aan de gemeente, die in dit voorstel toch geschaad zal worden en wel met twee vrijdagmiddagen in de maand. Dan nog afgezien van wat er dan nog verder aan schade zal zijn in verband met het eventuele inhalen van die vrfjjé: rriddagen die dan weer niet door een bepaalde groep mensen opgenomen kan worden. Op de tweede plaats kost het de gemeen schap, die extra dag, op zijn minst tussen de 15.000,en 20.000, per jaar. Die ene dag. Daarom vraag ik mij af, wat is eigenlijk de beweeg reden geweest om toch die dertiende dag daarbij te betrekken. Er staan daar wel enkele gegevens over in waarom dat zou gebeuren,maar dit kan ik gewoon niet rijmen. Er wordt genoemd tweede Kerstdag en tweede Paasdag, maar dat zijn naar mijn mening dagen die niet in aanmerking komen voor die A .T .V .-dagen,want het moet een erkenbare dag blijven, die A.T.V.-dag. Daarom begrijp ik eigenlijk niet goed waarom die dertiende dag erbij getrokken is. Dan staat er in het voorstel ook nog een zinsnede waar ik helemaal geen wijs uit kan. Die staat op bladzijde vijf. Daar staat onder andere, "dit betekent dat tijdens vakantie sprake is van handhaving van 40-urige werkweek, hetgeen resulteert in het gegeven dat voor een week verlof vijf dagen moeten worden ingeleverd". Ja, dat is logisch, als U vijf verlofdagen neemt, of vijf dagen verlof neemt, moet U vijf verlofdagen nemen. Maar als ik vier verlofdagen aanvraag en ik neem een roostervrije dag dus een A.T.V.-dag,dan heb ik toch een week, maar dat is toch maar vier verlofdagen. Daarom zijn wij eigenlijk helemaal niet zo gelukkig met dit voorstelmaar ik wacht eerst Uw antwoord af. Het lid van Eekelen: Ik heb eigenlijk niet zo heel veel moeite met dit stuk. Ik hoop alleen dat die arbeidsplaatsen dan ook bezet wor den. Alleen,het verbaast me wel een beetje als voorzitter van de beheers- kommissie Wittenhorst die toch ook een man of vijf,zes onder zijn beheer heeft, hoe die het moet klaren om die uren ingevuld te krijgen. Ik zou het erg galant van het kollege vinden om daar een keer overleg over te plegen. Ik neem aan dat dit overleg zeer binnenkort zal komen. Bij de beheerders van onze sociaal kulturele centra's ligt het wel iets moeilijker dan gewoon op de sekretarie hier denk ik. De voorzitter: De heer Uytdewilligen reageert op het aantal dagen. Een halve dag in de veertien dagen dat betekent dat er dertien dagen worden gegeven in plaats van twaalf per jaar. I

Raadsnotulen

Halsteren: 1960-1996 | 1985 | | pagina 18